Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322547_0001.png
1322547_0002.png
1322547_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006185
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Skal lovforslaget forstås på den måde, at en juridisk ejer, derer arbejdsgiver, kan frigøre sig for ansvaret ved at lade en ansatregistrere som fast bruger?”

Svar:

1.

Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3 (forslaget til færdselslovens §118 c), at der indføres en særlig form for betinget objektivt strafansvar forejeren (brugeren) af et køretøj i alle sager om overtrædelse af hastigheds-begrænsningerne i færdselsloven konstateret ved ATK, hvor der ikke erspørgsmål om klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørselsfor-bud (dvs. hvor hastighedsoverskridelsen er på højst 30 pct., og hvor sank-tionen således alene består i en bøde).Efter den foreslåede ordning pålægges ejeren (brugeren) strafansvaret (iform af bødeansvar), medmindre den pågældende kan udpege en andenperson, som erkender at have ført køretøjet på gerningstidspunktet, eller enanden ved brugstyveri, berigelseskriminalitet eller på tilsvarende vis varuberettiget i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet.Det bemærkes herved, at det er ejeren, der som udgangspunkt ifalder an-svaret, medmindre en anden person er registreret som bruger. I så fald ifal-der brugeren som udgangspunkt ansvaret. Det er i den forbindelse det reel-le ejer- eller brugerforhold, der er afgørende for, hvem der ifalder strafan-svar. Hvis en fysisk eller juridisk person, der er forskellig fra den registre-rede ejer af et køretøj, får en varig brugsret (brugsretten er aftalt til at vare30 dage eller mere), skal den pågældende registreres som bruger af køretø-jet, jf. § 41 i bekendtgørelse nr. 20 af 15. januar 2013 om registrering afkøretøjer mv., som ændret ved bekendtgørelse nr. 1273 af 31. oktober2013 (registreringsbekendtgørelsen).

2.

Efter den foreslåede § 118 c, stk. 6, i færdselsloven kan der pålæggesselskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovenskapitel 5.
2
Det betingede objektive ansvar kan således efter den foreslåede ordningpålægges på helt samme vilkår, uanset om den, der søges pålagt ansvaret,er en fysisk eller juridisk person.Det bemærkes i øvrigt, at i de tilfælde, hvor en medarbejder begår en ha-stighedsforseelse i arbejdstiden, er det efter de gældende regler i færdsels-lovens § 118, stk. 1, jf. §§ 42 og 43, alene føreren af et motorkøretøj, derkan straffes. Det gælder, uanset hvem der ejer det køretøj, som er anvendt iforbindelse med hastighedsforseelsen.
3