Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322549_0001.png
1322549_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006178
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 21 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”I hvilket omfang anerkender ministeren den pointe, som i hø-ringssvaret fra ATAX fremhæves, nemlig at lovforslaget ska-ber interne konflikter mellem arbejdsgiver og chauffør, da det ilangt de fleste tilfælde gælder, at det ikke er ejeren af taxaen,der er fører?”

Svar:

Forholdet mellem den ejer, som efter den foreslåede ordning pålægges bø-deansvar på objektivt grundlag, og den, der førte køretøjet på gerningstids-punktet, vil være af civilretlig karakter.Som anført under pkt. 10 i den kommenterede høringsoversigt vil ansvars-subjektet efter den foreslåede ordning med betinget objektivt ansvar – dvs.i første række ejeren (brugeren) – selv have indflydelse på, hvem ved-kommendes motorkøretøj overlades til, og have mulighed for at instruereføreren i ikke at overtræde hastighedsgrænsen, hvilket i sig selv kan sigesat have en præventiv effekt. Dette gælder desto mere i situationer, hvor derer et ansættelsesmæssigt forhold mellem ejer (bruger) og føreren af køretø-jet på gerningstidspunktet, idet ejer (bruger) i disse situationer kan gørebrug af sine ansættelsesmæssige instruktionsbeføjelser.Flådeejere og andre virksomheder har samtidig mulighed for at indrette sigsåledes, at det kan have en økonomisk og/eller ansættelsesmæssig konse-kvens for den chauffør, der ikke overholder hastighedsbegrænsningernemed den virkning, at arbejdsgiveren på objektivt grundlag pålægges enbøde. Hertil kommer, at den foreslåede ordning – som nævnt under pkt.4.3.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger – vil kunne give anled-ning til, at virksomheder drøfter god trafikkultur med medarbejderne. Det-te er særligt vigtigt i virksomheder, hvis ansatte befinder sig mange timerpå vejen som led i deres daglige virke.
2