Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322554_0001.png
1322554_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006152
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”DI Transport, Bilbranchen og Arbejdsgiverforeningen fortransport og logistik udtaler i sit høringssvar omkring auto-værksteder, der står til betaling for hastighedsovertrædelser iudlejningsbiler ud fra lovforslaget om objektivt ansvar. Kanministeren bekræfte, at f.eks. autoværksteder vil skulle stå foransvaret og betaling for hastighedsovertrædelser, som ved-kommende de låner en bil ud til, har begået?”

Svar:

Autoværksteder, der udlåner eller udlejer biler, vil efter den foreslåedeordning i færdselslovens § 118 c på objektivt grundlag kunne pålæggesbøden for hastighedsovertrædelser begået med et udlånt eller udlejet køre-tøj, hvis ikke en udpeget fører erkender at have ført køretøjet. Dette for-hold vil imidlertid – som forholdet mellem f.eks. biludlejningsvirksomhe-der og deres lejere, jf. pkt. 4.3.4.8 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger – kunne reguleres i kontrakten mellem autoværkstedet og låne-ren/lejeren. Dette adskiller sig efter Justitsministeriets opfattelse i praksisikke fra, hvad der f.eks. gør sig gældende med parkeringsafgifter, som erpålagt, mens køretøjet var i lejerens besiddelse.Virksomheder, der udlejer/udlåner køretøjer, vil kunne regulere udlej-nings/udlåningsforholdet, således at virksomheden kan inddrive bøden,selv i de tilfælde, hvor politiets henvendelse om den registrerede hastig-hedsovertrædelse måtte blive modtaget af ejeren (brugeren) efter endt ud-lejning/udlåning. Virksomheder har desuden mulighed for at registrere op-lysninger om den fører, som et køretøj udlejes/udlånes til, og i hvilket tids-rum køretøjet har været udlejet/udlånt, således at rette fører kan identifice-res efterfølgende. Det bemærkes herved, at oplysninger om tid og sted forATK-registreringen af det pågældende køretøj anføres i politiets henven-delse til ejeren (brugeren).
2