Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322559_0001.png
1322559_0002.png
1322559_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006113
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Har ministeren overvejet, at de skærpende sanktioner for ha-stighedsovertrædelser ved vejarbejde, kun skal gælde, når derreelt er arbejdere til stede, der kan komme til skade?”

Svar:

Som anført under pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger ad-skiller vejstrækninger med vejarbejde mv. sig fra andre særligt risikofyldtevejstrækninger som skoleveje og lignende ved, at det særlige risikomo-ment – vejarbejdet eller lignende med arbejdere tæt på kørebanen – er mid-lertidigt, således at det er vanskeligt at lave andre hastighedsreducerendetiltag som vejbump, indsnævringer af kørebaner mv. for at højne sikkerhe-den.I forlængelse af høringen har Justitsministeriet under pkt. 3.2.2.1 i lovfor-slagets almindelige bemærkninger og i bemærkningerne til lovforslagets §1, nr. 2 (forslaget til færdselslovens § 118, stk. 5), præciseret, at det efterJustitsministeriets opfattelse ikke alene er afgørende for, om der på en vej-strækning, hvor der foretages vejarbejde mv., skal gælde en reduceret ha-stighedsgrænse, at der på stedetaktueltforegår arbejde på det tidspunkt,hvor en overskridelse af hastighedsgrænsen finder sted. Hastighedsgrænserved vejarbejde mv. fastsættes således ikke alene ud fra hensynet til sikker-heden for arbejdere på stedet, men også ud fra hensynet til færdselsforhol-dene på stedet i øvrigt, herunder at der kan være sket indsnævring af køre-baner, eller at der kan være indført skarpere kurver på strækningen, endhvis arbejdet ikke pågik.Som anført under pkt. 2 i den kommenterede høringsoversigt kan det end-videre give anledning til bevismæssige udfordringer, hvis en sanktion skul-le være knyttet op på, om der aktuelt arbejdes på eller ved vejen. Politietville i givet fald skulle dokumentere, at der rent faktisk var aktivitet på ar-bejdspladsen på tidspunktet for hastighedsovertrædelsen, og det ville kun-ne være forbundet med vanskeligheder. De ressourcer, som politiet i givetfald skulle bruge på at sikre sådan dokumentation, ville alt andet lige kun-ne have en negativ betydning for politiets samlede kontroltryk på hastig-hedsovertrædelserne. Det bemærkes i den forbindelse, at det f.eks. ville2
kunne forekomme, at der konkret foregår arbejde umiddelbart tæt på køre-banen, uden at dette nødvendigvis er synligt for bilister, der passerer ste-det.Transportministeriet har i øvrigt oplyst, jf. pkt. 2 i den kommenterede hø-ringsoversigt, at reglerne om brug af afmærkning ved vejarbejder i efter-året er præciseret, således at det er gjort klart, at arbejdsområdet skal ind-skrænkes ved arbejdstids ophør, hvor det er muligt, og at afmærkningenskal reduceres tilsvarende. Desuden skal afmærkningen løbende ændres itakt med vejarbejdets fremdrift.
3