Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1325315_0001.png
1325315_0002.png
1325315_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
22. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006107
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, hvad de forventede merindtægter ersom følge af lovforslaget, fordelt på konsekvenserne af betin-get objektivt ejeransvar, og skærpede sanktioner for hastig-hedsovertrædelser ved vejarbejde.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af spørgsmålene oplyse, atder ikke i forbindelse med selve lovforslaget er foretaget et skønover, hvad merindtægterne vil være som følge af betinget objektivtejeransvar og de skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelserved vejarbejde.Rigspolitiet kan endvidere ikke på nuværende grundlag foretage ettilstrækkeligt sikkert skøn for så vidt angår de forventede merind-tægter som følge af betinget objektivt ejeransvar.Rigspolitiet kan heller ikke med tilstrækkelig sikkerhed foretage etskøn over de forventede merindtægter vedrørende hastighedsover-trædelser ved vejarbejde, da der ikke i dag findes en entydig registre-ring af disse hastighedsovertrædelser.Rigspolitiet kan derfor ikke oplyse, hvad de forventede bødeindtæg-ter vil være for 2014 og 2015 for så vidt angår disse dele af lovfors-laget.Rigspolitiet skal imidlertid for så vidt angår betinget objektivt ejer-ansvar henvise til pkt. 4.3.1.1 i lovforslagets bemærkninger, hvor detbl.a. fremgår, at ”det er vigtigt, at trafikanter generelt oplever, at ha-stighedsovertrædelser sanktioneres konsekvent og hurtigt uansetovertrædelsens størrelse. Dette gælder også for trafikanterne i de ca.85 pct. af ATK-sagerne, der vedrører kørsler med hastighedsover-skridelser på højst 30 pct. Dertil kommer, at ca. 11-12 pct. af samtli-ge ATK-billeder i 2011 og 2012 ikke kunne anvendes på grund afbilledets kvalitet (f.eks. fordi førerens ansigt ikke var tydeligt), uan-set at nummerpladen var læsbar. Trafikanter i denne kategori harhidtil ikke oplevet, at deres hastighedsovertrædelse er blevet sankti-oneret.”Det fremgår endvidere af pkt. 4.3.4.6 i bemærkningerne til lovfor-slaget, at ”den foreslåede ordning vil have den gavnlige virkning, atder vil være et ansvarssubjekt i de ATK-sager med en hastigheds-2
overskridelse på højst 30 pct., som i dag henlægges, fordi billedet eruanvendeligt til trods for, at nummerpladen er læselig, med det re-sultat, at ingen straffes for hastighedsoverskridelsen, jf. pkt. 4.1.3.2.Det er dermed en potentiel stor mængde af hastighedsovertrædelser,der på denne baggrund fremadrettet vil blive konsekvent og hurtigtsanktioneret. Dette forventes også at kunne styrke den præventiveeffekt af brugen af ATK.”Samlet set er det således Rigspolitiets opfattelse, at lovforslaget vilmedføre en række merindtægter.”
3