Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322572_0001.png
1322572_0002.png
1322572_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006032
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. decem-ber 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 31 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for kravene til skiltning, når en ha-stighedsgrænse er midlertidigt nedsat som følge af vejarbejdef.eks. via et eller flere konkrete eksempler.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:”Afmærkning af vejarbejder sker i overensstemmelse med Vejdirek-toratets vejregler for afmærkning af vejarbejder. Disse regler er ud-arbejdet i samarbejde med repræsentanter fra brugerorganisationer,faglige organisationer, vejmyndigheder og politiet.MotorvejeFørste tavle trafikanten møder før et vejarbejde er advarselstavlenA39 Vejarbejde.På motorveje er denne tavle forsynet med et opmærk-somhedsblink i form af et gult blinksignal, der er tændt hele døgnet.Herefter følger tavlenC 55 Lokal hastighedsbegrænsningpå 110km/h - hvis der er tale en om 130 km/h strækning – og derefter enE16 vognbaneforløb,som oplyser, hvilken vognbane der eventuelt erspærret efterfulgt af endnu en tavleC 55 Lokal hastighedsbegræns-ningpå 80 km/h. Er der behov for yderligere hastighedsnedsættelse,vil der efter 80 km/h-tavlen være opsat en 50 km/h-tavle. Der er somudgangspunkt 200 m mellem tavlesnittene på motorveje. Nedsættel-se af hastigheden sker i spring af 30 km/h med mindre forholdenenødvendiggør noget andet. På motorveje opsættes færdselstavlerne ibegge sider af kørebanen. Eksisterende tavler der ikke skal gældeunder vejarbejdet skal fjernes eller tildækkes. Al afmærkning af etvejarbejde skal fjernes umiddelbart efter arbejdets afslutning.Almindelige veje herunder motortrafikveje uden for tættere bebyggetområdeFørste tavle trafikanten møder er enA 39 VejarbejdeogC 55 Lokalhastighedsbegrænsningpå 50 km/h opsat på samme stander mindst150 m før selve vejarbejdet. Afstanden kan være længere, hvis derefter dette tavlesnit er behov for yderligere advarsels- eller forbuds-tavler som fxA 43 Indsnævret kørebaneellerC 51 Overhalingsfor-bud.På veje, hvor den lokale hastighedsbegrænsning er højere end80 km/h suppleres hastighedsnedsættelsen medC55, lokal hastig-hedsbegrænsning på 70 km/h.Færdselstavlerne opsættes normalt ibegge sider af kørebanen.
2
Inden for tættere bebygget områdeFørste tavle trafikanten møder er enA 39 Vejarbejdeevt. suppleretmed endnu en advarselstavle på samme stander. Da den tilladte ha-stighed inden for tættere bebygget område er 50 km/h, skiltes dernormalt ikke ned i forbindelse med vejarbejde med mindre, der erindført en lokal hastighedsbegrænsning, som er højere end den gene-relle hastighedsgrænse. I givet fald skal hastigheden ned på 50 km/h.Dette skiltes med tavlenC 56 Ophør af lokal hastighedsbegrænsningsamt undertavleUC 56(Tættere bebygget område). Afstanden mel-lem advarselstavlen for vejarbejde og hastighedstavlen er 35-50 m.Vedlagt eksempler på vejledende afmærkningsplaner for henholds-vis motorveje, veje uden for tættere bebygget område samt inden fortættere bebygget område.”
De bilag, der henvises til i Transportministeriets bidrag, er vedlagt.
3