Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1332490_0001.png
1332490_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051521
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 36 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 36 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Vil ministeren oplyse, om det er forventningen, at arbejdsgi-vere vil søge at indføre klausuler i ansættelseskontrakter vedrø-rende medarbejderes pligt til at betale bøder, som opstår somfølge af ATK i en af arbejdsgiveren ejet bil?”

Svar:

En virksomhed vil på objektivt grundlag blive pålagt bøden for en hastig-hedsovertrædelse omfattet af forslaget, der er begået af en medarbejder i etmotorkøretøj, som virksomheden er registreret ejer eller bruger af, med-mindre den pågældende medarbejder erkender at have ført køretøjet pågerningstidspunktet.Som anført under pkt. 10 i den kommenterede høringsoversigt vil ansvars-subjektet efter en ordning med betinget objektivt ansvar – dvs. i førsterække ejeren (brugeren) – selv have indflydelse på, hvem vedkommendesmotorkøretøj overlades til, og have mulighed for at instruere føreren i ikkeat overtræde hastighedsgrænsen. Dette gælder ikke mindst i situationer,hvor der er et ansættelsesmæssigt forhold mellem ejer (bruger) og førerenaf køretøjet på gerningstidspunktet, idet ejer (bruger) i disse situationerkan gøre brug af sine ansættelsesmæssige instruktionsbeføjelser.Virksomheder vil samtidig have mulighed for at indrette sig således, at detkan have en økonomisk og/eller ansættelsesretlig konsekvens for den med-arbejder, der ikke overholder hastighedsbegrænsningerne, med den virk-ning, at arbejdsgiveren på objektivt grundlag pålægges en bøde.Herved adskiller situationen sig efter Justitsministeriets opfattelse ikke iøvrigt fra, hvad der f.eks. gør sig gældende med parkeringsafgifter, som erpålagt, mens køretøjet var i en medarbejders besiddelse.Justitsministeriet har ikke noget grundlag for at vurdere, i hvilket omfangklausuler af den karakter, der er nævnt i spørgsmålet, fremover vil indgå iansættelseskontrakter.
2