Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1332519_0001.png
1332519_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051537
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 41 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Det fremgår af svar på udvalgets spørgsmål, at den sigtedekan få adgang til at se det foto, der er optaget ved hastigheds-overskridelsen. Hvordan foregår det i praksis, skal man mødepersonligt op, og i givet fald hvor, eller bliver der sendt et foto,når sigtede beder om det, og sendes det i givet fald elektronisk,og hvad sker der, hvis sigtede ikke har adgang til mail?”

Svar:

Som anført under pkt. 4.1.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger harRigspolitiet peget på, at en ændret lovgivning med et betinget objektivtejeransvar muliggør, at bøden i forhold til den mest betydelige mængde afATK-sagerne – nemlig hastighedsoverskridelser på højst 30 pct. (og såle-des under ”klip-grænsen”) – som altovervejende hovedregel kan sendes tilejeren.Med denne løsning vil arbejdsgangen i hovedparten af sagerne for borge-ren kunne begrænses til én kontakt med myndighederne, hvor borgeren er-kender og samtidig betaler, hvorefter disse oplysninger automatisk opdate-res i det nye it-system, som Rigspolitiet er ved at udvikle på området, jf.pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger. I et sådant nyt system,der skal sikre den fornødne it-mæssige understøttelse af en automatiseringog digitalisering af sagsbehandlingen i de sager, der omfattes af den fore-slåede ordning, forventes der således etableret et selvbetjeningsmodul, derkan håndtere udpegning af fører, førerens erkendelse og betaling. Herud-over forventes al postudveksling med borgerne om de omfattede sager di-gitaliseret.Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at fastlægge de enkelte sags-skridt nærmere, da Rigspolitiet endnu ikke har fået udviklet det nye it-system til behandling af de omfattede ATK-sager. Først når det pågælden-de it-system er udviklet, vil det være muligt at lægge sig fast på, hvordanet foto, der er optaget af en hastighedsforseelse, mest hensigtsmæssigt kanudleveres til en borger, der anmoder herom.
2