Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1332516_0001.png
1332516_0002.png
1332516_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051549
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 43 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 43 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Når de nye regler fastslår, at det altid er ejeren (brugeren), derobjektivt har ansvaret, medmindre en anden person påtager sigansvaret og betaler bøden, vil det så betyde, at domstolene jf.den nye lov vil være tvunget til at dømme en uskyldig person,selvom det fysisk er åbenlyst for enhver, at det ikke er ejeren(brugeren), der er på billedet, f.eks. når ejeren er en kvindemed langt hår, og personen på billedet er en skaldet mand medfuldskæg?”

Svar:

Objektivt strafansvar er grundlæggende karakteriseret ved, at straf pålæg-ges, uden at det nærmere skal konstateres, hvem der begik den strafbarehandling, jf. herved også pkt. 4.3.4.3 i lovforslagets almindelige bemærk-ninger.Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 16 vedrørende lovforslaget med-fører indførelse af den foreslåede ordning med betinget objektivt strafan-svar – på samme måde som de eksisterende bestemmelser om objektivtstrafansvar – endvidere, at en anden end den, der har begået lovovertræ-delsen, kan ifalde strafansvar, selv om lovovertrædelsen ikke kan tilregnesden pågældende som forsætlig eller uagtsom.Den foreslåede ordning med betinget objektivt strafansvar indebærer såle-des, at enhver ejer (bruger) af et motorkøretøj kan ifalde strafansvar på ob-jektivt grundlag for hastighedsforseelser omfattet af ordningen begået meddet pågældende køretøj, hvis ikke en anden end ejeren (brugeren) erkenderat have været fører på gerningstidspunktet eller en anden ved brugstyverimv. uberettiget var i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet, jf. her-ved lovforslagets § 1, nr. 3 (forslaget til færdselslovens § 118 c, stk. 1, 2og 5).Betales det bødeforelæg vedrørende hastighedsforseelsen, som sendes tilejeren (brugeren) eller til den person, som erkender at have været fører pågerningstidspunktet, ikke, er det anklagemyndigheden, der skal tage initia-tiv til eventuelt at retsforfølge sagen.2
En eventuel indenretlig prøvelse af sagen mod ejeren (brugeren) vil ikkevedrøre spørgsmålet om førerens identitet, da strafansvaret for hastigheds-forseelsen efter den foreslåede ordning som nævnt pålægges ejeren (bruge-ren) på objektivt grundlag.Såvel ejeren (brugeren) som den, der har erkendt at have været fører pågerningstidspunktet, kan derimod i forbindelse med behandlingen af sagenved domstolene gøre indsigelse over for f.eks. målingens rigtighed, skilt-ningen på målestedet, at det ikke er ejerens (brugerens) bil, der er målt, el-ler at fotovognen ikke var opstillet korrekt.
3