Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1334054_0001.png
1334054_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
12. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611064139
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 47 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 47 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Kan ministeren bekræfte, at selvom ejeren i en retssal, hvorden reelle fører af køretøjet også er tilstede, udpeger førerenfra billedet fra ATK, så vil det forsat være ejeren, der skal be-tale bøden, hvis den udpegede nægter sig skyldig?”

Svar:

Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 43 vedrørende lovforslaget erobjektivt strafansvar grundlæggende karakteriseret ved, at straf pålægges,uden at det nærmere skal konstateres, hvem der begik den strafbare hand-ling, jf. herved også pkt. 4.3.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Det gælder også for betinget objektivt ansvar.Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 16 vedrørende lovforslaget med-fører indførelse af den foreslåede ordning med betinget objektivt strafan-svar – på samme måde som de eksisterende bestemmelser om objektivtstrafansvar – endvidere, at en anden end den, der har begået lovovertræ-delsen, kan ifalde strafansvar, selv om lovovertrædelsen ikke kan tilregnesden pågældende som forsætlig eller uagtsom.Hvis der ikke var tale om uberettiget besiddelse på gerningstidspunktet, ogden faktiske fører først erkender at have været fører på gerningstidspunk-tet, når der er gået 30 dage eller mere fra, at ejeren (brugeren) modtog etbødeforelæg vedrørende forseelsen, vil den foreslåede ordning således in-debære, at ejeren (brugeren) skal pålægges bødeansvaret på objektivtgrundlag efter den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 118 c, stk. 1,medmindre der gøres berettiget indsigelse mod hastighedens rigtighed.Dette gælder også, hvis spørgsmålet om pålæggelse af bøde skal afgøres afdomstolene.Forholdet mellem den ejer, som efter den foreslåede ordning pålægges bø-deansvar på objektivt grundlag, og den, der førte køretøjet på gerningstids-punktet, vil i sådanne tilfælde være af civilretlig karakter.
2