Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322520_0001.png
1322520_0002.png
1322520_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611003087
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædel-ser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer(bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Er ministeren opmærksom på det såkaldte 30 pct. tillæg ifærdselslovens § 118, stk. 4, der med lovforslaget bevirker, aten lastbil, der kører 70 km/t, hvor der ved vejarbejde er skiltetned til 50 km/t på vej, som ikke er motorvej, får en bøde, der er2.000,- kr. højere i forhold til, hvis den samme forseelse skerpå motorvej, og er det udtryk for, at ministeren mener, at det ermindre farligt at være vejarbejder på motorvej end på andre ve-je?”

Svar:

Som anført under pkt. 3.2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkningerlægges der med lovforslagets § 1, nr. 2 (den foreslåede nye bestemmelse ifærdselslovens § 118, stk. 5), op til, at den fordobling af bøden for hastig-hedsovertrædelser på steder, hvor hastighedsgrænsen midlertidigt er fastsati forbindelse med vejarbejde, skal ske i forhold til den samlede bøde, som idag udregnes efter færdselslovens § 118, herunder f.eks. også efter tillægaf eventuelt højhastighedstillæg.En sådan fordobling, som vil være let for trafikanter at huske og enkel forpoliti og domstole at administrere, skønnes efter Justitsministeriets opfat-telse at stå i rimeligt forhold til den særlige risiko, der er forbundet medhastighedsovertrædelsen.Det er ikke med lovforslaget hensigten at ændre på færdselslovens § 118,stk. 4, hvorefter der ved fastsættelse af bøder for overtrædelse af §§ 42 og43 eller en anden hastighedsgrænse fastsat ved færdselstavler eller andenafmærkning, jf. § 118, stk. 2, udmåles en særligt skærpet bøde ved hastig-hedsovertrædelser på andre veje end motorveje, hvis hastighedsoverskri-delsen er på 30 pct. eller derover.Formålet med indførelsen af bestemmelsen i færdselslovens § 118, stk. 4,var at skærpe bødeniveauet for hastighedsovertrædelser i byer og på lan-deveje, idet den tidligere indførelse af et højhastighedstillæg for kørselmed mere end 140 km i timen, jf. lov nr. 432 af 10. juni 2003, forventedesat få størst praktisk betydning ved hastighedsoverskridelser på motorvej,2
selv om tillægget finder anvendelse på alle vejtyper, og idet langt største-delen af trafikulykkerne i Danmark sker på andre veje end motorveje, jf.herved nærmere pkt. 4.2 i de almindelige bemærkninger i lovforslag nr. L98 til lov om ændring af færdselsloven (Klippekortsystem og skærpedesanktioner ved hastighedsovertrædelser mv.), der blev fremsat den 26. no-vember 2003.
3