Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1336106_0001.png
1336106_0002.png
1336106_0003.png
1336106_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
18. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611064927
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 57 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 57 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Vil ministeren erkende, at ministeren med de foreslåede æn-dringer, som følge af overgangen til anvendelse af betinget ob-jektivt ansvar ved ATK, hvorved politiet opgiver at forfølgefærdselsforseelser registreret ved ATK-fotos så som anvendel-se af håndholdt mobiltelefon under kørsel, kørsel uden sele ogi visse tilfælde at registrere, om hastighedsoverskridelse er sketmed påhængsvogn, reelt lemper det såkaldte kontroltryk modpersoner, der begår de omtalte forseelser, og frygter ministe-ren, at dette kan medføre flere forseelser af denne karakter?”

Svar:

Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 52 vedrørende lov-forslaget er politiets mobile ATK udstyr i dag indrettet med henblik på ha-stighedskontrol.I 2011 blev der konstateret overtrædelse af henholdsvis reglerne om hånd-holdt mobiltelefon under kørslen og selebrug i ca. 1 pct. (henholdsvis ca.2.500 og 2.600 tilfælde) af samtlige ca. 227.000 ATK-sager, hvor der skeregentlig sagsbehandling. Tilsvarende angik ca. 1 pct. af ATK-billedernekørsel med påhængsvogn (ca. 3.200 i 2011 og ca. 2.600 i 2012). Der hen-vises herom i øvrigt til pkt. 4.1.4 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen oplyst, at ikke alle de overtrædel-ser af reglerne om brug af håndholdt mobiltelefon og selebrug, som kon-stateres ved ATK, fører til, at der rejses sigtelse. I 2011 førte samtligeATK-billeder således til, at der blev rejst sigtelse i 2.356 sager om over-trædelse af reglerne om brug af håndholdt mobiltelefon og 871 sager omovertrædelse af reglerne om selebrug. I 2012 og 2013 var antallet af sigtel-ser på baggrund af ATK-billeder henholdsvis 1.484 og 1.666 for overtræ-delse af reglerne om brug af håndholdt telefon og henholdsvis 479 og 301sigtelser for overtrædelse af reglerne om selebrug.Rigspolitiet har desuden oplyst, at der for overtrædelse af reglerne om brugaf håndholdt telefon registreret ved brug af andre former for færdselskon-trol end ATK blev rejst sigtelse i 39.291 sager i 2011, 42.113 sager i 20122
og 46.378 sager i 2013. For overtrædelse af reglerne om selebrug registre-ret ved brug af andre former for færdselskontrol end ATK blev der rejstsigtelse i 40.297 sager i 2011, 37.249 sager i 2012 og 38.008 sager i 2013.Justitsministeriet har endvidere indhentet oplysninger fra Rigsadvokaten,som har oplyst følgende:”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmåletanmodet Rigsadvokaten om oplysninger om det samlede antalfældende afgørelser for overtrædelse af færdselsforseelser, dervedrører kørsel med håndholdt mobiltelefon (færdselslovens §55 a), kørsel uden sikkerhedssele (færdselslovens § 80, stk. 1)samt hastighedsoverskridelser foretaget ved kørsel med på-hængsvogn (færdselslovens § 42, jf. § 43, stk. 3).Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen heraf indhentet da-taudtræk i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om det sam-lede antal fældende afgørelser for overtrædelse af færdselslo-vens § 55 a og § 80, stk. 1, for årene 2011, 2012 og 2013.Begrebet fældende afgørelser omfatter alle afgørelser afsagt afdomstolene, herunder betingede og ubetingede domme, ude-blivelsesdomme og bødevedtagelser i retten. Begrebet omfatterendvidere sager, hvor der er fremsendt bødeforelæg, samt tilta-lefrafald efter retsplejelovens § 722.Det bemærkes, at det ikke er muligt fra POLSAS at trække op-lysninger om antallet af hastighedsoverskridelser foretaget vedkørsel med påhængsvogn (færdselslovens § 42, jf. § 43, stk. 3).På baggrund af registreringerne i POLSAS kan jeg oplyse, atpolitiet og anklagemyndigheden i årene 2011-2013 har regi-streret følgende fældende afgørelser fordelt på forseelser kon-stateret i forbindelse med automatisk trafikkontrol (ATK) ogforseelser konstateret i forbindelse med den almindelige poli-timæssige kontrol:

2011

2012

§ 55 a (konstateret ved ATK)2.334 1.565§ 55 a (konstateret ved almin- 39.632 42.690delig kontrol)§ 80, stk. 1 (konstateret ved 877578ATK)§ 80, stk. 1 (konstateret ved 41.377 38.564almindelig kontrol)

2013

1.66348.52733739.973
Det bemærkes, at ovennævnte tal er dynamiske data, der kanændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser3
på grund af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer og nye af-gørelser mv.”Det er på baggrund af oplysningerne fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten Ju-stitsministeriets opfattelse, at indførelsen af den foreslåede ordning medbetinget objektivt ansvar i visse ATK-sager ikke vil medføre en nævne-værdig lempelse af kontroltrykket i forhold til lovovertrædelser af den ka-rakter, som er nævnt i spørgsmålet.Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede ordning ikke udelukker, at det udfra en konkret politifaglig vurdering kan besluttes – f.eks. stikprøvevis el-ler som led i en kampagneindsats – at gennemgå ATK-billederne medhenblik på at identificere overtrædelser af bl.a. reglerne om selebrug oghåndholdt mobiltelefon eller overtrædelser af hastighedsgrænserne medpåhængsvogn.
4