Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1337169_0001.png
1337169_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611064932
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 58 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 58 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Justitsministeren bedes redegøre for sammenhængen mellemden procentuelle hastighedsoverskridelse med personbil og an-tallet af færdselsulykker forårsaget af denne hastighedsover-skridelse.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:”Ulykkesstatistikken indeholder ikke tilstrækkelig med infor-mation i relation til samtlige færdselsulykker. Med udgangs-punkt i den netop offentliggjorte rapport om dødsulykker i2012 kan det oplyses, at det er vurderet, at for høj hastighed iforhold til hastighedsgrænsen har medvirket til dødulykkernesopståen i 24 % af dødsulykkerne. Derudover har hastighedensammenholdt med forhold/manøvre fx kørsel i tåge medvirkettil 11 % af dødsulykkernes opståen. Høj hastighed har desudenmedvirket til, at skaderne er blevet alvorligere i 15 % af døds-ulykkerne.”
2