Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1336116_0001.png
1336116_0002.png
1336116_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
18. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611066046
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 62 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 62 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt reglen om betinget ob-jektivt ansvar vil finde anvendelse, såfremt ejeren opholder sigi en af kriminalforsorgens lukkede institutioner som indsat, pådet tidspunkt, hvor vedkommendes køretøj med ATK noteresfor en hastighedsovertrædelse?”

Svar:

Objektivt strafansvar er grundlæggende karakteriseret ved, at straf pålæg-ges, uden at det nærmere skal konstateres, hvem der begik den strafbarehandling, jf. herved besvarelsen af spørgsmål nr. 16, 43, 47 og 50 vedrø-rende lovforslaget og pkt. 4.3.4.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.Indførelse af den foreslåede ordning med betinget objektivt strafansvarmedfører – på samme måde som de eksisterende bestemmelser om objek-tivt strafansvar – endvidere, at en anden end den, der har begået lovover-trædelsen, kan ifalde strafansvar, selv om lovovertrædelsen ikke kan til-regnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom.Hvis der ikke er tale om uberettiget besiddelse af ejerens (brugerens) køre-tøj på gerningstidspunktet, og den faktiske fører ikke inden for 30 dage fra,at ejeren (brugeren) modtog et bødeforelæg vedrørende forseelsen, overfor politiet erkender at have været fører på gerningstidspunktet, vil den fo-reslåede ordning således indebære, at ejeren (brugeren) skal pålægges bø-deansvaret på objektivt grundlag efter den foreslåede bestemmelse i færd-selslovens § 118 c, stk. 1, medmindre der gøres berettiget indsigelse modmålingens rigtighed mv. Dette gælder, uanset hvor ejeren (brugeren) be-fandt sig på gerningstidspunktet.Forholdet mellem den ejer, som efter den foreslåede ordning pålægges bø-deansvar på objektivt grundlag, og den, der førte køretøjet på gerningstids-punktet, vil i sådanne tilfælde være af civilretlig karakter.
2
Herved adskiller situationen sig efter Justitsministeriets opfattelse ikke iøvrigt fra, hvad der f.eks. gør sig gældende med parkeringsafgifter, som erpålagt, mens køretøjet var i en førers besiddelse.
3