Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1338256_0001.png
1338256_0002.png
1338256_0003.png
1338256_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611079362
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 68 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 68 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Er ministeren indstillet på at stille ændringsforslag, der inde-bærer at ejeren (brugeren) af køretøjet ikke pålægges ansvarfor overtrædelsen, såfremt ejeren (brugeren) af køretøjet ikkevar fører, da overtrædelsen blev begået, og såfremt ejeren(brugeren) udpeger en anden som fører? I benægtende fald, vilministeren da yde teknisk bistand til udformningen af et sådantændringsforslag?”

Svar:

1.

Et ændringsforslag med et indhold, som fremgår af spørgsmålet, vilkunne formuleres således:»Til § 1:

x)

I den under nr. 3 foreslåede § 118 c affattes stk. 2 således:»Stk.2.Hvis ejeren (brugeren) af køretøjet over for politiet udpeger en an-den som den, der kan have ført køretøjet på gerningstidspunktet, pålæggesejeren (brugeren) af køretøjet ikke ansvar efter stk. 1.«

y)

I den under nr. 3 foreslåede § 118 c udgår stk. 3 og 4.Stk. 5-8 bliver herefter stk. 3-6.«[Ændring af betingelserne for, hvornår ejeren (brugeren) kan undgå at bli-ve pålagt strafansvar på objektivt grundlag efter den foreslåede bestem-melse i færdselslovens § 118 c, stk. 1]Bemærkninger:Med ændringsforslaget foreslås det, at ejeren (brugeren) af et køretøj ikkekan pålægges strafansvar efter den foreslåede bestemmelse i § 118 c, stk.1, hvis den pågældende over for politiet udpeger en anden som den, derkan have ført køretøjet på gerningstidspunktet. Det vil herefter være op tilpolitiet og anklagemyndigheden at fastlægge, om der kan føres bevis for,at den udpegede fører kan straffes for forseelsen efter de almindelige reg-ler herom i færdselslovens § 118, stk. 1-3.2

2.

Efter den gældende bestemmelse i færdselslovens § 118, stk. 1, jf. §§42-43, kan alene føreren af et motorkøretøj straffes for en hastighedsover-trædelse. Det påhviler i den forbindelse politi og anklagemyndighed at førebevis for, at en bestemt person kan straffes for forseelsen.I modsætning hertil indebærer den foreslåede bestemmelse i færdselslo-vens § 118 c. stk. 1, at ejeren (brugeren) af et køretøj vil blive pålagt bøde-ansvar for hastighedsovertrædelser konstateret ved hastighedskontrol, hvorkøretøjet ikke bringes til standsning (automatisk trafikkontrol), selv omovertrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagt-som. Det er dog en betingelse, at forseelsen ikke kan medføre frakendelseaf førerretten, kørselsforbud eller klip i kørekortet.Efter den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 118 c, stk. 2, pålæg-ges ejeren (brugeren) dog ikke ansvaret efter den foreslåede bestemmelse ifærdselslovens § 118 c, stk. 1, hvis en anden end ejeren (brugeren) af køre-tøjet inden for 30 dage fra, at ejeren (brugeren) har modtaget et bødefore-læg vedrørende forseelsen, over for politiet har erkendt at have ført køretø-jet på gerningstidspunktet.Der foreslås således herved etableret en klar og let adgang for ejeren (bru-geren) til at undgå strafansvaret efter den foreslåede bestemmelse i § 118c, stk. 1.Justitsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget over-vejet, om ejeren (brugeren) til politiet blot skal oplyse, hvem ejeren (bru-geren) formoder føreren på gerningstidspunktet var, med henblik på at po-litiet herefter skal undersøge dette nærmere, og således at ejeren (bruge-ren) ikke straffes, hvis den pågældende formodede fører kan sigtes for for-seelsen, jf. punkt 4.3.3.6. i lovforslagets almindelige bemærkninger.En sådan udformning af ordningen vil imidlertid samlet set ikke indebæreen nævneværdig lettelse af administrationen af ATK-området. Det skyldesbl.a., at en sådan ordning vil indebære, at der vil være behov for at iværk-sætte yderligere efterforskning i et stort antal sager. Desuden må det anta-ges, at ejerens (brugerens) indsigelser i mange tilfælde ikke vil føre til, aten anden straffes som fører, hvorved sagen mod føreren er efterforsketforgæves, og sagen mod ejeren (brugeren) skal genoptages med yderligeresagsbehandling til følge.
3

3.

Justitsministeriet finder på den anførte baggrund ikke grundlag for atfremsætte et ændringsforslag med det i spørgsmålet omhandlede indhold.
4