Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1322531_0001.png
1322531_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. januar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611006066
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædel-ser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer(bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. december2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Hvordan kan lovforslaget virke præventivt, når det netop ikkeer den ansvarlige for forseelsen, der straffes?”

Svar:

Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørendelovforslaget.I tilknytning hertil bemærkes det, at den foreslåede bestemmelse i færd-selslovens § 118 c, stk. 1, om pålæggelse af straf på objektivt grundlag –som anført under pkt. 4.3.4.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger –vil have den gavnlige virkning, at der vil være et ansvarssubjekt i de ATK-sager med en hastighedsoverskridelse på højst 30 pct., som i dag henlæg-ges, fordi billedet er uanvendeligt til trods for, at nummerpladen er læselig,med det resultat, at ingen straffes for hastighedsoverskridelsen. Det erdermed en potentiel stor mængde af hastighedsovertrædelser, der på dennebaggrund fremadrettet vil blive konsekvent og hurtigt sanktioneret. Dettemå forventes at styrke den præventive effekt af brugen af ATK.Ansvarssubjektet efter en ordning med betinget objektivt ansvar – dvs. eje-ren (brugeren) – vil desuden selv som anført under pkt. 4.3.3.3 i lovfor-slagets almindelige bemærkninger have indflydelse på, hvem vedkom-mendes motorkøretøj overlades til, og have mulighed for at instruere føre-ren i ikke at overtræde hastighedsgrænsen, hvilket i sig selv kan siges athave en præventiv effekt.Det bemærkes i øvrigt, at Færdselssikkerhedskommissionen i sin nationalehandlingsplan, 2013-2020, ”Hver ulykke er én for meget – et fælles an-svar”, anbefaler et (rent) objektivt ejeransvar for hastighedsovertrædelserunder grænserne for, hvornår en hastighedsovertrædelse medfører klip ikørekortet, jf. herved også pkt. 4.3.1.2 i lovforslagets almindelige be-mærkninger.
2