Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1338258_0001.png
1338258_0002.png
1338258_0003.png
1338258_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611079980
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 70 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 70 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag tilden del af lovforslaget, der angår skærpede sanktioner for ha-stighedsovertrædelser ved vejarbejde m.v., således at der alenesker en skærpelse af sanktionen, når hastighedsbegrænsningener fastsat for at sikre personer, der arbejder på strækningen ogalene når overtrædelsen sker i forbindelse med igangværendearbejde på strækningen?”

Svar:

1.

Et ændringsforslag med et indhold, som fremgår af spørgsmålet, vilkunne formuleres således:»Til § 1:

x)

I det under nr. 2 foreslåede § 118, stk. 5, indsættes efter »på eller vedvejen«: », og hvis hastighedsoverskridelsen er sket på et tidspunkt, hvorder aktuelt foregår et sådant arbejde på stedet«.

y)

Nr. 4 affattes således:»4. I§ 125, stk. 1, nr. 3,indsættes efter »eller derover,«: »eller føreren,hvor hastighedsgrænsen ved færdselstavler eller anden afmærkning er mid-lertidigt fastsat i forbindelse med vejarbejde eller arbejde af tilsvarende ka-rakter på eller ved vejen, og hvor der aktuelt foregår et sådant arbejde påstedet, har overskredet de tilladte hastigheder med mere end 40 pct.,«.««[Ændring af betingelserne for, hvornår der skal udmåles skærpede sanktio-ner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde mv.]Bemærkninger:Med ændringsforslaget foreslås det, at det er en forudsætning for at udmålede foreslåede skærpede sanktioner (bøde og betinget frakendelse) for ha-stighedsovertrædelser begået ved vejarbejde eller arbejde af tilsvarende ka-rakter på eller ved vejen, hvor det er tydeligt, at den generelle hastigheds-grænse, som er fastsat i færdselsloven, ved færdselstavler eller anden af-mærkning er midlertidigt nedsat i forbindelse med det pågældende arbejde,2
at der aktuelt foregår vejarbejde eller arbejde af tilsvarende karakter på dettidspunkt, hvor hastighedsovertrædelsen konstateres.

2.

Justitsministeriet kan ikke støtte ændringsforslaget.Som anført under pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og ibesvarelsen af spørgsmål nr. 23 vedrørende lovforslaget adskiller vej-strækninger med vejarbejde mv. sig fra andre særligt risikofyldte vejstræk-ninger som skoleveje og lignende ved, at det særlige risikomoment – vej-arbejdet eller lignende med arbejdere tæt på kørebanen – er midlertidigt,således at det er vanskeligt at lave andre hastighedsreducerende tiltag somvejbump, indsnævringer af kørebaner mv. for at højne sikkerheden.Hastighedsgrænser ved vejarbejde mv. fastsættes ikke alene ud fra hensy-net til sikkerheden for arbejdere på stedet, men også ud fra hensynet tilfærdselsforholdene på stedet i øvrigt, herunder at der kan være sket ind-snævring af kørebaner, eller at der kan være indført skarpere kurver påstrækningen, end hvis arbejdet ikke pågik. Derfor er det efter Justitsmini-steriets opfattelse ikke alene er afgørende for, om der på en vejstrækning,hvor der foretages vejarbejde mv., skal gælde en reduceret hastigheds-grænse, at der på stedetaktueltforegår arbejde på det tidspunkt, hvor enoverskridelse af hastighedsgrænsen finder sted. Der henvises i øvrigt tilpkt. 3.2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningernetil lovforslagets § 1, nr. 2 (forslaget til færdselslovens § 118, stk. 5).Som anført under pkt. 2 i den kommenterede høringsoversigt kan det end-videre give anledning til bevismæssige udfordringer, hvis en sanktion skul-le være knyttet op på, om der aktuelt arbejdes på eller ved vejen. Politietville i givet fald skulle dokumentere, at der rent faktisk var aktivitet på ar-bejdspladsen på tidspunktet for hastighedsovertrædelsen, og det ville kun-ne være forbundet med vanskeligheder. De ressourcer, som politiet i givetfald skulle bruge på at sikre sådan dokumentation, ville alt andet lige kun-ne have en negativ betydning for politiets samlede kontroltryk på hastig-hedsovertrædelserne. Det bemærkes i den forbindelse, at det f.eks. villekunne forekomme, at der konkret foregår arbejde umiddelbart tæt på køre-banen, uden at dette nødvendigvis er synligt for bilister, der passerer ste-det.Transportministeriet har i øvrigt oplyst, at reglerne om brug af afmærkningved vejarbejder i efteråret er præciseret, således at det er gjort klart, at ar-bejdsområdet skal indskrænkes ved arbejdstids ophør, hvor det er muligt,3
og at afmærkningen skal reduceres tilsvarende. Desuden skal afmærknin-gen løbende ændres i takt med vejarbejdets fremdrift.
4