Skatteudvalget 2013-14
L 80 Bilag 7
Offentligt
1312191_0001.png
1312191_0002.png
1312191_0003.png
1312191_0004.png
1312191_0005.png
1312191_0006.png
Til lovforslag nr.L 80
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2013
2. udkast(Ændringsforslag fra DF)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om vurdering af landets faste ejendomme ogtinglysningsafgiftsloven(Vurderingerne i 2013-2015 og tinglysningsafgift af handelsprisen)[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. DanskFolkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-slag nr. 1 og skatteministeren har stillet ændringsforslag nr.2-5.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. november 2013 og vartil 1. behandling den 6. december 2013. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 18. november2013 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 39.Den 28. november 2013, den 3. december 2013 og den 5.december 2013 sendte skatteministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 14 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:1)I det undernr. 3foreslåede§ 44, stk. 1, 1. pkt.indsæt-tes efter »§ 43, stk. 1 og 2,« : »bortset fra vurderinger foreta-get efter § 3,«.[Opretholdelse af klageadgang]Afskatteministeren,tiltrådt af <>:2)I det undernr. 5foreslåede§ 44, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Tilsvarende gælder for den almindelige vurdering pr. 1.oktober 2012 efter udløbet af den frist, der er nævnt i skatte-forvaltningslovens § 33 a.«[Udvidet frist for ændring af vurderingen pr. 1. oktober2012 af erhvervsejendomme m.v.]
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 23)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 4, stk. 1, 1.pkt.,ændres »og 4-6« til: »og 4-10«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]4)Nr. 2affattes således:»2.I§ 4, stk. 2, 1. pkt.,ændres »Afgiften beregnes af ejer-skiftesummen,« til: »Ved ejerskifte af ejendomme bortsetfra de i stk. 4 anførte boliger beregnes afgiften af ejerskifte-summen,«.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]5)Nr. 3affattes således:»3.I§ 4indsættes somstk. 4-11:»Stk. 4.Ved ejerskifte af enfamiliehus, flerfamiliehus el-ler fritidsbolig beregnes afgiften af ejerskiftesummen.Stk. 5.Et enfamiliehus efter denne lov er en ejendom, derer indrettet med henblik på beboelse af en familie, herunderen parcelejendom eller ejerlejlighed.Stk. 6.Et flerfamiliehus efter denne lov er en ejendommed flere selvstændige beboelseslejligheder med eget køk-ken, og hvor hele ejendommen anvendes til beboelse.Stk. 7.En fritidsbolig efter denne lov er en fast ejendom,der ikke anvendes til helårsbeboelse, herunder en ejerlejlig-hed eller timeshareandel.Stk. 8.Ved ejerskifte af de i stk. 4 anførte boliger, hvorboligen anvendes som blandet beboelses- og erhvervsejen-dom, beregnes afgiften efter stk. 2, 1. pkt.Stk. 9.Hvis der ved ejerskifte af de i stk. 4 nævnte ejen-domme, jf. dog stk. 8, ikke foreligger en ejerskiftesum,hvoraf afgiften kan beregnes, beregnes afgiften af den sene-ste på tidspunktet for anmeldelse til tinglysning offentlig-gjorte ejendomsværdi, eller ved ejerskifte af en ideel andelaf en ejendom efter stk. 4, den forholdsmæssige andel heraf.Hvis der ikke foreligger en ejendomsværdi, finder stk. 2, 3.pkt., tilsvarende anvendelse.Stk. 10.Hvis ejerskifte af en af de i stk. 4 nævnte ejen-domme, jf. dog stk. 8, ikke er sket som almindelig fri handelog ejerskiftesummen udgør et beløb, der er mindre end 85pct. af den seneste på tidspunktet for anmeldelse til tinglys-ning offentliggjorte ejendomsværdi, beregnes afgiften af 85pct. af ejendomsværdien. Ved ejerskifte af en ideel andel afen ejendom efter stk. 4 gælder procentandelen i 1. pkt. denforholdsmæssige andel af ejendomsværdien. Hvis der ikkeforeligger en ejendomsværdi, finder stk. 2, 3. pkt., tilsvaren-de anvendelse.Stk. 11.Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler ompligt til at afgive dokumentation eller oplysninger til brugfor beregningen af og kontrollen med afgift efter stk.4-10.««[Ændring af terminologi samt konsekvensændringer]
BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget opnås, at klageretten ikke suspen-deres for vurderinger af ejendomme, der ikke har været vur-deret tidligere, f.eks. nyopførte boliger, således at ejere afsådanne ejendomme ikke skal vente med at klage til 2016,idet de dermed vil blive ringere stillet end boligejere, somfår videreført deres 2011-vurderinger, og som allerede harhaft mulighed for at klage over vurderingerne.Til nr. 2Den foreslåede § 44, stk. 2, i vurderingsloven indeholderen bestemmelse, hvorefter SKATs mulighed for af egendrift at tage en almindelig vurdering fra 2011 af en ejerboligop til revision forlænges frem til 1. juli 2015. Tidsfristen ud-løb den 1. juli 2013, jf. skatteforvaltningslovens § 33 a. Deter derfor foreslået, at der kun kan ske ændringer, når detsker til gunst for borgerne i form af en nedsættelse af vurde-ringen.Fristen for revision af den almindelige vurdering pr. 1.oktober 2012 af erhvervsejendomme m.v. udløber den 1. juli2014. Indtil da kan vurderinger ændres i både op- og nedad-gående retning.Det foreslås, at SKATs mulighed for af egen drift at revi-dere en almindelig vurdering fra 2012 af en erhvervsejen-dom m.v. forlænges til 1. juli 2015 som for 2011-vurderin-gen af ejerboliger. Efter udløbet af den gældende frist, dvs. itidsrummet 1. juli 2014 til 1. juli 2015, vil ændringer kunkunne ske til gunst for borgerne i form af en nedsættelse afvurderingen.Til nr. 3 og 4Der er tale om konsekvensændringer af ændringsforslagnr. 4.Til nr. 5Med forslaget præciseres, at ejerskiftesummen skal dannegrundlag for beregningen af den variable tinglysningsafgiftfor visse typer af ejerskifter. Ejerskiftesummen udgør detsamlede kontante vederlag for overdragelsen.De ejerskifter, der er omfattet af ejerskiftesum-princip-pet, er de boligtyper, som nævnes i forslaget til stk. 4. Bolig-typerne svarer til den terminologi, der i dag anvendes i detdigitale tinglysningssystem i forbindelse med tinglysning afejerskifte af en af de nævnte boligtyper. Formålet med denforeslåede ændring af terminologien i tinglysningsafgiftslo-vens § 4, stk. 4, er således at sikre en konsekvent og ensartetbegrebsanvendelse ved henholdsvis tinglysning af et ejer-skifte af de nævnte boligtyper og den efterfølgende bereg-ning af tinglysningsafgiften for det konkrete ejerskifte.Ved at bruge samme terminologi både i forbindelse medtinglysningen af selve ejerskiftet og ved fastsættelsen og be-regningen af den variable tinglysningsafgift sikres en merehensigtsmæssig, administrativ sagsbehandling ved fastsæt-telsen af den variable tinglysningsafgift.Med forslaget til stk. 5-7 præciseres de typer af ejendom-me, der med begreberne enfamiliehus, flerfamiliehus og fri-tidsboliger er tale om. Terminologien svarer til den, der i
3
dag benyttes i tinglysningssystemet. Der er med den foreslå-ede terminologi af boligtyper overordnet set ikke tiltænktnogen indholdsmæssige ændringer af det oprindelige lovfor-slags angivelse af, hvilke typer af ejerskifter der skal bereg-nes tinglysningsafgift af på baggrund af den oplyste ejerskif-tesum.I stk. 5 præciseres begrebet enfamiliehus nærmere. Be-grebet omfatter alle ejendomme, der er indrettet med hen-blik på beboelse af en familie. Det er den mest almindeligetype beboelsesejendom og omfatter almindelige parcelejen-domme, ejerlejligheder, ejerlejlighed i bygning på lejetgrund m.v. En blandet beboelses- og erhvervsejendom, somf.eks. en butik med tilhørende beboelseslejlighed, er ikkeomfattet af begrebet enfamiliehus. Der henvises til bemærk-ningerne til det foreslåede stk. 8.Begrebet flerfamiliehus, jf. det foreslåede stk. 6, er enejendom med flere selvstændige beboelseslejligheder. Enbeboelseslejlighed kendetegnes ved, at lejligheden har egetkøkken og anvendes til beboelse. Ejendomme med lejlighe-der, der udlejes, omfattes ikke af denne boligtype. Der hen-vises til bemærkningerne til det foreslåede stk. 8.En fritidsbolig, jf. det foreslåede stk. 7, er en fast ejen-dom, der ikke anvendes til helårsbeboelse. Det kan f.eks.være en almindelig ejendom, ejerlejlighed, bygning på lejetgrund, timeshareandel el. lign. Den nævnte boligtype om-fatter ikke erhvervsejendomme til udlejningsformål.Det fremgår af forslaget til stk. 8, at i de tilfælde, hvorder sker ejerskifte af ejendomme, som anvendes som blan-det beboelses- og erhvervsejendom, skal afgiftsgrundlagetberegnes efter lovens § 4, stk. 2, 1. pkt. Det betyder, at denvariable tinglysningsafgift i disse tilfælde skal beregnes afden højeste sum af enten ejerskiftesum eller ejendomsværdi.Afgiftsgrundlaget svarer således til det, der med lovforslagetgælder ved ejerskifte af erhvervsejendomme.
En blandet beboelses- og erhvervsejendom kan f.eks. væ-re en butik med en tilhørende beboelseslejlighed. En ejen-dom med flere selvstændige beboelseslejligheder, hvor eneller flere af lejlighederne udlejes, er også en blandet bebo-elses- og erhvervsejendom. Dette gælder både i de tilfælde,hvor ejeren selv bebor en af beboelseslejlighederne ogsamtidig udlejer resterende beboelseslejligheder, og i de si-tuationer, hvor samtlige beboelseslejligheder udlejes af eje-ren. En ejendom, hvor et eller flere værelser udlejes, ellersom anvendes erhvervsmæssigt, er også en blandet beboel-ses- og erhvervsejendom.Der er med forslaget til stk. 9 og 11 tale om en tilretningaf bestemmelsens henvisninger, som konsekvens af affattel-sen af stk. 4-8.Forslaget til stk. 10 er en ændring af den oprindeligt fore-slåede værnsregel ved ejerskifte af de boliger, der er omfat-tet af de foreslåede stk. 4-7, når ejerskiftet ikke er sket i al-mindelig fri handel.Formålet med den foreslåede ændring er at tilpasse lov-forslagets terminologi til begreberne i det digitale tin-glysningssystem. Den foreslåede ændring vil muliggøre, atden administrative behandling af sager om tinglysningsafgiftkan gennemføres på baggrund af allerede eksisterende digi-tale tinglysningssystemoplysninger.Ejerskifter, som er sket mellem familiemedlemmer ellerandre interesseforbundne parter, vil efter den foreslåede be-stemmelse ikke blive anset som et almindeligt frit salg. Af-grænsningen heraf er uændret i forhold til bemærkningerne idet oprindelige lovforslag.Ejerskifter, der sker på baggrund af en tvangsauktion, vilikke være omfattet af den nævnte værnsregel. Det betyder,at den variable tinglysningsafgift for enfamiliehus, flerfami-liehus eller fritidsbolig på tvangsauktion skal beregnes påbaggrund af ejerskiftesummen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)fmd.Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 80Bilagsnr.123456TitelHøringssvar og høringsnotat, fra skatteministerenSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenFastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslagetSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenÆndringsforslag, fra skatteministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 80Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor mange sager om klage over ejendomsvurderinger mi-nisteren forventer, at vurderingsankenævnene vil modtage, i medfør afde regler der foreslås indført med lovforslaget, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om Venstre har sagt ja til den nye forringede klageadgang, somskal behandles senere, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det ikke med lovforslaget skal være muligt at kunneklage over vurderinger af ejendomme, der ikke var været vurderet tid-ligere, f.eks. nyopførte boliger, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorfor vurderingen ikke også sættes ned med 2,5 pct. påandelsboliger og erhvervsejendomme, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvad det vil have af provenumæssige konsekvenser, hvisvurderingen også sættes ned med 2,5 pct. for andelsboliger og er-hvervsejendomme, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad det vil have af provenumæssige konsekvenser, hvisejendomsvurderingerne sættes ned med henholdsvis 5 og 10 pct. i ste-det for de foreslåede 2,5 pct., til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, når man ikke gennemfører 2014-vurderingen for erhvervs-ejendomme, betyder det så, at ministeren ikke har tillid til, at 2012-vurderingen er retvisende, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor stor en del af erhvervsejendommene vurderes at værevurderet for højt, og hvor mange procent er for lavt, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af husstandene i Danmark der stadig vur-deres at være vurderet for højt med en nedsættelse af vurderingerne påejerboliger med 2,5 pct., til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvor mange boligejere, det forventes, vil klage over ejen-domsvurderingerne, hvis boligejerne får mulighed for at klage eftergældende regler, når 2011-vurderingen nu træder i stedet for 2013-vurderingen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
4
5
6
7
8
9
10
6
11
12
13
14
Spm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være, hvis klage-retten over ejendomsvurderingerne ikke suspenderes, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren har bedt kammeradvokaten vurdere, om SKAThar ageret inden for lovens rammer i forhold til vurdering af andelsbo-liger, udlejningsejendomme og erhvervsejendomme, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse om ejendomsskat betalt primo 2013 vil være foræl-det, når der i 2016 kan klages over vurderingerne, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om, atklageretten ikke suspenderes for vurderinger af ejendomme, der ikkehar været vurderet tidligere, til skatteministeren, og ministerens svarherpå