Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 97 Bilag 5
Offentligt
1334072_0001.png
1334072_0002.png
1334072_0003.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 97
Folketinget 2013-14
OMTRYKRettelser i udvalgssammensætningen
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 4. februar 2014
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af integrationsloven(Ændret sammensætning af Rådet for Etniske Minoriteter m.v.)[af social-, børne- og integrationsministeren (Annette Vilhelmsen)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. december 2013 og vartil 1. behandling den 19. december 2013. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Ud-lændinge- og Integrationspolitik.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og social-, børne- og integrationsministerensendte den 4. oktober 2013 dette udkast til udvalget, jf. UUIalm. del – bilag 2. Den 11. december 2013 sendte social-,børne- og integrationsministeren de indkomne høringssvarog et notat herom til udvalget.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Venstres medlemmer af udvalget er som udgangspunktpositivt indstillet over for tiltag, som kan fremme integratio-nen i hele landet og sikre, at de områder af Danmark, hvorder er integrationsrelaterede udfordringer, også er repræsen-teret i Rådet for Etniske Minoriteter. Det er derfor et pro-blem, at landets største kommuner, hvor en meget stor andelaf de i Danmark boende etniske minoriteter er bosat, i dagikke er repræsenteret i rådet.I den gældende model for sammensætningen af Rådet forEtniske Minoriteter er der ikke sikret deltagelse fra landetsfire største kommuner, og dermed er der en risiko for, at rå-det mister input fra de kommuner, der har den største popu-lation af etniske minoriteter, de største integrationsrelateredeudfordringer og dermed også det bredeste erfaringsgrundlagmed løsningsmodeller på området.Lovforslaget indeholder forslag til bestemmelser, der skalsikre Rådet for Etniske Minoriteter en bredere sammensæt-ning. Venstre mener, det er fornuftigt, at de fire største kom-muner med lovforslaget får en fast plads i rådet, da det er idisse kommuner, at det største antal af etniske minoriteter erbosat. På den måde sikres det, at rådets arbejde får det bed-ste faglige, saglige og repræsentative grundlag.Med lovforslaget bliver det også muligt for ministeren atudpege rådsmedlemmer, der ikke nødvendigvis har en etniskminoritetsbaggrund, men som har en helt særlig viden ometniske minoriteter og de integrationsrelaterede udfordrin-ger, f.eks. personer med viden og erfaring fra universitets-miljøet og praksisfeltet. Det mener Venstre er afgørende po-sitivt.Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det afgøren-de, at Rådet for Etniske Minoriteter bruges til at fremme in-tegration og til at sikre, at etniske minoriteter har en stemmei debatten. Med den eksisterende struktur er det ikke lykke-des at skabe et råd, der er solidt og markant placeret og harstor gennemslagskraft i den offentlige debat.Dette lovforslag sikrer, at landets fire største kommuner,København, Aarhus, Odense og Aalborg, indstiller medlem-mer til rådet. Det er vigtigt, at disse kommuner, hvor en for-holdsvis stor del af befolkningen udgøres af etniske minori-teter, har repræsentation i rådet.EL mener ikke nødvendigvis, at ministerens mulighed forat udpege medlemmer til rådet er løsningen på alle proble-mer, men stiller sig åben over for forandringer, fordi rådetindtil nu ikke har haft den nødvendige betydning i debatten.Samtidig understreger Enhedslisten vigtigheden af, at rådetsudvikling følges tæt i de kommende år.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget medgiver, atman godt kan fremføre argumenter for lovforslaget. Mankunne f.eks. fremføre det argument, at når nu Rådet for Et-
AX015765
OMTRYK2
niske Minoriteter eksisterer, er det sådan set meget fornuf-tigt, at man lukker op for, at også danskere kan komme ind irådet, for hvorfor skulle danskere ikke også have noget at si-ge om integrationsspørgsmål? Den del kan ifølge DF sådanset være fornuftig nok.Men det er også relevant at stille spørgsmålet: Skal vioverhovedet have et sådant råd? Har Rådet for Etniske Mi-noriteter bidraget nævneværdigt til en god integration i Dan-mark? Hvilke konkrete og positive resultater har rådetegentlig leveret på integrationsdelen og dermed på hele detområde, som Danmark diskuterer med jævne mellemrum ioffentligheden og i Folketinget?Rådet for Etniske Minoriteter har bestemt ikke ubetingetbidraget til og skabt en god integration i det danske sam-fund.DF opfordrer derfor Folketinget til stille og roligt at af-vikle rådet. Herefter kan det overvejes, om der er behov fornye tiltag, der kan sikre en bedre integration.Under 1. behandling af lovforslaget spurgte DF social-,børne-, og integrationsminister Annette Vilhelmsen, hvilkepositive integrationsresultater Rådet for Etniske Minoriteterhar skabt. Dette kunne ministeren ikke svare på, og set i det
lys og taget i betragtning, at flere kommuner frivilligt harbesluttet ikke at bevare de lokale integrationsråd, som bl.a.leverer medlemmerne til Rådet for Etniske Minoriteter, erdet stærkt tvivlsomt, om Rådet for Etniske Minoriteter frem-adrettet på en meningsfuld måde kan bidrage til fremskridtpå integrationsområdet.På den baggrund kan DF ikke støtte lovforslaget, da ho-vedformålet synes at være at holde liv i et råd, som indtil nuikke har bidraget nævneværdigt til positive integrationsre-sultater.DF så meget gerne, at Folketinget i stedet begyndte atdiskutere, hvordan f.eks. kommunerne kan få flere ikke-vestlige indvandrere og efterkommere ud på arbejdsmarke-det.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)fmd.Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Anne Sina (S)Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Marlene Borst Hansen (RV)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Pernille Vigsø Bakke (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)Peter Skaarup (DF)nfmd.Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Merete Riisager (LA) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
OMTRYK3
Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 97

Bilagsnr. Titel

1Høringssvar og høringsnotat, fra social-, børne- og integrationsmini-steren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Udkast til betænkning