Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 11 , L 11 A , L 11 B
Offentligt
1300776_0001.png
1300776_0002.png
1300776_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
15. november 2013Kontoret for HumanitærtOphold og UdsendelserSagsbeh: Thomas RasmussenSagsnr.: 2013-0037-0046Dok.:924928
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af udlændingeloven og kildeskatteloven. (Udvidet adgang til regi-stersamkøring, bemyndigelse til at fastsætte regler om anvendelse af an-søgningsskema eller en digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne omopsættende virkning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af famili-emæssigt netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Ud-lændingenævnet m.v.). (L 11), som Udvalget for Udlændinge- og Integra-tionspolitik har stillet til justitsministeren den 4. oktober 2013.
Morten Bødskov/Pernille Breinholdt Mikkelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-

tionspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændingeloven

og kildeskatteloven. (Udvidet adgang til registersamkøring, bemyndi-

gelse til at fastsætte regler om anvendelse af ansøgningsskema eller en

digital ansøgningsløsning, ændring af reglerne om opsættende virk-

ning i sager om humanitært ophold, eftersøgning af familiemæssigt

netværk, overførsel af klagesager fra Justitsministeriet til Udlændin-

genævnet m.v.). (L 11).

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. september2013 fra Lægegruppen i Bedsteforældre for Asyl, jf. L 11 - bi-lag 2.”

Svar:

I høringssvaret fra lægegruppen med tilknytning til bevægelsen ”Bedste-forældre for Asyl” anføres det bl.a., at en afgørelse om opsættende virk-ning alene bør træffes, hvis der foreligger en lægeerklæring udfærdiget pågrundlag af fuldstændige oplysninger om ansøgers helbred og en grundigundersøgelse, herunder screening af ansøger for torturfølger, ved en speci-allæge. Det anføres videre, at det ikke er forsvarligt, at der ikke deltagerlægekonsulenter ved behandlingen af ansøgninger om helbredsbetingedehumanitære opholdstilladelser.Som anført i den kommenterede høringsoversigt skal det ved vurderingenaf, om der er grundlag for at meddele opsættende virkning vurderes, omder på baggrund af de foreliggende oplysninger i sagen er konkret grund tilat antage, at udlændingen vil blive meddelt humanitær opholdstilladelse,f.eks. på baggrund af oplysninger fra læger, psykologer eller psykiatere, jf.bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7. Dette svarer til den vurdering,som allerede foretages i dag i sager indgivet efter fristen i § 33, stk. 4, 1.pkt.Justitsministeriet finder på den baggrund ikke, at ændringen er retssikker-hedsmæssig betænkelig. Det kan i forlængelse heraf oplyses, at den gæl-dende bestemmelse i udlændingelovens § 33, stk. 4, blev indsat i forbin-delse med, at ansøgningstidspunktet i sager om humanitær opholdstilladel-se blev rykket frem, så der kunne ansøges allerede i forbindelse med regi-streringen som asylansøger. Formålet hermed var netop at undgå, at en an-søgning om humanitær opholdstilladelse kunne bruges til at forlænge etprocessuelt ophold, og fristen i § 33, stk. 4, 1. pkt., skulle således tilskynde2
udlændinge til at indgive en eventuel ansøgning om humanitær opholdstil-ladelse inden for et kort tidsrum efter registreringen som asylansøger.Ministeriet finder endvidere ikke, at der på baggrund af den foreslåedeændring er anledning til at overveje at indføre en særlig screeningsordningtil brug for en eventuel ansøgning om humanitær opholdstilladelse.
3