Retsudvalget 2013-14
L 114
Offentligt
1363129_0001.png
1363129_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. april 2014FormueretskontoretChristina Thode Hansen2014-0037-00661128560
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om fonde og visse foreninger. (Forhøjelse af beløbs-grænsen for små fonde, udvidet adgang til uddeling af gaver, indsigt i fon-de og foreningers årsregnskaber m.v.) (L 114), som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 2. april 2014. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om

fonde og visse foreninger. (Forhøjelse af beløbsgrænsen for små fonde,

udvidet adgang til uddeling af gaver, indsigt i fonde og foreningers

årsregnskaber m.v.) (L 114), fra Folketingets Retsudvalg:

”I forlængelse af svar på spørgsmål 3 bedes ministeren oplyse,hvorvidt en fond, der ikke opfylder kapitalkravet i fondslovenog dermed ikke er en fond i fondslovens forstand, stadig opfat-tes som en juridisk person uden personlig hæftelse. Såfremtdette gør sig gældende, bedes ministeren præcisere, hvilkefondsretlige grundsætninger eller lignende krav, fonden fortsatskal opfylde for den fortsat opfattes som juridisk person udenpersonlig hæftelse.”

Svar:

Eksisterende fonde, der ikke opfylder kapitalkravet som følge af den fore-slåede forhøjelse af kapitalkravet, samt fonde, der ved stiftelsen opfylderdet foreslåede minimumskapitalkrav på 1 mio. kr., men hvis formue efter-følgende mindskes til under kapitalkravet, vil fortsat være fonde efter dealmindelige fondsretlige regler. Endvidere vil en række af lovens bestem-melser om krav til vedtægter og vedtægtsændringer, begrænsninger i ad-gangen til at stifte familiefonde og krav om, at aktiverne og egenkapitalenskal stå i rimeligt forhold til formålet, fortsat finde anvendelse for dissefonde, jf. fondslovens § 1, stk. 4, 2. pkt. (der med lovforslagets § 1, nr. 2,bliver § 1, stk. 6, 2. pkt.).Det forhold, at disse fonde ikke længere vil være omfattet af fondsloven isin helhed, betyder ikke, at de ikke fortsat skal fungere i henhold til deresformål og vedtægter.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 7 vedrørende lovfor-slaget, pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, bemærkningernetil lovforslagets § 1, nr. 4 (forslaget til fondslovens § 1, stk. 6) samt pkt.2.10 i den kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget.I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt der i de tilfælde, hvor kapitalkravetikke er opfyldt ved stiftelsen, kan antages at være stiftet en selvstændig ju-ridisk person, henvises der til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 11vedrørende lovforslaget.
2