Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 117 , L 117 A , L 117 B
Offentligt
1330590_0001.png
1330590_0002.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato: 5. februar 2014
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-onspolitiks brev af 30. januar 2014 følger hermed minister for børn,ligestilling, integration og sociale forholds besvarelse af spørgsmål nr.2 ad L 117.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF)
ALB/ J.nr. 2013-5755
Spørgsmål nr. 2:”Hvordan forhindres det, at udbetalingen af et større engangsbeløb ved enudlændings udrejse i forbindelse med brug af repatrieringsordningen mis-bruges, således at engangsbeløbet alene kommer til at fungere som betalingfor et længere ferieophold i hjemlandet?”
Svar:Det følger af repatrieringslovens § 7, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan ydehjælp til repatriering, hvis udlændingen ønsker at vende tilbage til hjemlandeteller det tidligere opholdsland med henblik på at tage varig bopæl. Såfremtkommunalbestyrelsen vurderer, at dette ikke er tilfældet, og at udlændingenalene har til hensigt at tilbringe en kortere periode i sit hjemland for herefterat tage tilbage til Danmark eller flytte til et andet land, skal kommunalbesty-relsen derfor meddele afslag på en ansøgning om hjælp til repatriering.Det følger af repatrieringslovens § 9, at kommunalbestyrelsen kan træffebeslutning om tilbagebetaling af hjælp til repatriering, hvis særlige omstæn-digheder taler herfor, herunder navnlig, hvis udlændingen ikke har gjort etreelt forsøg på repatriering, eller hvis der til brug for behandlingen af ansøg-ningen om hjælp til repatriering er angivet urigtige eller vildledende oplysnin-ger.
2Det fremgår således af bl.a. ministeriets vejledning til repatrieringsloven, atanvendelsen af bestemmelsen normalt bør overvejes, hvis en udlænding haranvendt fortrydelsesretten efter udlændingelovens § 17 a efter kort tid og derikke har været gjort et reelt forsøg på repatriering.I den forbindelse bemærkes, det, at en opholdstilladelse som udgangspunktbortfalder, når en udlænding opgiver sin bopæl i Danmark, eller når en ud-lænding har opholdt sig uden for Danmark i en vis periode, og at det kun erflygtninge m.v. samt familiesammenførte udlændinge til flygtninge m.v., derer omfattet af fortrydelsesretten efter udlændingelovens § 17 a, jf. besvarel-sen af spørgsmål nr. 1 ad L 117.Endvidere kan det oplyses, at det kun er muligt at modtage hjælp til repatrie-ring én gang, jf. repatrieringslovens § 7, stk. 5.Det daværende Integrationsministerium gennemførte i 2010 og 2011 i sam-arbejde med Dansk Flygtningehjælp, der varetager opgaven efter repatrie-ringslovens § 4 med at rådgive og informere om repatriering, en Danmarks-turné for kommunale sagsbehandlere og medarbejdere med henblik på atinformere om repatrieringsloven, herunder de ovennævnte regler.Det er med finansloven for 2014 afsat midler til en styrket informationsind-sats om repatrieringsordningen, og der vil i den forbindelse i samarbejdemellem Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ogDansk Flygtningehjælp på ny blive taget initiativ til på informationsmøder atoplyse de kommunale sagsbehandlere om bl.a. de nævnte regler, som derogså vil være anledning til at omtale i den skriftlige orientering af kommuner-ne om de kommende lovændringer, som jeg vil foretage.
Manu Sareen/ Henrik Thomassen