Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 , L 136 A , L 136 B
Offentligt
1355549_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. april 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136 - Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. ( Ændring af finansieringsmodellen for
trafikselskaber på Sjælland, organiseringen af den offentlige servicetrafik i Øst-
danmark, buspassagerrettighedsforordningen m.v.) - som jeg hermed skal be-
svare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (El).
Spørgsmål nr.31:
”Ministeren bedes redegøre for, om en ”regionalisering” af jernbanetrafikken
som foreslået i forsøgsordningen for Nordjylland ikke vil medføre en yderligere
opsplitning og manglende koordination i den kollektive jernbanetrafik”.
Svar:
Nej, tværtimod. Det er regeringens intention bag forsøget i Nordjylland at opnå
en mere sammenhængende kollektiv trafik, hvor lokaltogene og busser i højere
grad kan tilpasses hinanden.
Hvis man alene ser på togtrafikken opnås en bedre koordination via samdriften
mellem statens og regionens baner med nye direkte togforbindelser mellem
Skagen og Aalborg hhv. Hirtshals og Aalborg, som medfører at man på årsplan
undgår omkring 120.000 skift.
Samdriftsmodellen indebærer også, at det regionale togtrafikomfang næsten
fordobles, idet de 1,2 mio. togkm, som overdrages fra DSB til regionen, øges til
2,2 mio. togkm årligt. Regionen regner med 15-20 pct. ekstra passagerer, som
følge af færre skift og den udvidede drift.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke