Socialudvalget 2013-14
L 147
Offentligt
1380718_0001.png
Anita Nielsen
[email protected]
Ministeren
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
www.sm.dk
Kære Anita Nielsen
Tak for dine henvendelser af 13. og 14. maj 2014, hvor du kommenterer lov-
forslaget om justeringer i BPA-reglerne, som er under behandling i Folketinget.
Jeg vil gerne generelt i forhold til lovforslaget starte med at fortælle, at satspul-
jepartierne på et møde den 20. maj 2014 blev enige om at indstille til Folketin-
gets Socialudvalg, at der ikke afgives betænkning over lovforslaget. Hvis udval-
get følger denne indstilling, betyder det, at lovforslaget ikke fremmes til videre
behandling i Folketinget.
I din henvendelse af 13. maj 2014 skriver du, at det er problematisk, at der som
udgangspunkt ikke er mulighed for at tilrettelægge BPA-hjælpen i form af døgn-
vagter.
Jeg vil gerne hertil oplyse, at arbejdsmiljøloven, herunder reglerne om hvilepe-
riode og fridøgn, har til formål at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Ar-
bejdstilsynet har, jf. min besvarelse af spørgsmål 48 til lovforslaget, oplyst, at:
”Det følger af arbejdsmiljølovgivningens regler om hvileperiode og fridøgn, at
arbejdstiden skal tilrettelægges således, at de ansatte får en hvileperiode på
mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer.
Det er muligt på organisationsplan at indgå aftaler om fravigelser af hviletidsreg-
lerne. Fravigelse af reglerne om daglig hvileperiode kan aftales mellem ar-
bejdsgiverparten og en lønmodtagerorganisation. Hvis den daglige hvileperiode
nedsættes til under 8 timer, skal aftalen godkendes af Arbejdstilsynet.
Dato: 13. juni 2014
J.nr. 2012-5757
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er Arbejdstilsynets faste praksis, at dispensation fra reglerne om hvileperio-
de og fridøgn alene gives i særlige situationer, der dækker enkeltstående tilfæl-
de, idet der netop er mulighed for at indgå aftaler.
Arbejdstilsynet har i august 2012 godkendt en aftale indgået mellem DI Over-
enskomst II (SBA/Dansk Erhverv Arbejdsgiver (DEA)) og FOA
Fag og Arbejde
og 3F Privat Service, Hotel og Restauration om fravigelse af regler om hvilepe-
riode og fridøgn for handicaphjælpere ansat til udførelse af borgerstyret person-
lig assistance. Aftalen indeholder blandt andet en bestemmelse om hvileperiode
ved arbejde i døgnvagt. Den godkendte aftale gælder kun for de konkrete afta-
leparter og er således ikke generelt dækkende for hele handicaphjælperområ-
det.
En arbejdsgiver, der ikke er part i en aftale om fravigelse af reglerne om hvile-
periode og fridøgn, vil ikke kunne fravige disse regler. En arbejdsgiver kan blive
part i en sådan aftale ved enten at være medlem af en arbejdsgiverorganisati-
on, som har indgået en sådan aftale med en lønmodtagerorganisation, eller ved
selv at indgå en sådan aftale (fx via en tiltrædelses- eller en virksomhedsover-
enskomst) med
en lønmodtagerorganisation.”
I din henvendelse af 14. maj 2014 skriver du om takstsystemet, herunder de
elementer, som indgår i taksten for løn m.v. til hjælpere, samt takstsystemets
betydning i forhold til sammensætningen af hjælperkorpset i den enkelte BPA-
ordning. Du påpeger også, at takstsystemet påvirker hjælpernes ansættelses-
vilkår i negativ retning.
Formålet med takstsystemet er at medvirke til at styrke borgernes retssikkerhed
i form af mere gennemskuelige afgørelser om støtte og tilskud. Formålet er
også at medvirke til at lette administrationen i kommunerne og gøre udmålingen
af BPA-tilskud mere ensartet på tværs af landet.
For at opfylde disse formål vil takstsystemet bl.a. indeholde en fast takst for løn
m.v. til hjælpere. Taksten tager udgangspunkt i overenskomsterne på området,
og der indgår i taksten en række elementer, som efter politisk beslutning også
indgår i udmålingen af BPA-tilskud i dag. Nogle af disse elementer er tidsbe-
stemte tillæg, pension af grundløn og anciennitet. Udover det fastsættes tak-
sterne i to niveauer svarende til to kompetenceniveauer for hjælperne.
Der er elementer i overenskomsterne på området, som ikke vil blive medtaget i
taksten, eksempelvis 6. ferieuge, fritvalgstillæg, pension af aften- og nattillæg
og dækning af udgifter til beklædning.
Det tilskud, som udmåles efter takstsystemet, skal sammen med den hjælp, der
ydes efter forbrug i den enkelte BPA-ordning, som udgangspunkt kunne dække
alle omkostninger forbundet med BPA. Det er den, der er arbejdsgiver i den
enkelte BPA-ordning, der har ansvaret for at sikre dette.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380718_0003.png
Det er også arbejdsgiveren i den enkelte BPA-ordning, der indgår aftaler med
den enkelte hjælper om løn og ansættelsesvilkår. Det vil derfor også være op til
arbejdsgiveren at træffe beslutning om sammensætningen af hjælperkorpset. I
den forbindelse skal arbejdsgiveren sikre sig, at de samlede udgifter til løn m.v.
til hjælpere ligger inden for den beløbsmæssige ramme i bevillingen.
Endnu engang tak for dine henvendelser. Det er bl.a. kommentarer og input fra
borgere som dig, der har erfaringer med BPA-ordningen i hverdagen, der kan
være med til at højne politikudviklingen på området.
Med venlig hilsen
Manu Sareen
3