Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1370150_0001.png
1370150_0002.png
1370150_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. april stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 – Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Ole Hækkerup (S).Spørgsmål nr. 22 L152:Hvad kan ministeren oplyse om værditabet for boligejerne i Ringsted i forbin-delse med L 152?
Svar:Det er vanskeligt for mig at sige noget entydigt om værditabet for boligejerneved Ringsted station i forbindelse med L152.Dog kan det bemærkes, at der allerede i dag ligger en jernbane samt en stationsom har indflydelse på værdisætningen af boliger i området. Derfor vil etable-ringen af den niveaufri skæring formentlig ikke have stor indflydelse på værd-isætningen af husene i området i relation hertil.Der vil dog være en visuel påvirkning som følge af den niveaufri skæring påRingsted station, og der vil ske enstigning i antallet af støjbelastede boligerpba. en kombination af højere hastighed, øget trafikmængde, samt ændretsporbenyttelse. Den øgede trafikmængde kommer som følge af den almindeligesamfundsudvikling, samt den nye bane København-Ringsted og en fast forbin-delse over Femern Bælt, og ikke som følge af den niveaufri skæring, jf. spm. 3til L152.Banedanmark kan oplyse:”Det er ikke korrekt, at antallet af støjbelastede boliger stiger til 130 som følgeaf etableringen af den vestlige niveaufri udfletning. Tallet på 130 støjbelastedeboliger er således tallet for 2028, som – ud over den niveaufri udfletning –rummer effekterne af hastighedsopgraderingen Ringsted-Odense, Femern-forbindelsen og ikke mindst den generelle trafikstigning i årene.Opgørelser af trafikmængder viser således, at såvel persontogstrafikken somgodstogstrafikken gennem Ringsted Station forventes at stige gennem progno-
seårene. Derfor vil der alt andet lige skabes mere støj langs jernbanestræknin-gen, og derfor etableres også 1.520 m nye støjskærme, hvor 670 m relaterer sigtil den nye jernbanebro.Den direkte effekt af den niveaufri udfletning i det vestlige Ringsted er såledesen stigning i antallet af støjbelastede boliger på 12, jf. nedenstående tabel.
Side 2/3
Bygningsanvendelse
2018 udenvestligudfletning
2018 medeffekt afvestligudfletning66
2021(bl.a. effekt af ha-stighedsopgraderingtil Odense, Femern ogmere trafik)67
2028(effekt afyderligeretrafik)110
Parcel- og rækkehuse,stuehuse m.m.Etageboliger og kollegie-lejlighederBoligenheder i alt
52
19

71

17

83

20

87

20

130

Dette billede fremgår også af figuren nedenfor, der viser udbredelseskurvernefor støj svarende til Miljøstyrelsens grænseværdi omkring Ringsted Station ogKorsevænget. Der er en minimal forskelle mellem de to scenarier for 2018 ogder er visse steder en større støj de efterfølgende år på grund af den øgede tra-fik.
Efter gennemførelse af den tilbudte støjisolering vil indemiljøet i de støj-ramte boliger komme under Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier forstøj. Vurderingen er således at den værdiforringelse, der eventuelt vil fore-ligge, vil være marginal.I forhold til den visuelle påvirkning, som følge af en vestlig placering afudfletningsanlægget, er vurderingen at værdiforringelsen vil være marginal.Dette er forårsaget af, at der på forhånd er et begrænset udsyn på stedet,grundet bevoksning. Udfletningsanlæggets placering vil således ikke for-værre den skyggevirkning, der findes i sommermånederne. Dog kan udflet-ningsanlægget være årsag til en større skyggevirkning om vinteren, idet derikke vil være fuld bevoksning på denne årstid. Dette vil dog være i begræn-set omfang.
Vestlig del af undersøgelsesområdet omkring Ringsted Station og KorsevængetSide 3/3
Kortet viser støj i de forskellige scenarier:Grøn= Dagens situation 2012Orange= 2018 uden vestlig løsningRød= 2018 med vestlig løsningLilla = 2021 bl.a. effekt af hastighedsopgradering til Odense, Femern og meretrafikBlå= 2028 effekt af yderligere trafik”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke