Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1369403_0001.png
1369403_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Ole Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 25 L152:

Det antages, at svaret på L 152 – spm. 23 forholder sig til en løsning øst forKøge landevej. Hvis man i stedet placerede skæringspunktet vest for KøgeLandevej med skæringspunkt ca. 500 meter øst for Adamshøj, altså sådan atman undgår de fordyrende elementer der opstår, når det laves i knudepunktetmellem motorvej, moseareal og to jernbanestrækninger, så ville den opgjorteprisforskel på 500 mio.kr. vel blive meget mindre ?

Svar:

Jeg har forelagt sagen til Banedanmark, som oplyser:”Banedanmark har ikke kunnet opstille et detaljeret anlægsoverslag for en pla-cering øst for Adamshøj inden for de tidsmæssige rammer. En gennemregningaf et sådant forslag vil blandt andet kræve en undersøgelse af de topografiskeforhold, grundvandsforhold (særlig vanskelige i dette område), skinnelayout ogkurveforhold som skal beregnes på de respektive hastigheder mv. På et over-ordnet niveau vurderer Banedanmark dog at følgende forhold gør sig gældendefor en placering øst for Adamshøj:Hovedforskellen i det nye forslag til en østlig løsning er, at der etableres enmindre spids skæring af banerne og en reducering af brobygningsværket fra totil ét anlæg. Til gengæld medfører forslaget, for at der kan køres med 250 km/t,at banen får større kurver, der sammenholdt med den mindre spidse konstruk-tion betyder, at jernbaneanlægget i det nye forslag er bredere og dermed kræ-ver mere plads og arealinddragelse end i den østlige løsning fra 2008. Anlæggetvil i det nye forslag samlet set være langt og forventeligt kun lidt kortere endforslaget til en østlig løsning, som Trafikstyrelsen undersøgte i 2008.Også i det nye forslag vil problemstillingen omkring grundvandsforholdene,hvor grundvandsspejlet ved Adamsvej forventes at ligge højt, være til stede –om end i mindre omfang end i den i 2008 undersøgte løsning. Som beskrevet iløsningen fra 2008 vil det være fordyrende enten ved en nedgravning af banen,
eller hvis banen ligges på en brokonstruktion. Omkostningen vil dog væremindst i en bro-løsning.Hvis man alene betragtede den østlige skæring, ville det være Banedanmarksvurdering, at den ville være billigere end de tidligere vurderede østlige forslag.Men det indgår også i det nyeste forslag fra Thomas Albøg Olsen at etablere enny perron i spor 6-7 som kompensation for det nedlagte spor 1. Omkostninger-ne hertil vurderes umiddelbart til at være på niveau med den billiggjorte østligeskæring. Dette vil dog kun kunne vurderes endeligt med udgangspunkt i et pro-jekt på idéfaseniveau.Med udgangspunkt i de nyeste forslag til østlig løsning – som skitseret ispørgsmålet ovenfor - er det fortsat Banedanmarks vurdering, at udgifterne vedprisforskellen mellem en østlig og vestlig placering vil være på det samme ni-veau med den i spørgsmålet skitserede placering.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke