Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1366057_0001.png
1366057_0002.png
1366057_0003.png
1366057_0004.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
7. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. marts stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 – Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 3 til L152:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. marts 2014 fra Niels Tofte-gaard, Ringsted, jf. L 152 - bilag 5.Svar:
Spørgsmål fra bilag 5 er fremhævet med kursiv. Svarene er angivet nedenfor.Støjgenerne under byggeriet - af lovforslaget fremgår at de gældende græn-ser for støj og vibrationer ikke kan overholdes under byggeriet.Banedanmark oplyser:”Banedanmark vil forsøge at tilrettelægge anlægsarbejdet, så det giver færrestmulige gener for jernbanens naboer.I praksis er det vanskeligt at holde støjen under støjgrænserne, fordi der erbegrænsede muligheder for at bruge mindre støjende arbejdsprocesser, og fordiarbejdet nødvendigvis må udføres tæt på boligområder.For at forberede naboerne på støjgenerne informerer Banedanmark løbendeom anlægsarbejdet. Hvis anlægsarbejdet forventes at overskride støjgrænserne,indeholder informationen også en varsling om, hvornår anlægsarbejdet forven-tes at give støjgener. I særlige tilfælde kan der tilbydes ophold på en andenadresse, mens arbejdet står på.De steder, hvor støjen forventes at overskride grænserne og genere mange na-boer, bliver det vurderet, om anlægsarbejdet kan tilrettelægges, så det støjermindre. Det kan blandt andet ske ved at benytte arbejdsmetoder, der støjermindre, eksempelvis ved at støjdæmpe maskiner og ved at opsætte midlertidigestøjskærme.”
Støjgenerne efter anlægget er taget i brug - antallet af støjbelastede boligerstiger fra 50 til 130 = 215 %, ingen støjafskærmning syd for jernbanen tilNæstved.Banedanmark oplyser:”Det er ikke korrekt, at antallet af støjbelastede boliger stiger til 130 som følgeaf etableringen af den vestlige niveaufri udfletning. Tallet på 130 støjbelastedeboliger er således tallet for 2028, som – ud over den niveaufri udfletning –rummer effekterne af hastighedsopgraderingen Ringsted-Odense, Femern-forbindelsen og ikke mindst den generelle trafikstigning i årene.Opgørelser af trafikmængder viser således, at såvel persontogstrafikken somgodstogstrafikken gennem Ringsted Station forventes at stige gennem progno-seårene. Derfor vil der alt andet lige skabes mere støj langs jernbanestræknin-gen, og derfor etableres også 1.520 m nye støjskærme, hvor 670 m relaterer sigtil den nye jernbanebro.Den direkte effekt af den niveaufri udfletning i det vestlige Ringsted er såledesen stigning i antallet af støjbelastede boliger på 12, jf. nedenstående tabel.
Side 2/4
Bygningsanvendelse
2018 udenvestligudfletning
2018 medeffekt afvestligudfletning66
2021(bl.a. effekt af ha-stighedsopgraderingtil Odense, Femern ogmere trafik)67
2028(effekt afyderligeretrafik)110
Parcel- og rækkehuse,stuehuse m.m.Etageboliger og kollegie-lejlighederBoligenheder i alt
52
19

71

17

83

20

87

20

130

Der er ikke planlagt støjskærme på sydsiden af jernbanen da antallet af boligerder er belastet over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi pr. km bane ikke erhøjt nok, til at det berettiger til en støjskærm. De boliger, der er støjbelastedeover de vejledende grænseværdier og ikke bliver beskyttet af en støjskærm, vilblive tilbudt facadeisolering mod støj.”Risiko for uheld med dødelig udgang som følge af entreprenør kørsel i beboel-sesområder - kørsel med mindst 10.000 læs materialer igennem trafikeredekryds i byen med mange bløde trafikanter.Banedanmark oplyser:”Anlægget kræver i anlægsfasen kørsel med jord og byggematerialer. Dette vil iet vist omfang give gener for naboerne til byggeriet i anlægsfasen, selvom man
planlægger at etablere flere adgangsveje til de enkelte byggepladser for på den-ne måde forsøge at minimere generne for den enkelte parcel.Banedanmark vil blandt andet i dialog med Ringsted Kommune tilrette arbej-det således, at generne bliver så små som muligt for borgerne i Ringsted.”Sikring af skolevejen for vores børn og unge - Banedanmark kan ikke garan-ter at den sikre skolevej holdes åbent under hele byggeriet.Anlægget dominerende effekt i landskabet omkring ådalen - et stort grimtanlæg, som kan ses vidt omkring, og som vil ænder det flotte landskab vest forRingsted for altid.Ødelæggelse af et at byens fredfyldte åndehuller - ådalen er et af de få stederomkring Ringsted med bynær natur og som derfor har stor rekreativ værdi.Banedanmark oplyser:”Banedanmark vil tilrettelægge og finde arbejdsmetoder, der kun vil medførelukning af skolestien i ferieperioderne. Der vil blive anlagt en arbejdsvej gen-nem Ringsted Ådal til Sorøvejen, under forudsætning af, at de relevante myn-digheder giver tilladelse hertil.. Dette vil bidrage til at minimere antallet af ar-bejdskøretøjer i parcelhuskvarteret. Adgangsvejene til dæmningsarbejderne erderfor, af hensyn til at begrænse generne for den enkelte parcelhusejer i videstmulig omfang henlagt til så store veje som muligt.Det undersøges for øjeblikket, om der kan anlægges en midlertidig adgangsvejlængere ude af Sorøvejen og ind mellem jernbanerne på Skellerødvej. Hvisdenne løsning kan gennemføres, vil det meste af jordkørslen til dæmningsar-bejderne kunne indkøres ad denne adgangsvej uden at skulle krydse skolestier-ne.Jernbanebroen etableres hvor banen mod Odense grener ud fra banen modNæstved på det sted, hvor banen i dag ligger på en 8-10 m høj dæmning ogpasserer Ringsted Å.Strukturelt vil landskabet ikke ændres af ændringerne af Ringsted Station, idetbanen ligger i samme linjeføring som før, og der ikke grundlæggende ændres ilandskabsstrukturen.Anlægget vil dog alligevel have landskabelige og visuelle konsekvenser. Top-punktet for sporet vil blive knap 4 meter højere end i dag, og dæmningen vilblive op til ca. 90 meter bred mod ca. 60 meter i dag.Der blive fældet en del træer på baneskråningerne på begge sider af banen overen ca. 900 m lang strækning og ligesom i dag vil der blive etableret støjskærmelangs banen.”Værdi forringelsen af mere end 100 boliger omkring jernbanen - vi tvinges tilat lever i et støjhelvede, vores boliger kan ikke sælges, på den måde stjælerprojektet 150 mio. kr. fra beboerne.
Side 3/4
Ligesom alle andre anlægsprojekter er det kommissarius, der kan træffe be-slutning om ekspropriationer og økonomisk kompensation. Dette gælder ogsåved Ringsted projektet.Hvis en borger mener, at tålegrænsen for nabogener er overskredet, har dennemulighed for at henvende sig til Ekspropriationskommissionen, som vil vurde-re sagen.
Side 4/4
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke