Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1358937_0001.png
1358937_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. april 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. april stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraHenning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 5 til L152:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. marts 2014 fra Per KofoedAndersen og Niels Toftegaard, Ringsted, jf. L 152 - bilag 7.

Svar:

Jeg har stor forståelse for, at der fra lokal side er stor fokus på det nye projektpå Ringsted st. Det synes jeg, er helt naturligt.Vedr. spørgsmålene om støj henviser jeg til svar på: TRU spm 2 vedr. L152(2013-2014), TRU spm. 339 (2013-2014), TRU spm 383 (2013-2014), TRUspm. 385 (2013-2014) og TRU spm. 386 (2013-2014).Placeringen af den niveaufri skæring vest for Ringsted st. er valgt, fordi det erden mest hensigtsmæssige løsning. Den muliggør, at man kan hæve hastighe-den til 200 km/t gennem Ringsted station for gennemkørende tog fra den nyebane København-Ringsted mod Odense. Den niveaufri skæring leverer derforet væsentligt bidrag til at realisere første etape af Timemodellen (København-Odense).Hvis den niveaufri skæring i stedet skulle placeres øst for stationen, så vil detifølge Banedanmark både blive langt dyrere, ligesom det vil udskyde projektet iop mod 2 år.Det er Banedanmarks vurdering, at en østlig fly-over vil være ca. 522 mio. kr.dyrere end den valgte vestlige placering, hvis den skal have den samme over-ordnede trafikale funktionalitet for passagertogene på strækningen Køben-havn-Odense.Jeg henviser i øvrigt til svar på TRU spm. 376 (2013-2014) vedr. årsagerne tilfordyrelsen og til svar på TRU spm. 411 (2013-2014) vedr. baggrundsnotaterom projektet fra Banedanmark.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke