Socialudvalget 2013-14
L 165
Offentligt
1370252_0001.png
1370252_0002.png
1370252_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:19. maj 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: sthi

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af8. maj

2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-

ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr. 2 ad L 165

Sagsnr. 2014-1143

Spørgsmål nr. 2:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8/5-14 fra Dansk Blinde-samfund, jf. L165 – bilag 5. ”

Svar:

Med etablering af den nationale koordinationsstrukturog VISOs overtagelseaf ansvaret forat tilvejebringe specialrådgivningsydelser og vidensudvikling,skabes der et grundlag for at sikre fastholdelse og udvikling af nogle af devigtigste vidensmiljøer på det mest specialiserede specialundervisningsom-råde.Koordinationsstrukturen skal sikre, at der fortsat er de nødvendige speciali-serede specialundervisningstilbud til rådighed for elever med kompliceredeog sammensatte vanskeligheder, som har behov for det. Det sker ved atun-derstøtte samarbejdet, hvor der er behov for øget koordination og planlæg-ning på tværs af kommunerne i en region eller flere regioner.Det er i den politiske aftale om opfølgning på evaluering af kommunalrefor-men, indgået den 13. november 2013, aftalt, at der vil komme en centraludmelding på specialundervisningsområdet i november 2014.Kommunerne skal behandle den centrale udmelding i de kommunale ram-meaftaler. På baggrund af denne behandling afrapporterer kommunerne omtilrettelæggelsen af indsatsen i forhold til den udmeldte målgruppe til Social-styrelsen. En central udmelding vil både kunne være regional eller lands-dækkende. I sidstnævnte tilfælde kan der stilles krav om, at der skal ske enkoordinering på tværs af regioner.
2
Dansk Blindesamfunds henvendelse af 8. maj 2014 vedrører tillige lovforslagnr. L 151 om kommunernes overtagelse af de regionale lands- og lands-delsdækkende undervisningstilbud.Jeg har derfor anmodet Undervisningsministeriet om et bidrag til besvarel-sen.Undervisningsministeriet har oplyst følgende:”Ved den samtidig foreslåede ændring af folkeskoleloven får kommunernemulighed for at overtage de lands- og landsdelsdækkende undervisningstil-bud hvert fjerde år. Det følger af lovforslaget, at også andre kommuner endbeliggenhedskommune får mulighed for at overtage de regionale undervis-ningstilbud. Det følger endvidere af lovforslaget, at de overtagne lands- oglandsdelsdækkende undervisningstilbud bliver omfattet af de hidtidige reglerom objektiv finansiering. Den objektive finansiering udgør 10 procent af defastsatte takster.”I forbindelse med VISOs overtagelse af ansvaret for at tilvejebringe de spe-cialrådgivningsydelser, der i dag hører under de lands- og landsdelsdæk-kende specialundervisningstilbud, overføres de midler der i dag anvendeshertil fra kommunerne til Socialstyrelsen.Specialrådgivningsydelserne vil fremover skulle tilvejebringes gennem etleverandørnetværk, således at der fortsat er tilknytning til praksis, og delands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud vil fortsat efter aftale medVISO kunne varetage specialrådgivningen. Leverandørnetværket vil væresikret en grundfinansiering gennem VISOs betaling for specialrådgivnings-ydelserne.Det følger af den politiske aftale fra den 13. november 2013, at der for atsikre, at regionerne og de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbudfår en tilstrækkelig planlægningshorisont i forhold til VISOs overtagelse afansvaret for specialrådgivningen, fastlægges en overgangsordning.Overgangsordningen indebærer, at de lands- og landsdelsdækkende under-visningstilbud, der i dag yder specialrådgivning, indgår i VISOs leverandør-netværk fra og med den 1. juli 2014, og at der samtidig aftales opsigelses-varsler, der balancerer hensynet til institutionernes drift og planlægning ogen dynamisk udvikling af vidensmiljøerne.Der er gennemført en kortlægning af specialrådgivningen, som dels skalsikre et godt grundlag for VISOs overtagelse, dels har fokus på opgavenmed at koordinere vidensudviklingen inden for det mest specialiserede spe-cialundervisningsområde.
3
Den ændrede lovgivning på både det mest specialiserede socialområde ogområdet for den mest specialiserede specialundervisning skal skabe en nyramme for en dynamisk udvikling af såvel de specialiserede specialunder-visningstilbud og specialrådgivningsydelserne og dermed sikre, at der er denødvendige tilbud og grundlag for at fastholde og udvikle den mest speciali-serede viden. Både institutionerne selv og deres driftsherrer har mulighed forat påvirke den udvikling mod en ny organisering af området.
Manu Sareen/ Dorte Bech Vizard