Forsvarsudvalget 2013-14
L 192
Offentligt
1372843_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
23. maj 2014
Folketingets Forsvarsudvalg har den 14. maj 2014 stillet følgende spørgsmål 7 vedrørende L
192 til forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niko-
laj Villumsen (EL).
Spørgsmål 7:
”Ministeren
bedes uddybe bevæggrundene for at placere en civil opgave som beskyttelsen
mod cyberangreb i den militære efterretningstjeneste med deraf følgende svagere retssik-
kerhed for de borgere og virksomheder, som skal beskyttes.”
Svar:
Center for Cybersikkerhed er en del af FE, Danmarks udenrigsefterretningstjeneste, fordi de
fleste alvorlige cyberangreb kommer fra udlandet. FE har en særlig fortrolig viden om avan-
cerede cyberangreb, og hvem der står bag. Den viden har Center for Cybersikkerhed ad-
gang til som del af efterretningstjenesten, og den udgør fundamentet i det ekstra lag af
beskyttelse mod avancerede cyberangreb, som Center for Cybersikkerhed kan bibringe
Danmark.
Den viden ville Center for Cybersikkerhed ikke kunne opnå uden for FE, og dermed ville mu-
ligheden for at beskytte Danmark mod cyberangreb blive ringere med muligt tab af velstand
og sikkerhed til følge. Endvidere sikrer placeringen ved FE, at Danmarks meget specialisere-
de, men knappe ressourcer på it-sikkerhedsområdet samles ét sted og hermed undgås og-
så, at der opbygges parallelle kapaciteter.
Med den nye lov om Center for Cybersikkerhed gennemføres en samlet regulering af Center
for Cybersikkerheds virksomhed, og en række vigtige regler, der i dag kun findes i interne
retningslinjer, vil fremover være en del af loven. Det styrker retssikkerheden.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I det hele taget er der i lovforslaget stor fokus på hensynet til retssikkerheden. Det sikres,
at de centrale principper i offentlighedsloven, forvaltningsloven og persondataloven gælder
for Center for Cybersikkerhed
også selv om de tre love ikke gælder for resten af Forsva-
rets Efterretningstjeneste. Og det sikres, at der er meget restriktive regler for, hvem data
må videregives til.
Fremover vil det også være det nye
og styrkede
tilsyn med efterretningstjenesterne, der
skal føre tilsyn med Center for Cybersikkerhed. Det er også en væsentlig styrkelse af rets-
sikkerheden.
Med lovforslaget vil virksomheder, der varetager samfundsvigtige funktioner, kunne tilslut-
tes Center for Cybersikkerheds særlige netsikkerhedstjeneste, der hjælper myndigheder og
virksomheder med at modvirke de særligt avancerede cyberangreb. Tilslutningsmuligheden
udvides dermed til at kunne omfatte de danske virksomheder, der har vist sig at være mest
udsat fra cyberangreb. Og hvis f.eks. en NGO eller en forskningsvirksomhed kortvarigt er
udsat for en alvorlig trussel, kan netsikkerhedstjenesten fremover hjælpe med at imødegå
den trussel, hvis tjenesten anmodes om det.
Netsikkerhedstjenesten vil også kunne give flere oplysninger end i dag til f.eks. internetud-
bydere, så udbyderne selv kan træffe beslutning om passende sikkerhedsforanstaltninger til
imødegåelse af skadelig internettrafik
og dermed forhindre trafikken i at nå frem til myn-
digheder, virksomheder og borgere.
Med lovforslaget opnås samlet set en god balance, så beskyttelsen mod cyberangreb øges,
og samtidig sikres det, at det sker med respekt for både retssikkerheden og den personlige
frihed.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
2