Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 7
Offentligt
1304146_0001.png
1304146_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. november 2013Asyl- og VisumkontoretGry Ahlefeld-Engel2013-0037-0048979512
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Gennemførelse af den reviderede Dub-linforordning af 26. juni 2013) (L 7), som Folketingets Udvalg for Udlæn-dinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 21. novem-ber 2013.
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven (Gennemførelse af den reviderede Dublinforordning af 26. ju-

ni 2013) (L 7):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. november2013 fra Den Mobile Retshjælp v/ Tage Gøttsche, jf. L 7 - bi-lag 6.”

Svar:

Som det fremgår af lovforslagets afsnit 2.4.3.4, finder Justitsministeriet, atDansk Flygtningehjælp mest hensigtsmæssigt vil kunne varetage opgavensom rådgiver i klagesager vedrørende overførsel efter Dublinforordningenhenset til, at organisationen allerede i vidt omfang yder bistand i sådanneklagesager og har betydelig erfaring hermed.Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på, at Dansk Flygtningehjælp haren betydelig viden om og særlige kompetencer inden for danske og inter-nationale regler om flygtningebeskyttelse, herunder reglerne i Dublinfor-ordningen. Herudover har Dansk Flygtningehjælp – bl.a. gennem sit sam-arbejde med andre europæiske organisationer på flygtningeområdet – etsærligt kendskab til asylsystemerne i de medlemsstater, hvortil overførseltypisk sker efter Dublinforordningen.Dansk Flygtningehjælp får med lovforslaget en merbevilling på 2,7 mio.kr.Det bemærkes, at den foreslåede ordning ikke udelukker, at den enkelteudlænding kan lade sig repræsentere af andre, herunder Den Mobile Rets-hjælp, i overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige princip-per herom. Udlændingen må imidlertid selv afholde eventuelle udgifterhertil.
2