Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1332487_0001.png
1332487_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051525
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 37 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 37 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Vil ministeren beskrive forløbet før og nu for en hjemme-hjælper, der i kommunens bil begår en hastighedsovertrædelsepå f.eks. 20 pct?”

Svar:

Justitsministeriet lægger til grund, at der med spørgsmålet sigtes til, hvemder efter henholdsvis gældende ret og den foreslåede ordning med betingetobjektivt ansvar for ejer (bruger) af et køretøj, der anvendes ved en hastig-hedsoverskridelse på højst 30 pct., vil være ansvarssubjekt i tilfælde, hvoren hjemmehjælper i en bil, der tilhører en kommune (hjemmehjælperensarbejdsgiver), begår en hastighedsovertrædelse på 20 pct., der registreresved brug af Automatisk Trafikkontrol.Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 20 vedrørende lovforslaget erdet i de tilfælde, hvor en medarbejder begår en hastighedsforseelse i ar-bejdstiden, efter de gældende regler i færdselslovens § 118, stk. 1, jf. §§ 42og 43, alene føreren af et motorkøretøj (hjemmehjælperen i det nævnte ek-sempel), der kan straffes. Det gælder, uanset hvem der ejer det køretøj,som er anvendt i forbindelse med hastighedsforseelsen.I medfør af den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 118 c, jf. lov-forslagets § 1, nr. 3, pålægges ansvaret for en hastighedsovertrædelse om-fattet af ordningen som udgangspunkt ejeren eller brugeren af køretøjet(kommunen i eksemplet). Udpeger ejeren eller brugeren en person som fø-rer af køretøjet på gerningstidspunktet, og erkender den pågældende kørs-len, søges ansvaret pålagt den pågældende (hjemmehjælperen i eksemplet).Som anført under pkt. 4.3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkningerkan der ved indenretlig prøvelse af sagen – ligesom i dag – gøres indsigel-ser over for f.eks. målingens rigtighed. Sådanne indsigelser vil kunne gø-res gældende af såvel den ejer (bruger), der søges straffet på objektivtgrundlag, som den fører, der erkender at have ført køretøjet på gernings-tidspunktet. Der henvises herom i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 2vedrørende lovforslaget.2