Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1332529_0001.png
1332529_0002.png
1332529_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051534
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 40 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, derindfører en bestemmelse om revision af loven i 2016?”

Svar:

1.

Et ændringsforslag vil kunne formuleres således:»x) Efter§ 1, nr. 6,indsættes som nyt nummer:»7. Efter§ 143indsættes:»§

144.

Justitsministeren fremsætter forslag om revision af § 118, stk. 5, §118 c og § 125, stk. 1, nr. 3, i 2016.««[Revisionsklausul]Bemærkninger:Med ændringsforslaget foreslås det, at justitsministeren pålægges i 2016 atfremsætte forslag om revision af de bestemmelser i lovforslaget, hvorvedder foreslås gennemført andet end blot konsekvensændringer. Det drejersig nærmere bestemt om forslaget til færdselslovens § 118, stk. 5, og §125, stk. 1, nr. 3, om skærpede sanktioner ved vejarbejde mv., og forslagtil færdselslovens § 118 c om indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser.

2.

Justitsministeriet kan ikke tiltræde ændringsforslaget.For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører skærpede sanktionerfor hastighedsovertrædelser ved vejarbejde mv., finder Justitsministerietikke, at der er peget på forhold, som kan begrunde, at en revision af loven i2016 er nødvendig.For så vidt angår den del af lovforslaget, der vedrører betinget objektivtansvar for ejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædel-ser, kan Justitsministeriet henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 vedrø-rende lovforslaget, hvoraf det fremgår, at det efter ministeriets opfattelse2
vil være naturligt, at der efter en periode foretages en evaluering af ord-ningen, herunder med henblik på at vurdere, om der er behov for at justerereglerne. En sådan evaluering vil i givet fald efter Justitsministeriets opfat-telse navnlig skulle berøre omfanget af modtagne indsigelser, karakteren afindsigelserne og udfaldet af de sager, hvor der er gjort indsigelser over forde bødeforelæg, der udsendes efter den foreslåede ordning.Som ligeledes anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovfor-slaget finder Justitsministeriet, at en evaluering hensigtsmæssigt vil kunnegennemføres, når de foreslåede regler har været i kraft i tre år, og at mini-steriet er indstillet på at udarbejde en sådan evaluering. Justitsministeriethar anmodet Rigspolitiet om at indrette it-systemerne mv. med henblik påat kunne medvirke hertil. Evalueringen vil blive sendt til Folketinget.Den del af lovforslaget, der vedrører indførelse af betinget objektivt ansvarfor ejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser, for-ventes sat i kraft primo 2015, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2, stk.2.Justitsministeriet vil på den baggrund udarbejde evalueringen primo 2018,hvorefter der er et grundlag for at vurdere, om der er behov for at justerereglerne.
3