Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
1337171_0001.png
1337171_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
20. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611069136
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 66 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. februar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 66 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde

m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et

motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-

gets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenserfor staten, såfremt grænsen for klip i kørekortet ved hastig-hedsoverskridelser sænkes fra de nuværende 30 pct. til 20 pct.på veje med hastighedsgrænser på minimum 60 km/t som an-befalet af Færdselssikkerhedskommissionen.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet kan til brug for besvarelsen af spørgsmålet oply-se, at det ikke nærmere er muligt at opgøre det antal ekstra sa-ger, hvor der i givet fald vil være tale om et klip i kørekortet,hvis hastighedsoverskridelser sænkes fra de nuværende 30 pct.til 20 pct. på veje med hastighedsgrænser på minimum 60km/t. Det er dermed heller ikke muligt at opgøre de økonomi-ske konsekvenser for politiet ved den beskrevne ordning.”
2