Retsudvalget 2013-14
L 74 B
Offentligt
1353089_0001.png
1353089_0002.png
1353089_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
1. april 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611115558
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 73 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74B), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25.marts 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 73 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et mo-

torkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74 B) fra Folketingets

Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes reglerne om betingetobjektivt strafansvar for ejeren ved hastighedsoverskridelserkonstateret ved ATK finder anvendelse, såfremt køretøjet erpåmonteret stjålne nummerplader eller en kopi af nummerpla-derne fra et andet køretøj, herunder i hvilket omfang ejeren afkøretøjet med de originale nummerplader vil blive straffet forforseelsen, hvorledes vedkommende kan undgå at blive straffetfor forseelsen, samt oplyse om det for førnævnte gør nogenforskel om køretøjet, der er påmonteret det falske/stjålne sætnummerplader, er af samme model/mærke og farve som køre-tøjet, der er indregistreret med det samme sæt nummerplader.”

Svar:

Efter den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 118 c, stk. 1 (§ 1, nr.1, i lovforslag nr. L 74 B), vil ejeren (brugeren) af et køretøj efter de gæl-dende regler i færdselslovens § 118 under visse nærmere betingelser blivepålagt bødeansvar for hastighedsovertrædelser konstateret ved ATK, somikke kan udløse klip i kørekortet, frakendelse af førerretten eller kørsels-forbud, selv om den pågældende ikke var fører, og selv om overtrædelsenikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom. Strafan-svaret vil således i disse tilfælde kunne pålægges ejeren (brugeren) på ob-jektivt grundlag.Som anført under pkt. 4.3.4.1 i de almindelige bemærkninger til forslagettil lov om ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastigheds-overtrædelser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt an-svar for ejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser)(L 74) og i besvarelsen af spørgsmål nr. 48 vedrørende lovforslaget vil denforeslåede ordning nærmere indebære, at ejeren (brugeren) i ATK-sager,der vedrører hastighedsoverskridelser på højst 30 pct., udfindes ud fraATK-billedet på baggrund af automatiseret nummerpladegenkendelighed.Det er det reelle ejer- eller brugerforhold for så vidt angår det køretøj, somhastighedsovertrædelsen blev begået med, som er afgørende for, hvem derifalder strafansvar efter den foreslåede ordning, jf. herved pkt. 4.3.3.5 i dealmindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 74.
2
Rigspolitiet antager, at politiets it-systemer, hvis lovforslaget vedtages, vilkunne indrettes således, at sager omfattet af den foreslåede ordning auto-matisk overgår til manuel sagsbehandling og eventuel yderligere efter-forskning, hvis den nummerplade, som registreres i ATK-systemet, ermeldt stjålet. Sådanne sager kan også identificeres automatisk i forbindelsemed behandling af ATK-sager efter de gældende regler.Modtageren af politiets første henvendelse om forseelsen vil under alleomstændigheder blive vejledt bl.a. om, at den pågældende ikke straffes,hvis den pågældende på gerningstidspunktet ikke var (reel) ejer eller bru-ger af det køretøj, der er anvendt ved forseelsen.Hvordan det i praksis vil kunne godtgøres, at hastighedsovertrædelsen erbegået med et køretøj påmonteret en stjålet eller kopieret nummerplade, vilindledningsvis bero på et konkret politifagligt skøn og i sidste instans skul-le afgøres af domstolene. Det vil under en indenretlig prøvelse af spørgs-målet være op til anklagemyndigheden at godtgøre, at nummerpladerne ik-ke var stjålne eller kopierede på gerningstidspunktet. I den forbindelse vildet ATK-billede, som lå til grund for udsendelsen af bødeforelægget, kun-ne indgå i bevisførelsen. Dette adskiller sig ikke fra, hvad der følger afgældende ret.
3