Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2013-14
L 92
Offentligt
1334251_0001.png
1334251_0002.png
1334251_0003.png
1334251_0004.png
1334251_0005.png
1334251_0006.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København,13. februar 2014Sagsnr.: 23643Dok.nr.: 633339
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 17 til L92 stillet den 27. januar 2014afUdvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).Spørgsmål nr. 17:”Ministeren bedes yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslagmed bemærkninger, som giver mulighed for, at politiet kan udstede et påbudom uddannelse af hundeejeren i lighed med de øvrige påbud, der kan udstedesi medfør hundelovens § 6, stk. 2.”
Svar:Et ændringsforslag med det anførte indhold vil kunne udformes på følgende måde:
”ÆndringsforslagtilL92 om ændring af lov om hunde(Ændring af bestemmelsen om skambid, optagning af strejfende hunde m.v.)Af ><, tiltrådt af ><Til § 11)Efter nr. 5indsættes som nyt nummer:»01. I§ 6, stk. 2,indsættes somnr. 4:»4) give besidderen pålæg om at gennemføre en uddannelse i håndtering af hunde og hundesadfærd, ellerNr. 4 bliver herefter nr. 5««[Mulighed for at politiet kan give besidderen pålæg om at deltage i en uddannelse ihåndtering af hunde og hundes adfærd ]
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
2)Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»02. I§ 6, stk. 6ændres »stk. 2, nr. 4,« til: »stk. 2, nr. 5,«[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
03.I§ 6, stk. 7ændres »stk. 2, nr. 4,« til: »stk. 2, nr. 5,«[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
04.I§ 6indsættes somstk. 8:»Stk.8.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter nærmere bestemmelser omden i § 6, stk. 2, nr. 4, nævnte uddannelse. «[Bemyndigelse til ministeren om fastsættelse af bestemmelser om uddannelsen i denforeslåede nr. 1]
05. »I§ 6 a, stk. 1 og 2,ændres »§ 6, stk. 2, nr. 4,« til: »§ 6, stk. 2, nr. 5,««[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)Nr. 7 affattes således:»6 a, stk. 1 og 2,indsættes efter »§ 6, stk. 2, nr. 5,«:»eller § 6, stk. 5««[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
4)Efter nr. 8 indsættes som nye numre:»06.I§ 6 b, stk. 1ændres », eller § 6, stk. 2, nr. 4.« til: », eller § 6, stk. 2, nr. 5.«[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
2
07.I§ 6 c, stk. 1ændres », eller § 6, stk. 2, nr. 4,« til: », eller § 6, stk. 2, nr. 5,««[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1]
5)Efter nr. 10 indsættes som nye numre:»08.I§ 12, stk. 1, nr. 3ændres » § 6, stk. 2, nr. 1-3,« til:» § 6, stk. 2, nr. 1-4,«
[Mulighed for bødestraf ved overtrædelse af det pålæg som er foreslået i ændringsforslag nr.1]
09.I§ 12, stk. 2ændres » eller et pålæg udstedt i medfør af § 6, stk. 2, nr. 1-3,« til: » eller etpålæg udstedt i medfør af § 6, stk. 2, nr. 1-4, ««[Konsekvensrettelse]
6)Nr. 11 affattes således» I§12 a, stk. 1, nr. 5indsættes efter »§ 3, stk. 1, 1-3.pkt.,«: »§ 3 b« og »§ 3, stk. 3 eller 4«udgår og » § 6, stk. 2, nr. 1-3« ændres til:» § 6, stk. 2, nr. 1-4««
[Mulighed for frakendelse af retten til at beskæftige sig med hunde, hvis der gentagne gangeer straffet for overtrædelse af det pålæg, som foreslås i ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1Det følger af den gældende § 6, stk. 2, at hvis en hund har forvoldt skade på et menneske elleranden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens adfærd er af en sådan karakter, at dener egnet til at skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, atden pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politidirektøren1) give besidderen pålæg om, at den ejendom, hvor hunden holdes, skal være indhegnet af ethegn på op til 1,8 meter i højden, der skal være forsynet med en sluselåge,
3
2) give besidderen pålæg om, at hunden kun må luftes af besidderen eller af andre navngivnepersoner over 18 år og ikke må luftes sammen med andre hunde,3) give besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i bånd,herunder pålæg om, at hunden skal føres i et bånd, der højst er 2 m langt, eller skal væreforsynet med forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, eller4) træffe afgørelse om at lade hunden aflive.Den foreslåede ændring indebærer, at politiet udover de gældende muligheder for pålæg fårmulighed for at give besidderen pålæg om at gennemføre en uddannelse i håndtering af hundeog hundes adfærd.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer desuden, at fødevareministeren tillægges beføjelse til atfastsætte nærmere bestemmelser om den uddannelse, som det foreslås i nr. 1, at besidderenkan modtage pålæg om at gennemføre, herunder om uddannelsens indhold, varighed samtom, i hvilket regi uddannelsen skal afholdes. Det forudsættes, at besidderen selv afholder deomkostninger, der er forbundet med deltagelse i den pålagte uddannelse.De øvrige foreslåede ændringer er konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3 og 4
De foreslåede ændringer er konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 5Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse om pålæg om uddannelse også bliver omfattet af§ 12, stk. 1, nr. 3, således at overtrædelse af pålæg om uddannelse også kan straffes medbøde.Det samme gælder i dag for overtrædelse af pålæg udstedt efter den gældende § 6, stk. 2, nr.1-3.De øvrige foreslåede ændringer er konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr. 1.
4
Til nr. 6Ifølge den gældende § 12 a kan retten til at beskæftige sig personligt med hunde frakendesved dom for et strafbart forhold. Retten kan frakendes for bestandigt eller for et nærmerefastsat tidsrum, hvis den pågældende1) har anvendt en hund til angreb på eller som trussel mod mennesker eller dyr,2) har undladt at holde sin hund tilbage, da vedkommende bemærkede, at hunden overfaldtmennesker eller dyr,3) som ejer eller besidder har ladet en hund deltage i en hundekamp,4) har afholdt hundekampe eller5) i gentagne tilfælde er straffet for overtrædelse af § 3, stk. 1, 1.-3. pkt., § 3, stk. 4, § 6, stk. 1,bestemmelser fastsat af kommunalbestyrelsen i medfør af § 3, stk. 2, eller pålæg udstedt imedfør af § 6, stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3, jf. § 12, stk. 1.Besidderen kan i medfør af § 12 a, nr. 5, frakendes retten til at beskæftige sig personligt medhunde, hvis besidderen i gentagne tilfælde er straffet for overtrædelse af pålæg udstedt imedfør af § 6, stk. 2, nr. 1-3.Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse om pålæg om uddannelse også bliver omfattet af§ 12 a, nr. 5, hvorved bestemmelsen udvides til også at gælde i tilfælde af, at en besidder igentagne tilfælde er straffet for overtrædelse af pålæg om uddannelse udstedt i medfør afden foreslåede nr. 1. ”Jeg kan ikke tilslutte mig ændringsforslaget af følgende grunde:Ændringsforslaget indebærer, at politiet kan give besidderen et pålæg om at deltage i enuddannelse, der skal gøre besidderen bedre i stand til at håndtere sin hund i tilfælde, hvor en hundhar forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade, eller hvis hundens ellerbesidderens adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at skabe frygt i sine omgivelser,eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, at den pågældende hund kan være farlig for sineomgivelser.Ændringsforslaget giver desuden fødevareministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmerebestemmelser om uddannelsen, herunder om uddannelsens indhold, varighed samt om, i hvilketregi uddannelsen skal afholdes.Udvalget om hunde har i betænkning nr. 1514 om farlige hunde behandlet spørgsmålet ommuligheden for at indføre pålæg om uddannelse. Efter udvalgets opfattelse var det ikke relevant atindføre mulighed for, at politiet kan pålægge en hundeejer at deltage i et kursus, hvis dennes hundkonkret har forvoldt skade eller er til fare for sine omgivelser. Udvalget fandt, at for at få udbytteaf et kursus kræves det, at hundeejeren konstruktivt medvirker i uddannelsesforløbet, og det må
5
antages, at der er risiko for, at ikke vil være tilfældet, hvis deltagelse i kurset sker efter pålæg frapolitiet.Dertil kommer, at der vurderes at være væsentlige administrative byrder forbundet med etableringaf en ordning som den foreslåede, herunder overvejelser om, hvor og hvordan uddannelsen skalafholdes, samt hvem der skal undervise og varigheden af uddannelsen.Dette skal også ses i forhold til, at det ikke vides, hvor stort et antal pålæg om uddannelse, som vilblive udstedt.Indførelse af yderligere pålæg vil desuden være uforholdsmæssigt set i forhold til den store del afbefolkningen, der har god forståelse for det ansvar, det er at holde hund.Jeg mener, at de eksisterende muligheder for pålæg er tilstrækkelige og vil have større effekt somsanktion overfor en besidder, hvis dennes hund konkret har forvoldt skade eller er til fare for sineomgivelser.Der vil derudover i tilfælde af pålæg om obligatorisk undervisning være risiko for, athundeejeren ikke har den rette motivation til at gennemføre undervisningen, og effekten ogudbyttet af undervisningen derfor ikke bliver som tiltænkt
Dan Jørgensen
/ Cecilie Heerdegen Leth
6