Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3228 - RIA Bilag 2
Offentligt
1219901_0001.png
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
Samlenotat vedrørende de sager inden for Forsvarsministeriets ansvarsområder, der
forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det
Blandede Udvalg den 7.-8. marts 2013, Bruxelles
Dagordenspunkt 1, orienterende debat om civilbeskyttelse
Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om en
EU-civilbeskyttelsesordning KOM(2011) 934
25. februar 2013
Revideret udgave af tidligere oversendt samlenotat af 8. oktober 2012 forud for RIA-rådsmødet
den 25.-26. oktober 2012. Ændringer er markeret med kursiv. Notatet oversendes til orientering
for Folketingets Europaudvalg og efterfølgende til Forsvarsudvalget.
1. Resumé
Kommissionen udsendte den 20. december 2011 et forslag til ny EU-
civilbeskyttelsesordning. Forslaget skal på sigt træde i stedet for de to eksisterende
rådsafgørelser om civilbeskyttelse fra 2007. Kommissionen foreslår en række ændringer i
forhold til den eksisterende civilbeskyttelsesordning: Som noget nyt inkluderes i
Kommissionens
forslag
forebyggelsesområdet,
oprettelse
af
en
europæisk
beredskabskapacitet i form af en pulje af medlemslandenes frivilligt tilmeldte kapaciteter
samt forslag om at opbygge fælles kapaciteter på EU-niveau. Kommissionen foreslår, at der
afsættes i alt ca. 515 mio. EUR (løbende priser) til civilbeskyttelsesinstrumentet over
perioden 2014-2020, hvoraf Danmark finansierer ca. 2 pct. svarende til ca. 10,3 mio. EUR.
Generelt lægges op til en øget EU medfinansiering på en række områder såsom
transportomkostninger dækkes fremover med op til 100 %, og certificering og tilpasning af
frivilligt indmeldte kapaciteter med op til 100 %. Udvikling af indsatskapaciteter kan
finansieres med op til 40 % bl.a. mhp. at imødekomme europæiske kapacitetsmangler. Et
blokerende mindretal af lande ønsker lavere EU finansiering. Regeringen mener, at bl.a.
med baggrund i medlemsstaternes økonomiske konsolideringsbehov, bør der tilstræbes
økonomisk tilbageholdenhed, og støtter lavere procentsatser. Europa-Parlamentet
miljøudvalg (ENVI) har i december 2012 fremsendt deres skriftlige ændringsforslag til
Kommissionens forslag, hvor de gennemgående ønsker delegerede retsakter frem for
implementeringsretsakter. På RIA-rådsmødet tilstræbes enighed om procentsatserne for
niveauet af EU medfinansieringen og en forventet drøftelse af principperne for solidarisk
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 33 92 33 20
TELEFAX: 33 32 06 55
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
Fejl! Ukendt betegnelse for dokumentegenskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219901_0002.png
handling i forhold til det såkaldte anmoder-betaler princip. Sagen er ikke omfattet af
retsforbeholdet eller forsvarsforbeholdet.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2011) 934 af 20. december 2011 fremsendt et forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om en EU-civilbeskyttelsesordning. Forslaget er
oversendt til Rådet den 17. januar 2012 i en dansk sprogversion. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 196
1
og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294. Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal. Forhandlingerne om forslaget
forventes tidligst afsluttet
under det irske formandskab i 1. halvår af 2013
og skal ses i lyset
af forhandlingerne om EU's flerårige finansielle ramme 2014-2020.
Forslaget skal på sigt træde i stedet for Rådets afgørelse om en
fællesskabscivilbeskyttelsesordning (vedrører styrket samarbejde mellem medlemsstaterne
og fællesskabsniveauet på civilbeskyttelsesområdet), og Rådets afgørelse om det finansielle
beredskabsinstrument (vedrører finansiel bistand til foranstaltninger, der gennemføres
under civilbeskyttelsesordningen, for at beskytte mod naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer)
2
. Mens fællesskabscivilbeskyttelsesordningen ikke er tidsbegrænset, er det
finansielle beredskabsinstrument en del af EU’s flerårige finansielle rammer, der udløber
med udgangen af 2013.
Baggrunden for Kommissionens forslag er således dels, at alle sektorretsakter under den
flerårige finansielle ramme - herunder det finansielle beredskabsinstrument – udløber i
2013, dels at civilbeskyttelsesområdet med Lissabon-Traktaten har fået sin egen artikel,
TEUF artikel 196. For så vidt angår de overordnede finansielle forhold i forbindelse med
forslaget til EU-civilbeskyttelsesordning bemærkes det, at disse behandles som led i
forhandlingerne om de flerårige finansielle rammer (2014-2020).
Det fremgår af forslaget, at det er baseret på Kommissionens meddelelser "Hen imod et
styrket EU-katastrofeberedskab: civilbeskyttelsens og den humanitære bistands rolle"
3
(2010) og "Fællesskabsstrategi til forebyggelse af naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer"
4
(2009), Kommissionens evaluering i 2011 af civilbeskyttelsesordningen i
1
Det fremgår af TEUF artikel 196, at målene for Unionens indsats på civilbeskyttelsesområdet er at støtte og supplere
medlemsstaternes tiltag på nationalt, regionalt og lokalt plan med hensyn til risikoforebyggelse, beredskab og indsats i tilfælde af
natur- og menneskeskabte katastrofer i Unionen, at fremme et hurtigt og effektivt operationelt samarbejde mellem de nationale
tjenester på civilbeskyttelsesområdet, samt at fremme sammenhængen i internationalt arbejde på civilbeskyttelsesområdet.
2
Rådets beslutning 2007/779/EF, Euratom af 8. november 2007 om indførelse af Fællesskabets civilbeskyttelsesordning
(omarbejdet) (EUT L 314 af 1.12.2007, s. 9.) Rådets beslutning 2007/162/EF, Euratom af 5. marts 2007 om indførelse af et
finansielt civilbeskyttelsesinstrument (EUT L 71 af 10.3.2007, s. 9)
3
KOM(2010) 600 endelig.
4
KOM(2009) 82 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219901_0003.png
perioden 2007-2009
5
og erfaringer fra tidligere katastrofesituationer. Kommissionen nævner
desuden, at forslaget bidrager til Europas 2020-mål og har til formål at øge sikkerheden for
borgerne i EU og skabe større modstandskraft over for naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer, hvilket er en central del af Stockholm-programmet
6
og Strategien for EU's indre
sikkerhed
7
.
3. Formål og indhold
Den eksisterende civilbeskyttelsesordning omfatter i dag beredskabs- og indsatselementer
såsom identifikation af medlemsstaternes indsatshold og moduler, støtte til
medlemsstaternes transport af katastrofebistand, et uddannelsesprogram og et
erfaringsopsamlingsprogram samt etablering af et monitorerings- og informationscenter
m.m. Monitorerings- og informationscenteret har særligt til opgave at formidle
katastroferamte landes, FN’s m.fl. anmodninger om assistance til de deltagende stater i
civilbeskyttelsesordningen og tilsvarende formidle de deltagende staters tilbud om
assistance til rekvirenterne.
Det overordnede formål med det nye forslag er at
styrke samarbejdet mellem Unionen og
medlemsstaterne og facilitere koordinationen på civilbeskyttelsesområdet
for at gøre
forebyggelse, beredskab og indsats i tilfælde af naturkatastrofer og menneskeskabte
katastrofer af enhver slags både inden for og uden for EU mere effektiv. Det fremgår
desuden af forslaget, at et særskilt formål er at sikre øget synlighed af og øget
sammenhæng i de europæiske civilbeskyttelsesindsatser uden for EU.
Kommissionen foreslår med den nye retsakt, at samarbejdet på civilbeskyttelsesområdet
skal videreudvikles på de eksisterende samarbejdsområder, men samtidig også i højere grad
skal omfatte forebyggelsesområdet. Forslaget er overordnet set bygget op omkring fire
hovedelementer: Forebyggelse, beredskab, indsatser (henholdsvis inden for og uden for EU)
og finansielle bestemmelser. De væsentligste nye forhold i forslaget fremgår nedenfor
struktureret efter de fire hovedelementer.
Der sigtes med forslaget på:
a) at opnå et højt niveau af beskyttelse mod katastrofer ved at forebygge eller reducere
deres konsekvenser og ved at fremme en forebyggelseskultur,
b) at øge EU’s katastrofeberedskab og
c) at fremme en hurtig og effektiv indsats i tilfælde af større katastrofer eller overhængende
fare herfor.
5
6
7
KOM(2011) 696 endelig.
EUT C 115 af 4.5.2010.
KOM(2010) 673 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219901_0004.png
Forebyggelse
Medlemsstaterne
skal udarbejde et resumé af relevante elementer af deres
risikoanalyser og oplyse Kommissionen herom senest to år efter vedtagelsen af denne
retsakt. Herefter skal oplysningerne opdateres hvert tredje år.
Medlemsstaterne skal vurdere evnen til risikohåndtering og oplyse Kommissionen herom
senest tre år efter udarbejdelsen af retningslinjer om risikohåndtering. Herefter skal
vurderingen opdateres hvert tredje år.
Medlemsstaterne kan på frivillig basis deltage i peer reviews af vurderingen af evnen til
risikohåndtering.
Beredskab
Oprettelse og forvaltning af et europæisk katastrofeberedskabscenter (European
Response Center (ERC)) med udgangspunkt i det eksisterende monitorerings- og
informationscenter. Centeret skal styrkes, så det har operationel kapacitet døgnet rundt.
Kommissionen kan under inddragelse af medlemsstaterne udarbejde scenarier vedr.
katastrofer, kortlægge kapaciteter og udvikle planer for anvendelsen af kapaciteterne for
deres udsendelse.
Oprettelse af en europæisk katastrofeberedskabskapacitet i form af en pulje af
medlemsstaternes på forhånd bevilgede kapaciteter, som medlemsstaterne frivilligt stiller
til rådighed for indsats under civilbeskyttelsesordningen.
Kommissionen skal i samarbejde med medlemsstaterne identificere
potentielle
væsentlige
mangler i den europæiske indsatskapacitet.
Kommissionen skal opfordre
enten enkelte medlemsstater
eller et konsortium af medlemsstater til at imødegå
identificerede strategiske kapacitetsmangler. Medlemsstaterne kan opnå EU-
medfinansiering hertil, i fald kapaciteterne knyttes til ovennævnte frivilligpulje, og hvis
en sådan fælles tilgang
er mere omkostningseffektivt
end individuelle investeringer
.
Styrkelse af de eksisterende initiativer inden for uddannelse på civilbeskyttelsesområdet,
herunder
ved
at
etablere
et
uddannelsesnetværk
og
diversificere
uddannelsesprogrammet.
Styrkelse af det eksisterende program for erfaringsopsamling.
Mulighed for udsendelse af EU eksperthold til tredje land for at yde vejledning til landet
om forebyggelses- og beredskabsforanstaltninger.
Indsatser inden for EU
Mulighed for at medlemsstaterne kan anmode om bistand i form af midlertidig oplagring
af kapacitet (forud placering af kapaciteter) i situationer, hvor der er en forventning om,
at konsekvenserne af en hændelse overstiger kapaciteten af de nationale
indsatskapaciteter.
Medlemsstater, der anmoder om assistance, skal yde støtte som værtsnation til den
indkommende bistand.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219901_0005.png
Anmoder-betaler princippet blev under forhandlingerne i Rådet indsat i Kommissionens
forslag, hvilket er en henvisning til eksisterende gennemførelsesbestemmelser til
retsakten. Som udgangspunkt skal en medlemsstat, der anmoder om katastrofehjælp
betale for den bistand der ydes. Praksis er dog, at der ikke bliver sendt en regning, idet
den assisterende stat vælger at afholde udgifterne. Katastrofehjælp til de fattigere
tredjelande er ikke omfattet af dette princip, hvor der i de fleste medlemsstater er
deciderede humanitære budgetter, der dækker omkostningerne.
Indsatser uden for EU
Kommissionen skal samarbejde med FN og andre relevante aktører med henblik på at
maksimere synergi, sikre komplementaritet og undgå duplikation, ligesom det
katastroferamte land, FN, FN’s agenturer eller andre relevante internationale
organisationer kan rette anmodning om bistand gennem det europæiske
katastrofeberedskabscenter.
Kommissionen underretter den Fælles Udenrigstjeneste for at kunne sikre konsistens
mellem civilbeskyttelsesoperationer og EU's overordnede forbindelser med det berørte
land.
Finansielle bestemmelser
Der lægges fra Kommissionens side generelt op til øget EU-(med)finansiering på
civilbeskyttelsesområdet, herunder på følgende områder:
Medlemsstaternes arbejde med risikohåndtering.
Opretholdelse af det europæiske katastrofeberedskabscenter og dets funktioner.
Etablering og opretholdelse af den europæiske katastrofeberedskabskapacitet.
Identificering af mangler i den europæiske katastrofeberedskabskapacitet og
udbedring af disse mangler, dvs. kapacitetsanskaffelser.
Logistik- og transportudgifter i forbindelse med indsatser, herunder i visse tilfælde
mulighed for 100 % EU-finansiering af transportomkostninger (f.eks. ved udsendelse
af kapaciteter tilmeldt den europæiske katastrofeberedskabskapacitet) samt i nogle
tilfælde forskellige satser for EU-medfinansieringen.
Udvikling af indsatskapaciteter bl.a. på grundlag af en ”gap-analysis” kan finansieres
med op til 40 % bl.a. mhp. at imødekomme europæiske kapacitetsmangler.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Under inddragelse af en række af Europa-Parlamentets andre fagudvalg har Europa-
Parlamentets Miljøudvalg (ENVI) den 11. december 2012 sendt deres rapport med
ændringsforslag. Parlamentet støtter generelt op om Kommissionens forslag. Det mest
centrale ændringsforslag er Parlamentets ønske om brug af delegerede retsakter frem for
implementeringsretsakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, fordi forslagets mål ikke i
tilstrækkelig grad kan opfyldes af de enkelte medlemsstater. Kommissionen begrunder dette
med,
at
civilbeskyttelsesområdet
indebærer
håndtering
af
situationer
af
tværnational/multinational karakter, som kræver overordnet koordinering og fælles handling
ud over det nationale niveau.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt, når der
med udgangspunkt i medlemsstaternes ansvar for beskyttelse af egne borgere, lægges op
til initiativer, der kan styrke den europæiske evne til på solidarisk vis at håndtere situationer
og hændelser, der har grænseoverskridende karakter.
6. Gældende dansk ret
Beredskabsloven fastlægger rammerne og opgaverne for redningsberedskabet og omfatter
endvidere planlægningen af redningsberedskabet og det civile beredskab.
Efter beredskabslovens § 3 kan forsvarsministeren bestemme, at redningsberedskabet skal
indsættes i udlandet i fredstid i tilfælde af katastrofer, der medfører alvorlig skade på eller
udgør en overhængende fare for personer, ejendom eller miljøet.
Af beredskabslovens § 17 fremgår det, at den samlede indsats ved større skader
koordineres af politidirektøren. Eventuel anmodning om udenlandsk assistance til
indsættelse i Danmark vil ske i overensstemmelse med vedtagne procedurer, herunder
særligt retningslinjer for indsatsledelse (REFIL), og vil i forbindelse med en større hændelse
kunne koordineres inden for rammerne den nationale operative stab (NOST).
Beredskabsstyrelsen er nationalt kontaktpunkt for samarbejdet i relation til EU’s
civilbeskyttelsesordning (Emergency Response Centre).
Efter beredskabslovens § 24 skal de enkelte ministre hver inden for deres område
planlægge for opretholdelse og videreførelse af samfundets funktioner i tilfælde af ulykker
og katastrofer. Det fremgår desuden, at forsvarsministeren koordinerer planlægningen
vedrørende den civile sektors beredskab og rådgiver myndighederne, samt at
forsvarsministeren gennemfører
den del af planlægningen, der ikke påhviler andre
myndigheder.
Det følger af beredskabslovens § 25, at kommunalbestyrelser og regionsråd skal udarbejde
en samlet plan for kommunen henholdsvis regionens beredskab (beredskabsplaner), samt at
disse planer skal indsendes til Beredskabsstyrelsen. I henhold til beredskabslovens § 27
fastsætter de enkelte ministre hver inden for deres område vejledende retningslinjer for
regionernes og kommunernes beredskabsplanlægning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219901_0007.png
7. Konsekvenser
Konsekvenserne vil afhænge
civilbeskyttelsesordning.
af
den
endelige
ordlyd
af
forslaget
til
EU-
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet eller forsvarsforbeholdet.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
En vedtagelse af Kommissionens forslag i dens nuværende form indebærer en udgift på
EU's flerårige finansielle ramme 2014-2020 på
ca. 515 mio. EUR
, hvoraf Danmark
finansierer ca. 2 pct. svarende til ca.
10,3 mio. EUR
.
Forslaget på forebyggelsesområdet kan få administrative og økonomiske konsekvenser for
erhvervsliv og myndigheder. Eventuelle ekstraudgifter for myndighederne afholdes, jf.
gældende budgetregler, inden for ressortministeriets eksisterende ramme, eller jf. de EU-
finansielle rammer forslaget lægger op til mht. EU-medfinansierede kapaciteter.
8. Høring
Forslaget er hørt i EU-specialudvalget på civilbeskyttelsesområdet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har i deres forslag til ny retsakt lagt op til en øget EU-medfinansiering af
tiltag, som støttes generelt af en række primært sydeuropæiske medlemsstater. Den øgede
medfinansiering møder modstand af et blokerende mindretal fra en gruppe primært
nordeuropæiske medlemsstater, herunder Danmark. Der er opnået generel enighed om
indholdet af tiltag, derimod er der uenighed omkring procentsatserne for EU
medfinansiering, hvor landene står langt fra hinanden. Sydgruppen opfordrer til generel
øget solidaritet til lande ramt af katastrofer og mener derfor, at der skal være øget EU-
finansiering. Derimod mener nordgruppen, at det er et nationalt ansvar at forebygge og
reagere på ulykker og katastrofer, og mener derfor, at EU-medfinansieringssatserne skal
være begrænsede.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et effektivt samarbejde på civilbeskyttelsesområdet,
hvor der på
solidarisk vis ydes gensidig assistance, når lande rammes af ulykker og katastrofer.
Danmark har bidraget til og været tilfreds med den nuværende civilbeskyttelsesordning,
som er blevet gradvist udviklet over de sidste 10 år. Regeringen finder det generelt
hensigtsmæssigt, at der støttes op om eksisterende roller og mandater. I lyset af
konsolideringsbehovet på nationalt niveau lægger regeringen betydelig vægt på, at der
opnås så omkostningseffektive og enkle løsninger som muligt med henblik på at minimere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omkostningerne for medlemsstaterne. Dette gælder både den del af omkostningerne, der
finansieres af medlemsstaterne via EU's budget, og de omkostninger der finansieres direkte
af medlemsstaterne. Regeringen finder endvidere, at indsatser i forbindelse med katastrofer
bør basere sig på en behovsdrevet tilgang og analyse af de præcise behov i det
katastroferamte land frem for en kapacitetsdrevet tilgang.
Med baggrund i
medlemsstaternes økonomiske konsolideringsbehov, bør der tilstræbes økonomisk
tilbageholdenhed. Det allerede gældende anmoder-betaler princip vurderes fortsat at være
et vigtigt udgangspunkt for den gensidige assistance mellem medlemsstaterne i EU. Øget
EU-medfinansiering kan fjerne incitamentet for medlemsstaterne til at arbejde mere
effektivt med risikoanalyser, forebyggelse og kapacitetsopbygning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til ny EU-civilbeskyttelsesordning blev senest oversendt til
orientering for Folketingets Europaudvalg ved et samlenotat af 8. oktober 2012 forud for
RIA-rådsmødet den 25.-26. oktober 2012.