Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3229 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
1228378_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
14. marts 2013
2013 - 633
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –
transportdelen) den 11. marts 2013 i Bruxelles
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til direktiv om
interoperabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske Union (4.
Jernbanepakke)
Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 forslag til en fjerde
jernbanepakke. Pakken indeholder udover meddelelsen tre forslag til
forordninger og tre direktiver. Pakkens sigte er at skabe bedre kvalitet og flere
valgmuligheder inden for jernbanetransporten i Europa.
Interoperabilitetsdirektivet omfatter forslag til ændring af godkendelser til
ibrugtagning af jernbanekøretøjer på det Indre Marked, samt godkendelse til
ibrugtagning af faste og mobile togkontrol- og signalsystemer. Forslaget
indebærer, at disse godkendelser skal foretages af jernbaneagenturet.
På rådsmødet den 11. marts 2013 var der en orienterende debat om
interoperabilitetsdirektivet. Flere lande udtrykte bekymring for forslaget om
overførelse af kompetence fra de nationale sikkerhedsmyndigheder til
agenturet. Begrundelsen var bl.a. at en sådan overførelse af kompetence kunne
føre til langsommelige og bureaukratiske procedurer. I forhold til godkendelser
i forbindelse med regionale og lokale netværk nationalt, var der generel
enighed om at dette skal foretages nationalt. Flere lande udtrykte endvidere
skepsis over for forslagets dele vedrørende delegerede retsakter.
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til forordning om
indberetning af begivenheder inden for civil luftfart
Kommissionen fremsatte den 18. december 2012 et forslag til forordning om
indberetning af begivenheder inden for civil luftfart.
Det overordnede formål er, at sikre en harmonisering af reglerne for
indberetning af begivenheder inden for den civile luftfart, så der sikres en
større ensartethed i data og garanteres en effektiv anvendelse. Dette skal blandt
andet ske ved analyse af indberettede data, så der opnås større mulighed for at
vurdere og forhindre risici mod luftfartsikkerheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228378_0002.png
På rådsmødet den 11. marts var sagen sat på dagsordenen til
fremskridtsrapport. Kun et par lande tog ordet og udpegede spørgsmålet om
’just culture’ og definitionen af grov uagtsomhed som de største udeståender.
Dagsordenspunkt: Kommissionens forslag til direktiv om etablering
af infrastruktur for alternative brændstoffer (Clean Power for
Transport-pakken)
Kommissionen fremsatte den 24. januar 2013 et direktivforslag om etablering
af infrastruktur til alternative drivmidler i EU. Forslaget har til formål at sikre
opbygningen af en infrastruktur for alternative brændstoffer med fælles
tekniske specifikationer i EU.
På rådsmødet den 11. marts var sagen sat på dagsordenen til udveksling af
synspunkter. Landene var generelt positive over for pakkens målsætning om at
mindske afhængigheden af olie og etablere infrastruktur til alternative
brændstoffer. Landene mente dog, at pakkens opsatte krav er for ambitiøse og
urealistiske, og efterspurgte mere fleksibilitet i reglerne. Kommissionen var
åben over for mere fleksibilitet.
Dagsordenspunkt eventuelt: Samlet luftfartsaftale mellem EU og
Brasilien
Kommissionen informerede om forhandlingerne med Brasilien om en
omfattende luftfartsaftale, hvor Kommissionen snarest vil præsentere et nyt
forslag til forhandlingsmandat for at indgå en aftale med Brasilien. Det stod
klart, at en række lande er imod at inkludere 5. frihedsrettigheder i
forhandlingsmandatet, dvs. mulighed for fx et brasiliansk luftfartsselskab til at
flyve mellem to europæiske byer.
Dagsordenspunkt eventuelt: Ajourføring om luftfart/ETS
Kommissionen informerede om status for arbejdet med at finde en løsning på
problematikken omkring EU’s kvotehandelssystem (ETS), herunder at der
fortsat er modstand mod at finde en global løsning på problemet.
Kommissionen oplyste, at en løsning formentlig først kan findes på ICAO-
rådsmødet i september.
Dagsordenspunkt eventuelt: Erklæring om cabotage
Kommissionen forventes at fremsætte en revision af forordning nr. 1072/2009
om fælles regler for adgang til markedet for international godskørsel (cabotage-
reglerne) medio 2013. Sagen var sat på dagsordenen for rådsmødet som et
eventuelt-punkt.
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1228378_0003.png
I den anledning afgav Danmark, Frankrig, Italien, Belgien og Østrig en
erklæring hvori det fremføres, at der ikke er behov for yderligere liberalisering
af markedet for international godskørsel. Det fremføres endvidere, at der
tværtimod er et behov for mere klarhed omkring de gældende regler med
henblik på at skabe de fornødne rammer for en bedre håndhævelse af de
nuværende regler. Erklæringen er vedlagt dette referat.
Visegrádlandene (Polen, Slovakiet, Tjekkiet, Ungarn) afgav også en erklæring,
hvoraf det fremgår, at Kommissionen bør vente med at fremsætte eventuel ny
lovgivning på området indtil den igangværende evaluering af de gældende
cabotageregler er afsluttet.
Side 3/3