Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3230 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1219112_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 25. februar 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 11. marts 2013
SAMLENOTAT
1. Rusland .........................................................................................................................................2
2. Sydlige naboer...............................................................................................................................4
3. Japan .............................................................................................................................................7
4. (Evt.) Iran .....................................................................................................................................9
5. Pakistan ...................................................................................................................................... 11
6. (Evt.) Kenya ................................................................................................................................ 13
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219112_0002.png
1. Rusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU’s relationer med Rusland, herunder opfølgning på det seneste halvårlige topmøde med
Rusland den 21. december 2012.
2. Baggrund
Rusland er en vigtig strategisk partner for EU. Der afholdes to årlige topmøder med Rusland,
hvilket ikke er tilfældet i forhold til noget andet tredjeland. Rusland er et vigtigt marked for EU.
Rusland er EU’s 3. største samhandelspartner, mens EU er Ruslands største samhandelspartner.
EU importerer fortsat store mængder gas, olie og andre råvarer fra Rusland. Rusland er endvide-
re en betydelig international aktør. Samarbejde med Rusland om håndtering af væsentlige inter-
nationale konflikter, herunder Irans atomprogram og den mellemøstlige fredsproces, er af stor
betydning. Det samme gælder håndteringen af grænseoverskridende udfordringer såsom global
opvarmning og international terrorisme.
En række love, der indskrænker råderummet for politisk opposition og civilsamfundet, er blevet
vedtaget i Rusland de seneste måneder. EU har udtrykt bekymring og kritik af udviklingen, hvad
angår Ruslands respekt for retsstatsprincipper og civilsamfundets rolle som en drivkraft bag poli-
tisk modernisering. EU følger anvendelsen af de nye lovtiltag tæt.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en drøftelse af prioriteter og tilgange for samarbejdet med Rusland, herun-
der optioner for opfølgning på EU-Rusland topmødet den 21. december 2012 i Bruxelles og i
lyset af mødet mellem EU’s udenrigsrepræsentant og den russiske udenrigsminister den 18. fe-
bruar 2013 i Bruxelles. EU-Rusland samarbejdet ventes også at være på dagsordenen på mødet i
Det Europæiske Råd d. 14.-15. marts i år.
På det økonomiske område ventes Ruslands implementering af dets WTO-forpligtelser at være
et væsentligt emne. På topmødet d. 21. december gav præsident Putin ikke umiddelbart nogen
konkrete indrømmelser på dette område. På det politiske område vil det formentlig bl.a. blive
drøftet, hvad EU kan gøre for at fremme Ruslands respekt for dets forpligtelser under Europa-
rådet, OSCE og FN vedrørende retsstatsprincipper og demokratiske standarder. Ruslands ønske
om at opnå visumfrihed i forhold til EU vil formentlig også blive drøftet. Status og perspektiver
for forhandlingerne om en ny EU-Ruslands samarbejdsaftale vil også være et væsentligt emne.
Desuden forventes status i arbejdet med EU-Rusland moderniseringspartnerskabet at blive drøf-
tet samt EU’s og Ruslands interesser på energiområdet. På det udenrigspolitiske område ventes
en drøftelse af Ruslands ageren ift. de tidligere sovjetrepublikker i EU’s naboområde samt muli-
ge samarbejdsoptioner med Rusland vedr. håndteringen af udviklingen i Syrien, Irans atompro-
gram og den mellemøstlige fredsproces.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdet
med Rusland inden for den brede vifte af områder af fælles interesse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for den brede
vifte af områder af fælles interesse. Regeringen støtter derfor indgåelse af en ny EU-Rusland
samarbejdsaftale. Danmark lægger blandt andet vægt på, at EU’s prioriteter vedrørende respekt
for menneskerettigheder indgår i den nye aftale, som i den nuværende EU-Rusland samarbejds-
aftale (PCA). Fra dansk side lægges der endvidere vægt på, at EU står fast på centrale europæiske
interesser i forhold til Rusland. Danmark støtter EU’s bestræbelser på at forbedre markedsad-
gangen til og rammevilkårene på det russiske marked på grundlag af blandt andet Ruslands
WTO-medlemskab. Danmark kan endvidere støtte, at EU’s visumdialog med Rusland fortsættes,
og at eventuel yderligere liberalisering sker på baggrund af opfyldelse af relevante kriterier.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219112_0004.png
2. Sydlige naboer
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at diskutere den seneste udvikling i Syrien. Fokus ventes særligt at være på den humanitære situa-
tion samt på udviklingen i det politiske spor. Rådet forventes endvidere at drøfte udviklingen i Egypten, herunder
udsigten til politisk dialog med oppositionen samt udviklingen i Tunesien efter mordet på den prominente oppositi-
onspolitiker, Chokri Belaid, og den efterfølgende regeringskrise.
2. Baggrund
I
Syrien
er det nu vurderingen fra FN, at mindst 70.000 mennesker har mistet livet i konflikten.
Kamphandlingerne fortsætter med uformindsket styrke, samtidig med at den humanitære situati-
on forværres yderligere. FN har pt. registreret mere end 860.000 flygtninge i Syriens nabolande,
heraf 80 % kvinder og børn. I det politiske spor har FN’s og Den Arabiske Ligas særlige repræ-
sentant, Lakhdar Brahimi, fortsat sine bestræbelser på at samle parterne, herunder bl.a. ved at
gennemføre USA-Rusland møder. Derudover har Koalitionens leder, al-Khatib, i et forhand-
lingsinitiativ åbnet op for, at man er villig til at indgå i en dialog med regimet, dog under opfyl-
delse af det krav, at Assad og hans inderkreds må træde tilbage. På rådsmødet (udenrigsanliggen-
der) den 18. februar 2013 blev der vedtaget en forlængelse af sanktionsregimet for en periode på
tre måneder. Sanktionsregimet, herunder våbenembargoen, udløber således den 1. juni 2013.
Derudover opnåedes enighed om en tilpasning af våbenembargoen med henblik på at kunne yde
en større grad af ikke-dødbringende (non-lethal) støtte og teknisk assistance til beskyttelse af ci-
vilbefolkningen.
Med vedtagelsen af en ny forfatning i
Egypten
i december 2012 bortfaldt præsident Morsis kon-
troversielle supplerende forfatningsdekret, som blev indført i slutningen af november 2012. Da
forfatningsdomstolen har opløst parlamentet er det i henhold til den nye forfatning overhuset,
Shura-rådet, som midlertidigt overtager beføjelserne som landets lovgivende myndighed. Rådets
lovgivningsarbejde har primært fokuseret på at få vedtaget en ny valglov forud for det foreståen-
de parlamentsvalg. Men forfatningsdomstolen, som skal godkende valgloven, besluttede den 18.
februar 2013 at afvise den fremlagte valglov med henvisning til, at den på flere punkter stred
mod forfatningen. Afvisningen giver anledning til nye spekulationer om tidsrammen for valget,
som hidtil har været forventet tidligst i april måned. Samtidig forsætter den fastlåste situation
mellem præsidenten og oppositionsgruppen, National Salvation Front, som boykotter præsiden-
tens dialoginitiativer, fordi deres seneste betingelser; udskrivelse af nyvalg til præsidentposten og
dannelsen af en national samlingsregering ikke bliver opfyldt af præsidenten, som ellers imøde-
kom deres første krav med nedsættelsen af en komite, der skal se på ændringer til dele af forfat-
ningen. Samtidig forværres landets økonomiske situation. IMF besøgte landet i februar for at
genforhandle en lånepakke, men det er på ingen måde givet, at regeringen tør påbegynde gen-
nemførsel af pakkens reformkrav, før der er gennemført parlamentsvalg. Tilliden til regeringens
økonomiske politik svinder dagligt med bl.a. en betydelig svækkelse af det egyptiske pund til føl-
ge. Golf-landene ser igen på muligheden for at fylde op i den slunkne statskasse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I
Tunesien
har den politiske situation siden mordet den 6. februar 2013 på den prominente oppo-
sitionspolitiker Chokri Belaid, lederen af det sekulære centrum-venstre parti Demokratiske Patri-
oter, været usikker. Myndighederne har endnu ikke identificeret gerningsmændene. Oppositionen
og sekulære grupper hævder, at regeringen har støttet radikale islamistiske grupper, som de an-
klager for at stå bag mordet og har på den baggrund krævet regeringens afgang. Premierminister
Hamadi Jebali fra det regeringsledende, moderat islamiske parti, Ennahda, reagerede omgående
på kritikken ved at annoncere, at regeringen ville træde tilbage og overlade magten til en tekno-
kratregering, der skulle lede landet frem mod vedtagelsen af en ny forfatning og efterfølgende
valg. Det viste sig, at Jebali ikke havde fuld opbakning fra egne partimedlemmer og koalitions-
partnerne til beslutningen. Efterfølgende forhandlinger om regeringens fremtid brød endeligt
sammen den 19. februar 2013, hvorefter Jebali trådte tilbage. Præsident Marzouki har herefter
bedt lederen af Ennahda om at udpege en premierminister til at lede en ny regering.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i
Syrien,
herunder særligt den humanitære situation samt
udviklingen i det politiske spor. Rådet ventes endvidere at drøfte den seneste politiske udvikling i
Egypten
og
Tunesien.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
En evt. tilpasning af sanktionsregimet over for Syrien – hvilket i øvrigt ikke forventes på råds-
mødet – må dog alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle
konsekvenser i forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisati-
onsregimer og forbud for såvel produkter samt finansielle overførsler. En forordning implemen-
teres og håndhæves efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Om-
fanget af eventuelle ekstra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på
samhandlen med Syrien. Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om stats-
finansielle konsekvenser af EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker sene-
re gebyrfinansiering, i lighed med nuværende Iran-sanktioner. De øvrige spørgsmål ventes ikke at
have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af
Syrien,
herunder enighed om
en fastholdelse af det internationale pres og bevågenhed. Der forventes generelt at være enighed
om en drøftelse af
Egypten
og
Tunesien
og om behovet for at støtte den igangværende politiske
transitionsproces i de respektive lande.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Syrien.
Danmark støtter fortsat en stærk FN-rolle i
bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflikten og bakker op om Lakhdar Brahimis
arbejde. Danmark er fortsat en af de store humanitære bidragydere og støtter desuden bestræbel-
serne på at bistå oppositionen og det syriske folk i planlægningen af den transitionsperiode, der
vil følge, når Assad-regimet falder. Danmark arbejder for, at skyldige i grove menneskeret-
tighedsovertrædelser stilles til ansvar. Endelig lægges der fra dansk side vægt på, at der fra EU’s
side ikke bidrages til en forlængelse af konflikten med tilførsel af våben. Fra dansk side anerken-
des koalitionen som den legitime repræsentant for det syriske folk.
Regeringen støtter desuden en drøftelse af situationen i
Egypten
og
Tunesien.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. februar
2013.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219112_0007.png
3. Japan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte forberedelserne til det kommende 21. EU-Japan topmøde den 25. marts 2013 i Tokyo.
2. Baggrund
De strategiske partnere EU og Japan har siden 1991 afholdt årlige topmøder samt regelmæssige
konsultationer om handelspolitiske og økonomiske emner, samt opretholdt politisk dialog om en
række international og regionale emner af fælles interesse.
EU-Japan topmødet den 25. marts 2013 er udskudt fra 2012. Seneste EU-Japan topmøde blev
afholdt den 28. maj 2011. På topmødet i 2011 besluttede EU og Japan at iværksætte forberedel-
serne til en indledning af forhandlinger om en frihandelsaftale. Til frihandelsaftalen skulle kobles
en politisk rammeaftale. Emnet var en hovedprioritet under det danske EU-formandskab på det
handelspolitiske område. I november 2012 vedtog Rådet forhandlingsdirektiver.
Med forhandlingsstart på de to aftaler bliver det næste og 21. EU-Japan topmøde derfor en mar-
kering af en markant positiv udvikling i det bilaterale forhold mellem EU og Japan. Den politiske
rammeaftale vil betyde en udbygning af det konkrete samarbejde på en række politiske, globale
og sektorspecifikke områder, og frihandelsaftalen skal sikre en gradvis og gensidig liberalisering
af handel med varer og tjenesteydelser.
EU-Japan topmødet den 25. marts 2013 falder desuden blot tre måneder efter den nye japanske
regering med premierminister Shinzo Abe i spidsen blev præsenteret. Den nye japanske admini-
stration har indtil nu været primært fokuseret på den nationale økonomiske situation og de regi-
onale relationer. Topmødet giver EU en mulighed for at markere sig over for den nye japanske
administration, som udenrigspolitisk i de første par måneder har fokuseret på forholdet til lan-
dets traditionelle partnere i regionen og andetsteds.
Dagsorden for topmødet kan forventes at indeholde det bilaterale forhold (herunder forhand-
lingsstart af frihandelsaftalen og den politiske rammeaftale), globale emner (herunder den globale
økonomiske situation og situationen i hhv. Japan og EU), samt regionale emner (herunder sik-
kerhedssituationen i regionen).
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte forberedelserne af EU-Japan topmødet den 25. marts 2013.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning i EU til en positiv afvikling af EU-Japan topmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter bestræbelserne på at forberede EU-Japan topmødet med henblik på at styrke
det positive forhold og udnytte mulighederne for at fremme samarbejdet på en række konkrete
områder. Herudover støtter man fra dansk side indledning af forhandlinger om frihandelsaftale
og politisk rammeaftale mellem EU og Japan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Forhandlingsmandatet for en
evt. kommende frihandelsaftale med Japan blev dog forelagt for Folketingets Europaudvalg den
23. november 2012 til forhandlingsoplæg.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219112_0009.png
4. (Evt.) Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Udenrigsrepræsentanten ventes at rapportere om sin indsats som leder af EU3+3 forhandlingerne om at nå frem
til en forhandlet løsning med Iran om afklaring af landets atomprogram. Der ventes en drøftelse af Irans atompro-
gram på baggrund heraf.
2. Baggrund
Iran er på dagsordenen i lyset af de manglende diplomatiske fremskridt dels i EU3+3 forhand-
lingerne og i IAEA.
Som følge af de manglende fremskridt i forhandlingssporet vedtog Udenrigsrådet d. 15. oktober
2012 en styrket sanktionspakke mod regimet, bestående af sanktioner inden for handelsområdet
(eksport- og importforbud), på energiområdet, på det finansielle område samt på transportområ-
det.
Det tredje forhandlingsmøde mellem EU3+3 (UK, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland, Kina) og
Iran fandt sted i Moskva den 18. og 19. juni 2012. Efterfølgende møder med Iran har ikke frem-
bragt egentlige resultater. Udenrigsrepræsentanten er på vegne af EU3+3 i fortsat kontakt med
Iran for at fortsætte forhandlingsprocessen. Gennem de sidste måneder, har der været en række
møder på embedsmandsniveau mellem EU3+3 landene om, hvordan man ser de fremtidige for-
handlinger med Iran.
Den 16. november 2012 offentliggjorde IAEA en ny rapport om udmøntningen af resolutioner-
ne fra november 2011 og september 2012, navnlig i forhold til de mulige militære dimensioner af
det iranske atomprogram. Rapporten konstaterer, at Iran ikke, som krævet af FN’s Sikkerheds-
råd, har suspenderet sine berigelsesaktiviteter. Rapporten konstaterer klart, at IAEA trods inten-
sive forsøg på at få løst de udestående spørgsmål på dette område, ikke har opnået konkrete re-
sultater eller nogen fremskridt hen imod sådanne.
IAEAs møder med Iran har ikke ført til en aftale om en struktureret tilgang til afklaring af de
mulige militære dimensioner af det iranske atomprogram. Næste IAEA Iran rapport forventes i
februar 2013.
3. Formål og indhold
Udenrigsrepræsentanten rapporterer om sin indsats som leder af EU3+3 forhandlingerne om at
nå frem til en forhandlet løsning med Iran om afklaring af landets atomprogram.
Der ventes en drøftelse af status for forhandlingerne om Irans atomprogram på baggrund heraf.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være generel enighed om udenrigsrepræsentantens og EU3+3’s tosporsstrategi.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om det øgede pres på Iran, idet der samtidig holdes fast i viljen til at for-
handle – den såkaldte to-sporstilgang. I lyset af de manglende diplomatiske fremskridt tilslutter
regeringen sig behovet for, at lægge øget pres på Iran, som er nødvendigt for at to-sporstilgang
på atomspørgsmålet kan bevares, og for at der kan findes en forhandlet løsning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sanktionsregimet overfor Iran i anledning af atomsagen har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 18. januar 2012 forud for Rådets afgørelse
2012/35/FUSP af 23. januar 2012 om ændring af afgørelse 2010/413/FUSP om restriktive for-
anstaltninger over for Iran.
Styrkelse af sanktionsregimet og udviklingen i Iran-atomprogrammet har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 7. december 2012 til orientering.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219112_0011.png
5. Pakistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Pakistan i lyset af det kommende parlamentsvalg og EU’s samarbejde med
Pakistan.
2. Baggrund
Der skal være parlamentsvalg i Pakistan senest i maj 2013. Det er første gang i Pakistans historie,
at en demokratisk valgt regering kan overdrage magten til en anden regering på basis af et parla-
mentsvalg. Valget kan derfor være en vigtig trædesten til yderligere konsolidering af det pakistan-
ske demokrati. EU ventes at sende en valgobservation til Pakistan og har støttet den pakistanske
valgkommission med ca. 75 mio. kr.
EU har gradvist styrket sit samarbejde med Pakistan gennem de senere år. Samarbejdet omfatter
politisk dialog, sikkerhed, demokrati samt handel og investeringer. Der har været afholdt to EU-
Pakistan-topmøder i 2009 og 2010, og EU lancerede i juni 2012 en strategisk dialog med Paki-
stan, der åbner for jævnlig dialog mellem EU’s udenrigsrepræsentant og den pakistanske uden-
rigsminister. EU agter at fortsætte dette samarbejde med en nyvalgt pakistansk regering. Samtidig
vil EU engagere sig i en aktiv dialog med den nye pakistanske regering med henblik på at fremme
økonomiske og politiske reformer. Som Pakistans største samhandelspartner er EU i en god po-
sition til at skubbe på for nødvendige økonomiske reformer.
Der er mange udfordringer i Pakistan, og samarbejdet er ikke altid let. Men der er bred enighed i
EU om, at der ikke er noget alternativ til at samarbejde med Pakistan. Det er i EU’s interesse at
Pakistan udvikler sig til et moderat, veludviklet og demokratisk konsolideret land til gavn for den
regionale stabilitet, herunder i forhold til Afghanistan. Samtidig har Pakistan brug for støtte til
indsatsen mod terror. Pakistan er hårdere ramt af terror end noget andet land i verden med op
mod 40.000 dræbte siden 2001.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte Pakistan i lyset af det kommende parlamentsvalg og EU’s samarbejde med
Pakistan.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning i EU til et fortsat stærkt og langsigtet EU-engagement i Pakistan.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et stærkt EU-engagement i Pakistan, der både omfatter politisk dialog, sikker-
hed, økonomisk samarbejde og bistandssamarbejde med henblik på at bidrage til en bedre sik-
kerhedsmæssig, demokratisk og økonomisk udvikling i Pakistan. Det er samtidig vigtigt at yde
støtte til at gennemføre det kommende parlamentsvalg, der udgør en historisk mulighed for en
demokratisk overgang fra en regering til en anden. EU bør engagere sig i en aktiv dialog med
den nye pakistanske regering med henblik på at fremme de nødvendige økonomiske og politiske
reformer. Pakistan spiller en væsentlig rolle for en fredelig løsning og forsoning i Afghanistan. Et
ustabilt Pakistan vil derimod kunne få alvorlige konsekvenser for den regionale stabilitet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219112_0013.png
6. (Evt.) Kenya
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det er forventningen, at Rådet vedtager rådskonklusioner i lyset af det kenyanske valg den 4. marts 2013.
2. Baggrund
Der er udskrevet valg i Kenya til afholdelse den 4. marts 2013. Udover præsidentvalget er der
valg til parlamentet, et nyoprettet senat, guvernørposter, medlemmer af kommunalbestyrelser
samt kvinderepræsentanter. Ud af en samlet befolkning på omkring 42 millioner er 14,3 millioner
blevet registeret som vælgere.
Præsidentvalget tegner til at stå mellem den nuværende premierminister Raila Odinga og Uhuru
Kenyatta. Den siddende præsident Kibaki kan ikke genopstille. De to kandidater og deres partier
står næsten lige med et svagt forspring til Odinga. Det er derfor sandsynligt med en 2. valgrunde
i april. Der er en generel tro på, at valget vil blive mere fredeligt end det seneste valg i 2007, men
det er også sandsynligt at sporadiske og voldlige konflikter vil opstå.
Valgkampen er også præget af spørgsmålet om Kenyas forhold til det vestlige/internationale
samfund. Den Internationale straffedomstol (ICC) har rejst anklager mod Kenyatta og dennes
vicepræsidentkandidat Ruto som følge af den periode af vold, der fulgte det omstridte præsi-
dentvalg i Kenya i december 2007. ICC-sagerne er berammet til at begynde 11. april 2013, dvs.
sammenfaldende med en evt. anden valgrunde. Nylige udviklinger i forberedelsen af sagerne in-
dikerer dog, at der kan blive tale om en udsættelse. Kenyatta har ved flere lejligheder givet udtryk
for, at han vil deltage i retssagen for at få sit navn renset.
I sin kapacitet som formand for AU’s Panel of Eminent Personalities (der spillede en afgørende
rolle i konfliktløsningen efter det kenyanske valg i december 2007) udtalte Kofi Annan i decem-
ber 2012, at en ICC-anklaget præsident vil være hæmmet i sine muligheder for at fremme Kenyas
internationale interesser. Det affødte skarp kenyansk kritik. Der er fra international side udtrykt
opfordring til afholdelse af frie, retfærdige og fredelige valghandlinger, ligesom man også har
udtrykt fuld støttet ICC’s arbejde og – bl.a. fra EU’s side – betonet princippet om at kontakter til
ICC-anklagede begrænses til ”essentielle” anliggender. Det har affødt kenyansk kritik om utidig
EU-indblanding i det kenyanske valg.
Fra dansk side støttes valgafholdelsen med op mod 40 mio. kr., herunder til valgkommissionen,
vælgeroplysning, EAC-valgobservatører samt civilsamfunds/NGO-aktiviteter med fokus på ka-
pacitetsopbygning.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage konklusioner i lyset af valget i Kenya i lyset af valget den 4. marts
2013.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene stor opmærksomhed omkring valget i Kenya.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark bakker op om behovet for at sende et passende politisk budskab fra EU om valget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
14