Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3231 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1219774_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 25. februar 2013
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 11. marts 2013
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 14.-15. marts 2013 .......................................................2
a. Udkast til konklusioner ................................................................................................................2
b. Synteserapport om det europæiske semester 2013 .......................................................................5
2. Den Europæiske Globaliseringsfond ...........................................................................................7
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219774_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 14.-15. marts 2013
a. Udkast til konklusioner
5639/13
Nyt notat
1. Resumé
Mødet i Det Europæiske Råd (DER) den 14. – 15. marts 2013 ventes at vedrøre en række tilbagevendende
økonomiske emner såsom det europæiske semester, vækst- og beskæftigelsespagten samt evt. status for arbejdet med
styrkelse af ØMU’en herunder en integreret finansiel ramme. Hvad angår de eksterne relationer forventes fokus
for drøftelsen at være EU’s forhold til Rusland samt evt. aktuelle udenrigspolitiske emner.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 14. – 15. februar 2013. I henhold til gældende praksis forbere-
der Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder.
3. Formål og indhold
Det europæiske semester:
Det europæiske semester udgør rammen for de økonomisk-politiske samarbejdsprocesser i EU.
Semesteret for 2013 blev indledt med Kommissionens årlige vækstundersøgelse den 28. novem-
ber 2012 og ventes afsluttet med DER den 27. – 28. juni 2013. Vækstundersøgelsen 2013 skitse-
rer EU-landenes overordnede udfordringer og kommer med en række generelle anbefalinger. En
række rådsformationer vil substansbehandle vækstundersøgelsen med henblik på rådskonklusio-
ner i januar og februar 2013, herunder EPSCO og ECOFIN. Sammen med vækstundersøgelsen
vil rådskonklusionerne blive forelagt for EU’s stats- og regeringschefer på DER den 14. – 15.
marts 2013. På den baggrund ventes DER at vedtage generelle konklusioner om EU-landenes
håndtering af de økonomiske udfordringer. Der henvises for så vidt angår det europæiske seme-
ster til separat samlenotat.
Vækst- og beskæftigelsespagten
DER ventes at gøre status over implementeringen af vækst- og beskæftigelsespagten, som blev
vedtaget i juni 2012 under det danske formandskab. Fokus ventes på det indre marked og smart
regulering i forlængelse af DER’s drøftelse af status for vækst- og beskæftigelsespagten i oktober
2012.
ØMU/Bankunion
Muligvis vil DER gøre status over arbejdet med udvikling af bankunionen, herunder forslaget
om fælles banktilsyn, som p.t. forhandles med Europa-Parlamentet efter enigheden i Det Euro-
pæiske Råd i december 2012. Det kommende forslag om fælles afviklingsordning med tilhørende
finansiel støtte-mekanisme ventes først fremlagt, når det foreliggende krisehåndteringsdirektiv
(samordning af nationale afviklingsordninger m.v.) er vedtaget med Europa-Parlamentet, dvs.
formentlig i slutningen af det irske formandskab. Det kan heller ikke udelukkes, at der vil være en
statusdrøftelse af arbejdet med de øvrige elementer i forhold til styrkelse af den Økonomiske og
Monetære Union jf. konklusionerne fra DER i december 2012.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219774_0003.png
Den europæiske stabilitetsmekanisme
DER eller et eurogruppe-topmøde i tilknytning dertil vil muligvis gøre status fsva. drøftelserne
om operationalisering af eurolandenes beslutning fra juni 2012 om at give ESM mulighed for
direkte kapitalisering af nødlidende banker i programlande.
Strategiske Partnerskaber: Rusland
Rusland er en vigtig strategisk partner for EU. På det økonomiske område ventes Ruslands im-
plementering af dets WTO-forpligtelser at være et væsentligt emne. På det politiske område vil
det formentlig bl.a. blive drøftet, hvad EU kan gøre for at fremme Ruslands respekt for dets for-
pligtelser under Europarådet, OSCE og FN vedrørende retsstatsprincipper og demokratiske
standarder. EU har udtrykt bekymring og kritik af en række love, der er blevet vedtaget i Rusland
de seneste måneder, og som indskrænker råderummet for politisk opposition og civilsamfundet.
Ruslands ønske om at opnå visumfrihed i forhold til EU vil formentlig også blive drøftet. Status
og perspektiver for forhandlingerne om en ny EU-Ruslands samarbejdsaftale vil også være et
væsentligt emne. Desuden forventes status i arbejdet med EU-Rusland moderniseringspartner-
skabet at blive drøftet. På det udenrigspolitiske område ventes en drøftelse af bl.a. mulige samar-
bejdsoptioner med Rusland vedr. håndteringen af udviklingen i Syrien, Irans atomprogram og
den mellemøstlige fredsproces.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevante.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forberedelsen af DER d. 14. – 15. marts 2013 ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet. Det er dog muligt, at mødet i Det Europæiske Råd d. 14. – 15. marts 2013 vil bli-
ve fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne
konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger omkring de økonomiske emner kendes ikke på nuværende tidspunkt.
I forholdt til strategiske partnerskaber ventes der generelt at være enighed om, at det er i EU’s
interesse at videreudvikle samarbejdet med Rusland.
10. Regeringens holdning
Regeringen ventes at tage udkast til kommenteret dagsorden vedr. de økonomiske emner til ef-
terretning.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for den brede
vifte af områder af fælles interesse
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Vækst- og beskæftigelsespagten og bankunionen har begge tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 7. december 2012 forud for DER den 13. – 14. december.
Det europæiske semester bliver løbende forelagt Folketingets Europaudvalg, senest den 8. febru-
ar 2013 ifm. vækstundersøgelsen, forud for rådsmøde i ECOFIN den 12. februar 2013.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219774_0005.png
b. Synteserapport om det europæiske semester 2013
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Formandskabet ventes på GAC at præsentere den årlige synteserapport, som sammenfatter drøftelserne af vækst-
undersøgelsen fra en række rådsformationer. Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.
2. Baggrund
Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2013, der blev offentliggjort den 28. november 2012,
udgør startskuddet til det europæiske semester 2013. Vækstundersøgelsen skitserer de overord-
nede økonomisk-politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle poli-
tikanbefalinger for medlemslandene for det kommende år i forhold til at få de europæiske øko-
nomier tilbage på sporet og fremadrettet sikre vækst og jobs i EU og i de enkelte medlemslande.
Vækstundersøgelsen har været præsenteret og drøftet i en række rådsformationer, herunder
ECOFIN, Konkurrenceevnerådet, EPSCO og Det Generelle Råd, og der er vedtaget rådskon-
klusioner fra ECOFIN og EPSCO.
3. Formål og indhold
Formandskabet sammenfatter drøftelserne af vækstundersøgelsen fra de forskellige rådsformati-
oner i en synteserapport, som ventes forelagt for Det Generelle Råd den 11. marts 2013 som led
i forberedelsen af Det Europæiske Råd.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse 2013, de foreliggende rådskonklusioner og formand-
skabets synteserapport vil danne grundlag for Det Europæiske Råds generelle økonomisk-
politiske retningslinjer i konklusionerne fra topmødet den 14.-15. marts. På baggrund af disse
udarbejder medlemslandene deres stabilitets- eller konvergensprogrammer samt nationale re-
formprogrammer i april. Kommissionen præsenterer en vurdering af programmerne i maj og
fremlægger udkast til udtalelser om programmerne og landespecifikke anbefalinger med henblik
på behandling og enighed på Det Europæiske Råd i juni.
Udkast til formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning ventes at have positive samfunds-
økonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning gennem en konsistent implemen-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tering bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, og sikrer en bæredygtig vækst og
beskæftigelse i medlemslandene.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets synteserapport foreligger endnu ikke, men der må forventes opbakning fra
medlemslandene til synteserapporten.
10. Regeringens holdning
Regeringen er enig i de fem overordnede prioriteter, der er fremlagt i Kommissionens årlige
vækstundersøgelse for 2013. Regeringens politik og reformdagsorden er generelt i overensstem-
melse med Kommissionens overordnede prioriteter og anbefalinger.
Fra dansk side støttes en rettidig gennemførelse af det europæiske semester med vægt på kvalitet
i anbefalinger og stærkt fokus på implementering af strukturreformer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219774_0007.png
2. Den Europæiske Globaliseringsfond
KOM (2011) 0336
Revideret notat (rettelser markeret med streg i marginen)
1. Resumé
Ved rådsmødet EPSCO den 20. juni 2013 eller tidligere forventes det, at formandskabet vil præsentere en aftale
vedr. den nye forordning for Globaliseringsfonden. Regeringen har i forhandlingerne været skeptisk og har ikke
ønsket den forlænget /udvidet. Fonden er del af aftalen fra Det Europæiske Råd den 8. februar 2013 vedr.
EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020. Ved at medfinansiere aktive arbejdsmarkedspolitiske foran-
staltninger har Globaliseringsfonden til formål at fremme arbejdstagernes tilbagevenden til arbejdsmarkedet inden
for områder, sektorer og geografiske områder eller på arbejdsmarkeder, der kommer ud for pludselige, alvorlige
økonomiske forstyrrelser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. oktober 2011 fremlagt forslag til ny forordning for Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen, der skal erstatte den nuværende forordning EF
1927/2006. Der var på rådsmødet EPSCO den 6. december 2012 en kort fremskridtrapport ved
det cypriotiske formandskab, hvorunder man takkede medlemslandene for aktiv deltagelse på
teknisk niveau og samtidig bemærkede, at forhandlingerne var begrænsede af forhandlingerne
om det flerårige budget (2014-2020). Man mente fra formandskabets side, der udestod en del
videre forhandlinger. Den vurdering er nu ændret. Formandskabet forventer senest på rådsmø-
det EPSCO den 20. juni 2013, formentlig tidligere, at præsentere en aftale vedr. den nye forord-
ning.
3. Formål og indhold
Globaliseringsfonden blev oprindeligt oprettet for programperioden 2007-2013 ved forordning
(EF) nr. 1927/2006 for at give EU et instrument til at udvise solidaritet med og yde støtte til ar-
bejdstagere, der afskediges som følge af gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshan-
delsmønstrene, der kan tilskrives globaliseringen, og hvor disse afskedigelser har en betydelig
negativ indvirkning på den regionale eller lokale økonomi. Ved at medfinansiere aktive arbejds-
markedspolitiske foranstaltninger har Globaliseringsfonden til formål at fremme arbejdstagernes
tilbagevenden til arbejdsmarkedet inden for sektorer, geografiske områder eller arbejdsmarkeder,
der kommer ud for pludselige, alvorlige økonomiske forstyrrelser. Det fremgår, at formålet bør
dække arbejdsløshedssituationer, hvor der er en påvirkning af et medlemsland. De aktiviteter, der
vil skulle støttes vil skulle tage sigte på at sikre, at aktiviteter skal omfatte flest mulige arbejdere,
således at de kan genplaceres på arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt.
Forslaget til ny forordning for Globaliseringsfonden udvider anvendelsesområdet til også at om-
fatte landmænd. Den nuværende grænse på minimum 500 afskedigelser før, der kan søges støtte
fra Globaliseringsfonden, opretholdes, med undtagelse af landbrugssektoren, hvor andre kriterier
gøres gældende iflg. forslaget. Disse kriterier defineres og beregnes af Kommissionen. Globalise-
ringsfonden kan iht. forslaget støtte landbrugssektoren under tilpasning til nye markedssituatio-
ner.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219774_0008.png
Kommissionen foreslår en standard EU-finansieringsandel på 50 pct. af omkostningerne til
projekterne. Denne kan hæves til 65 % for ansøgninger fra medlemsstater med mindst én region
på NUTS II-niveau, der er støtteberettiget under samhørighedspolitikkens konvergensmål.
Under forhandlingerne tegner der sig enighed om at sætte standard-andelen til 55 pct.
Den Europæiske Globaliseringsfond er – jfr. tidligere - del af aftalen fra Det Europæiske Råd
den 8. februar 2013 vedrørende EU’s flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020.
Globaliseringsfonden er placeret uden for EU’s flerårige finansielle ramme.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Udvalg om Beskæftigelse og Sociale Anliggender stemte om ændringsfor-
slag til forordningsforslaget den 6. november 2012. Europa-Parlamentet stiller sig grundlæggende
positiv over for forslaget. Europa-Parlamentet har tilkendegivet, at det ved den videre behand-
ling vil være negativ over for det element i Kommissionens forslag, der rummer inkludering af
landbrugsområdet.
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører den Europæiske Globaliseringsfond, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Forslag til ny forordning for Globaliseringsfonden bør ses i sammenhæng resultatet vedr. den
flerårige finansielle ramme 2014 – 2020, og som vil have væsentlige statsfinansielle konsekvenser
i form af Danmarks årlige bidrag til EU’s budget. Forslaget bør ligeledes ses i sammenhæng med
Kommissionens forslag til den overordnede strukturfondsforordning.
Aftalen på Det Europæiske Råd om den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020 indebærer,
at der samlet er afsat 1.050 millioner euro (2011-priser) til Globaliseringsfonden. I indeværende
budgetperiode (2007-2013) er afsat i alt 3,6 mia. euro til fonden. Fonden må ikke overskride et
maksimalt årligt beløb på 350 mio. euro (2011) priser. Danmark finansierer i indeværende perio-
de ca. 2 pct. af EU’s budget. Opretholdes denne andel, indebærer det, at Danmark vil skulle bi-
drage med ca. 155 mio. kr. (2011 priser) over perioden 2014 til 2020 til finansieringen af Globali-
seringsfonden.
8. Høring
Samlenotat om Den Europæiske Globaliseringsfond er drøftet i EU-Specialudvalget for Ar-
bejdsmarkedet og Sociale Forhold, hvor en række arbejdsmarkedsorganisationer er repræsente-
ret.
9. Forhandlingssituationen
Ved EPSCO-rådsmødet den 21. juni 2012 og den 6. december 2012 noterede Rådet sig for-
mandskabets fremskridtsrapport. Kommissionen understregede ved den lejlighed vigtigheden af
at videreføre Den Europæiske Globaliseringsfond i perioden 2014-20 som et solidaritetsinstru-
ment og refererede til de mange nye ansøgninger, som Kommissionen modtog. En række lande
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1219774_0009.png
udtrykte deres støtte til videreførelsen af fonden. For indeværende er tre medlemslande imod
fonden, mens andre kritikere af fonden støtter en fokuseret anvendelse (så den ikke inkluderer
landbrugsområdet, og at der bliver en høj egenfinansieringsgrad). Forhandlinger på teknisk ni-
veau har især drejet sig om medfinansieringsraten samt inkludering af landbrugsområdet.
Sagen er endnu ikke på EPSCOs rådsmødedagsorden og det er endnu åbent, hvorledes
formandskabet vil tilrettelægge de videre forhandlinger, men det kan ikke udelukkes, at den vil
blive sat til hurtig afgørelse. En endelig aftale om Globaliseringsfonden afhænger endvidere af
Europa-Parlamentets accept af den overordnede aftale om den flerårige finansielle ramme, som
fortsat udestår.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er som hidtil skeptisk over for Globaliseringsfonden og finder, at den ikke i tilstræk-
keligt omfang er et effektivt instrument til at sikre vedvarende, bæredygtig beskæftigelse i krise-
ramte regioner eller sektorer, herunder landbrug.
I lyset af vedtagelsen på Det Europæiske Råd den 8. februar af flerårigt budget 2014-2020 inde-
holdende Globaliseringfond, der er væsentlig økonomisk reduceret, støtter regeringen den aftale,
der må kunne opnås enighed om i Rådet, idet man fortsat vil arbejde for ikke at medtage støtte til
landbruget, samt at graden af egenbetaling øges.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg den 14. juni 2012. Grundnotat
er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 16. december 2011.
9