Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3233 - Miljø
Offentligt
1454018_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7640/13
(OR. en)
PRESSE 121
PR CO 19
PRESSEMEDDELELSE
3233. samling i Rådet
Miljø
Bruxelles, den 21. marts 2013
Formænd
Phil Hogan
Irlands minister for miljø, lokalsamfund og lokalstyre
Jimmy Deenihan
Irlands minister for kunst, kulturarv og de irsktalende
områder
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7640/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0002.png
21.III.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en orienterende debat om et udkast til direktiv om
indirekte ændringer i arealanven-
delsen
og om ændring af direktiverne om brændstofkvalitet og vedvarende energi, som tager sigte
på at tilskynde til en overgang til biobrændstoffer, der medfører større drivhusgasreduktioner.
Rådet havde også en orienterede debat om de foreslåede ændringer til direktivet om
miljøkonse-
kvensvurdering,
som tager sigte på at strømline miljøvurderingerne samt på at styrke vurderings-
processens kvalitative elementer og forbedre dens effektivitet.
Derudover drøftede ministrene udkastet til forordning om
adgang til genetiske ressourcer
samt
rimelig og retfærdig deling af de fordele, der opstår ved udnyttelsen af disse ressourcer, i Unionen.
Rådet udvekslede også synspunkter om revisionen af
REACH-systemet
for registrering, vurdering
og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier.
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om
Rio+20-opfølgningsprocessen
og rammen
efter 2015.
Rådet vedtog uden debat en ny
venturekapitalramme,
der skal gøre det lettere for europæiske sel-
skaber at få adgang til finansiering.
Det vedtog også
energiinfrastrukturforordningen,
der skal bidrage til at modernisere og udvide
Europas energiinfrastruktur, således at EU kan opfylde sine centrale politiske mål om konkurren-
ceevne, bæredygtighed og forsyningssikkerhed.
7640/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0003.png
21.III.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Indirekte ændringer i arealanvendelsen ............................................................................................... 7
Vurdering af miljøvirkninger ............................................................................................................... 8
Adgang til genetiske ressourcer ........................................................................................................... 9
Revision af REACH-forordningen..................................................................................................... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Emissionshandel i luftfartssektoren ................................................................................................... 11
Opfølgning af Rio+20 ........................................................................................................................ 11
Internationale møder og begivenheder............................................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
EU-register for EU's emissionshandelsordning ..................................................................................................... 13
UDENRIGSANLIGGENDER
Afghanistan - restriktive foranstaltninger.............................................................................................................. 13
Egypten - restriktive foranstaltninger .................................................................................................................... 13
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7640/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.III.2013
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Elektronisk udveksling af oplysninger med Sverige ............................................................................................. 14
Elektronisk udveksling af oplysninger med Malta ................................................................................................ 14
Elektronisk udveksling af fingeraftryksdata med Malta........................................................................................ 14
Tilbagetagelsesaftale mellem EU og Armenien .................................................................................................... 15
ENERGI
Offentliggørelse af elektricitetsmarkedsdata ......................................................................................................... 15
Transeuropæisk energiinfrastruktur....................................................................................................................... 15
Nye obligatoriske mærkningskrav for vandvarmere og andre energirelaterede produkter.................................... 16
TRANSPORT
Intelligente byer - et europæisk innovationspartnerskab ....................................................................................... 16
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's uddannelsesmission i Somalia ...................................................................................................................... 17
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Taiwan (plastic) - USA (ethanolamin)................................................................. 17
DET INDRE MARKED
Venturekapitalfonde og iværksætterfonde............................................................................................................. 17
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Decharge - Finansiel forvaltning af 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfond...................................................... 18
GENNEMSIGTIGHED
Gennemsigtighed - aktindsigt................................................................................................................................ 18
7640/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0005.png
21.III.2013
DELTAGERE
Belgien:
Philippe HENRY
Bulgarien:
Julian POPOV
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš CHALUPA
Danmark:
Ida AUKEN
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Katherina REICHE
Estland:
Keit PENTUS-ROSIMANNUS
Irland:
Phil HOGAN
Jimmy DEENIHAN
Grækenland:
Εvangelos
LIVIERATOS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Italien:
Corrado CLINI
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Aleksandrs ANTONOVS
Litauen:
Valentinas MAZURONIS
Luxembourg:
Marco SCHANK
Ungarn:
András RÁCZ
Minister for miljø, fysisk planlægning og mobilitet
Minister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Miljøminister
Klima-, energi- og bygningsminister
Statssekretær under forbundsministeren for miljø, naturbe-
skyttelse og reaktorsikkerhed
Miljøminister
Minister for miljø, lokalsamfund og lokalstyre
Minister for kunst, kulturarv og de irsktalende områder
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister og minister for natur- og havbeskyttelse
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Ministeriet for Miljøbeskyttelse og
Regionaludvikling
Miljøminister
Boligminister, minister for bæredygtig udvikling og infra-
struktur
Vicestatssekretær med ansvar for miljø
7640/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0006.png
21.III.2013
Malta:
Leo BRINCAT
Nederlandene:
Wilma MANSVELD
Østrig:
Harald GÜNTHER
Polen:
Beata JACZEWSKA
Portugal:
Paulo LEMOS
Rumænien:
Rovana PLUMB
Slovenien:
Uroš VAJGL
Slovakiet:
Peter �½IGA
Finland:
Katariina POSKIPARTA
Sverige:
Anders FLANKING
Det Forenede Kongerige:
Edward DAVEY
Minister for bæredygtig udvikling, miljø og klima-
ændringer
Statssekretær for infrastruktur og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Miljøministeriet
Statssekretær for miljø og fysisk planlægning
Miljø- og klimaminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister
Statssekretær, Miljøministeriet
Statssekretær, Miljøministeriet
Minister for energi og klimaændringer
Kommissionen:
Connie HEDEGAARD
Janez POTOČNIK
Andris PIEBALGS
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Mihael ZMAJLOVIĆ
Minister for miljø- og naturbeskyttelse
7640/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0007.png
21.III.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Indirekte ændringer i arealanvendelsen
Rådet havde en offentlig orienterede debat om udkastet til direktiv om indirekte ændringer i
arealanvendelsen (ILUC) og om ændring af direktiverne om brændstofkvalitet (98/70/EF) og
vedvarende energi (2009/28/EF). Det foreslåede direktiv tager sigte på at minimere virkningen af
indirekte ændringer i arealanvendelsen for drivhusgasemissionerne og på at fremme en overgang til
biobrændstoffer, der medfører betydelige drivhusgasreduktioner.
Ministrene blev opfordret til at besvare to spørgsmål fra formandskabet (6854/13), nemlig hvorvidt
direktivudkastet i tilstrækkelig grad opfylder målene om at tackle emissioner som følge af indirekte
ændringer i arealanvendelsen og om at fremme overgangen til avancerede biobrændstoffer, og
hvorvidt direktivet støtter opfyldelsen af de nuværende energi- og klimamålsætninger i EU.
Ministrenes debat supplerede ud fra et miljøperspektiv energiministrenes synspunkter, idet de be-
svarede de samme spørgsmål som dem, der blev forelagt på samlingen i Rådet for transport, tele-
kommunikation og energi den 22. februar 2013. Delegationerne rejste en række centrale spørgsmål
af relevans for EU's politik for vedvarende energi og klimapolitik og gav en rettesnor for det frem-
tidige arbejde med forslaget.
De Faste Repræsentanters Komité besluttede i december sidste år at nedsætte en ad hoc-gruppe ved-
rørende indirekte ændringer i arealanvendelsen for at sikre, at ændringer til de to direktiver foreta-
ges på en konsekvent og sammenhængende måde.
Da disse direktiver blev vedtaget, anmodede Europa-Parlamentet og Rådet Kommissionen om at
vurdere de negative virkninger for drivhusgasreduktionerne, som kunne blive et resultat af arealom-
lægningen, og om nødvendigt forelægge et lovgivningsforslag. Direktivudkastet tager sigte på at
minimere drivhusgasemissionerne som følge af situationer, hvor tidligere ikkelandbrugsjord såsom
skove anvendes til fødevare-, foder- eller fiberproduktion, fordi landbrugsjord, som tidligere var
bestemt til denne form for produktion, omlægges til produktion af biobrændstoffer.
Kommissionen forelagde direktivudkastet i oktober 2012 (15189/12). Afstemningen i Europa-
Parlamentets udvalg er berammet til juli 2013.
7640/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0008.png
21.III.2013
Vurdering af miljøvirkninger
Rådet havde en offentlig orienterende debat om de foreslåede ændringer til direktivet om miljøkon-
sekvensvurdering (direktiv 2011/92/EU). Resultatet af drøftelserne vil udstikke retningslinjerne for
det videre arbejde med dette forslag.
Ministrene satte især fokus på tre spørgsmål fra formandskabet (6853/1/13), som især omhandler
følgende spørgsmål: indførelsen af en one-stop-shop for at sikre koordinering eller fælles gennem-
førelse af miljøkonsekvensvurderinger med de miljøvurderinger, der skal foretages i henhold til an-
den relevant EU-lovgivning, obligatorisk afgrænsning ("scoping") og et forslag til en ordning for
akkreditering af eksperter.
Der var under debatten generel enighed om at tage direktivet op til revision for at forenkle vurde-
ringsprocedurerne og forbedre deres kvalitet. Der blev imidlertid givet udtryk for betydelige betæn-
keligheder med hensyn til den type foranstaltninger, som Kommissionen foreslår for at nå dette mål.
Ministrene var betænkelige ved, om de foreslåede bestemmelser er forenelige med de forskellige
miljøvurderingssystemer i medlemsstaterne. Medlemsstaterne pegede navnlig på risikoen for en
øget administrativ byrde og ekstraomkostninger. Mange delegationer anså det ikke for hensigts-
mæssigt at indføre et meget præskriptivt system på EU-niveau. De fleste delegationer gik ind for at
give medlemsstaterne fleksibilitet til at tage højde for specifikke situationer og til at tilpasse sig ek-
sisterende bestemmelser.
Kommissionen nævnte, at der uundgåeligt skal foretages nogle ændringer i de nuværende systemer
for at forbedre miljøvurderingsprocesserne til gavn for brugerne og miljøet. Den stillede sig også
åbent til medlemsstaternes konkrete forslag med henblik på at gøre fremskridt med forslaget.
Ifølge direktiv 2011/92/EU skal der foretages en miljøkonsekvensvurdering af offentlige og private
projekter, som kan forventes at få væsentlige virkninger for miljøet, inden der gives tilladelse til
sådanne projekter.
Kommissionen forelagde sit ændringsforslag i oktober 2012 (15627/12) for at styrke bestemmelser-
ne om kvaliteten af miljøkonsekvensvurderinger med det formål at sikre en høj grad af miljøbeskyt-
telse. Forslaget tager sigte på at strømline miljøvurderinger samt styrke miljøvurderingsprocessens
kvalitative elementer og forbedre dens effektivitet. Desuden er hensigten at styrke sammenhængen
og synergierne med anden EU-lovgivning for at reducere den administrative byrde.
Afstemningen i Europa-Parlamentets udvalg er berammet til juli 2013.
7640/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0009.png
21.III.2013
Adgang til genetiske ressourcer
Ministrene havde en offentlig debat om udkastet til forordning om adgang til genetiske ressourcer
samt rimelig og retfærdig deling af de fordele, der opstår ved udnyttelsen af disse ressourcer, i
Unionen. Hovedformålet med forslaget er at gennemføre Nagoyaprotokollen i EU og muliggøre
EU's ratificering heraf.
For at komme videre i arbejdet med forslaget blev ministrene opfordret til at besvare et sæt spørgs-
mål fra formandskabet (6889/13), der satte fokus på de foreslåede forpligtelser for brugerne af ge-
netiske ressourcer og medlemsstaternes overvågning af disse forpligtelser.
Formandskabet fremhævede følgende punkter, der kom frem under drøftelserne:
Ny lovgivning bør ikke skabe en unødig byrde for brugerne eller myndighederne, men bør
dog samtidig være vidtrækkende nok til at omfatte Nagoyaprotokollens bestemmelser.
Brugernes forpligtelser til at udvise rettidig omhu bør ledsages af myndighedernes over-
vågning af disse forpligtelser for at sikre overholdelse af Nagoyaprotokollen.
Forbindelserne til andre internationale instrumenter om brug af genetiske ressourcer bør
undersøges nærmere.
Kommissæren understregede, at det er vigtigt, at denne nye lovgivning er på plads senest i ju-
li 2014, så EU kan opfylde sine internationale forpligtelser.
Kommissionen forelagde sit forslag i oktober 2012 (14641/12). Afstemningen i Europa-
Parlamentets udvalg er berammet til juli 2013.
Den foreslåede forordning forpligter brugerne (såsom fødevare- og foderindustrien, lægemiddel- og
kosmetikindustrien og forskere) til at sikre sig, at de har opnået adgang til at bruge genetiske res-
sourcer og tilknyttet traditionel viden i overensstemmelse med gældende retlige krav i oprindelses-
landet, og at fordelene deles rimeligt og retfærdigt på gensidigt aftalte vilkår. Forslaget omhandler
også en ordning for tilforladelige samlinger, som vil mindske risikoen for brug af uretmæssigt er-
hvervede genetiske ressourcer i EU.
Nagoyaprotokollen om adgang til genetiske ressourcer samt rimelig og retfærdig deling af de forde-
le, der opstår ved udnyttelsen af disse ressourcer, er en protokol til konventionen om den biologiske
mangfoldighed, og den blev vedtaget i oktober 2010 i Nagoya i Japan. Nærmere oplysninger om
Nagoyaprotokollen fås ved at klikke
her.
7640/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0010.png
21.III.2013
Revision af REACH-forordningen
Rådet udvekslede synspunkter om revisionen af REACH-forordningen om registrering og godken-
delse af kemikalier. Debatten fulgte efter Kommissionens forelæggelse af resultaterne af revisionen
af REACH.
REACH-forordningen om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemi-
kalier fastlægger den juridiske ramme for kemikalier i EU, og den trådte i kraft den 1. juni 2007.
Kommissionen har afsluttet femårsrevisionen af REACH, der fremlægges i tre dokumenter:
en generel rapport om REACH
(5864/13)
en meddelelse om gennemgang af lovgivningen om nanomaterialer
(14869/12)
og
en køreplan for særligt problematiske stoffer (5867/13).
Ministrene drøftede hovedpunkterne i Kommissionens rapport på grundlag af et spørgeskema fra
formandskabet, der findes i et baggrundsnotat fra formandskabet
(6916/13).
De fleste medlemsstater er i det store og hele enige i resultaterne og henstillingerne i alle tre frem-
lagte kommissionsdokumenter. De hilste det også velkommen, at Kommissionen agter at undersøge
mulighederne for at mindske byrden for små og mellemstore virksomheder (SMV'er). En række
medlemsstater støttede kraftigt Kommissionens køreplan, der tager sigte på at identificere alle rele-
vante, særligt problematiske stoffer og sørge for, at de er opført på kandidatlisten senest i 2020.
Resultatet af denne drøftelse vil bidrage til det videre arbejde på dette vigtige politikområde.
Rådet for Konkurrenceevne udvekslede synspunkter om dette emne den 18.-19. februar 2013. Se
pressemeddelelse
6399/13.
7640/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0011.png
21.III.2013
EVENTUELT
Emissionshandel i luftfartssektoren
Kommissionen opdaterede Rådet om, hvor langt man er nået i de igangværende forhandlinger i
Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO) om den globale indsats for at tackle emissio-
ner fra luftfarten (7471/13).
Disse forhandlinger vedrører især udviklingen af en global markedsbaseret foranstaltning på dette
område og skal føre til udarbejdelse af en resolution, der skal forelægges på ICAO-Forsamlingen i
efteråret 2013.
I en indsats for at bidrage til at finde en global løsning på denne forsamling nåede Rådet og Europa-
Parlamentet den 12. marts til foreløbig enighed om et lovgivningsforslag, der midlertidigt skal ud-
sætte håndhævelsen af EU's emissionshandelsordning (ETS) på internationale flyvninger til og fra
Europa. De Faste Repræsentanters Komité tilsluttede sig denne enighed den 20. marts. Forslaget
forventes formelt vedtaget inden den 30. april 2013.
Opfølgning af Rio+20
Rådet noterede sig en mundtlig orientering fra formandskabet angående den uformelle drøftelse om
opfølgningen af Rio+20 under frokosten.
Under frokosten udvekslede ministrene synspunkter om Rio+20-opfølgningsprocessen og rammen
efter 2015 på grundlag af et orienterende dokument fra formandskabet og efter kommissær
Potočniks og kommissær Piebalgs' fremlæggelse af Kommissionens meddelelse om et værdigt liv
for alle (7075/13).
Inden afslutningen af samlingen sammenfattede formanden nogle af de vigtigste punkter, der kom
frem under frokostdebatten. Ministrene var enige om, at det er nødvendigt at gennemføre resultatet
af Rio+20-konferencen i fuldt omfang, bl.a. gennem EU's og medlemsstaternes aktive involvering i
alle relevante FN-processer og gennem dialog med alle relevante interessenter.
7640/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0012.png
21.III.2013
Ministrene fremhævede kraftigt betydningen af at sikre, at miljødimensionen afspejles på passende
måde i rammen efter 2015, og understregede også, at det er nødvendigt at integrere revisionen af
årtusindudviklingsmålene og arbejdet med målene for bæredygtig udvikling i ét enkelt sæt mål, der
afspejler de tre dimensioner af bæredygtig udvikling på en afbalanceret måde. Der blev foreløbigt
fastlagt en række prioriterede områder inden for rammen og målene.
Der vil blive taget hensyn til hovedpunkterne i ministrenes udveksling af synspunkter i forbindelse
med udarbejdelsen af de konklusioner om dette spørgsmål, som det er formandskabets hensigt, at
Rådet skal vedtage inden udgangen af dette halvår.
Internationale møder og begivenheder
Formandskabet og Kommissionen briefede ministrene om de vigtigste internationale møder, der har
fundet sted i de første måneder af 2013.
Briefingen omfattede især: resultatet af femte møde i den mellemstatslige forhandlingskomité, der
skal udarbejde et globalt, retligt bindende instrument om kviksølv (den 13.-18. januar 2013 i
Genève) (7387/13), det første plenarmøde i Den Mellemstatslige Videnspolitikplatform vedrørende
Biodiversitet og Økosystemydelser (den 21.-26. januar 2013 i Bonn) (7528/13), resultatet af
27. møde i FN's miljøprograms styrelsesråd/Det Globale Ministerforum for Miljø (den 18.-22.
februar 2013 i Nairobi) (7530/13) og resultatet af 16. partskonference under konventionen om
international handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter (den 3.-14. marts 2013 i Bangkok)
(7500/13).
7640/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0013.png
21.III.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
EU-register for EU's emissionshandelsordning
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om oprettelse af
EU-registret i henhold til direktiv 2003/87/EF og beslutning 280/2004/EF og 406/2009/EF og om
ophævelse af Kommissionens forordning (EU) nr. 920/2010 og nr. 1193/2011 (6050/13).
Kommissionens retsakter er omfattet af, hvad der er kendt som forskriftsproceduren med kontrol.
Dette betyder, at når Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
UDENRIGSANLIGGENDER
Afghanistan - restriktive foranstaltninger
Rådet gennemførte ændringer til FN's restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i
Afghanistan, idet det tilføjede endnu en person på listen over dem, der er omfattet af sanktioner.
Egypten - restriktive foranstaltninger
Rådet forlængede EU's restriktive foranstaltninger med 12 måneder på baggrund af situationen i
Egypten. Sanktionerne består i indefrysning af aktiver for så vidt angår 19 personer, der er ansvarli-
ge for uretmæssig tilegnelse af den egyptiske stats midler, herunder forhenværende præsident Hosni
Mubarak. Formålet med foranstaltningerne er at støtte en fredelig og velordnet overgang til en civil
og demokratisk regering i Egypten.
7640/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0014.png
21.III.2013
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Elektronisk udveksling af oplysninger med Sverige
Rådet vedtog en afgørelse om elektronisk udveksling af dna-oplysninger med Sverige
(6997/13).
Konklusionen af den evalueringsprocedure, der kræves i Rådets afgørelse 2008/616/RIA
1
, er, at
Sverige til fulde har gennemført de generelle bestemmelser om databeskyttelse med henblik på
elektronisk søgning og sammenligning af dna-oplysninger. Sverige har derfor - fra datoen for denne
afgørelses ikrafttræden - ret til at begynde at modtage og levere personoplysninger med henblik på
forebyggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
Elektronisk udveksling af oplysninger med Malta
Rådet vedtog en afgørelse om elektronisk udveksling af dna-oplysninger med Malta
(7000/13).
Konklusionen af den evalueringsprocedure, der kræves i Rådets afgørelse 2008/616/RIA
2
, er, at
Malta til fulde har gennemført de generelle bestemmelser om databeskyttelse med henblik på elek-
tronisk søgning og sammenligning af dna-oplysninger. Malta har derfor - fra datoen for denne afgø-
relses ikrafttræden - ret til at begynde at modtage og levere personoplysninger med henblik på fore-
byggelse og efterforskning af strafbare handlinger.
Elektronisk udveksling af fingeraftryksdata med Malta
Rådet vedtog en afgørelse om elektronisk udveksling af fingeraftryksdata med Malta
(7005/13).
Konklusionen af den evalueringsprocedure, der kræves i Rådets afgørelse 2008/616/RIA
3
, er, at
Malta til fulde har gennemført de generelle bestemmelser om databeskyttelse med henblik på elek-
tronisk søgning af fingeraftryksoplysninger. Malta har derfor - fra datoen for denne afgørelses
ikrafttræden - ret til at begynde at modtage og levere personoplysninger med henblik på forebyggel-
se og efterforskning af strafbare handlinger.
1
2
3
EUT L 210 af 6.8.2008.
EUT L 210 af 6.8.2008.
EUT L 210 af 6.8.2008.
14
7640/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0015.png
21.III.2013
Tilbagetagelsesaftale mellem EU og Armenien
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af aftalen mellem
Den Europæiske Union og Republikken Armenien om tilbagetagelse af personer med ulovligt op-
hold
(5861/13).
Teksten til aftalen
(5860/13)
vil blive offentliggjort sammen med afgørelsen om
dens indgåelse.
ENERGI
Offentliggørelse af elektricitetsmarkedsdata
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om indsendelse og
offentliggørelse af data på elektricitetsmarkederne og om ændring af bilag I til forordning (EF)
nr. 714/2009 (6003/13).
Kommissionens retsakter er omfattet af, hvad der er kendt som forskriftsproceduren med kontrol.
Dette betyder, at når Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre
Europa-Parlamentet modsætter sig det.
Transeuropæisk energiinfrastruktur
Rådet vedtog i dag forordningen om retningslinjer for den transeuropæiske energiinfrastruktur
(75/12,
7401/1/13 REV1 ADD1
og
7401/1/13 REV 1 ADD 2).
Den nye lovgivningsramme vil bidrage til at modernisere og udvide Europas energiinfrastruktur,
således at EU kan opfylde sine centrale energipolitiske mål om konkurrenceevne, bæredygtighed og
forsyningssikkerhed.
Denne forordning er en af de prioriteter, der er fastsat under akten for det indre marked I, som inde-
holder foranstaltninger med henblik på at sætte skub i den europæiske økonomi og skabe job. End-
videre er anlæggelsen af denne infrastruktur af kritisk betydning for det mål, som blev fastsat af Det
Europæiske Råd i februar 2011, nemlig at ingen medlemsstat bør være isoleret i forhold til de euro-
pæiske gas- og elnet efter 2015, og den vil bidrage til at nå EU's ambitiøse klima- og energimål for
2020.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7719/13.
7640/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0016.png
21.III.2013
Nye obligatoriske mærkningskrav for vandvarmere og andre energirelaterede produkter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig to kommissionsforordninger, som supplerer direktiv
2010/30/EU om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af
mærkning og standardiserede produktoplysninger.
De to forordninger indfører nye obligatoriske krav om mærkning og standardiserede produktoplys-
ninger i forbindelse med, at energirelaterede produkter bringes i omsætning og/eller tages i brug.
Mens den ene forordning udtrykkeligt gælder for vandvarmere, varmtvandsbeholdere og solvarme-
komponenter (6808/13), omfatter den anden bl.a. anlæg til rumopvarmning (6846/13).
Forordningerne er delegerede retsakter i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den Eu-
ropæiske Unions funktionsmåde. Dette betyder, at nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, kan
retsakterne træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dem.
TRANSPORT
Intelligente byer - et europæisk innovationspartnerskab
Rådet vedtog konklusioner (7250/13) til støtte for Kommissionens iværksættelse af et europæisk
innovationspartnerskab med titlen "Intelligente byer og samfund" i første halvår af 2013. Dette ini-
tiativ tager sigte på at mobilisere aktører fra energi- og transportsektorerne og sektoren for informa-
tions- og kommunikationsteknologi, der beskæftiger sig med europæiske byers bæredygtige udvik-
ling. Målet er at fremskynde udbredelsen af innovative teknologier og organisationsmæssige og
økonomiske løsninger for at øge ressource- og energieffektiviteten, forbedre bytransportens bære-
dygtighed og reducere udledningerne af drivhusgasser i byområder.
Det europæiske innovationspartnerskab vedrørende intelligente byer vil udgøre en platform for alle
interessenter på dette område og vil blive styret af en gruppe på højt plan, der består af repræsentan-
ter for industrien, byerne, civilsamfundet og relevante EU-initiativer og vil blive ledet af Kommis-
sionen.
Yderligere oplysninger findes i Kommissionens meddelelse om dette emne (14657/12).
Europæiske innovationspartnerskaber er et instrument, der er udviklet inden for rammerne af flag-
skibsinitiativet Innovation i EU under EU's Europa 2020-strategi for vækst og beskæftigelse.
7640/13
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0017.png
21.III.2013
FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EU's uddannelsesmission i Somalia
Rådet vedtog en revideret missionsplan og autorisation af operationsreglerne for EU's uddannel-
sesmission i Somalia.
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger - Taiwan (plastic) - USA (ethanolamin)
Rådet vedtog forordningerne:
om ændring af forordning 192/2007 om indførelse af en endelig antidumpingtold på import
af polyethylenterephthalat med oprindelse i bl.a. Taiwan som følge af en fornyet undersø-
gelse (ny eksportør) i henhold til forordning 1225/2009
(7060/13)
og
om afslutning af den delvist genoptagne antidumpingundersøgelse vedrørende importen af
ethanolamin med oprindelse i USA og om afslutning af udløbsundersøgelsen og den delvi-
se interimsundersøgelse i henhold til forordning 1225/2009
(7121/13).
DET INDRE MARKED
Venturekapitalfonde og iværksætterfonde
Rådet vedtog forordninger om europæiske venturekapitalfonde
(PE-CONS
73/12)
og om europæi-
ske sociale iværksætterfonde
(PE-CONS
74/12).
Det overordnede mål er at fremme små og mellemstore virksomheders vækst ved at forbedre deres
adgang til finansiering gennem oprettelsen af et EU-pas for forvaltere af venturekapitalfonde og so-
ciale iværksætterfonde i forbindelse med markedsføringen af deres fonde.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
7643/13.
7640/13
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454018_0018.png
21.III.2013
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Decharge - Finansiel forvaltning af 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfond
Rådet vedtog sine henstillinger om Europa-Parlamentets meddelelse af decharge til Kommissionen
for gennemførelsen af transaktionerne under 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfond for 2011
(5190/13,
5191/13
og
5192/13).
Desuden godkendte Rådet en erklæring om Revisionsrettens revi-
sionserklæring om 8., 9. og 10. Europæiske Udviklingsfonds aktiviteter for regnskabsåret 2011
(5848/13).
GENNEMSIGTIGHED
Gennemsigtighed - aktindsigt
Rådet godkendte:
svaret på genfremsat begæring 04/c/01/13, idet den danske, estiske, nederlandske, sloven-
ske, finske og svenske delegation stemte imod
(7011/13),
og
svaret på genfremsat begæring 05/c/01/13, som alle delegationerne stemte for ((7104/13).
7640/13
18
DA