Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3239 - uddannelse m.v.
Offentligt
1454027_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9406/13
(OR. en)
PRESSE 186
PR CO 25
PRESSEMEDDELELSE
3239. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Bruxelles, den 16.-17. maj 2013
Formænd
Ruairí Quinn
minister for uddannelse og kvalifikationer
Frances Fitzgerald
børne- og ungdomsminister
Pat Rabbitte
minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Jimmy Deeniham
minister for kunst, kulturarv og de irsktalende områder
Michael Ring
Irlands viceminister med ansvar for turisme og sport
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
9406/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0002.png
16.-17.V.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Uddannelse
Rådet vedtog konklusioner om den
sociale dimension af videregående uddannelse.
Det havde også under den offentlige forhandling en orienterende debat om
en lærerstand af højeste
kvalitet og opnåelse af bedre læringsresultater.
Ungdom
Rådet vedtog konklusioner om:
maksimal udnyttelse af ungdomspolitikkens potentiale i
håndteringen af målene for Europa 2020-strategien godt ungdomsarbejdes bidrag til unges
udvikling, trivsel og sociale inklusion
Ministrene havde ligeledes under den offentlige forhandling en orienterende debat om "Europas
unge:
hvilket bidrag kan godt ungdomsarbejde yde til håndtering af de nuværende
udfordringer?"
Kultur og audiovisuelle medier
Rådet udpegede Århus (Danmark) og Paphos (Cypern) til
europæiske kulturhovedstæder i 2017,
og Valletta (Malta) i
2018.
Rådet nåede også frem til en generel indstilling om forslaget til
afgørelse om et EU-initiativ vedrørende
"Den Europæiske Kulturhovedstad" 2020-2033.
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om
kulturel mangfoldighed
i forbindelse med det
transatlantiske handels- og investeringspartnerskab mellem EU og USA.
Rådet havde en offentlig orienterende debat om
kultur som et blødt politisk instrument i EU's
eksterne forbindelser.
9406/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0003.png
16.-17.V.2013
Sport
Rådet blev orienteret af formandskabet om resultatet af de nylige møder i Det Internationale
Antidopingagentur i Montreal (11.-12. maj 2013). I den forbindelse havde Rådet en orienterende
debat om
de offentlige myndigheders rolle i forbindelse med bekæmpelsen af doping i sporten
med deltagelse af Travis Tygart, chefen for det amerikanske antidopingagentur (USADA).
Rådet vedtog også konklusioner om
dobbelte karrierer for idrætsudøvere.
Endvidere rettede Rådet uden forhandling en ny
henstilling til Cypern om at nedbringe sit
underskud til under 3 % af BNP.
9406/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0004.png
16.-17.V.2013
INDHOLD
1
ingen
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE ................................................................................................................................... 6
Videregående uddannelse .................................................................................................................... 6
Undervisning af høj kvalitet................................................................................................................. 7
Eventuelt .............................................................................................................................................. 9
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativ .............................................................................................................................. 9
Europaskolerne ........................................................................................................................................................ 9
"Erasmus for Alle" ................................................................................................................................................ 10
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 11
UNGDOM .......................................................................................................................................... 12
Ungdomspolitikkens potentiale.......................................................................................................... 12
Godt ungdomsarbejde ........................................................................................................................ 12
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 14
KULTUR OG AUDIOVISUEL POLITIK ........................................................................................ 15
Europæiske Kulturhovedstæder i 2020-2033..................................................................................... 15
Europæiske Kulturhovedstæder 2017 og 2018 .................................................................................. 16
Kulturel mangfoldighed ..................................................................................................................... 16
Kulturen i EU's eksterne forbindelser ................................................................................................ 17
Eventuelt ............................................................................................................................................ 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9406/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.-17.V.2013
Statsstøtte til film................................................................................................................................................... 19
Reform af statsstøtten ............................................................................................................................................ 19
Kulturens bidrag til en bæredygtig udvikling ........................................................................................................ 20
Europa for Borgerne .............................................................................................................................................. 20
Bedre forbindelser for et bedre Europa ................................................................................................................. 21
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 21
SPORT ............................................................................................................................................... 22
Europarådets konvention om bekæmpelse af manipulation af sportsresultater ................................. 22
Dobbelte karrierer for idrætsudøvere ................................................................................................. 22
Antidoping ......................................................................................................................................... 23
Eventuelt ............................................................................................................................................ 25
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 25
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud - Cypern ........................................................... 26
Finansiel bistand til Georgien ................................................................................................................................ 27
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
EØS-Rådet ............................................................................................................................................................. 27
UDENRIGSANLIGGENDER
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger ....................................................................................................... 28
Afghanistan - restriktive foranstaltninger .............................................................................................................. 28
TOLDUNIONEN
Toldmyndighedernes håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder ............................................................ 28
HANDELSPOLITIK
Antidumpingtiltag - polyethylenterephthalat - asiatiske lande .............................................................................. 29
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den Europæiske Integrationsfond og Den Europæiske Flygtningefond -
konklusioner
........................................ 29
9406/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0006.png
16.-17.V.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDDANNELSE
Videregående uddannelse
Rådet vedtog konklusioner om den
sociale dimension af videregående uddannelse
(8574/13),
og fremhævede behovet for at udvikle uddannelsessystemer af høj kvalitet, der også er rimelige.
Formandskabet understregede, at viden og videregående uddannelse er offentlige aktiver, og at det
derfor er det offentliges ansvar at sikre lige muligheder også på dette område.
Der er fortsat for mange dygtige studerende, som udelukkes fra videregående uddannelse på grund
af deres socioøkonomiske situation, utilstrækkelige støtte- og vejledningssystemer og andre
hindringer. Det øger risikoen for arbejdsløshed, social udstødelse og spildt menneskeligt potentiale i
en moderne videnbaseret økonomi.
Som et bidrag til opnåelsen af et af Europa 2020-målene for uddannelse
1
bliver der i
konklusionerne foreslået foranstaltninger, der skal sikre større adgang til, deltagelse i og fuldførelse
af videregående uddannelser for ikketraditionelle studerende og dårligt stillede studerende
2
.
Det anbefales også, at der udvikles øgede muligheder for mere fleksible uddannelsesforløb ved brug
af ikt og åbne uddannelsesressourcer samt at forbedre de videregående uddannelsers relevans og
tiltrækningskraft og sikre tilstrækkelig uddannelsesstøtte.
Kommissionen understregede, at Europa har brug for en højt uddannet befolkning for at kunne
imødegå fremtidens udfordringer, og erindrede om, at det ikke blot er målet at give flere personer
adgang til videregående uddannelser, men også i endnu højere grad sikre, at de fuldfører dem.
1
2
40 % af 30-34-årige bør have afsluttet en videregående uddannelse eller en lignende
uddannelse inden 2020.
Se også: Kommissionens meddelelse fra november 2012: "Nytænkning på
uddannelsesområdet: investering i kvalifikationer for bedre socioøkonomiske resultater"
(14871/12).
9406/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0007.png
16.-17.V.2013
Undervisning af høj kvalitet
Ministrene havde under den offentlige forhandling en drøftelse om "Sikring
af en lærerstand af
højeste kvalitet
for at støtte opnåelsen af bedre læringsresultater" på grundlag af et oplæg
udarbejdet af formandskabet
(8573/13)
1
. Ministrene blev opfordret til kort at fremhæve et praktisk
initiativ i deres medlemsstat, der kunne være relevant for andre ministre.
For at fremme en mere dynamisk og fri debat havde formandskabet indbudt to gæstetalere med
specifikke erfaringer på området:
Christine Blower
er formand i Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation for
Undervisning (ETUCE) og generalsekretær i Det Forenede Kongeriges lærerforening.
Pasi Sahlberg
er generaldirektør i Finlands
Centre for International Mobility and
Cooperation
og forfatter til bogen
Finnish Lessons: What Can the World Learn from
Educational Change in Finland?
Lærernes kvalitet nævnes ofte som det vigtigste element på skoleområdet, som påvirker de
studerendes præstationer. Lærerne spiller derfor en yderst vigtig rolle i styrkelsen af såvel de unges
beskæftigelsesudsigter som deres muligheder i livet generelt, men de er ikke det eneste element i de
uddannelsesmæssige resultater, da nogle undersøgelser endda viser, at de kun er ansvarlige for 15 %
af disse.
Pasi Sahlberg mente, at der i de seneste 25 år var blevet indført globale ændringer i de europæiske
uddannelsessystemer, som delvis er baseret på koncepter udviklet i De Forenede Stater, som f.eks.:
konkurrence (mellem skoler, elever og lærere)
standardisering (undervisning, indhold)
ansvarlighed: systematisk evaluering af lærere/elever/skoler for bedre at kunne konkurrere
overdreven tillid til forældrenes valg og øget udbredelse af private skoler.
1
Se også: Arbejdsdokumentet om "Supporting the Teaching Professions"
(14871/12 ADD 4).
9406/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.-17.V.2013
Ifølge taleren har denne tilgang ikke givet de bedste resultater på europæisk niveau.
Christine Blower var af den opfattelse, at forberedende uddannelse har afgørende betydning, og at
en løbende karriereudvikling skal have faste rammer. Lærerne skal have tillid og støtte til at
håndtere problematiske tilfælde, og hun mente også, at det er vigtigt, at lærerne arbejder sammen.
Et flertal af medlemsstaterne understregede, at det er vigtigt at finde den rette balance mellem
lærernes ansvarlighed på den ene side og deres frihed til at forny og inspirere klasseværelset på den
anden side.
Medlemsstaterne fremhævede også den strategiske betydning af underviserne i læreruddannelsen og
af skoleledelsen. De fleste var enige med eksperterne i, at der snarere bør lægges vægt på
lærerholdet i skolerne end på den enkelte lærer.
De fleste medlemsstater var også enige i, at de vigtigste faktorer, der kan påvirke lærergerningens
kvalitet og effektivitet, er:
at tiltrække og rekruttere de dygtigste og fastholde dem i erhvervet
at give lærerne den rette kombination af kvalifikationer og viden gennem hele deres
uddannelses- og karriereforløb
at sørge for, at de får regelmæssig feedback og regelmæssige bedømmelser
at forbedre forberedelsen af undervisere i læreruddannelsen og den faglige støtte.
9406/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0009.png
16.-17.V.2013
Eventuelt
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativ
Rådet noterede sig den østrigske delegations (8979/13) anmodning til formandskabet og
Kommissionen om, at de oplyser undervisningsministrene om status og næste skridt med hensyn til
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet og om kort at redegøre for, hvordan EJC-Rådet bedst kan støtte
dette initiativ, da Østrig finder det vigtigt, at beskæftigelses- og uddannelsessektoren er indbyrdes
forbundet såvel på nationalt plan som på EU-plan.
Østrig mener, at det ikke blot vil bidrage til sammenhæng i Rådets arbejde, men også stemmer
overens med den høje politiske prioritet om fremme af ungdomsbeskæftigelsen, som stats- og
regeringscheferne har erkendt.
Kommissionen mindede om alle de seneste initiativer, der er taget på dette område på europæisk
niveau, navnlig:
ungdomsbeskæftigelsespakken efterfulgt af henstillingen om oprettelsen af en
ungdomsgaranti (8548/13) og ungdomsbeskæftigelsesinitiativet i henhold til den flerårige
finansielle ramme for perioden 2014-2020 med en finansiering på 6 mia. EUR
forslaget til forordning om oprettelse af Erasmus for Alle
(17188/11).
Europaskolerne
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om udstationering af lærere ved Europaskolerne
(9390/13).
Der er 14 Europaskoler, som ligger i nærheden af de europæiske institutioner. Alle blev
oprettet i henhold til en mellemstatslig aftale med det formål at undervise børn af ansatte ved EU-
institutionerne på deres modersmål, selv om skolerne, afhængig af deres beliggenhed, også kan
have elever med anden baggrund.
En række medlemsstater mener, at der er alvorlige underliggende problemer med Europaskolernes
nuværende ordning, navnlig hvad angår fordelingen af udgifter. Statistikker viser, at nogle lande i
øjeblikket sender en uforholdsmæssig stor andel ansatte i forhold til antallet af elever af samme
nationalitet.
9406/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.-17.V.2013
Det er i alle medlemsstaters interesse at finde frem til en løsning, der får fuld opbakning, og som er
i elevernes og deres familiers bedste interesse. Det irske formandskab er rede til med sin
mellemkomst at gøre alt, hvad det kan for at bidrage hertil, og Kommissionen var enig i, at der på
højeste plan skal findes en løsning på den ulige fordeling af udgifterne.
Kommissionen understregede betydningen af Europaskolerne, der har mere end 25 000 elever i hele
Europa, og foreslog, at der snarest muligt indkaldes til et ekstraordinært møde mellem EU's
undervisningsministre for at drøfte den nuværende krise.
"Erasmus for Alle"
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger vedrørende forslaget til en forordning om oprettelse
af et EU-program for almen uddannelse, erhvervsuddannelse, ungdom og idræt.
"Erasmus for Alle" er Kommissionens forslag vedrørende et integreret program inden for
områderne almen uddannelse, erhvervsuddannelse, ungdom og idræt for 2014-2020, og er et af de
forslag, der er knyttet til den næste flerårige finansielle ramme (FFR). Det samler i et enkelt
program aktiviteter, der tidligere var omfattet af en række særskilte programmer (herunder
programmet for livslang læring, Erasmus Mundus og Aktive Unge), og indeholder også forslag til
aktiviteter på et nyt europæisk kompetenceområde, nemlig sport. Det foreslåede budget for
programmet var 19 mia. EUR.
Formandskabet har arbejdet intensivt med denne sag, der har siden februar været afholdt flere
triloger og tekniske møder, og der er gjort ret omfattende fremskridt. Den seneste trilog blev afholdt
tirsdag den 14. maj, og et andet forventes afholdt den 27. maj.
De udestående spørgsmål vedrører især programmets navn, budgettet og forholdet mellem de
forskellige sektorer og nøgleaktioner samt garantiordningen for studielån (muligheden for, at
studerende på kandidatniveau, der følger et samlet program for en kandidateksamen i et andet EU-
eller EØS-land, kan få adgang til lån på gunstige vilkår med EU's opbakning).
Rådet og Kommissionen går fortsat klart ind for det generelle navn "Erasmus for Alle", eftersom
alle sektorer i programmet kan få gavn af en mere generel anvendelse af det bedst kendte og mest
populære navn på et EU-program nogensinde. Som det altid er tilfældet i disse forhandlinger, er
"intet aftalt, før alt er aftalt", men formandskabet er overbevist om, at der kan opnås en samlet aftale
inden udgangen af formandskabet.
9406/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.-17.V.2013
Kommissionen understregede, at det er vigtigt at bevare programmets strømlinede karakter, og
mindede om, at programmet bør finansieres i overensstemmelse med dets ambitioner.
Kommissionen pegede også på behovet for en tilstrækkelig finansiering af lånegarantiordningen
(over de 2 %, der i øjeblikket forhandles om) for at sikre, at den kan få indflydelse og geografisk
dækning. Kommissær Androulla Vassiliou erindrede om, at denne facilitet er et redskab til social
samhørighed, der specifikt er rettet mod studerende med færre ressourcer.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den litauiske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der indeholder følgende prioriteter:
kvalitet og effektivitet på uddannelsesområdet
internationalisering og finansiering af videregående uddannelser
akademisk mobilitet
studerendes beskæftigelsesegnethed
den østlige partnerskabsdimension
lederskab på uddannelsesområdet
fremme af erhvervsuddannelse
udvikling af ikt inden for uddannelse.
9406/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0012.png
16.-17.V.2013
UNGDOM
Ungdomspolitikkens potentiale
Rådet vedtog konklusioner om
maksimal udnyttelse af ungdomspolitikkens potentiale i
håndteringen af målene for Europa 2020-strategien
(9094/13)
og opfordrede navnlig til, at der
træffes foranstaltninger til styrkelse af det tværsektorielle og interinstitutionelle samarbejde inden
for ungdomspolitikken og ungdomsrelaterede politikområder samt understregede, at det var vigtigt
at styrke synergien mellem allerede etablerede eller nyligt vedtagne instrumenter og initiativer på
ungdomsområdet
1
, navnlig ungdomsbeskæftigelsesinitiativet.
Konklusionerne søger også at forbedre adgangen for europæiske støtteprogrammer, der støtter
mobilitet, udveksling og styrkelse af færdigheder. Den næste generation af de europæiske struktur-
og investeringsfonde vil være medvirkende til at investere i unge og deres færdigheder og forbedre
deres beskæftigelsesegnethed og adgang til arbejdsmarkedet.
Trods den høje politiske prioritering af ungdomsarbejdsløshed, har ungdomspolitikken endnu ikke
specifikt bidraget til Europa 2020. De overordnede mål for Europa 2020 og medlemsstaternes
respektive målsætninger om at bekæmpe ungdomsarbejdsløsheden, mindske skolefrafald og øge
deltagelsen i videregående uddannelse er derfor af særlig relevans for ungdomspolitikken og dens
svar på de unge mennesker, der er i størst risiko for udstødelse. Ungdomspolitiske foranstaltninger,
såsom ikkeformel og uformel læring samt ungdomsarbejde, bidrager til unges inddragelse i
uddannelsesmæssige, udviklingsmæssige og foreningsrelaterede aktiviteter og giver mulighed for at
indhente erfaringer og praktiske læringsmuligheder.
Godt ungdomsarbejde
Rådet vedtog konklusioner om
godt ungdomsarbejdes bidrag til unges udvikling, trivsel og
sociale inklusion
(8575/13),
som tager sigte på at styrke medlemsstaternes samarbejde på
ungdomsrelaterede områder, bl.a. sundhed, uddannelse, beskæftigelse, kultur og sport. Der
opfordres i konklusionerne også til, at der indføres mekanismer for at sikre, at godt ungdomsarbejde
er resultatorienteret, så unge får størst mulig udbytte af deres aktiviteter.
1
- Ungdomsbeskæftigelsespakken
(17944/12),
især ungdomsbeskæftigelsesinitiativet
- Henstilling om oprettelsen af en ungdomsgaranti
(7123/13)
- Henstilling om validering af ikkeformel og uformel læring
(EUT C 398 af 22.12.2012)
- Nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet (2010-2018)
(EUT C 311
af 19.12.2009).
9406/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0013.png
16.-17.V.2013
Gode ungdomsarbejdsprogrammer og -aktiviteter udvikler unges tidssvarende færdigheder,
herunder tværfaglige kvalifikationer, såsom sociale kompetencer og medborgerkompetencer,
initiativtagning, iværksætteri samt kulturel bevidsthed og udtryksevne. Denne læring sætter unge i
stand til at deltage i deres lokalsamfund såvel som i samfundet generelt samt i uddannelse og
beskæftigelse. Dette er endnu mere afgørende under den nuværende økonomiske krise, hvor der er
stigende arbejdsløshed og social opsplitning, og hvor flere og flere unge ikke er i beskæftigelse eller
under uddannelse
1
.
Under den offentlige forhandling drøftede ministrene ligeledes, hvordan
godt ungdomsarbejde
kan bidrage til at imødegå de udfordringer, Europas unge i dag står over for.
De blev
opfordret til at fokusere på umiddelbare og praktiske foranstaltninger, der kan supplere eller
forbedre de foranstaltninger, der allerede er truffet på området.
For at fremme en mere dynamisk debat havde formandskabet indbudt to gæstetalere med specifikke
erfaringer på området:
Dr Massimiliano Mascherini,
forskningsleder, Eurofound, Dublin, og
Dr John Bamber,
Centre for Effective Services, Dublin.
Statistikker viser, at halvdelen af unge i EU deltog i en ungdomsorganisations, fritids- og/eller
sportsklubs aktiviteter i løbet af det sidste år, mens en fjerdedel deltog i organiseret frivilligt
arbejde. Denne generation af unge står dog også over for et hidtil uset arbejdsløshedsniveau og en
større risiko for fattigdom end det er tilfældet i den generelle befolkning.
Dr Massimiliano Mascherini lagde vægt på de sociale og økonomiske omkostninger ved det høje
antal unge, som ikke er under uddannelse eller i beskæftigelse, og de dermed forbundne risici for
manglende socialt engagement og populistiske eller ekstremistiske valgmuligheder. Den dramatiske
ungdomsarbejdsløshed
2
har endvidere umiddelbare økonomiske omkostninger i form af udbetalte
ydelser, tabte skatteindtægter og tabt fortjeneste, som EU's agentur Eurofound vurderer til
153 mia. EUR om året eller 1,2 % af EU's BNP. De "menneskelige omkostninger" er naturligvis
uoverskuelige for de berørte.
Dr John Bamber talte også ud fra personlige erfaringer om værdien af ungdomsarbejde for den
sociale inklusion og personlige tilfredsstillelse. Han fremførte, at godt ungdomsarbejde i højere grad
er i stand til at nå de unge, navnlig dem, der er i fare for at blive marginaliseret, end andre politiske
foranstaltninger, hvilket forhindrer risikoen for utilfredshed og marginalisering.
1
2
Der er 7,5 mio. unge i Unionen, som ikke er under uddannelse eller i beskæftigelse, hvilket
udgør 12,9 % af unge europæere (mellem 15 og 24 år).
Over 5,7 mio. (23,6 %) unge i Den Europæiske Union (EU) stod uden arbejde i januar 2013,
og 30 % af de arbejdsløse under 25 i Unionen har været arbejdsløse i mere end et år.
9406/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0014.png
16.-17.V.2013
De fleste ministre var enige om, at en investering i ungdommen er langvarig, men at afkastet går ud
over den rent økonomiske dimension, da det for nogle af de unge, der deltager i
ungdomsarbejdsaktiviteter, kan være et vigtigt skridt hen imod deltagelsen i mere formelle
uddannelsesprogrammer og i beskæftigelse. I den sammenhæng blev det anbefalet at anerkende og
validere ikkeformel og uformel læring.
En række medlemsstater anerkendte betydningen af ungdomsarbejde, men nævnte også den aktuelle
vanskelige økonomiske situation, som mange af dem befinder sig i, og understregede, at
ungdomsarbejde og beskæftigelsesegnethed er horisontale spørgsmål, der kræver en samordnet
indsat på sektorielt, nationalt og europæisk niveau.
Det irske formandskab mindede om, at godt ungdomsarbejde og social inklusion var emnet for EU's
ungdomskonference, der fandt sted den 11.-13. marts 2013 i Dublin. Ministeren Frances Fitzgerald
bebudede, at hun i en skrivelse til formand Herman Van Rompuy agtede at fremhæve resultaterne af
den orienterende debat om dette vigtige spørgsmål samt det generelle resultat af Rådets samling
med henblik på at bidrage til Det Europæiske Råds møde i juni.
Eventuelt
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den litauiske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der fortrinsvist vil lægge vægt på social inklusion, navnlig med hensyn til unge,
der hverken er under uddannelse, i beskæftigelse eller under erhvervsuddannelse (NEETs).
9406/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0015.png
16.-17.V.2013
KULTUR OG AUDIOVISUEL POLITIK
Europæiske Kulturhovedstæder i 2020-2033
Rådet vedtog en generel indstilling om forslaget til afgørelse om et EU-initiativ vedrørende
"Den
Europæiske Kulturhovedstad" 2020-2033.
De nuværende regler for udvælgelse af europæiske kulturhovedstæder er fastsat i afgørelse
1622/2006/EF
1
, som udløber i 2019. I juli 2012 fremsatte Kommissionen et forslag om at videreføre
dette initiativ efter 2019 (12558/12). Da processen tager ca. seks år, skal den nye ramme være på
plads inden udgangen af 2013, så de kommende kulturhovedstæder har tid nok til at forberede sig.
Rådet har i sin generelle indstilling tilsluttet sig flere elementer i Kommissionens forslag, såsom
den kronologiske rækkefølge af de medlemsstater, der kan være vært for arrangementet "Den
Europæiske Kulturhovedstad", mere specifikke og strengere udvælgelseskriterier, en udvælgelse
baseret på kulturprogrammer af et års varighed, der specifikt er udarbejdet til arrangementet,
udvælgelse af byer, der kan inddrage det omkringliggende område, og en udvælgelsesprocedure i to
faser (foreløbig udvælgelse på nationalt plan og udvælgelse på EU-niveau af en uafhængig
europæisk jury).
Rådet indførte to vigtige ændringer i Kommissionens forslag vedrørende:
udpegelsen af de europæiske kulturhovedstæder, som Kommissionen har foreslået at
varetage i stedet for Rådet med det argument, at det ville fremskynde processen, men i
betragtning af initiativets betydning ønskede Rådet at bevare retten til at udpege
kulturhovedstæderne, sådan som det har gjort i over 25 år,
den europæiske jury, der er ansvarlig for udpegelsen og overvågningen af byer, som ifølge
Kommissionens forslag ikke længere ville bestå af nationale eksperter, men udelukkende
af eksperter udnævnt af EU-institutionerne. Rådet ønskede at sikre, at der ydes lokal
ekspertisebistand til medlemmerne af juryen og har derfor givet medlemsstater mulighed
for at udnævne op til to nationale eksperter til juryen.
Afstemningen i Europa-Parlamentets Kultur- og Uddannelsesudvalg forventes at finde sted
den 28. maj 2013. Det forventes, at de uformelle forhandlinger med Europa-Parlamentet først
indledes under det litauiske formandskab.
1
(EUT L 304 af 3.11.2006).
9406/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0016.png
16.-17.V.2013
Europæiske Kulturhovedstæder 2017 og 2018
Rådet udpegede byerne
Århus
i Danmark og
Paphos
i Cypern til europæiske kulturhovedstæder i
2017 samt
Valletta
i Malta i 2018
(8931/13).
Den anden kulturhovedstad i 2018 fra Nederlandene
vil blive udpeget på en kommende samling, da udvælgelsesproceduren endnu ikke er afsluttet i det
pågældende land.
De ministre, der repræsenter de tre udpegede byer og borgmesteren fra Paphos hilste udpegelsen
varmt velkommen og præsenterede kort deres byer og de vigtigste mål for deres år som
kulturhovedstad.
Kulturel mangfoldighed
På baggrund af et oplæg fra formandskabet havde ministrene en udveksling af synspunkter om
kulturel mangfoldighed i forbindelse med det transatlantiske handels- og investeringspartnerskab
mellem EU og USA (TTIP), der i øjeblikket er til forhandling.
Formålet med drøftelsen var at give ministrene lejlighed til at drøfte, hvordan man bedst kan
fremme og støtte kulturel mangfoldighed i forbindelse med internationale handelsforhandlinger som
TTIP. Ministrene blev navnlig opfordret til at overveje konsekvenserne for den kulturelle
mangfoldighed af det digitale onlinemiljø, som af natur er åbent, og i hvilket en stadig større
mængde indhold spredes. Det irske formandskab mindede om, at Handelspolitikudvalget har til
opgave at forberede forhandlingsmandatet, og at formandskabet sigter mod en vedtagelse på
samlingen i Udenrigsrådet (handel) den 14. juni.
Som svar på en række spørgsmål fra medlemsstaterne, der tidligere var blevet anført i en skrivelse
til det irske formandskab og Kommissionen, understregede kommissær Androulla Vassiliou på det
kraftigste, også på vegne af kommissær Karel De Gucht, at den kulturelle mangfoldighed ikke var
til forhandling, eftersom den er stadfæstet i traktaterne og udgør en af hjørnestenene i den
europæiske opbygning. Den Europæiske Union bekræftede endvidere sin vilje til at sikre den
kulturelle mangfoldighed ved at tiltræde UNESCO's konvention om beskyttelse og fremme af de
kulturelle udtryksformers mangfoldighed i 2006, der klart anerkender sondringen mellem den
økonomiske værdi og den kulturelle værdi i forbindelse med kulturgoder og -tjenester.
9406/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0017.png
16.-17.V.2013
Kommissionen erklærede også, at de mange instrumenter, der anvendes til at støtte den kulturelle
mangfoldighed i EU, ikke ville blive berørt, såsom offentlig støtte på både nationalt og europæisk
plan, finansieringsforpligtelser for tv-spredningsforetagender, afgifter på biografbilletter, drift af
kanaler med public service-opgaver, et loft over aktieposter i kanaler og netværk, intellektuelle
ejendomsrettigheder og særlige socialsikringssystemer. Unionen støtter endvidere audiovisuel
kreativitet gennem de eksisterende Media og Media Mundus-programmer og vil fortsætte hermed
gennem programmet Kreativt Europa, der forventes at starte i 2014.
Flere medlemsstater mindede om, at kulturgoder og -tjenester, herunder audiovisuelle værker,
hænger tæt sammen med den europæiske identitet og altid har fået særbehandling i internationale
handelsforhandlinger, også kaldet den "kulturelle undtagelse". Hvis disse tjenester desuden indgår i
forhandlingerne mellem EU og USA, kan det resultere i en større liberalisering af det audiovisuelle
marked, hvilket kan få negativ indflydelse på den sproglige og kulturelle mangfoldighed, som de
europæiske film repræsenterer, da europæisk filmproduktion ganske enkelt ikke vil kunne
konkurrere med den amerikanske filmindustri.
Andre medlemsstater fremførte, at denne aftale vil give større markedsmuligheder for EU's varer og
tjenesteydelser og kan blive en betydelig kilde til vækst og jobskabelse på mange områder, herunder
i den audiovisuelle sektor. De advarede imod at indtage faste holdninger på nuværende tidspunkt.
De går ind for et bredere mandat, da medlemsstaterne altid kan vedtage specifikke politikker på
området, der henhører under medlemsstaternes primære ansvar.
Kulturen i EU's eksterne forbindelser
Ministrene havde under den offentlige forhandling en drøftelse om
kultur som et blødt politisk
instrument i EU's eksterne forbindelser
på baggrund af et oplæg udarbejdet af formandskabet
(8235/13). Hovedformålet med drøftelsen var at nå til enighed om den videre udvikling af en
strategisk tilgang til kulturens rolle i EU's forbindelser med tredjelande.
Formandskabet erindrede om, at Den Europæiske Union og dens medlemsstater fremmer kulturen i
forbindelserne med tredjelande, som stadfæstet i traktaterne
1
. Kulturen er også en nøglekomponent i
det, der ofte kaldes "blød magt", dvs. brugen af samarbejde og kulturelle kontakter som værktøjer i
udenrigspolitikken.
1
Artikel 167 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
9406/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0018.png
16.-17.V.2013
Kommissionen mindede om, at kulturen i de eksterne forbindelser er en af de vigtigste prioriteter i
Rådets arbejdsplan på kulturområdet 2011-2014
1
i overensstemmelse med den europæiske
kulturdagsorden
2
, der indkredsede fremme af kulturen som et afgørende element i EU's eksterne
forbindelser. Denne tilgang er knyttet til handelsrelationer og omsætningen af EU-kulturgoder og -
tjenester samt til offentligt diplomati og "image building", men også til deling af værdier, gensidig
forståelse og fremme af tolerance.
Siden 2011 har EU's formandskaber også afholdt uformelle møder mellem højtstående
embedsmænd fra kulturministerierne og udenrigsministerierne med henblik på at styrke samarbejdet
mellem dem. I marts 2012 nedsatte Kommissionen en ekspertgruppe vedrørende kultur og eksterne
forbindelser, der skulle bidrage til udviklingen af en mere generel EU-strategi på området, samtidig
med at der på forsøgsbasis blev iværksat et pilotinitiativ med Kina. Ekspertgruppen aflagde rapport
tilbage i november 2012 og udpegede en række vejledende principper og generelle henstillinger
med henblik på en strategisk kulturtilgang i forbindelse med forbindelserne mellem EU og Kina.
Ministrene hilste generelt rapporten og anbefalingerne heri velkommen og blev enige om fordelene
ved at have en fælles strategi til håndtering af kultur i deres eksterne forbindelser, men de
understregede samtidig, at det ville kræve øget samarbejde og informationsdeling mellem
medlemsstaterne samt inddragelsen af Tjenesten for EU's Optræden Udadtil. Nogle medlemsstater
var af den opfattelse, at det kulturelle samarbejde bør udvikles på grundlag af UNESCO's
konvention om beskyttelse og fremme af de kulturelle udtryksformers mangfoldighed.
De fleste medlemsstater understregede, at det er vigtigt at fremme de europæiske grundlæggende
værdier, såsom ytringsfrihed, demokrati og respekt for menneskerettighederne, samt Europas rige
kulturelle mangfoldighed, navnlig i en tid hvor Europas image ofte forbindes med den økonomiske
og finansielle krise. Kultur og mangfoldighed betragtes som et område med en "komparativ fordel"
for Europa, der derfor bør udnyttes fuldt ud.
Flere medlemsstater foretrak også at se, hvordan projektet med Kina udvikler sig, inden der
iværksættes initiativer med andre lande. Østlandene og Middelhavslandene blev nævnt som de
næste potentielle kandidater til sådanne initiativer. En række medlemsstater opfordrede også til et
forbedret samarbejde med de medlemsstater, der allerede opererer i Kina, samt med EU's
repræsentation i Beijing for ikke at mangedoble strukturerne.
Kommissionen erindrede om, at det østlige partnerskab og Middelhavslandene allerede nyder godt
af specifikke aftaler og samarbejdsinitiativer med EU. Kommissær Androulla Vassiliou erklærede,
at hun ville underrette EU's højtstående repræsentant, Catherine Ashton, om resultatet af
ministrenes drøftelser.
1
2
EUT C 325 af 2.12.2010, s. 1.
EUT C 287 af 29.11.2007.
9406/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0019.png
16.-17.V.2013
Eventuelt
Statsstøtte til film
Rådet noterede sig den tyske delegations anmodning om yderligere oplysninger vedrørende
Kommissionens meddelelse om statsstøtte til film og andre audiovisuelle værker
(8852/13).
Den sidste meddelelse om biografer udløb ved udgangen af 2012, og Kommissionen var ikke i
stand til at vedtage de nye statsstøtteregler, den anvender ved vurderingen af medlemsstaternes
støtteordninger for film og andre audiovisuelle værker, som følge af mange medlemsstaters stærke
modstand mod flere af de ændringer, som Kommissionen ønskede at indføre.
Tyskland mener, at der er sket forbedringer, men er fortsat betænkelig ved de "territoriale
udgiftsforpligtelser", der pålægger en filmproducer at bruge et vist beløb af filmbudgettet i den
medlemsstat, der yder støtten. Flere medlemsstater deler Tysklands betænkeligheder, da de mener,
at en begrænsning af denne forpligtelse ville skade den europæiske filmindustri.
Kommissæren med ansvar for konkurrencespørgsmål, Joaquín Almunia, mindede om, at
Kommissionen har taget højde for de fleste af medlemsstaternes bekymringer, men anførte, at
integriteten på det indre marked skal bevares, og at der skal være et rimeligt forhold mellem støtten
og de territoriale forpligtelser. Kommissionen indledte den tredje offentlige høring om spørgsmålet
den 30. april og håber at kunne vedtage den nye meddelelse inden sommeren.
Reform af statsstøtten
Rådet noterede sig en anmodning fra den tyske delegation om yderligere oplysninger vedrørende
den generelle fritagelse for anmeldelseskrav for kultur
(8871/13).
Tyskland mener, at
kulturministrene bør drøfte detaljer og konsekvenser ved at indføre en sådan undtagelsesklausul
(bl.a. loftet for den kulturstøtte, der kan bevilges), inden Rådet for Konkurrenceevne træffer
afgørelse.
I maj 2012 iværksatte Kommissionen et initiativ, der skulle modernisere EU's statsstøtteregler med
henblik på at sikre effektive støtteforanstaltninger samt strømline og fremskynde
beslutningsprocessen. Inden for disse rammer foreslog Kommissionen i december sidste år at
fritage visse støttekategorier for kravet om forudgående anmeldelse, der kræves ifølge gældende
regler. For første gang er støtte til kultur og bevarelse af kulturarven blevet foreslået blandt de ti nye
kategorier, som medlemsstaterne ikke længere behøver at anmelde til Kommissionen.
9406/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0020.png
16.-17.V.2013
Flere medlemsstater opfordrede til "gruppefritagelser", idet de mente, at den kulturelle undtagelse
skal være så bred som mulig og derfor bør omfatte de kulturelle og kreative sektorer. Kommissær
Joaquín Almunia fremførte, at da der endnu ikke er nogen klar definition af "kreative industrier", og
da de er vidt forskellige, har Kommissionen ikke kunnet erhverve tilstrækkelig erfaring til at fritage
dem "som gruppe" for anmeldelseskravet. Kommissær Joaquín Almunia tilføjede ligeledes, at
Kommissionen inden udgangen af 2013 vil vedtage mere detaljerede kriterier for kulturelle
undtagelser efter Rådets vedtagelse af den relevante forordning.
Kulturens bidrag til en bæredygtig udvikling
Formandskabet orienterede Rådet om arkitekturkonferencen "Shaping the Future", der fandt sted 8.-
11. maj i Dublin, og som tiltrak vigtige deltagere fra nationale og europæiske organisationer og
regeringsniveauer. Hovedformålet med konferencen var at gøre status over gennemførelsen af
Rådets konklusioner fra 2008 om arkitektur og drøfte, hvordan man i højere grad kan fremme og
udnytte potentialet i denne væsentlige kreative sektor til en bæredygtig udvikling.
Europa for Borgerne
Formandskabet orienterede Rådet om status for forslaget til forordning om oprettelse af programmet
"Europa for Borgerne" for perioden 2014-2020
(18719/11).
Hovedformålet med programmet er at bringe Den Europæiske Union tættere på borgerne ved at øge
deres bevidsthed om og forståelse for EU og ved at fremme europæisk medborgerskab. Programmet
består af to tematiske indsatsområder; det ene fokuserer på historiebevidsthed og historie og det
andet på aktivt medborgerskab på EU-plan, og de suppleres med et horisontalt indsatsområde, der
skal øge programmets generelle synlighed. Kommissionen har foreslået et samlet budget på
229 mio. EUR, der svarer til budgettet for det nuværende program.
Som følge af formandskabets uformelle kontakter med Europa-Parlamentet, der satte
spørgsmålstegn ved det foreslåede retsgrundlag for programmet, vil en ny tekst, der kan accepteres
af alle tre institutioner, formelt blive forelagt Parlamentet til godkendelse, når forhandlingerne om
den flerårige finansielle ramme er afsluttet, og det endelige budget for programmet "Europa for
Borgerne" er kendt.
9406/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0021.png
16.-17.V.2013
Bedre forbindelser for et bedre Europa
Rådet noterede sig oplysningerne fra den portugisiske delegation (7983/13) vedrørende to projekter,
som den ønsker at foreslå Rådet: den
Integrerede Kommunikationsmetode
(der giver ministre
mulighed for at udveksle synspunkter og holde sig underrettet om relevante kulturpolitiske
spørgsmål i deres forskellige lande) og
Agoraprojektet
(et europæisk program, der sigter mod at
skabe en samarbejdsramme for initiativer, der opstår forskellige steder i Europa).
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den litauiske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
afslutte forhandlingerne om afgørelsen vedrørende "Den Europæiske Kulturhovedstad"
2020-2033
afslutte forhandlingerne om programmerne Kreativt Europa og Europa for Borgerne
indlede arbejdet med forslaget om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet
fra en medlemsstat
behandling af de kulturelle aftaler med Peru og Colombia
"internetforbundet tv" og tv-reklamer
digital tilgængelighed
europæisk film i den digitale tidsalder.
9406/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0022.png
16.-17.V.2013
SPORT
Europarådets konvention om bekæmpelse af manipulation af sportsresultater
Ministrene noterede sig formandskabets oplysninger om status vedrørende henstillingen med
henblik på en afgørelse om bemyndigelse af Europa-Kommissionen til at deltage på EU's vegne i
forhandlingerne om en international konvention fra Europarådet om bekæmpelse af
manipulation af sportsresultater (16214/12)
(http://hub.coe.int/),
bortset fra spørgsmål
vedrørende samarbejde i straffesager og politisamarbejde, der vil blive behandlet i en særskilt
afgørelse.
Den kommende konvention indeholder tre forskellige aspekter, nemlig sportsaspektet, aspektet
vedrørende spil og væddemål og korruptionsaspektet. Aspektet vedrørende spil og væddemål er
knyttet til frihedsrettighederne på det indre marked, navnlig den fri udveksling af tjenesteydelser og
etableringsfriheden, i tilfælde hvor sportsvæddemål direkte vedrører manipulationen af
sportsresultater, hvilket er problematisk med hensyn til det rette retsgrundlag.
Da forhandlingerne omfatter spørgsmål, der delvis henhører under Unionens kompetence og delvis
under medlemsstaternes, skal Unionen deltage i disse forhandlinger sammen med dens
medlemsstater.
Dobbelte karrierer for idrætsudøvere
Rådet vedtog konklusioner om
dobbelte karrierer for idrætsudøvere,
der indeholder
retningslinjer til udvikling og forbedring af betingelserne for at kunne kombinere idrætskarrierer
med uddannelse eller arbejde og oprette specifikke ordninger for talentfulde idrætsudøvere og
eliteidrætsudøvere i hele Europa. Der blev i konklusionerne navnlig peget på følgende:
tilskynde medlemsstater, uddannelsesinstitutioner, relevante aktører og
idrætsorganisationer til at samarbejde
anbefale medlemsstaterne at udveksle god praksis og erfaringer med dobbelte karrierer
fremme etableringen af fleksible akademiske kalendere og tilpassede undervisningsforløb
for idrætsudøvere, så de kan kombinere deres sportsaktiviteter med uddannelse
9406/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.-17.V.2013
anerkende, at idrætsorganisationer også skal udvikle og gennemføre ordninger i
forbindelse med dobbelte karrierer for talentfulde idrætsudøvere og eliteidrætsudøvere og
opfordre Kommissionen til på grundlag af EU's retningslinjer om dobbelte karrierer for
idrætsudøvere at overveje en passende opfølgning af dette vigtige spørgsmål, muligvis
inden for rammerne af den anden arbejdsplan for sport.
Kommissionen mindede om, at det at fremme dobbelte karrierer for idrætsudøvere bidrager til at
opfylde flere målsætninger i Europa 2020-strategien (forebyggelse af tidligt skolefrafald, flere
studerende på videregående uddannelser og øget beskæftigelsesegnethed), men disse ordninger er
relativt nye i størstedelen af medlemsstaterne og inden for de fleste sportsgrene. Selv om der
eksisterer et stort antal specifikationer og regler for talentfulde idrætsudøvere og eliteidrætsudøvere
i en række medlemsstater, er de fleste fragmenterede eller fokuserer kun på visse aspekter.
Antidoping
Rådet blev orienteret af formandskabet om resultatet af møderne i Det Internationale
Antidopingagentur (WADA), der fandt sted den 11.-12. maj 2013 i Montreal. De vigtigste emner,
der blev drøftet, var:
den igangværende
revision af kodeksen
(de fleste af EU's punkter blev accepteret, navnlig
vedrørende):
længere udelukkelsesperioder for snyd og mere fleksible sanktionsmetoder i
andre specifikke tilfælde
hensyntagen til principperne om proportionalitet og menneskerettigheder
assistance til de stadigt mere omfattende efterforskninger i kampen mod
doping.
budgetmæssige og lovgivningsmæssige spørgsmål
rapport om manglende effektivitet i prøvetagningsprogrammer,
stilet til
WADA's
bestyrelse,
herunder en række henstillinger om og forslag til forbedringer af
prøvetagningsprogrammer. Gruppen bag affattelsen af kodeksen tog henstillingerne til
efterretning og indførte mange af dem i de udkast, der blev forelagt på møderne. Der er
allerede udført et stort stykke arbejde som reaktion på rapporten.
9406/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0024.png
16.-17.V.2013
Det internationale antidopingkodeks er det kernedokument, der udgør rammen for harmoniserede
antidopingpolitikker, regler og forskrifter i idrætsorganisationerne og blandt offentlige myndigheder
i hele verden. Revisionsproceduren begyndte i november 2011, og det endelige udkast vil blive
forelagt WADA's bestyrelse med henblik på godkendelse i forbindelse med den internationale
konference om doping i sport i Johannesburg i november 2013. Den nye kodeks træder derefter i
kraft den 1. januar 2015.
I den forbindelse havde Rådet en orienterende debat om
de offentlige myndigheders rolle i
forbindelse med bekæmpelsen af
mere sofistikerede
dopingmetoder i sporten.
For at tilskynde
til debat indbød formandskabet Travis Tygart, chefen for det amerikanske antidopingagentur
(USADA), til at tale i Rådet. Travis Tygart deltog også under frokosten i en struktureret dialog på
højt plan med andre repræsentanter for idrætsorganisationer.
Travis Tygart mente, at hans organisations rolle er at tjene og beskytte "uplettede" idrætsudøvere,
da de snydes for retten til at konkurrere og vinde på redelig vis af dem, der tager
præstationsfremmende stoffer. Han understregede, at kampen mod doping i dag er et spørgsmål om
liv eller død for sporten, da sporten ellers vil blive frarøvet sin "sjæl" og sit formål.
Eliteidrætsudøvere er rollemodeller navnlig for unge, og deres succes som følge af ærlig og redelig
konkurrence kan tilskynde de unge til at deltage og afstive deres moral.
Ifølge Travis Tygart er de underliggende principper, der kan bidrage til en vellykket bekæmpelse af
doping inden for sporten, følgende: (gennemførelse af streng) lovgivning (Legislation),
(antidopingagenturernes) uafhængighed (Independence), finansiering (Funding) (skal svare til
udfordringernes størrelse) og engagement (Engagement) (hos idrætsorganisationer, idrætsudøvere,
nationale agenturer og offentlige myndigheder):
LIFE.
Ministrene erkendte generelt, at beskyttelsen af sportens integritet mod doping er en vedvarende
global udfordring, der kræver samarbejde og tiltag på internationalt og tværsektorielt plan, der
inddrager offentlige myndigheder, idrætsorganisationer og nationale antidopingagenturer. Med
udviklingen af stadig mere sofistikerede dopingmetoder og tegn på øget kriminel indblanding i
doping inden for sporten skal de offentlige myndigheder udvikle nye og mere effektive strategier i
denne kamp.
Flere medlemsstater påpegede dog, at de foranstaltninger, som disse myndigheder træffer, ikke må
tilsidesætte idrætsudøvernes menneskerettigheder og juridiske rettigheder. Der skal findes en
balance mellem den offentlige interesse og den enkeltes rettigheder, navnlig da WADA i de senere
år har været af den opfattelse, at kampen mod doping inden for sporten kun kan vindes ved ikke
udelukkende at fokusere på testning for stoffer, men også ved at udvikle andre metoder til
indsamling, deling og udnyttelse af oplysninger om og dokumentation for forsyning af idrætsfolk
med forbudte stoffer og idrætsfolks anvendelse af forbudte stoffer og metoder.
9406/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.-17.V.2013
Medlemsstaterne blev generelt enige om behovet for:
øget efterforskning og indsamling af oplysninger
styrket samarbejde med politi- og toldmyndigheder
større fokus på uddannelse og forebyggelse
harmonisering af antidopingpolitikker i EU
arbejde i partnerskab med "uplettede" idrætsudøvere
øget videnskabelig forskning i ulovlige stoffer i samarbejde med medicinalindustrien
ændre dopingkulturen inden for sport ("vinde for enhver pris")
Eventuelt
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig oplysningerne fra den litauiske delegation om det kommende formandskabs
arbejdsprogram, der kommer til at indeholde følgende prioriteter:
bekæmpelse af doping og fremme af sportens integritet
videreføre arbejdet vedrørende aftalt spil i internationale fora
bæredygtig finansiering og god forvaltning inden for sport
sundhedsfremmende aktiviteter (HEPA).
9406/13
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0026.png
16.-17.V.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud - Cypern
Rådet rettede en ny henstilling til Cypern
1
om at nedbringe sit underskud til under 3 % af BNP, som
er EU's referenceværdi for offentlige underskud.
Cypern har siden juli 2012 været omfattet af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud, da landet overskred referenceværdien på 3 % i 2009. Som følge af virkningerne af den
globale økonomiske krise i Cypern på det pågældende tidspunkt accepterede Rådet, at underskuddet
først blev korrigeret på mellemlang sigt. Rådet opfordrede Cypern til at nedbringe sit underskud til
under 3 % af BNP senest i 2012.
I 2009 endte mere end et årtis øget og kraftig økonomisk vækst i Cypern. På baggrund af en
dybdegående undersøgelse af de makroøkonomiske udviklingstendenser i Cypern afslørede
Kommissionen i maj 2012 alvorlige ubalancer, som der hurtigst muligt burde gøres noget ved. Det
blev vurderet, at landets banksektor udgjorde en trussel mod økonomiens bæredygtighed. I
juni 2012 anmodede Cypern om finansiel støtte fra internationale långivere.
I marts 2013 blev der opnået enighed om et økonomisk tilpasningsprogram, der skal understøtte
bistanden fra den europæiske stabilitetsmekanisme og IMF. Et aftalememorandum blev undertegnet
den 26. april.
Imidlertid forværredes Cyperns budgetsaldo på trods af foranstaltningerne for finanspolitisk
konsolidering som følge af afviklingen af de alvorlige ubalancer i Cyperns offentlige og private
sektor. Landets offentlige underskud nåede 6,3 % af BNP i 2011, en stigning fra 5,3 % i 2010, og
Kommissionen forventer igen et underskud på 6,3 % af BNP i 2012. Den offentlige gæld er
ligeledes steget og forventes at stige yderligere efter modtagelsen af finansiel bistand. Den forventes
at nå sit højeste på omkring 128 % af BNP i 2015.
1
I henhold til artikel 126, stk. 7, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
9406/13
DA
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0027.png
16.-17.V.2013
I betragtning af forværringen af Cyperns budgetsituation og den økonomiske afmatning, der var
værre end forventet, overvejer Rådet, at der fastsættes en ny frist for korrektionen af underskuddet. I
sin nye henstilling opfordrer Rådet Cypern til at korrigere underskuddet senest i 2016 og fastsætter
målene for det samlede offentlige underskud til 6,5 % af BNP i 2013, 8,4 % af BNP i 2014, 6,3 %
af BNP i 2015 og 2,9 % af BNP i 2016.
Rådet giver Cypern tre måneder til at træffe virkningsfulde foranstaltninger og til at aflægge rapport
om den konsolideringsstrategi, som påtænkes anvendt til at nå målene. Gennemførelsen heraf vil
regelmæssigt blive kontrolleret.
Finansiel bistand til Georgien
Rådet besluttede ikke at godkende Europa-Parlamentets ændringer til et udkast til afgørelse om
yderligere makrofinansiel bistand til Georgien og indkalde Forligsudvalget i overensstemmelse med
artikel 294, stk. 8, litra b), i TEUF.
Rådet vedtog i maj 2012 sin holdning til udkastet til afgørelse ved førstebehandlingen. I
december 2012 vedtog Europa-Parlamentet ved andenbehandlingen en ændring til Rådets holdning.
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
EØS-Rådet
Rådet godkendte den holdning, EU skal indtage på det 39. møde i Rådet for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) den 21. maj i Bruxelles.
9406/13
DA
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0028.png
16.-17.V.2013
UDENRIGSANLIGGENDER
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger
Rådet godkendte bekendtgørelserne til de berørte personer om, at EU's restriktive foranstaltninger
efter en revision skal opretholdes mod dem. De vil fortsat være omfattet af et rejseforbud og
indefrysning af deres aktiver i EU.
Afghanistan - restriktive foranstaltninger
Rådet ajourførte og ændrede listen over personer, grupper og enheder, der er omfattet af restriktive
foranstaltninger på baggrund af situationen i Afghanistan, så der også blev taget højde for
afgørelserne truffet af FN's Sikkerhedsråds komité.
TOLDUNIONEN
Toldmyndighedernes håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
Rådet vedtog sin førstebehandlingsholdning vedrørende et udkast til forordning om
toldmyndighedernes håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
(6353/13 +
ADD1
+
ADD1
COR2).
Rådets holdning bliver forelagt Europa-Parlamentet med henblik på at nå til enighed under
andenbehandlingen efter den almindelige lovgivningsprocedure.
Formålet med udkastet til forordning er at styrke og præcisere bestemmelserne om håndhævelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder. Dette opnås ved at udvide anvendelsesområdet for forordning
(EF) nr. 1383/2003, så det også kommer til at omfatte handelsnavne, halvlederprodukters
topografier og brugsmodeller sammen med en række krænkelser.
Med den nye forordning indføres der forenklede procedurer for tilintetgørelse af varer, som gør det
muligt for toldvæsenet at lade varer tilintetgøre uden at skulle gennem retlige procedurer. For så
vidt angår småforsendelser gør en specifik procedure det muligt at tilintetgøre varer, der mistænkes
for at være varemærkeforfalskede eller piratkopierede, og som er dækket af en anmodning, uden at
rettighedsindehaveren bliver inddraget.
9406/13
DA
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454027_0029.png
16.-17.V.2013
Der indføres også en række foranstaltninger, der sikrer beskyttelse af lovlydige handlendes
interesser mod muligt misbrug af håndhævelsesprocedurer på toldområdet, navnlig med hensyn til
oplysninger, der skal videregives til rettighedsindehavere af toldmyndighederne, og retten til at
forsvare sig.
Rådet anmodede i sin resolution af 25. september 2008 om en europæisk plan for bekæmpelse af
varemærkeforfalskning og piratkopiering om, at Rådets forordning (EF) nr. 1383/2003 om
toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle
ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker
sådanne rettigheder, bliver revideret.
HANDELSPOLITIK
Antidumpingtiltag - polyethylenterephthalat - asiatiske lande
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 192/2007 om indførelse af en
endelig antidumpingtold på import af visse typer polyethylenterephthalat med oprindelse i Indien,
Indonesien, Malaysia, Republikken Korea, Thailand og Taiwan
(8886/13).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Den Europæiske Integrationsfond og Den Europæiske Flygtningefond -
konklusioner
Rådets vedtog konklusioner (9106/13) om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 22/2012
om Den Europæiske Integrationsfond og Den Europæiske Flygtningefond.
Den Europæiske Revisionsrets særberetning om den nuværende Europæiske Integrationsfond og
den nuværende Europæiske Flygtningefond blev vedtaget den 13. november 2012. Den indeholder
en vurdering af, i hvilken udstrækning de ovennævnte fonde reelt har bidraget til integrationen af
tredjelandsstatsborgere.
9406/13
DA
29