Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3237 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1454029_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9350/13
(OR. en)
PRESSE 182
PR CO 23
PRESSEMEDDELELSE
3237. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 13.-14. maj 2013
Formand
Simon Coveney
Irlands minister for landbrug, fødevarer og maritime
spørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
9350/13
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0002.png
13.-14.V.2013
De vigtigste resultater af Rådets samling
Med hensyn til landbrug blev ministrene briefet om trilogerne om
reformen af den fælles
landbrugspolitik
og drøftede mere specifikt
kravene om aktive landbrugere, ordningen for unge
landbrugere
og
ordningen for mindre landbrugere.
Der var ikke kvalificeret flertal for en afgørelse om den holdning, som EU skal indtage inden for
rammerne af
Den Internationale Vinorganisation (OIV).
Med hensyn til fiskeri havde Rådet en debat om resultatet af trilogerne om
reformen af den fælles
fiskeripolitik.
Ministrene nåede til enighed om tilpasninger af forhandlingsmandatet til
formandskabet med henblik på at afslutte drøftelserne med de andre EU-institutioner om
grundforordningen om den fælles fiskeripolitik.
Disse tilpasninger vedrører
maksimalt
bæredygtigt udbytte
(MSY),
landingsforpligtelse, regionalisering, flerårige planer
og
forvaltning
af kapacitet.
Formandskabet underrettede også Rådet om en foreløbig aftale med Europa-
Parlamentet, der blev opnået i slutningen af trilogen om
markedsforordningen
om den fælles
fiskeripolitik.
Endelig blev ministrene briefet om følgerne for landbruget af
forslaget om tobaksvarer,
makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav
og
et topmøde om verdenshavene.
9350/13
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0003.png
13.-14.V.2013
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG ....................................................................................................................................... 9
Reformen af den fælles landbrugspolitik ............................................................................................. 9
Den Internationale Vinorganisation (OIV) ........................................................................................ 10
FISKERI ............................................................................................................................................ 12
Reformen af den fælles fiskeripolitik................................................................................................. 12
EVENTUELT .................................................................................................................................... 16
Direktivet om tobaksvarer - Følgerne for landbruget ........................................................................ 16
Makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav og ændringer i fordelingen af bestanden ................ 16
Topmøde om verdenshavene ............................................................................................................. 17
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Transit af animalske biprodukter fra Bosnien-Hercegovina .................................................................................. 18
Juridisk bindende aftale om skove i Europa - Forhandlingsmandat ...................................................................... 18
Rådets konklusioner - Økologisk landbrug ........................................................................................................... 19
Forhandlinger om ændringer til ICCAT-konventionen ......................................................................................... 19
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9350/13
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.V.2013
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Overdreven afhængighed af kreditvurderinger ...................................................................................................... 20
Økonomisk styring ................................................................................................................................................ 20
Kreditvurderingsbureauer ...................................................................................................................................... 20
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Lettelse af udstedelsen af visa - Moldova og Ukraine ........................................................................................... 21
Det europæiske asylsystem - Direktiv om asylprocedurer .................................................................................... 21
De Forenede Nationers Kommission for International Handelsret........................................................................ 21
UDENRIGSANLIGGENDER
Retningslinjer for restriktive EU-foranstaltninger ................................................................................................. 22
Forbindelserne med Irak ........................................................................................................................................ 22
EU's medlemskab af styringsudvalget for det særlige tribunal for Libanon .......................................................... 22
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne ............................................... 23
HANDEL
Gruppen af AVS-stater .......................................................................................................................................... 23
FØDEVARELOVGIVNING
Fødevaretilsætningsstoffer .................................................................................................................................... 23
TRANSPORT
EU's holdning til nye IMO-koder og ændringer af andre IMO-instrumenter * ..................................................... 24
TELEKOMMUNIKATION
Nyt mandat til Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed ........................................................ 25
TOLDUNIONEN
Narkotikaprækursorer - Samarbejdsaftale mellem EU og Rusland ....................................................................... 25
MILJØ
EU's emissionshandelssystem ............................................................................................................................... 25
ENERGI
Direktivet om energieffektivitet - Kroatiens tiltrædelse ........................................................................................ 26
9350/13
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.V.2013
UDVIDELSEN
Kroatien - Frafald af toldkravet for varer i transit gennem Neumkorridoren ........................................................ 26
Kroatien - Forberedelse på tiltrædelse af EU ........................................................................................................ 26
9350/13
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0006.png
13.-14.V.2013
DELTAGERE
Belgien:
Sabine LARUELLE
Kris PEETERS
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for økonomi, udenrigspolitik, landbrug og
landdistrikter
Viceminister for landbrug og fødevarer
Viceminister for landbrug og fødevarer
Vicelandbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Minister for landdistriktsudvikling og fødevarer
Statssekretær for landdistriktsudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Viceminister under ministeren for økologi, bæredygtig
udvikling og energi, med ansvar for transport,
havspørgsmål og fiskeri
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Vicelandbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktsudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for landbrugsøkonomi, Ministeriet for
Landdistriktsudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Bulgarien:
Snezhana BLAGOEVA
Tsvetan DIMITROV
Den Tjekkiske Republik:
Jaroslava BENEŠ ŠPALKOVÁ
Jakub DÜRR
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Estland:
Helir-Valdor SEEDER
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Frédéric CUVILLIER
Alexis DUTERTRE
Italien:
Nunzia DE GIROLAMO
Marco PERONACI
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Vigilijus JUKNA
Mindaugas KUKLIERIUS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Michèle EISENBARTH
Ungarn:
György CZERVÁN
Olivér VÁRHELYI
9350/13
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0007.png
13.-14.V.2013
Malta:
Roderick GALDES
Nederlandene:
Sharon DIJKSMA
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Harald GÜNTHER
Polen:
Kazimierz
Florian
PLOCKE
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Lucia Ana VARGA
Statssekretær for landbrug, fiskeri og dyrs rettigheder,
Ministeriet for Bæredygtig Udvikling, Miljø og Klima
Landbrugsminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for havspørgsmål
Minister med ansvar for vand, skovbrug og fiskeopdræt
Achim IRIMESCU
Statssekretær, Ministeriet for
Landbrug og Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og miljøminister
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær for miljø, fødevarer og
landdistriktsspørgsmål
Statssekretær for ressourceforvaltning, lokalmiljø og
miljøvidenskab
Viceminister for landdistriktsspørgsmål og miljø (den
skotske regering)
Minister for naturressourcer og fødevarer (den walisiske
regering)
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
(Nordirlands Parlament)
Slovenien:
Dejan �½IDAN
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard BENYON
Lord de MAULEY
Richard LOCHHEAD
Alun DAVIES
Michelle O'NEILL
9350/13
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0008.png
13.-14.V.2013
Kommissionen:
Maria DAMANAKI
Dacian CIOLOȘ
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Tihomir JAKOVINA
Landbrugsminister
9350/13
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0009.png
13.-14.V.2013
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDBRUG
Reformen af den fælles landbrugspolitik
Ministrene blev briefet om trilogerne mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen om
reformen af den fælles landbrugspolitik. Desuden fokuserede formandskabet den orienterende debat
på visse udestående spørgsmål, der var blevet rejst under trilogerne. Der har fundet 12 triloger sted
siden begyndelsen af forhandlingerne i april i år: fire om fusionsmarkedsordningen, tre om
forordningen om direkte betalinger, tre om forordningen om forordningen om udvikling af
landdistrikterne og to om den horisontale forordning.
Ministrene gentog deres støtte til formandskabets ambition om at nå til endelig enighed med
Europa-Parlamentet og Kommissionen om hele reformpakken inden udgangen af juni. De udtalte
sig også om de tre udestående spørgsmål i trilogerne vedrørende forordningen om direkte
betalinger, nemlig kravene om aktive landbrugere og karakteren af både ordningen for unge
landbrugere og ordningen for mindre landbrugere.
Med hensyn til kravene om aktive landbrugere var flere delegationer åbne over for en
kompromisløsning, der består i en kort obligatorisk "negativliste" for at undgå, at der tildeles
landbrugsbetalinger til fysiske/juridiske personer med marginale landbrugsaktiviteter (f.eks.
lufthavne og sportsanlæg), med mulighed for, at medlemsstaterne supplerer denne liste alt efter
deres nationale behov. Nogle medlemsstater gentog dog, at de foretrækker en frivillig negativliste.
Med hensyn til karakteren af både ordningen for unge landbrugere og ordningen for mindre
landbrugere gentog medlemsstaterne generelt deres tilsagn til den holdning, der er anført i Rådets
generelle indstilling, men var åbne over for at søge kompromisløsninger, bl.a. for visse
operationelle aspekter af ordningerne (navnlig det maksimale antal hektar, der giver unge
landbrugere ret til et tillæg, og maksimumsbeløbet for landbrugere, der deltager i ordningen for
mindre landbrugere).
Trilogerne omfatter de fire vigtigste tekster om reformen af den fælles landbrugspolitik, nemlig
forslaget til forordning om fastsættelse af regler for direkte betalinger til landbrugere
(forordningen om direkte betalinger) (15396/3/11)
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter
(fusionsmarkedsordningen) (15397/2/11)
9350/13
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0010.png
13.-14.V.2013
forslaget til forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (forordningen om
udvikling af landdistrikterne) (15425/1/11)
forslaget til forordning om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles
landbrugspolitik (den horisontale forordning) (15426/1/11).
I marts nåede Rådet til enighed om en generel indstilling vedrørende reformen af den fælles
landbrugspolitik (8005/13,
7183/13, 7329/13, 7303/13, 7304/13, 7539/13
+
ADD1).
Denne
generelle indstilling udgjorde en politisk enighed i Rådet om reformpakken, der gjorde det muligt at
indlede forhandlinger mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen med henblik på en politisk
enighed i juni i år.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning til reformpakken vedrørende den fælles
landbrugspolitik den 13. marts 2013.
Den Internationale Vinorganisation (OIV)
Der var ikke kvalificeret flertal i Rådet for en afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske Unions
holdning med hensyn til visse resolutioner, der skal stemmes om inden for rammerne af Den
Internationale Vinorganisation (OIV).
Uden enighed om denne afgørelse må de medlemsstater, der også er medlemmer af OIV, på
generalforsamlingen den 7. juni (i Bukarest, Rumænien), bede om udsættelse af afstemningen om
alle de udkast til resolutioner, der er knyttet til udkastet til afgørelse, indtil EU har fastlagt en
holdning.
Det er tredje gang, at Rådet har behandlet et forslag fra Kommissionen til en EU-holdning til
resolutionsudkastene, der, hvis de vedtages af OIV, vil påvirke gældende EU-ret. I juni 2011 kunne
Rådet ikke nå at vedtage en afgørelse, men den 18. juni 2012 var der kvalificeret flertal for. Den
28. august 2012 anlagde Tyskland dog et annullationssøgsmål ved EU-Domstolen vedrørende
afgørelsen af 18. juni 2012 med den begrundelse, at artikel 218, stk. 9, i TEUF ikke var det korrekte
retsgrundlag, og at OIV's resolutioner ikke er retsakter, der har retsvirkninger, i denne artikels
forstand. Domstolen forventes at afsige dom i denne sag i anden halvdel af 2014.
9350/13
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.V.2013
I sit forslag slår Kommissionen til lyd for at formalisere koordineringen af EU's holdning til udkast
til OIV's resolutioner, som henhører under EU's kompetenceområde. Dette forslag bygger på
artikel 218, stk. 9, i TEUF vedrørende internationale aftaler.
OIV er en videnskabelig og teknisk mellemstatslig organisation bestående af medlemslande,
observatører og internationale organisationer, der har en særlig status, og som beskæftiger sig med
vinproduktion, vin, vinbaserede drikkevarer, spisedruer, rosiner og andre vinavlsprodukter. OIV
består af 44 medlemslande, men kun 20 EU-medlemsstater er også medlemmer af OIV. EU er ikke
medlem af OIV. Som det er nu, har Kommissionen bemyndigelse til overvære og deltage i
ekspertgruppemøder og møder i de tekniske udvalg inden for OIV.
9350/13
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0012.png
13.-14.V.2013
FISKERI
Reformen af den fælles fiskeripolitik
Rådet havde en offentlig debat om resultatet af den igangværende trilog med Europa-Parlamentet
og Kommissionen om to forslag under reformen af den fælles fiskeripolitik.
Forslag til forordning om den fælles fiskeripolitik (12514/11), der træder i stedet for de
grundlæggende bestemmelser vedrørende den fælles fiskeripolitik (grundforordningen)
Forslag til forordning om den fælles markedsordning for fiskevarer og akvakulturprodukter
(12516/11), der fokuserer på markedspolitiske spørgsmål (markedsforordningen).
Grundforordningen
Rådet nåede til enighed om en revision af sit forhandlingsmandat med henblik på at afslutte
drøftelserne med de andre institutioner om grundforordningen (8987/13).
Forhandlingsmandatet til formandskabet blev udarbejdet efter den generelle indstilling, som blev
vedtaget på Rådets samling i februar 2013. Siden har der allerede været fem triloger om
grundforordningen.
På grundlag af resultatet af den orienterende debat, der fandt sted i april om de centrale
forhandlingsspørgsmål, nåede Rådet til enighed om følgende punkter:
Maksimalt bæredygtigt udbytte eller MSY (artikel 2, stk. 2, artikel 16, stk. 2, artikel 42a og
artikel 58b) - Artikel 2, stk. 2, vedrørende mål er blevet omformuleret for gradvis at indføre f
MSY
(baseret på fiskeridødelighed) for at nå dette bevarelsesniveau, "hvor det er muligt" og senest i 2020
for alle bestande; de ønskede biomasseniveauer er også nævnt. Der er også indsat et krav i artikel 16
(Fiskerimuligheder) i overensstemmelse med målsætningerne for MSY. Der er desuden indsat et
nyt krav om, at Kommissionen skal aflægge en årlig rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om
fremskridt med hensyn til at nå MSY (artikel 58b). Endelig tages der hensyn til, at det er vanskeligt
at opnå forvaltning med MSY for bestande, der deles med tredjelande, og der indføres særlige
pligter for EU til at samarbejde med disse tredjelande om fælles forvaltning eller supplerende aftaler
om udnyttelse.
Flerårige planer (artikel 9 og 10) - Der er foretaget nogle ændringer i teksten for at gøre artikel 10
mere neutral med hensyn til beføjelserne i henhold til traktaten.
9350/13
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0013.png
13.-14.V.2013
Udsmid/landingsforpligtelse (artikel 15) - De minimis-bestemmelserne er blevet ændret, så
undtagelsen kan anvendes via forvaltningsplaner baseret på videnskabelig rådgivning på højst 5 %
af de samlede årlige fangster af alle arter, der er underlagt en forpligtelse (med en
indfasningsperiode, der indebærer yderligere 2 % i de første 2 år og 1 % i de efterfølgende 2 år). I
stk. 1b er der tilføjet en foranstaltning, hvorefter landingsforpligtelsen kan udvides til andre
bestande, når alle de berørte medlemsstater er enige. For at sikre samtidig anvendelse af
gennemførelsesværktøjerne sammen med landingsforpligtelsen er der indsat yderligere to
foranstaltninger som sekundære foranstaltninger til en flerårig EU-plan, nemlig en delegeret retsakt
fra Kommissionen, der indeholder en specifik plan for udsmid baseret på en regional aftale mellem
medlemsstater, og, hvis dette instrument ikke virker, fordi der ikke er tid nok, eller fordi der ikke er
indgået en regional aftale, en delegeret retsakt fra Kommissionen om de minimis-undtagelser, der er
begrænset til højst 5 % og underlagt fiskerispecifikke betingelser (stk. 3, litra b). Disse instrumenter
er tilføjet for at give en rimelig sikkerhed for, at alle gennemførelsesinstrumenter, herunder de
minimis-bestemmelserne, er på plads, når en landingsforpligtelse ændrer fiskeripraksis. Med hensyn
til tidsplanen for indførelse af landingsforpligtelsen blev startdatoen for pelagisk fiskeri fastsat til
begyndelsen af 2015 for at tage hensyn til, at EU-lovgivningen om tekniske foranstaltninger skal
ændres, før landingsforpligtelsen kan gennemføres.
Fiskerimuligheder (artikel 16) - Ændringerne vedrører et krav om, at samlede tilladte
fangstmængder (TAC'er) og kvoter fastsættes i overensstemmelse med målsætningerne for MSY.
Der er tilføjet en mulighed for at revidere de fiskerimuligheder, som Rådet har fastsat, når den
videnskabelige dokumentation, som disse muligheder er baseret på, ændrer sig.
Regionalisering (artikel 17) - Rådets generelle indstilling herom er bevaret.
Forvaltning af fiskerikapacitet (artikel 34, 34a og 35) - Artiklerne er ændret for at forenkle
medlemsstaternes forpligtelser og gøre dem tydeligere. Ansvaret for fremsendelse af
handlingsplaner til Europa-Parlamentet blev overført til Kommissionen.
Krydsoverensstemmelseskravene, der knytter pligten til kapacitetsforvaltning til modtagelse af
finansiel støtte fra Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, er blevet revideret.
De rådgivende råds sammensætning (bilag III, punkt 2a) - De vil kunne nedsættes et rådgivende råd
for markeder. Desuden er fiskerisektorens repræsentation i de rådgivende råd reduceret lidt, nemlig
til 60 %, hvilket afspejler andre interessenters stigende betydning for en bæredygtig forvaltning af
fiskeriet på regionalt plan.
Ekspertgruppe om overholdelse (artikel 46a) - Der vil blive nedsat en ekspertgruppe, der skal
vurdere, lette og styrke gennemførelsen af forpligtelserne i henhold til EU's fiskerikontrolordning.
Dette afspejler et ønske fra Europa-Parlamentet om, at der tilføjes centraliseret overvågning af og
gennemsigtighed i gennemførelsen af kontrolforanstaltningerne.
9350/13
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0014.png
13.-14.V.2013
Fredningsområder (artikel 7a) - Rådet tilslutter sig Europa-Parlamentets ønske om, at der arbejdes
videre med fredningsområder, navnlig biologisk følsomme områder. Fredningen skal bygge på EU-
retsakter, når medlemsstaterne har identificeret passende områder og forberedt disse
foranstaltninger gennem regional koordinering.
Dette reviderede mandat vil sætte formandskabet i stand til at fortsætte forhandlingsprocessen med
henblik på at færdiggøre reformen af den fælles fiskeripolitik sammen med Europa-Parlamentet og
Kommissionen.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende grundbestemmelserne i den fælles
fiskeripolitik den 26. februar i år (11322/1/12). Europa-Parlamentet stemte om sin holdning på
plenarmødet den 6. februar. Dermed kunne forhandlingerne indledes mellem Rådet, Europa-
Parlamentet og Kommissionen midt i marts.
9350/13
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.-14.V.2013
Markedsforordningen
Der har fundet tre trilogdrøftelser om markedsforordningen sted siden slutningen af februar. Under
den sidste af disse triloger den 8. maj 2013 blev der opnået generel foreløbig enighed mellem
Europa-Parlamentet og Rådet (medens Kommissionen stadig tager forbehold med hensyn til visse
spørgsmål, bl.a. brugen af delegerede retsakter for produktions- og markedsføringsstandarder).
Det første store udestående spørgsmål vedrørte obligatorisk forbrugeroplysning om
produktmærkning (artikel 42-45). Der blev opnået foreløbig enighed om at udvide
anvendelsesområdet for obligatoriske oplysninger til at omfatte den redskabstype, der er anvendt til
fangst af vildtlevende fisk, og til at kræve en mere detaljeret angivelse af fangstområdet. Der skal
opstilles en liste over redskabstyper på teknisk plan. Med hensyn til angivelse af fangstområdet vil
en bredere beskrivelse blive tilladt for fjernfiskerflåder, der f.eks. opererer i Stillehavet og Det
Indiske Ocean. Kommissionen kunne ikke støtte det samlede kompromis, da det ikke omfatter den
obligatoriske fangstdato og de mere detaljerede oplysninger om fiskekonserves i Kommissionens
forslag.
Det andet store udestående spørgsmål vedrørte delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter
(artikel 18a (ny), 24-25, 33-34, 41 og 46). Der blev opnået enighed på grundlag af arbejdet i
Parlamentets og Rådets juridiske tjenester. Kompromiset indeholder en række beføjelser til
Kommissionen vedrørende gennemførelsesretsakter, men ikke delegerede retsakter. I stedet er det
meningen, at der skal fastsættes nærmere enkeltheder i forordningen om anerkendelse af
producentorganisationer og produktions- og markedsføringsplaner. Kompromiset skal omfatte de
gældende markedsføringsstandarder, indtil de erstattes af nye standarder, der anvender
lovgivningsproceduren. Kommissionen fastholdt sin holdning, idet den ønsker beføjelser
vedrørende delegerede retsakter om produktions- og marketingplaners indhold.
Denne foreløbige enighed med Europa-Parlamentet skal underkastes en yderligere teknisk og
juridisk gennemgang og derefter godkendes af Coreper.
9350/13
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0016.png
13.-14.V.2013
EVENTUELT
Direktivet om tobaksvarer - Følgerne for landbruget
Grækenland underrettede Rådet om de potentielt negative følger for landbrugssektoren af
Kommissionens forslag til direktiv om tobak og tobaksrelaterede produkter.
Flere medlemsstater delte den græske delegations bekymring over virkningerne for
tobaksproducenterne af foranstaltningerne i Kommissionens forslag, navnlig forbuddet mod visse
produktkategorier og standardiseringen af emballeringen af tobaksvarer. Disse medlemsstater
frygtede, at de påtænkte foranstaltninger vil kunne medføre tab af arbejdspladser i
tobaksproduktionskæden og øge sviget i denne sektor.
Kommissionen fremhævede, at direktivet falder ind under EPSCO-Rådets kompetenceområde.
Efter dens mening medfører de foreslåede foranstaltninger ikke forskelsbehandling af specifikke
tobakstyper. Desuden indeholder forslaget foranstaltninger til bekæmpelse af svig.
Makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav og ændringer i fordelingen af bestanden
Det Forenede Kongerige bad Kommissionen om at overveje handelssanktioner over for Island og
Færøerne i forbindelse med forvaltningen af makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav og
atlantoskandisk sild.
Mange medlemsstater støttede indførelsen af sådanne handelssanktioner. Nogle delegationer
foreslog dog, at man undersøger yderligere muligheder for at fortsætte forhandlingerne med Island
og Færøerne.
Med hensyn til makrelbestanden foreslår Kommissionen, at man først fortsætter drøftelserne med
den nye islandske regering, der tiltrådte efter valget for nylig, inden der forelægges forslag for
Rådet om handelssanktioner. Men med hensyn til Færøernes skridt til at fastsætte en ensidig kvote
for atlantoskandisk sild er Kommissionen parat til at træffe handelsforanstaltninger.
Siden 2008 har der været en tilbagevendende strid om forvaltningen af makrelbestanden i det
nordøstlige Atlanterhav mellem EU på den ene side og Island og Færøerne på den anden side.
Island og Færøerne har fastsat ensidige fiskekvoter og afvist tidligere deleordninger, der var
forhandlet mellem kyststaterne (EU, Norge, Island og Færøerne). Desuden fastsatte Færøerne i
marts 2013 også en ensidig kvote for i år for atlantoskandisk laks. Begge fiskebestande er vigtige
for en række medlemsstater, bl.a. Det Forenede Kongerige, Irland og Frankrig.
En retsakt om handelsinstrumenter, der skal modgå denne type situation, blev vedtaget af Rådet og
Europa-Parlamentet i september 2012.
9350/13
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0017.png
13.-14.V.2013
Topmøde om verdenshavene
Ministrene blev briefet af den nederlandske delegation om et topmøde om verdenshavene, der skal
dreje sig om fødevaresikkerhed og blå vækst og finder sted den 9.-13. september i Haag (8916/13).
Hovedformålet med topmødet er
at revidere indsatsprioriteterne for bæredygtigt at skabe øget produktivitet med
henblik på fødevaresikkerhed og vækst i sunde verdenshave i et klima i forandring
at udstille innovative projektløsninger og handlingspartnerskaber mellem en lang
række interessenter vedrørende reproducerbare modeller for blå vækst med henblik
på en øget indsats inden for bæredygtigt fiskeri og bæredygtige akvakultur,
forvaltning af afvandingsområder, forurening og levesteder i kystegne samt kyst- og
haverhverv, herunder turisme
at mobilisere investeringer fra alle kilder til en øget indsats og transformative
ændringer, bl.a. gennem en ny finansiel mekanisme
at præsentere en prototype på en portal vedrørende viden om verdenshavene for at
opbygge partnerskaber og viden om løsninger for blå vækst
at mobilisere bred støtte til en optimal placering af verdenshavene på dagsordenen
for bæredygtig udvikling efter 2015.
9350/13
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0018.png
13.-14.V.2013
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Transit af animalske biprodukter fra Bosnien-Hercegovina
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af en ændring af forordning 142/2011 vedrørende
transit af visse animalske biprodukter fra Bosnien-Hercegovina (8487/13).
Kommissionens forordning 142/2011 fastsætter sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter
og afledte produkter, som ikke er bestemt til konsum. Ændringen fastsætter specifikke betingelser
for transit via EU af sendinger af animalske biprodukter og afledte produkter til tredjelande fra
Bosnien-Hercegovina på grund af den geografiske beliggenhed og behovet for adgang til den
kroatiske
havn Ploče efter Kroatiens tiltrædelse af EU.
Forskriftsproceduren med kontrol finder anvendelse på denne tekst, hvorefter Rådet med
kvalificeret flertal kan modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et udkast til Kommissionens
forordning. I dette tilfælde har Rådet besluttet ikke at modsætte sig vedtagelsen, medmindre
Europa-Parlamentet gør indsigelse mod forordningen inden tre måneder efter forlæggelsen, og
Kommissionen kan derfor vedtage den.
Juridisk bindende aftale om skove i Europa - Forhandlingsmandat
Rådet nåede til enighed om EU's og dets medlemsstaters holdning til, hvilken FN-organisation, der
skal vedtage, være vært for og forvalte den juridisk bindende aftale om skove i Europa.
MCPFE er en mellemstatslig politisk proces baseret på fælles strategier, der blev indledt i 1990 og
skal sikre bæredygtig forvaltning af Europas skove. På ministerkonferencen den 14.-16. juni 2011 i
Oslo besluttede ministrene med ansvar for skove at træffe yderligere internationale foranstaltninger
bestående i udarbejdelse af en juridisk bindende aftale om skove i Europa, og de undertegnede et
ministerielt mandat til indledning af forhandlinger herom og nedsatte et mellemstatsligt
forhandlingsudvalg, der skal forhandle og udforme aftalen.
Ifølge udvalgets anbefaling bør aftalen udformes i FN-regi. Forud for det næste forhandlingsmøde
den 9. juni 2013, hvor alle medlemmerne deltager, skal Rådet nå til enighed om EU-mandatet for
forhandling om, hvilken FN-organisation der skal vedtage, være vært for og forvalte den juridisk
bindende aftale om skove i Europa. Forhandlingerne om aftalen forventes at være afsluttet senest
den 30. juni 2013.
9350/13
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0019.png
13.-14.V.2013
Rådets konklusioner - Økologisk landbrug
Rådet vedtog konklusioner om økologisk landbrug. Det pegede især på betydningen af et passende
regelsæt for udviklingen af denne sektor.
Sektoren for økologisk produktion og økologiske fødevarer i Den Europæiske Union er etableret
som et bæredygtigt landbrugs- og produktionssystem, der udfylder en dobbelt rolle i samfundet ved
både at efterkomme en stigende forbrugerefterspørgsel efter økologiske produkter og levere
offentlige goder, der bidrager til beskyttelsen af miljøet og dyrs velfærd samt til udvikling af
landdistrikter.
Se
Rådets konklusioner
for yderligere oplysninger.
FISKERI
Forhandlinger om ændringer til ICCAT-konventionen
Rådet besluttede at bemyndige Kommissionen til på EU's vegne at indlede forhandlinger om
ændringer til den internationale konvention om bevarelse af tunfiskebestanden i Atlanterhavet
(ICCAT-konventionen).
Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT) er en
mellemstatslig organisation, der har ansvar for forvaltning og bevarelse af tun og beslægtede arter i
Atlanterhavet og tilstødende farvande.
9350/13
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0020.png
13.-14.V.2013
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Overdreven afhængighed af kreditvurderinger
Rådet vedtog et direktiv, der skal reducere tre typer investorers overdrevne afhængighed af
kreditvurderinger, når de foretager investeringer.
Direktivet ændrer direktiv 2003/41/EF om arbejdsmarkedsrelaterede pensionskassers aktiviteter og
tilsynet hermed, direktiv 2009/65/EF om samordning af love og administrative bestemmelser om
visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer og direktiv 2011/61/EU om forvaltere af
alternative investeringsfonde for så vidt angår overdreven afhængighed af kreditvurderinger.
Økonomisk styring
Rådet vedtog i dag
1
den såkaldte "twopack" af forordninger til yderligere forbedring af den
økonomiske styring i euroområdet, nemlig
en forordning om skærpet overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner i
medlemsstaterne i euroområdet med tættere overvågning af stater med uforholdsmæssigt
store underskud (6/13)
en forordning om skærpet overvågning af medlemsstater i euroområdet, der har eller er
truet af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet, eller som
anmoder om finansiel bistand (5/13).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9430/13.
Kreditvurderingsbureauer
Rådet vedtog i dag
2
et direktiv og en forordning om ændring af EU-bestemmelserne om
kreditvurderingsbureauer (69/12 og
70/12).
Lovgivningen er vedtaget i forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-Parlamentet
ved førstebehandlingen den 27. november 2012, og De Faste Repræsentanters Komités
efterfølgende godkendelse den 5. december 2012.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9465/13.
1
2
Afgørelsen blev truffet uden debat på samlingen i Rådet for Landbrug og Fiskeri.
Afgørelsen blev truffet uden debat på samlingen i Rådet for Landbrug og Fiskeri.
9350/13
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0021.png
13.-14.V.2013
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Lettelse af udstedelsen af visa - Moldova og Ukraine
Rådet vedtog to afgørelser om indgåelse af aftalen mellem EU og Republikken Moldova (10871/12)
og Ukraine (11044/12) om ændring af aftalerne mellem Det Europæiske Fællesskab og begge lande
om lettelse af udstedelsen af visa.
Aftaler om lempelse af visumreglerne ledsages sædvanligvis af tilbagetagelsesaftaler mellem EU og
tredjelande.
Det europæiske asylsystem - Direktiv om asylprocedurer
Rådet bekræftede en politisk enighed om den ændrede omarbejdning af direktivet om
asylprocedurer. Efter bekræftelse af den politiske enighed vil teksten blive endeligt udformet af
juristlingvisterne, således at Rådet kan vedtage sin førstebehandlingsholdning som A-punkt på en
kommende samling. Rådets førstebehandlingsholdning vil derefter blive forelagt for Europa-
Parlamentet med henblik på godkendelse uden ændringer ved andenbehandlingen.
Direktivet om asylprocedurer indeholder fælles standarder for procedurer, som medlemsstaterne
skal anvende for tildeling og fratagelse af flygtningestatus for at sikre, at ansøgninger om interna-
tional beskyttelse behandles ens, uanset hvilken medlemsstat der behandler dem.
Danmark, Irland og Det Forenede Kongerige deltager ikke i det ændrede direktiv.
De Forenede Nationers Kommission for International Handelsret
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne i
De Forenede Nationers Kommission for International Handelsret og arbejdsgruppe III herunder, for
så vidt angår forhandlingerne om en retsstandard for onlinetvistbilæggelse i forbindelse med
grænseoverskridende e-handelstransaktioner.
9350/13
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0022.png
13.-14.V.2013
UDENRIGSANLIGGENDER
Retningslinjer for restriktive EU-foranstaltninger
Rådet godkendte nye elementer, der skal medtages i retningslinjerne for gennemførelse og
evaluering af restriktive foranstaltninger som led i EU's fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Forbindelserne med Irak
Rådet godkendte Fællesskabets holdning med henblik på Samarbejdsrådet med Irak vedrørende
vedtagelsen af samarbejdsrådets og samarbejdsudvalgets forretningsorden og nedsættelsen af spe-
cialiserede underudvalg og vedtagelsen af deres mandat. Dette tager sigte på den delvise foreløbige
anvendelse af partnerskabs- og samarbejdsaftalen mellem EU og Irak, der blev undertegnet den
11. maj 2012.
EU's medlemskab af styringsudvalget for det særlige tribunal for Libanon
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Idet EU minder om alle Rådets relevante konklusioner, bekræfter det på ny sin fulde støtte til det
særlige tribunal for Libanon. EU er blevet dette tribunals næststørste økonomiske bidragyder. I den
forbindelse og i overensstemmelse med dets politik om at træffe beslutning om at søge om
medlemskab af internationale organer sag for sag, er Rådet efter grundig undersøgelse af
berettigelsen af den specifikke ansøgning blevet enigt om, at Den Europæiske Union bør søge om
medlemskab af tribunalets styringsudvalg, under forudsætning af at dette skridt ikke vil påvirke den
rolle, som de EU-medlemsstater, der på nuværende tidspunkt er repræsenteret i styringsudvalget,
spiller, eller deres status som medlemmer, negativt. Rådet understreger betydningen af dette skridt
navnlig med henblik på at overvåge, hvordan EU's bidrag anvendes.
Rådet er enigt om, at følgende bestemmelser bør gælde:
Et medlem af EU's delegation ved De Forenede Nationer i New York skal være Den
Europæiske Unions repræsentant i tribunalets styringsudvalg.
EU behandler oplysninger, som tribunalets styringsudvalg har drøftet, under behørig
hensyntagen til tavshedspligten om forhandlingerne.
EU-Udenrigstjenesten aflægger i samråd med Kommissionen regelmæssigt rapport til
Gruppen vedrørende Machrak og Maghreb."
9350/13
DA
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0023.png
13.-14.V.2013
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af AVS-EU-Ambassadørudvalget om forlængelse af
mandatet for medlemmerne af bestyrelsen for Det Tekniske Center for Samarbejde på
Landbrugsområdet og i Landdistrikterne med tre måneder.
HANDEL
Gruppen af AVS-stater
Rådet godkendte Europa-Parlamentets ændringsforslag til et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om ændring af bilag I i Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 for så vidt angår
udelukkelse af en række lande fra listen over regioner eller stater, der har afsluttet forhandlinger
(8848/13).
FØDEVARELOVGIVNING
Fødevaretilsætningsstoffer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om rettelse,
præcisering og supplering af en liste over tilladte fødevaretilsætningsstoffer (6961/13).
Kommissionens forordning er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det
betyder, at da Rådet nu har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage forordningen,
medmindre Europa-Parlamentet gør indsigelse.
9350/13
DA
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0024.png
13.-14.V.2013
TRANSPORT
EU's holdning til nye IMO-koder og ændringer af andre IMO-instrumenter *
Rådet besluttede, at EU vil tilslutte sig vedtagelsen i Den Internationale Søfartsorganisation (IMO)
af en kode til gennemførelse af IMO-instrumenter (III-koden), en IMO-kode om anerkendte
organisationer (RO-koden) og dertil knyttede ændringer af internationale konventioner (8763/13).
III-koden skal hjælpe staterne i gennemførelsen af flere relevante konventioner, såsom
konventionen om sikkerhed for menneskeliv på søen (Solas) og konventionen om forebyggelse af
forurening fra skibe (Marpol), med henblik på at øge sikkerheden på søen og beskyttelsen af
havmiljøet.
RO-koden skal give flagstater en standard for vurdering og bemyndigelse af anerkendte organisa-
tion og mekanismer for tilsyn med disse og klarlægge deres ansvarsområder.
Vedtagelsen af disse koder kræver også visse ændring af de pågældende konventioner.
Rådet tilsluttede sig også IMO's vedtagelse af ændringer af visse andre IMO-instrumenter, hvorved
henvisningerne i tilstandsvurderingsordningen for ældre skibe ajourføres, den internationale kode
for sikker skibsdrift gøres klarere, og der indføres et nyt uddannelseskrav i kapitel III i Solas,
koderne for højhastighedsfartøjer fra 1994 og 2000 og koden for Dynamically Supported
Craft(8759/13); erklæringer om begge beslutninger:
9182/13
+
ADD 1
+
ADD 2).
9350/13
DA
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0025.png
13.-14.V.2013
TELEKOMMUNIKATION
Nyt mandat til Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed
Rådet vedtog en forordning om Den Europæiske Unions Agentur for Net- og Informationssikkerhed
(ENISA), efter at der var opnået enighed med Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen (4/13).
ENISA, hvis nuværende mandat udløber den 13. september i år, blev nedsat i 2004 for at sikre et
højt net- og informationssikkerhedsniveau i hele EU. Den nye forordning ajourfører agenturets
opgaver, styrker dets ledelsesstruktur og strømliner dets procedurer, så det bliver mere effektivt.
Nærmere enkeltheder findes i pressemeddelelsen om resultaterne af forhandlingerne mellem Rådet
og Parlamentet (5921/13).
TOLDUNIONEN
Narkotikaprækursorer - Samarbejdsaftale mellem EU og Rusland
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse af en aftale med Rusland, der skal styrke samarbejdet om
forebyggelse af ulovlig anvendelse af narkotikaprækursorer i lovlig handel, som anvendes i ulovlig
fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer
(8178/13).
MILJØ
EU's emissionshandelssystem
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om
sammenkobling af EU's emissionshandelssystem med et emissionshandelssystem i Australien.
9350/13
DA
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454029_0026.png
13.-14.V.2013
ENERGI
Direktivet om energieffektivitet - Kroatiens tiltrædelse
Rådet vedtog et direktiv om tilpasning af direktiv 2012/27/EF om energieffektivitet på baggrund af
Kroatiens tiltrædelse (8284/13).
Direktivet er baseret på artikel 50 i akten om Kroatiens tiltrædelse
1
og indeholder de nødvendige
tekniske tilpasninger af direktivet om energieffektivitet.
Yderligere oplysninger om direktivet findes i pressemeddelelse
14392/12
og generelle oplysninger
om energieffektivitet på
Kommissionens websted.
UDVIDELSEN
Kroatien - Frafald af toldkravet for varer i transit gennem Neumkorridoren
Rådet vedtog en forordning om frafald af kravet om indgivelse af summariske indgangs- og
udgangsangivelser for EU-varer, der krydser Neumkorridoren, som led i Kroatiens forberedelse på
tiltrædelse af EU
(8214/13).
Neumkorridoren er et sted, hvor Bosnien-Hercegovinas område når Adriaterhavskysten og derved
adskiller området Dubrovnik fra resten af Kroatiens område.
Kroatien - Forberedelse på tiltrædelse af EU
Rådet godkendte 14 retsakter om ændring af EU-lovgivning på en lang række politikområder for at
tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af Den Europæiske Union.
1
EUT L 112 af 24.4.2012, s. 34.
9350/13
DA
26