Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3237 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
1244587_0001.png
1. maj 2013
Miljøministeriet,
Naturstyrelsen
Naturplanlægning, naturprojekter og skov
SAMLENOTAT OM FORSLAG TIL RÅDSBESLUTNING OM INSTITUIONELLE FORHOLD I
RELATION TIL EN JURIDISK BINDENDE AFTALE OM SKOVE I EUROPA
Dokumentet foreligger endnu ikke
Resumé
Rådet bemyndigede i juni 2011 Kommissionen til at tilslutte sig en eventuel beslutning under Oslo-
konferencen den 14.-16. juni 2011om at indlede forhandlinger om en juridisk bindende mellem-
statslig aftale om skove i Europa inden for rammerne af et af Rådet fastlagt forhandlingsdirektiv.
Forhandlingerne ventes at kunne afsluttes under det fjerde og sidste møde i det til formålet nedsatte
forhandlingsudvalg den 10-14. juni 2013 i Warszawa. Der ventes enighed om en rammeaftale, som
kan komme under FN’s paraply. Det udestår aktuelt at Rådet træffer beslutning om, hvilket FN-
organ der foretrækkes til at vedtage aftalen.
1. Status
Der har siden juni 2011 været gennemført forhandlinger i et nedsat internationalt forhandlingsud-
valg om etablering af en juridisk bindende aftale om skove i Europa i regi af det Pan Europæiske
Skovsamarbejde. Aftalen skal efter mandatet til forhandlingsudvalget være færdigforhandlet inden
30. juni 2013, hvorefter resultatet skal forelægges for en ny ministerkonference med henblik på ved-
tagelse senest seks måneder efter forhandlingernes afslutning. Forhandlingsudvalget har afholdt 3
forhandlingsmøder og ventes at afholde det fjerde og afsluttende møde i Warszawa den 10-14. juni
2013.
Der foreligger endnu ikke noget dokument på sagen, men formandskabet forventes at sætte sagen
på dagsordenen med henblik på vedtagelse af en rådsafgørelse.
2. Formål og indhold
Forud for det afsluttende møde i forhandlingsudvalget om etablering af en juridisk bindende aftale
om skove i Europa den 10.-14. juni i Warszawa skal der i EU kredsen træffes beslutning om det
institutionelle ophæng for aftalen indenfor FN Systemet. Et forslag fra Kommissionen herom fore-
ligger endnu ikke, men konkret forventes det ud fra forskellige hensyn foreslået at aftalen enten
gives ophæng under FN´s Økonomiske Kommission for Europa (UNECE) eller i FN´s Fødevare og
Landbrugsorganisation FAO.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Nærhedsprincippet
Aftalen medfører ikke ny EU-lovgivning, der berører den nuværende kompetencefordeling mellem
Unionen og dens medlemsstater og berører derfor ikke nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
EU’s deltagelse i den juridisk bindende aftale om skove i Europa forventes at kunne implementeres
inden for rammerne af eksisterende EU regler, og har ingen erhvervsadministrative eller økonomi-
ske konsekvenser for Danmark.
6. Høring
Sagen vil ikke blive sendt i høring.
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne tegner efter den tredje forhandlingsrunde i forhandlingsudvalget lovende i forhold
til muligheden for at kunne afslutte forhandlingerne i enighed under den fjerde og foreløbigt sidste
berammede forhandlingsrunde den 10-14. juni 2013 i Warszawa , dvs. inden for den fastsatte frist
den 30. juni 2013.
Der tegner sig mulighed for en aftale, som har til formål at fremme beskyttelse og bæredygtig drift
af Europas skove samt at understøtte skovenes multifunktionelle rolle og mulighederne for at sikre
en bred vifte af goder og økosystemtjenester fra skovene. Der ventes herunder enighed om seks
overordnede vejledende kriterier for bæredygtig skovdrift samt nationale forpligtelser til at have
eller indføre lovgivningsmæssige eller administrative instrumenter eller andre politiske virkemidler
til at adressere de seks kriterier. De seks kriterier er identiske med dem, der allerede er udviklet og
fastlagt i det hidtidige juridisk ikke-bindede europæiske skovsamarbejde (Forest Europe). Disse er:
1. Opretholdelse og passende forøgelse af skovressourcerne og deres bidrag til den globale kul-
stofcyklus;
2. Opretholdelse af skovøkosystemers sundhed og vitalitet;
3. Opretholdelse og understøttelse af skovenes produktive funktioner (træ og andre ydelser);
4. Opretholdelse og passende styrkelse af den biologiske mangfoldighed i skovøkosystemer;
5. Opretholdelse og passende forbedring af skovenes beskyttelsesfunktioner (særligt i forhold til
jord og vand);
6. Opretholdelse af andre socioøkonomiske funktioner og forhold
Samtidig ventes der enighed om nogle overordnede forpligtende principper for overvågning og rap-
portering, dels om skovenes status og udvikling, og dels om partnernes implementering af aftalen
som sådan. Der ventes tillige enighed om nogle overordnede principper for håndhævelse af aftalens
bestemmelser, herunder at der nedsættes en komite til at følge implementeringen, og at komiteens
rolle skal være overvejende støttende og vejledende i sin natur. Endelig ventes der enighed om en
model, som kan bringe aftalen ”under FN’s paraply”, nemlig på den måde, at aftalen, hvis den op-
når tilslutning på Forest Europe ministerkonferencen, efterfølgende søges vedtaget og sekretariats-
betjent af et FN-organ eller eventuelt af flere FN-organer i samarbejde.
Udestående spørgsmål er, hvilket eller hvilke FN-organer, der ønskes til at vedtage aftalen endeligt
og til efterfølgende at sekretariatsbetjene aftalen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et overvejende flertal af EU-landene har udtrykt præference for FAO som det ledende FN-organ,
mens nogle få lande har udtrykt præference for UNECE. Der er delte og endnu ikke fuldt udviklede
holdninger til spørgsmålet om eventuelt samarbejde mellem flere FN-organer, hvor også UNEP
kunne tænkes at få tildelt en rolle. Det irske formandskab har tilkendegivet, at de eventuelt vil afsø-
ge mulighederne for at udvikle en fælles holdning til sekretariatsspørgsmålet på Rådsmøde (Land-
brug og Fiskeri) den 13-14. maj 2013.
8. Regeringens generelle holdning
Danmark finder, at der ved valget af det FN-organ, der skal anmodes om at vedtage aftalen og fore-
stå dennes fremtidige sekretariatsbetjening, bør lægges vægt på hensyn til omkostningseffektivitet
og til muligheden for at fremme synergi i forhold til andre igangværende processer og aftaler af
relevans for skove. Samt at det eventuelle valg af sekretariat under den sidste forhandlingsrunde i
juni 2013 ikke bør præjudicere en fremtidig beslutning om aftalens finansiering. Med dette ud-
gangspunkt har Danmark i udgangspunktet hældt mest til, at FAO vil være det mest velegnede or-
gan, idet dog også UNECE vil kunne tænkes at kunne udfylde rollen godt, eventuelt i samarbejde
med andre FN-organer, navnlig FAO og UNEP.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Et samlenotat om sagen blev den 5. maj 2011 oversendt til Folketingets Europaudvalg.
3