Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3241 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1248629_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 15. maj 2013
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 27. maj 2013
SAMLENOTAT
1. Syrien .............................................................................................................................................2
2. EU's fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP) .....................................................................4
3. Mellemøsten .................................................................................................................................7
4. Mali/Sahel ....................................................................................................................................9
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248629_0002.png
1. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at diskutere den seneste udvikling i Syrien. Fokus ventes at være på genforhandlingen af sankti-
onsregimet, herunder især våbenembargoen og sanktionerne mod finanssektoren. Derudover ventes en drøftelse af
den humanitære situation i Syrien og i regionen, herunder behovet for yderligere humanitær bistand.
2. Baggrund
I Syrien anslår FN, at 6,8 millioner i Syrien har humanitære behov og at 4,25 millioner er internt
fordrevne. Kamphandlingerne har kostet mere end 70.000 mennesker livet, og har drevet mindst
1,45 millioner syrere på flugt til nabolandene, der har stadig sværere ved at håndtere presset.
Den 24. april udtalte den amerikanske forsvarsminister, Chuck Hagel, at man har indikationer på,
at kemiske våben er blevet anvendt i Syrien. Dog er man ikke i stand til fastslå hvor og af hvem.
FN har nedsat en undersøgelseskommission, der har til formål at undersøge alle påstandene.
EU’s sanktionsregime mod Syrien står med udløb d. 31. maj foran genforhandling på det kom-
mende rådsmøde. I den forbindelse ventes det, at især våbenembargoen vil blive genstand for
debat. På sidste rådsmøde, d. 22. april, lempede man sanktionerne overfor den oppositionskon-
trollerede oliesektor, og der pågår drøftelser om mulige lignende tiltag overfor andre dele af den
finansielle sektor, som er under oppositionens kontrol.
Som resultat af den amerikanske udenrigsminister John Kerrys besøg i Moskva d. 7. maj er USA
og Rusland blevet enige om at gøre et nyt forsøg på at finde en politisk løsning, baseret på det
såkaldte Geneve-kommuniké. Kerry og den russiske udenrigsminister Lavrov har annonceret en
international konference inden udgangen af maj. Man vil søge at få parterne i konflikten til at
deltage i konferencen.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i Syrien samt genforhandle sanktionsregimet med særlig
fokus på våbenembargoen og sanktionerne overfor den oppositionskontrollerede finanssektor.
Den humanitære situation i Syrien og i regionen ventes også drøftet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
En evt. tilpasning af sanktionsregimet over for Syrien må alt efter sanktionernes konkrete ud-
formning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes ad-
ministration af notifikations- og autorisationsregimer og forbud for såvel produkter samt finan-
sielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves efter den gældende ressortforde-
ling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle ekstra administrationsudgifter vil
afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien. Der henvises til gældende be-
stemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser af EU-sager, idet det bemær-
kes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i lighed med nuværende Iran-
sanktioner.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at der i spørgsmålet om våbenembargoen som udgangspunkt vil være uenighed
mellem forskellige grupper af lande, der enten ønsker en lempelse og/eller vil modsætte sig. En
større midtergruppe ventes at placere sig herimellem. I forhold til sanktionslempelser overfor
den oprørskontrollerede finanssektor ventes udpræget enighed.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Syrien. Danmark ønsker som udgangspunkt ikke
en yderligere militarisering af konflikten, ikke mindst grundet risikoen for spredning af våben.
Samtidig anerkender Danmark behovet for styrke støtten til oppositionskoalitionen. Det er lige-
ledes centralt for Danmark, at der opnås enighed i EU, og fra dansk hold ønsker man ikke at se
det samlede sanktionsregime falde. Danmark bakker fortsat op om det politiske spor, og ser po-
sitivt på et amerikansk-russisk initiativ til at styrke bestræbelserne på at bringe parterne til for-
handlingsbordet. Danmark støtter også et stærkt FN-engagement i bestræbelserne på at finde en
politisk løsning på konflikten, og bakker derfor op om Lakhdar Brahimis arbejde. Danmark er
fortsat en af de store humanitære bidragydere, og støtter desuden bestræbelserne på at bistå op-
positionen og det syriske folk i planlægningen af en kommende transitionsperiode.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sydlige naboer har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. april
2013.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248629_0004.png
2. EU's fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP)
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet forventes en drøftelse af forberedelsen af DER-drøftelsen af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspoli-
tik (CSDP) i december 2013, hvor bl.a. EU’s forsvarsindustri, EU’s kampgrupper samt EU’s civile og militæ-
re CSDP-missioner ventes drøftet. Udenrigsministrene forventes i forbindelse med drøftelsen at fokusere på synlig-
heden og effektiviteten af CSDP’en, herunder med særligt fokus på de civile missioner.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd gav i december 2012 Kommissionen, Den Fælles Udenrigstjeneste og Rå-
det i opdrag at styrke og videreudvikle EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP’en) med
fokus på særligt tre områder: (1) styrkelse af EU’s evne til at gennemføre civile og militære opera-
tioner, (2) styrkelse af de militære kapabiliteter bl.a. gennem multinationalt samarbejde, (3) styr-
kelse af den forsvarsindustrielle base. Processens første fase, som har en mere uformel karakter
vil vare indtil september, hvor Den Høje Repræsentant Catherine Ashton vil præsentere sin rap-
port for medlemsstaterne. Herefter vil processens anden og sidste fase gradvist formaliseres frem
mod DER. Endvidere vil Kommissionen skulle fremlægge en meddelelse om styrkelse af den
europæiske forsvarsindustrielle base, forventeligt ultimo juni.
Forsvarsministrene drøftede d. 23. april forberedelsen af DER-drøftelsen af EU’s fælles sikker-
heds- og forsvarspolitik i december 2013 . I forbindelse hermed var der støtte til en styrkelse af
EU-institutionernes bidrag til at styrke den europæiske forsvarsindustri og en forstærket forsk-
ningsindsats, der inkluderer de små og mellemstore virksomheder. Udenrigsrepræsentant Ashton
ville til september rapportere til Rådet om forberedelserne herom.
Drøftelsen på kommende udenrigsråd ventes at fokusere på den civile del af CSDP’en – der også
udgør størstedelen af de igangværende missioner. I løbet af det seneste år har EU lanceret tre nye
civile CSDP-missioner. Det drejer sig om:
- EUCAP Sahel Niger, som blev etableret den 16. juli 2012 og har sit hovedsæde i Niamey.
Missionen har til formål at understøtte Nigers myndigheder inden for bekæmpelse af ter-
rorisme og organiseret kriminalitet gennem kapacitetsopbygning. Arbejdet foregår gen-
nem rådgivning og gennemførelse af træningsprogrammer. Missionen har samtidig til op-
gave at bidrage til den regionale koordination af imødegåelsen af fælles sikkerhedstrusler i
Sahel-regionen. Senest er missionens forbindelser til nabolandet Mali blevet styrket.
- EUAVSEC South Sudan, som blev etableret den 18. juni 2012 og opererer i Jubas luft-
havn. Missionen har til formål at bidrage til en bæredygtig og effektiv administration af
Jubas internationale lufthavn gennem træningsindsatser inden for luftfartssikkerhed,
grænsekontrol og retshåndhævelse. Arbejdet sker i erkendelsen af, at en velfungerende in-
ternational lufthavn er afgørende for et levedygtigt Sydsudan.
- EUCAP Nestor, der blev etableret den 16. juli 2012 og har til opgave at styrke den mari-
time kapacitet i kyststaterne på Afrikas Horn og i Det Indiske Ocean. Indsatsen sker gen-
nem kapacitetsopbygning, der i første omgang målrettes til Somalia, Djibouti, Kenya og
Seychellerne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med baggrund i de tre nye civile CSDP-missioner og den snarlige etablering af yderligere, først
og fremmest i Libyen, har EU og medlemsstaterne løbende fokus på at sikre missionernes effek-
tivitet og samspil med lokale og regionale aktører. Medlemsstaterne er i den forbindelse bl.a. op-
mærksomme på, hvordan man styrker EU’s evne til at reagere hurtigt på nye behov for krise-
håndtering på det civile område samt hvorledes man bedre sikrer imødegåelsen af de finansielle,
materielle og administrative behov i forbindelse med lanceringen af nye civile CSDP-missioner.
Endelig er man opmærksom på behovet for at sikre et bedre samspil mellem de civile CSDP-
missioner og EU’s øvrige udenrigspolitiske instrumenter.
3. Formål og indhold
I opfølgning på drøftelsen blandt forsvarsministrene d. 23. april 2013, ventes udenrigsministrene
at drøfte forberedelsen af DER-drøftelsen om EU’s fælles sikkerheds og forsvarspolitik i decem-
ber 2013, herunder særligt synligheden og effektiviteten af de civile CSDP-missioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt medlemslandene til det videre arbejde med udvikling og
optimering af CSDP’en, herunder om behovet for at sikre effektive og responsive civile CSDP-
missioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet udviklingen af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.
Fra dansk side støttes et øget fokus på sikringen af effektive og responsive civile CSDP-
missioner. Samtidig understreges det, at missionerne bør virke i tæt samspil med EU’s øvrige
udenrigspolitiske instrumenter, med behørig hensyntagen til missionernes operabilitet.
Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i udarbejdelsen og gennemfø-
relsen af afgørelser og aktioner, som har indvirkning på forsvarsområdet. Danmark deltager fuldt
ud i den civile del af CSDP’en.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udviklingen af CSDP’en har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
19. april 2013.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248629_0007.png
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling, herunder mulighederne for en
genoptagelse af fredsforhandlingerne efter den israelske regeringsdannelse og præsident Obamas besøg i Israel og
Palæstina i marts 2013. I den forbindelse vil der være fokus på EU’s rolle i fredsprocessen, og herunder også
gennemførelsen af rådskonklusionerne fra 14. maj 2012.
2. Baggrund
Forhandlingssituationen er fastlåst mellem den israelske og den palæstinensiske regering, der ikke
har ført direkte forhandlinger siden efteråret 2010. Fokus er derfor nu på de amerikanske be-
stræbelser for at bringe parterne tilbage på forhandlingssporet. Udenrigsminister Kerry har efter
Obamas besøg i regionen i marts 2013 søgt at undersøge parternes reelle vilje til direkte forhand-
linger, og om de vil kunne føre nogen vegne. Af hensyn til muligheden for at afprøve parternes
vilje til kompromis i følsomme spørgsmål holdes indholdet af drøftelserne tæt til kroppen.
USA arbejder sideløbende på et nyt, robust økonomisk initiativ, som skal understøtte den politi-
ske proces. Der er tale om forberedelse af et omfattende privatsektorinitiativ, der skal muliggøre
og fremme private investeringer på Vestbredden og frigøre potentialet for økonomisk vækst og
arbejdspladser.
Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne af
Kvartettens erklæring af 23. november 2011. EU har i form af rådskonklusionerne fra 14. maj
2012 og senest rådskonklusionerne af 10. december 2012 anlagt en styrket indsats i forhold til
støtte til en levedygtig palæstinensisk stat samt de israelske bosættelsesudvidelser, der kan inde-
bære en reel forhindring for en fredsløsning.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248629_0008.png
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed USA. Målet med EU’s bestræbelser er, i samarbejde med det inter-
nationale samfund, at understøtte mulighederne for en snarlig genoptagelse af fredsforhandlin-
gerne med henblik på realisering af en to-stats-løsning og en varig og omfattende regional fred.
Fra dansk side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsop-
bygning. Fra dansk side tager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerne
en samlet EU-opfølgning på rådskonklusionerne af 14. maj 2012 og 10. december 2012, herun-
der for så vidt angår situationen i område C.
10. Regeringens generelle holdning
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. februar 2013.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248629_0009.png
4. Mali/Sahel
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af situationen i Mali med udgangspunkt i højniveaukonferencen til støtte for Malis
transition afholdt i Bruxelles den 15. maj samt Sikkerhedsrådets seneste resolution, der autoriserer indsættelsen
af en FN-styrke i Mali. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
FN’s Sikkerhedsråd vedtog den 25. april 2013 resolution 2100 vedrørende Mali på baggrund af
FN Generalsekretærens rapport af 26. marts 2013. Centralt i resolutionen er autorisationen af
FN-missionen MINUSMA under FN-pagtens kapitel VII, der ventes at overtage
stabiliseringsopgaven fra AFISMA den 1. juli 2013 afhængigt af den aktuelle sikkerhedssituation.
MINUSMA får mandat for 12 måneder og ventes udgjort af ca. 11.200 militærfolk, hvoraf
AFISMA styrkerne forventes at udgøre kernen af MINUSMA styrken, og hertil 1.440 politifolk.
Der forudses endvidere en fransk styrke, der kan intervenere i de tilfælde, hvor MINUSMA er
under direkte og alvorlige angreb.
Frankrig, EU og Mali har den 15. maj 2013 været værter for en højniveaukonference til støtte for
Malis transitionsplan. Omkring 100 lande og organisationer var inviteret. Danmark var
repræsenteret ved udviklingsministeren. Formålet med konferencen var at sikre, at det
internationale samfund i størst mulig grad koordinerer sin støtte til Mali, og at bistanden
understøtter Malis egen transitionsstrategi for 2013-14. Danmark udmeldte på konferencen
støtte til Malis transitionsstrategi på 100 mio. kr., hvoraf halvdelen ventes givet som bidrag til
EU's Statsopbygningskontrakt. Danmark har siden 2009 støttet den internationalt anerkendte
organisation Centre for Humanitarian Dialogue (CHD) i dens arbejde med konfliktløsning i
lokalsamfundene i det nordlige Mali. Baseret på CHD’s erfaringer og ”lessons learned”
præsenterede Danmark forud for højniveaukonferencen et non-papir vedrørende behovet for
inddragelse af alle relevante aktører i en inklusiv national dialog- og forsoningsproces. Papiret
argumenterer for, at eftersom de, der greb til våben i det nordlige Mali, primært gjorde det af
opportunistiske (og ikke politiske eller religiøse) årsager, så er der behov for en bred og
inkluderende dialog, der adresserer både civilbefolkningens og de tidligere væbnede gruppers
synspunkter. Papiret skitserer tre konkrete og internt forbundne faser for en sådan dialog- og
forsoningsproces og opfordrer til, at den maliske Dialog- og Forsoningskommission inddrager
erfaringerne i dens nuværende arbejde. Det danske non-papir er blevet positivt modtaget i EU-
kredsen. Generelt blev der fra EU's side sendt et signal på højniveaukonferencen om fortsat
støtte til Mali samtidig med, at der blev stillet klare krav om behovet for, at den maliske regering
fortsat engagerer sig i implementeringen af dens køreplan, herunder ikke mindst afholdelse af
valg inden årets udgang og fremdrift i dialog- og forsoningsprocessen.
EU’s nyudnævnte Særlige Repræsentant til Sahel er i gang med at etablere sig med et lille set-up
både i Bamako og Bruxelles. En væsentlig opgave for Reveyrand-de Menthon er at få accelereret
implementeringen af EU’s Sahel-strategi. Formuleringen af det danske Sahel-initiativ, der vil
komplementere og understøtte EU's Sahel-strategi skrider fremad. I perioden 2013-17 vil
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark med 125 mio. kr. støtte indsatser inden for mægling og konfliktforebyggelse, sikkerhed
og stabilitet samt forebyggelse af ekstremisme og anti-radikalisering. EU har udvist stor interesse
for det danske Sahel-initiativ.
EU’s militære træningsmission, EUTM Mali, har til formål at træne og understøtte Malis rege-
ringshær. Missionen er fuldt udrullet med over 500 mand deployeret, og træningen af de maliske
tropper er påbegyndt. Danmark deltager ikke i EUTM Mali som følge af forsvarsforbeholdet. På
rådsmødet (udenrigsanliggender) den 22.-23. april udtrykte EU desuden vilje til at se på yderlige-
re muligheder for at støtte Malis rets- og sikkerhedssektor, inkl. gennem EU’s sikkerheds- og for-
svarspolitik.
Krisen i Mali har haft betydelige humanitære konsekvenser og de humanitære behov er særligt
akutte i de nordlige dele af Mali. Ifølge seneste FN rapport vedrørende den humanitære situation
i Mali har krisen resulteret i omkring 282.000 internt fordrevne og omkring 174.000 flygtninge i
nabolandene. Samlet vurderer FN, at 4.2 mio. mennesker i Mali har behov for humanitær bi-
stand, hvoraf 2 mio. er udsat for akut fødevareusikkerhed.
3. Formål og indhold
Drøftelsen på rådsmødet ventes at gøre status for den aktuelle situation i Mali på baggrund af
udfaldet af den internationale højniveaukonferencen til støtte for Mali den 15. maj 2013 samt
vedtagelsen af FN’s Sikkerhedsrådsresolution 2100 af 25. april 2013, der bl.a. autoriserer
indsættelsen af en FN-styrke i Mali pr. 1. juli 2013.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om at fastholde presset på den maliske
overgangsregering til at sikre en effektiv implementering af den maliske køreplan, herunder i
særlig grad afholdelse af præsident- og parlamentsvalg inden årets udgang samt et reelt
engagement i dialog- og forsoningsprocessen. Der er i EU fokus på regional forankring, lokalt
ejerskab og behovet for stærk international koordination. Der er enighed om at situationen i Mali
kræver en bredspektret tilgang, der trækker på politiske, udviklingspolitiske, humanitære så vel
som militære bidrag.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på, at der ikke er tale om en ”business as usual” situation i Mali, men
at den politiske proces i Mali må accelereres, således at der afholdes præsident- og parlamentsvalg
inden årets udgang, og at dialog- og forsoningsprocessen i overensstemmelse med det danske
non-papir bliver både bred og inklusiv, således at alle befolkningsgrupper i Mali involveres.
Danmark støtter op om en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel-regionen og ser gerne, at
implementeringen af EU’s Sahel-strategi accelereres, hvilket vil være en hovedprioritet for den
nyudnævnte EUSR for Sahel.
Som følge af forsvarsforbeholdet kan Danmark ikke deltage i beslutninger om eller udførelsen
af EUTM Mali.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 19. april 2013.
11