Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3242 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
1248976_0001.png
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmøde den 29. - 30. maj 2013 (rum- og forskningsdelen)
Rumdelen
Punkt 8
Meddelelse fra Kommissionen om ”EU’s politik for
rumindustrien – Udnyttelse af potentialet for økono-
misk vækst i rumsektoren”
KOM (2013) 108
- Vedtagelse af rådskonklusioner
side 3
15. maj 2013
Punkt 9
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om oprettelse af et støtteprogram for overvågning og
sporing i rummet
KOM (2013) 107
- Fremskridtsrapport
Forskningsdelen
Punkt 10
Horisont 2020
(a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om Horisont 2020 – rammeprogram for forskning
og innovation (2014-2020)
KOM (2011) 809
(b) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet til
gennemførelse af Horisont 2020 – rammeprogram for
forskning og innovation (2014-2020)
KOM (2011) 811
(c) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om reglerne for formidling og deltagelse i ”Hori-
sont 2020 – rammeprogram for forskning og innovati-
on (2014-2020)”
KOM (2011) 810
- Politisk drøftelse
Punkt 11
Fælles programlægning
KOM dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Punkt 12
Meddelelse fra Kommissionen om ”Højtydende data-
behandling – Europas position i det globale kapløb”
KOM (2012) 45
- Vedtagelse af rådskonklusioner
side 6
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Telefon
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
side 9
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
Ref.-nr.
13/000070-04
side 26
side 28
Side
1/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0002.png
Punkt 13
Meddelelse fra Kommissionen om ”Styrket og mere
målrettet samarbejde mellem EU og internationale
parter inden for forskning og innovation”
KOM (2012) 497
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Punkt 14
Rådgivende arbejde for det europæiske forskningsrum
(ERA)
KOM dokument foreligger ikke
- Vedtagelse af rådsresolution
side 30
side 33
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
2/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0003.png
Punkt 8
Meddelelse fra Kommissionen om ”EU’s politik for rumindu-
strien – Udnyttelse af potentialet for økonomisk vækst i rumsek-
toren”
KOM (2013) 108
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Rumbaserede systemer har en stadig stigende betydning for alle europæers hver-
dagsliv. Mange systemer, der er essentielle for dagligdags komfort og sikkerhed, er
baseret på rumbaserede systemer. Telefoni, finansielle transaktioner, transportsik-
kerhed og vejrudsigter er i dag utænkelige uden rumbaserede systemer og teknolo-
gier. Med den øgede afhængighed af rumbaserede systemer og infrastruktur er
styring, sikring af fortsat drift, uafhængig adgang til rumteknologier samt evnen til
at placere rumsystemer i rummet også blevet et vigtigt element i en europæisk
rumpolitik.
Kommissionen vedtog den 28. februar 2013 meddelelsen ”EU’s politik for rumin-
dustrien”. I meddelelsen identificerer Kommissionen fem overordnede formål med
en europæisk industripolitik for rummet. I udkastet til rådskonklusioner inviteres
Kommissionen til at arbejde videre med EU’s rumindustripolitik.
Udkast til rådskonklusioner forventes vedtaget på Konkurrenceevnerådsmødet
(rumdelen) den 30. maj 2013.
2. Baggrund
Rummet har en stadig stigende betydning for alle europæers hverdagsliv. Mange
systemer, der er essentielle for dagligdags komfort og sikkerhed, er baseret på
rumbaserede systemer. Telefoni, finansielle transaktioner, transportsikkerhed og
vejrudsigter er i dag utænkelige uden rumbaserede systemer og teknologier. Med
den øgede afhængighed af rumbaserede systemer og infrastruktur er styring, sik-
ring af fortsat drift, uafhængig adgang til rumteknologier samt evnen til at placere
rumsystemer i rummet også blevet et vigtigt element i en europæisk rumpolitik.
Med den stigende globale konkurrence på rumområdet og for at sikre en fortsat
uafhængig europæisk adgang til og udvikling af rumbaserede systemer er der be-
hov for at drøfte en europæisk rumindustripolitik, der dels afspejler EU’s generelle
principper om konkurrenceudsættelse, og dels tager udgangspunkt i områdets stra-
tegiske og teknologiske betydning for Europa. EU har med den nye traktat (TFEU
artikel 189) et klart mandat til at engagere sig i rumpolitiske spørgsmål.
Kommissionen vedtog den 28. februar 2013 meddelelsen ”EU’s politik for rumin-
dustrien”. I meddelelsen identificerer Kommissionen fem overordnede formål med
en europæisk industripolitik for rummet:
1. Etablering af et sæt sammenhængende og stabile lovgivningsmæssige
rammer.
2. Videreudvikling af en konkurrencedygtig, solid, effektiv industriel base
præget af balance i Europa og støtte til små og mellemstore virksomheders
deltagelse.
3. Støtte af EU’s rumindustris globale konkurrenceevne gennem tilskyndelse
af sektoren til at blive mere omkostningseffektiv i hele værdikæden.
4. Udvikling af markeder for rumapplikationer og –tjenester.
5. Sikring af teknologisk uafhængighed og en uafhængig adgang til rummet.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
3/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0004.png
3. Formål og indhold
I udkast til rådskonklusioner inviteres Kommissionen til at arbejde videre med en
EU-rumindustripolitik inden for de overordnede fem formål, som blev præsenteret
i Kommissionens meddelelse om EU’s politik for rumindustrien.
Disse formål søges opnået gennem en række tiltag som:
Forbedrede rammebetingelser
Herunder skal standardiseringer af rumkomponenter og teknologier formindske
omkostningerne og øge den europæiske konkurrenceevne.
Støtte til forskning og innovation.
Europæisk konkurrenceevne i rummet skal opretholdes ved at sikre europæisk ik-
ke-afhængighed i rumteknologier og støtte innovation i nye rumteknologier.
Styrelsen for Forskning og
Udvidelse af rækken og brugen af tilgængelige finansielle instrumenter
Mulighederne for at facilitere adgang til finansiering særligt for SMV’er skal un-
dersøges yderligere.
Bedre udnyttelse af udbudspolitikken
Der skal over for rumvirksomhederne udvikles en tilgængelig, klar og langsigtet
plan for det institutionelle marked. Dertil skal programmer, der involverer både
Kommissionen og ESA, via en tidlig koordinering sikre, at der sker en ubesværet
overgang mellem udviklingsfasen og udbuddet af den operationelle fase.
Uafhængig adgang til rummet
Rådet erkender betydningen af uafhængig, pålidelig og omkostningseffektiv ad-
gang til rummet og opfordrer Kommissionen til i tæt samarbejde med ESA og
medlemslandene at undersøge dette spørgsmål herunder spørgsmålet om at benytte
europæiske løfteraketter.
Oprettelse og drift af en Europæisk rumovervågningstjeneste (SST service)
Der skal etableres en organisatorisk ramme på EU-niveau til at støtte oprettelsen og
driften af en rum-overvågningsservice for at sikre forsyningssikkerhed af rumbase-
ret infrastruktur.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådskonklusioner har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen blev drøftet på et møde i EU-Specialudvalget for Forskning den 13. maj
2013. Dansk Industri afgav høringssvar. Herunder følger et kort resumé af deres
svar.
Innovation
Side
4/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0005.png
DI
DI finder, at ESA er et velfungerende agentur med unikke kompetencer på rumom-
rådet. Der er betydelige teknologiudviklingsprogrammer i ESA, som EU’s planlag-
te foranstaltninger bør udføres som supplement til eller samordnes med.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene er generelt positive over for etablering af en europæisk rumindustri-
politik. Nogle medlemslande ønsker en stor involvering i rumindustripolitikken fra
EU’s side, hvorimod andre lande ønsker mindre involvering.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringens finder, at der er et behov for en overordnet EU-rumindustripolitik. Euro-
pæisk rumindustri har hidtil primært opereret inden for rammerne af ESA og dennes
udbudsregler baseret på ’juste retour’. Med en langt større EU-involvering på rumom-
rådet herunder udvikling og udbud af store rumbaserede infrastrukturer er der behov
for en synlig og gennemskuelig industripolitik, der dels tager udgangspunkt i EU’s
generelle principper om konkurrenceudsættelse og dels afspejler områdets strategi-
ske og teknologisk vigtige natur for Europa.
Regeringen vil endvidere arbejde for, at der ikke udvikles særlige instrumenter
eller løsninger målrettet rumindustrien på områder, hvor der i forvejen er velfunge-
rende etablerede instrumenter, der dækker de samme behov.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg som et grund- og
nærhedsnotat. Notatet blev fremsendt til Folketingets Europaudvalgt den 27. marts
2013.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
5/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0006.png
Punkt 9
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om opret-
telse af et støtteprogram for overvågning og sporing i rummet
KOM (2013) 107
- Fremskridtsrapport
1. Resumé
Den foreliggende afgørelse vedrører etablering af et uafhængigt og selvstændigt
europæisk støtteprogram for overvågning og sporing i rummet (Space Surveillance
and Tracking - SST), der skal søge at forhindre sammenstød mellem rumfartøjer
eller mellem rumfartøjer og rumskrot, samt overvåge ukontrolleret genindtræng-
ning af rumfartøjer eller dele heraf i Jordens atmosfære.
Stadig flere samfundsområder er i stigende grad afhængig af rumbaserede tjene-
ster som navigationssignaler, telekommunikation, vejrudsigter, geodata og varsling
i forbindelse med natur og menneskeskabte hændelser. Med den stigende af-
hængighed har evnen til at beskytte disse rumbaserede systemer fået større betyd-
ning for forsyningssikkerheden. Der er på nuværende tidspunkt kun en begrænset
og spredt kapacitet i Europa til at overvåge satellitter, rumskrot samt ukontrolleret
indtrængning af rumobjekter i Jordens atmosfære. Desuden er der ingen egentlig
service til at udstede kollisionsadvarsler for satellitoperatørerne.
På Konkurrenceevnerådsmødet (rumdelen) den 30. maj 2013 vil formandskabet
præsentere en fremskridtsrapport med status for forhandlingerne.
2. Baggrund
Stadig flere samfundsområder er i stigende grad afhængig af rumbaserede tjenester
som navigationssignaler, telekommunikation, vejrudsigter, geodata og varsling i
forbindelse med natur og menneskeskabte hændelser. Rumbaserede tjenester har
dertil en stigende økonomisk betydning for vigtige områder i økonomien, under-
støtter borgernes sikkerhed og er blevet afgørende for gennemførelsen af en lang
række EU-politikområder som klima- og miljøovervågning, landbrugs-, fiskeri og
ressource-udnyttelse, teknologisk udvikling, industriel innovation og europæisk
konkurrenceevne.
Den stigende afhængighed af rumbaserede tjenester har samtidig øget samfundets
sårbarhed over for utilsigtede nedbrud i disse tjenester. Nedbrud vil i dag have
betydelige økonomiske og samfundsmæssige konsekvenser.
De sidste 50 års rumaktiviteter har efterladt en betydelig mængde rumskrot og ud-
tjente satellitter i omløb om jorden. Kombineret med et stadigt stigende antal satel-
litter i forskellige kredsløb om jorden er der i dag et dagligt behov for at iværksætte
initiativer til at undgå kollisioner. Dertil kommer, at en del af dette rumskrot jævn-
ligt foretager ukontrolleret genindtrængning i jordens atmosfære.
Udover at der arbejdes på at mindske mængden af ny rumskrot og satellitternes
sårbarhed ved kollisioner, er det nødvendigt med en ny SST-tjeneste til at identifi-
cere, kortlægge, katalogisere og løbende overvåge satellitter og rumskrot i deres
baner omkring jorden. Derved kan satellitoperatører inden, under og efter opsen-
delse sikre sig bedst mod kollisioner og derved undgå betydelige økonomiske tab.
Afgørelsen om støtteprogram for overvågning og sporing i rummet (Space Surveil-
lance and Tracking – SST) vedrører etablering af et uafhængigt og selvstændigt
europæisk støtteprogram for overvågning og sporing i rummet, der skal søge at
Side
6/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0007.png
forhindre sammenstød mellem rumfartøjer eller mellem rumfartøjer og rumskrot,
samt overvåge ukontrolleret genindtrængning af rumfartøjer eller dele heraf i Jor-
dens atmosfære.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 189 og skal vedtages efter den
almindelige lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at Den Europæiske Unions Satellitcenter (European Union
Satellite Centre, EUSC) skal være ansvarlig for driften og levering af SST-
tjenester. Tjenesterne vil primært bygge på eksisterende jordbaserede sensorer som
teleskoper og radar i medlemslandene.
SST tjenesterne vil omfatte:
(a) Risikovurderingen af mulige kollisioner mellem rumfartøjer eller mellem
rumfartøjer og rumskrot, samt udstedelse af kollisionsadvarsler.
(b) Detektere og foretage risikovurderingen af kredsløbseksplosioner eller
sammenstød.
(c) Risikovurderingen af og varsling i forbindelse med ukontrolleret genind-
trængning af rumobjekter og rumskrot i Jordens atmosfære samt forudsi-
gelse af tidspunkt og nedslagssted.
SST tjenesterne vil blive leveret til medlemslande, Rådet, Kommissionen, Tjene-
sten for EU’s optræden udadtil (European External Action Service – EEAS), of-
fentlige og private satellitoperatører og offentlige myndigheder, der beskæftiger sig
med civilbeskyttelse.
Deltagelse i etablering og driften af systemet er ikke obligatorisk for medlemslan-
dene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet. Formålet med forslaget er at etablere en europæisk SST-tjeneste ved en
sammenslutning af allerede eksisterende nationale aktiviteter, der tilsammen
overstiger den finansielle og tekniske kapacitet i de enkelte medlemslande, og
som kun kan opnås på tilfredsstillende måde på EU-plan. Kommissionen vurderer
ligeledes, at den foreslåede indsats ikke går ud over, hvad der er nødvendigt i
forhold til de foreslåede omkostninger og styringsmodel.
Regeringen kan på det foreliggende grundlag støtte Kommissionens vurdering af,
at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Der er ingen gældende dansk ret på området.
7. Konsekvenser
Kommissionen foreslår, at der afsættes 70 mio. EUR til forslaget i perioden
2014-2020. Da Danmark betaler ca. 2 % af EU’s budget, svarer det til, at Dan-
mark bidrager med ca. 10,5 mio. kr. over den syvårige periode. Det endelige be-
løb afhænger dog af forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme.
Side
7/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0008.png
8. Høring
Sagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget for Forskning den 13. maj
2013. Dette gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere medlemslande har udtrykt ønske om at få større klarhed over hvordan pro-
grammet skal fungere i praksis.
Der er en generel forståelse mellem landene, der besidder den fornødne infra-
struktur, at EU ikke skal opbygge egen kapacitet på området, men udelukkende
koordinere og samle de fornødne informationer og derved tilbyde en SST-tjeneste
til europæiske satellitoperatører inden for en nærmere forudbestemt økonomisk
ramme.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er umiddelbar positiv over for etableringen af en europæisk SST-
tjeneste, da der er en lang række økonomiske fordele ved at sikre forsyningssik-
kerhed af rumbaserede tjenester. Regeringens støtter, at der tages afsæt i eksiste-
rende infrastruktur i de enkelte medlemslande og ikke opbygges parallelle kom-
petencer på EU-niveau. Regeringen støtter ligeledes, at den påtænkte service
etableres i en eksisterende struktur, som f.eks. EU’s Satellite Centre (EUSC), og
at der ikke opbygges en ny organisation til formålet.
Danmark anerkender også de potentielle udenrigs- og sikkerhedspolitiske aspek-
ter af forslaget, og herunder de øgede krav til sikkerhed og klassificering af data,
da andre staters rumkompetencer og infrastruktur kortlægges med initiativet. Det
fremgår af afgørelsen, at leveringen af SST-tjenester alene bør tjene civile for-
mål, og at rent militære krav ikke er omfattet af afgørelsen. Danmark deltager i
overensstemmelse med forsvarsforbeholdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
8/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0009.png
Punkt 10
Horisont 2020
(a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og innovation
(2014-2020)
KOM (2011) 809
(b) Forslag til Rådets afgørelse om særprogrammet til gennem-
førelse af Horisont 2020 – rammeprogram for forskning og in-
novation (2014-2020)
KOM (2011) 811
(c) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
reglerne for formidling og deltagelse i ”Horisont 2020 – ram-
meprogram for forskning og innovation (2014-2020)”
KOM (2011) 810
- Polisk drøftelse
Styrelsen for Forskning og
Innovation
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 30. november 2011 sin lovpakke om EU’s kommende
rammeprogram for forskning og Innovation – Horisont 2020. Lovpakken består
af forslag til hovedforordning, særprogram og regler for deltagelse. Rådet nåede
til enighed om en delvis generel indstilling på hovedforordningen på rådsmødet
den 30. maj 2012, om regler for deltagelse på rådsmødet den 10. oktober 2012
og om særprogrammet på rådsmødet den 11. december 2012. Europa-
Parlamentets udvalg for Industri, Forskning og Energi (ITRE) vedtog sine rap-
porter om Horisont 2020 den 28. november 2012. Forhandlingerne mellem Rådet
og Europa-Parlamentet om rammeprogram og om regler for deltagelse er nu i en
fase, hvor der skal indgås kompromiser om de væsentligste knaster.
På konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 29.-30. maj 2013 lægges op
til en politisk drøftelse af de resterende udeståender i forhandlingerne mellem Rå-
det og Europa-Parlamentet.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 30. november 2011 sin lovpakke om EU’s kommende
rammeprogram for forskning og Innovation – Horisont 2020. Lovpakken består
af forslag til hovedforordning, særprogram og regler for deltagelse. Rådet nåede
til enighed om en delvis generel indstilling på hovedforordningen på rådsmødet
den 30. maj 2012, om regler for deltagelse på rådsmødet den 10. oktober 2012 og
om særprogrammet på rådsmødet den 11. december 2012. Europa-Parlamentets
udvalg for Industri, Forskning og Energi (ITRE) vedtog sine rapporter om Hori-
sont 2020 den 28. november 2012.
Kommissionens forslag om Horisont 2020 blev fremsendt med hjemmel i TEUF
artikel 172 og artikel 182 og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Kommissionens forslag til Horisont 2020’s særprogram blev fremsendt med
hjemmel i TEUF artikel 172 og artikel 182 og skal behandles efter TEUF artikel
182 stk. 4, hvorefter Rådet træffer afgørelse efter høring af Europa-Parlamentet og
Side
9/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0010.png
Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret fler-
tal.
Kommissionens forslag om regler for deltagelse blev fremsendt med hjemmel i
artikel 173, 183 og 188 og skal behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til Horisont 2020 består af 1) forordning om rammepro-
grammet for Horisont 2020, 2) afgørelse om særprogrammet for Horisont 2020
med uddybende beskrivelse af aktiviteterne og 3) forordning om regler for delta-
gelse.
3.1 Forordningen om rammeprogrammet for Horisont 2020
Styrelsen for Forskning og
Artikler
Kommissionen foreslår, at forordningen om Horisont 2020 tager udgangspunkt i
28 artikler.
I artikel 1 fastslås, at genstanden for forslaget er rammerne for Unionens støtte til
forsknings- og innovationsaktiviteter.
I artikel 2 defineres begreberne ’forsknings- og innovationsaktiviteter’, ’direkte
aktioner’, ’indirekte aktioner’, ’offentlig-privat partnerskab’ og ’offentlig-
offentligt partnerskab’.
I artikel 3 foreslås, at Horisont 2020 skal være et syvårigt rammeprogram svaren-
de til længden af de kommende finansielle perspektiver for EU for perioden
2014-2020.
I artikel 4 foreslås, at Horisont 2020 skal spille en central rolle i leveringen af
Europas vækststrategi Europa 2020-strategien.
I artikel 5 foreslås, at Horisont 2020 har følgende tre aktivitetsområder: ’viden-
skabelig topkvalitet’ ’industrielt lederskab’ og ’samfundsmæssige udfordringer’.
I artikel 6 foreslås et samlet budget på 87,74 mia. euro (ca. DKK 653 mia.) for-
delt på 27,818 mia. euro (ca. DKK 202 mia.) til videnskabelig topkvalitet, 20,280
mia. euro (ca. DKK 151 mia.) til industrielt lederskab, 35,888 mia. euro (ca.
DKK 267 mia.) til samfundsmæssige udfordringer, 2,212 mia. euro (ca. DKK
16,5 mia.) til Det Fælles Forskningscenters ikke-nukleare aktiviteter og 1,542
mia. euro (ca. DKK 11,5 mia.) til Det Europæiske Institut for Innovation og Tek-
nologi.
I artikel 7 foreslås, at Horisont 2020 skal være åbent for associering af tredjelan-
de.
I artikel 8 foreslås, at Horisont 2020 skal implementeres gennem et særprogram
og et bidrag til det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT).
I artikel 9 foreslås, at Horisont 2020 skal gennemføres i overensstemmelse med
den nye finansforordning
Innovation
Side
10/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0011.png
I artikel 10 foreslås, at Horisont 2020 kan finansiere direkte og indirekte aktioner.
I artikel 11 foreslås, at forordningen og regler for deltagelse finder anvendelse på
de indirekte aktioner.
Ifølge artikel 12 skal der i gennemførelsen af Horisont 2020 tages hensyn til råd
og bidrag fra rådgivende grupper.
Ifølge artikel 13 skal der etableres forbindelser og grænseflader mellem og inden
for indsatsområderne.
Ifølge artikel 14 skal gennemførelsen af Horisont 2020 tage højde for den løben-
de udvikling inden for videnskab, teknologi, innovation, markeder og samfund.
Ifølge artikel 15 skal der være fokus på fremme af ligestilling mellem køn i
forsknings- og innovationsaktiviteterne.
I artikel 16 foreslås det, at alle aktiviteter under Horisont 2020 skal gennemføres
under overholdelse af etiske principper og den relevante nationale lovgivning,
EU-lovgivning samt international lovgivning. Det foreslås, at følgende områder
ikke kan blive finansieret:
1. forskning i reproduktiv kloning af mennesker
2. forskning, der sigter mod at ændre menneskers arvemasse på en måde, der
gør ændringerne arvelige
3. forskning, der sigter mod at skabe menneskelige embryoner alene til forsk-
ningsformål eller for at fremskaffe stamceller, herunder ved kerneoverfør-
sel mellem kropsceller.
Ifølge artikel 17 skal Horisont 2020 gennemføres i komplementaritet med andre
EU-støtteprogrammer, herunder strukturfondene.
Ifølge artikel 18 skal der være særlig opmærksomhed omkring at sikre tilstrække-
lig deltagelse af SMV’er i Horisont 2020, og på at sikre at Horisont 2020 har
tilstrækkelig innovationseffekt for SMV’er. Som en del af målene med særpro-
grammet ’samfundsmæssige udfordringer’ og programmet ’lederskab inden for
støtte- og industriteknologi’ skal der indføres særlige foranstaltninger for SMV’er
med innovationspotentiale, og der skal afsættes et øremærket beløb til disse for-
anstaltninger.
Ifølge artikel 19 kan dele af Horisont 2020 gennemføres gennem offentlig-private
partnerskaber, der skal identificeres baseret på en række fastlagte kriterier. I et
begrænset antal tilfælde kan der ydes støtte til eksisterende fællesforetagender etab-
leret under det syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og
demonstration, nye offentlig-private partnerskaber baseret på art. 187 TFEU og til
andre finansieringsorganer jævnfør den nye finansforordning.
Ifølge artikel 20 skal Horisont 2020 bidrage til at styrke offentlig-offentlige part-
nerskaber, hvor aktioner og programmer på nationalt og regionalt niveau imple-
menteres fælles inden for EU. Særlig opmærksomhed skal gives til fælleseuropæ-
isk programlægning mellem EU’s medlemslande. Offentlig-offentlige partner-
skaber kan støttes gennem et ERA-NET instrument og gennem artikel 185-
initiativer.
Side
11/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0012.png
I artikel 21 foreslås det, at Horisont 2020 skal være åben for deltagelse af juridi-
ske enheder i tredjelande og internationale organisationer. Internationalt samar-
bejde vil blive fremmet i Horisont 2020. Særlige aktiviteter til at fremme interna-
tionalt samarbejde vil blive gennemført i Horisont 2020 som en del af den sam-
fundsmæssige udfordring ’inkluderende, innovative og sikre samfund’.
Ifølge artikel 22 skal aktiviteter vedrørende kommunikation og udbredelse af
resultater anses som en integreret del af alle aktiviteter.
I artikel 23 foreslås det, at Horisont 2020’s kontrolsystemer skal sikre en passen-
de balance mellem tillid og kontrol.
I artikel 24 foreslås det, at beskyttelsen af EU’s finansielle interesser sikres gen-
nem forordning nr. 2185/96.
Ifølge artikel 25 skal Kommissionen årligt systematisk monitorere gennemførel-
sen af Horisont 2020, særprogrammet og EIT og rapportere og udbrede resulta-
terne af monitoreringen.
Ifølge artikel 26 skal Kommissionen med hjælp fra eksterne eksperter udføre en
midtvejsevaluering af Horisont 2020 og EIT senest i 2017 og en ex-post-
evaluering senest i 2023.
I artikel 27 foreslås, at budgetrammen i artikel 6 også kan dække teknisk og ad-
ministrativ bistand, som er nødvendig for at sikre overgangen mellem dette pro-
gram og de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til afgørelse nr.
1982/2006/EF.
Ifølge artikel 28 skal denne forordning træde i kraft på tredjedagen efter offent-
liggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT).
EIT får midler direkte fra rammeprogrammet og er således ikke en del af særpro-
grammet.
Det specifikke mål er at integrere videntrekantens tre elementer - forskning, inno-
vation og uddannelse - og dermed styrke Unionens innovationskapacitet og tage fat
om samfundsmæssige udfordringer.
EIT skal primært, men ikke udelukkende, drives via videns- og innovationsfæl-
lesskaber (Knowledge and Innovation Communities – KIC’s). Videns- og inno-
vationsfællesskaberne skal primært adressere store samfundsmæssige udfordrin-
ger og skal gennem sine samplaceringscentre også være forbundet med regional-
politik.
3.2 Særprogrammet i Horisont 2020
Særprogrammet indeholder tre aktivitetsområder: ’Videnskabelig topkvalitet’
’Industrielt lederskab’ og ’Samfundsmæssige udfordringer’. Dertil kommer en
del omhandlende Det Fælles Forskningscenters ikke-nukleare direkte aktioner.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
12/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0013.png
I særprogrammet beskrives genstand, formål og budget, der alle er en reflektering
af hovedafgørelsen om Horisont 2020.
Videnskabelig Topkvalitet
Særprogrammet ’Videnskabelig Topkvalitet’ indeholder fire overordnede aktivi-
tetsområder: ’Det Europæiske Forskningsråd’, ’fremtidige og nye teknologier’,
’Marie Sklodowska-Curie-aktiviteter’ og ’forskningsinfrastrukturer’.
Det Europæiske Forskningsråd
Det Europæiske Forskningsråd vil fremme frontlinjeforskning i verdensklasse.
Det europæiske forskningsråd skal støtte forskerinitieret grundforskning inden
for alle forskningsdiscipliner. Det eneste evalueringskriterium er excellence.
ERC’s aktiviteter bestemmes af ERC’s eget videnskabelige råd, der skal arbejde
efter principperne videnskabelig excellence, autonomi, effektivitet, transparens
og ansvarlighed. Det Europæiske Forskningsråds videnskabelige råd etablerer
strategi, årligt arbejdsprogram og procedurer for evaluering af projektforslag
Fremtidige og nye teknologier
Aktiviteterne inden for fremtidige og nye teknologier (FET) dækker
grundforskning inden for nye og fremtidige teknologier.
De overordnede aktivitetsområder i forslaget er: ’FET-Åbent domæne: fremme af
nye idéer’, ’FET-Proaktive aktiviteter: fremme af nye temaer og samfund’ og
’FET-Flagskibe’: håndtering af store tværfaglige videnskabelige og teknologiske
udfordringer’.
Marie Sklodowska-Curie-aktioner
Det specifikke mål er at sikre den bedst mulige udvikling og den mest dynamiske
brug af Europas intellektuelle kapital for at opnå nye kvalifikationer og innovation
og således udnytte potentialet fuldt ud i alle sektorer og regioner.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ”Fremme af nye færdigheder
gennem indledende forskeruddannelser af topkvalitet”, ’Fremme af topkvalitet
gennem mobilitet på tværs af grænser og sektorer’, ’Stimulering af innovation
gennem gensidigt inspirerende videnudveksling’, ’Øgede strukturelle virkninger
gennem samfinansiering af aktiviteter’ og ’ Specifikke støtteaktioner og politiske
aktioner’.
Europæisk forskningsinfrastruktur
Det specifikke mål er at udruste Europa med forskningsinfrastruktur i verdensklas-
se, der er tilgængelig for alle forskere i og uden for Europa, så deres potentiale for
videnskabelige fremskridt og innovation kan udnyttes fuldt ud.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Udvikling af europæiske forsk-
ningsinfrastrukturer frem til og ud over 2020’, ’Fremme af forskningsinfrastruktu-
rers innovationspotentiale og deres menneskelige kapital’ og ’ Styrkelse af en eu-
ropæisk politik for forskningsinfrastruktur og internationalt samarbejde’.
Industrielt lederskab
’Industrielt lederskab’ indeholder tre aktivitetsområder ’Lederskab inden for støt-
te- og industriteknologi’, ’Adgang til risikovillig kapital’ og ’Innovation i små og
mellemstore virksomheder’
Side
13/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0014.png
Lederskab inden for støtte- og industrielteknologi
Det specifikke mål er at opretholde og opbygge globalt lederskab inden for støtte-
teknologi samt rumforskning og innovation, der danner grundlag for konkurrence-
evne i en række eksisterende og fremspirende industrier og sektorer.
Programmet indeholder aktiviteter inden for informations- og kommunikations-
teknologi, nanoteknologi, avancerede materialer, bioteknologi, avanceret produk-
tion og forarbejdning og rumforskning.
Adgang til risikofinansiering
Det specifikke mål er at medvirke til at rette op på markedssvigt, når det gælder
adgang til risikovillig kapital til finansiering af forskning og innovation.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er lånefaciliteten og egenkapitalfa-
ciliteten.
Innovation i SMV’er
Det specifikke mål er at stimulere væksten ved at øge graden af innovation i
SMV'er, dække deres forskellige innovationsbehov gennem hele innovationskreds-
løbet for alle typer innovation og derved skabe hurtigere voksende internationalt
aktive SMV'er.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Mainstreaming af SMV-støtte’
og ’Særlig støtte’.
Samfundsmæssige udfordringer
’Samfundsmæssige udfordringer’ indeholder aktiviteter inden for seks sam-
fundsmæssige udfordringer; ’Sundhed, demografisk udvikling og velfærd’, ’Fø-
devaresikkerhed, bæredygtigt landbrug, havforskning og bioøkonomi’, ’Sikker,
ren og effektiv energi’, ’Intelligent, grøn og integreret transport’, ’Klimaindsats,
ressourceeffektivitet og råvareforsyning’ og ’Inkluderende, innovative og sikre
samfund’.
Sundhed, demografisk udvikling og velfærd
Det specifikke mål er at forbedre livslang sundhed og velfærd for alle.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder inkluderer ’forståelse af determi-
nanter for sundhed, bedre sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse’; ’Udvikling
af effektive screeningprogrammer og bedre vurdering af sygdomsdisposition’,
’Bedre overvågning og beredskab’; ’Sygdomsforståelse’; ’Udvikling af bedre
forebyggende vacciner’; ’Bedre diagnoser’; ’Brug af in-silico-lægemidler til bed-
re forvaltning og forudsigelse af sygdomme’; ’Sygdomsbehandling’; ’Overførsel
af viden til klinisk praksis og skalerbare innovationsaktioner’; ’Bedre anvendelse
af sundhedsdata’; ’Overførsel af viden til klinisk praksis og skalerbare innovati-
onsaktioner’; ’Bedre anvendelse af sundhedsdata’; ’Bedre videnskabelige red-
skaber og metoder til støtte af politikformulering og lovgivningsmæssige behov’;
’Aktiv aldring, uafhængighed og intelligente omgivelser’; ’Individuel indflydelse
på sundhedsmæssig selvforvaltning’; ’Fremme af integreret behandling’
’Optimering af sundhedssystemernes effektivitet og nedbringelse af uligheder
gennem evidensbaseret beslutningstagning og formidling af bedste praksis samt
innovative teknologier og tilgange’.
Side
14/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0015.png
Fødevaresikkerhed, bæredygtigt landbrug, havforskning og bioøkonomi
Det specifikke mål er at sikre tilstrækkelige forsyninger af sikre fødevarer af høj
kvalitet og andre biobaserede produkter gennem udvikling af produktive og res-
sourceeffektive primærproduktionssystemer, fremme af tilknyttede økosystemtje-
nester sammen med konkurrencedygtige lavemissionskæder. Dette vil fremskynde
overgangen til en bæredygtig europæisk bioøkonomi.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Bæredygtigt landbrug og skov-
brug’, ’En bæredygtig og konkurrencedygtig landbrugsfødevareindustri, som
leverer en sikker og sund kost’; ’Udnyttelse af levende marine ressourcers
potentiale’ og ’Bæredygtige og konkurrencedygtige biobaserede industrier’.
Sikker, ren og effektiv energi
Det specifikke mål er at indføre et pålideligt, bæredygtigt og konkurrencedygtigt
energisystem, set i lyset af de stadig mere knappe ressourcer, stigende energibehov
og klimaændringerne.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Nedbringelse af energiforbruget
og CO
2
-fodaftrykket gennem intelligent og bæredygtig anvendelse’;
’Billig
og
kulstoffattig elforsyning’; ’Alternative brændstoffer og mobile energikilder’; ’Et
intelligent, fælleseuropæisk elnet’; ’Ny viden og nye teknologier’; ’Håndfaste
beslutninger og offentlighedens deltagelse’ og ’Udbredelse af energiinnovation
på markedet og styrkede markeder og forbrugere’.
Intelligent, grøn og integreret transport
Det specifikke mål er at udvikle et europæisk transportsystem, der er ressourcebe-
sparende, miljøvenligt, sikkert og integreret til gavn for borgerne, økonomien og
samfundet.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Ressourceeffektiv transport
med respekt for miljøet’; ’Bedre mobilitet, færre trafikpropper og øget
sikkerhed’; ’Den europæiske transportindustri i det globale førersæde’ og
’Samfundsøkonomisk forskning og fremadrettede aktiviteter vedrørende politiske
beslutninger’.
Klimaindsats, ressourceeffektivitet og råvareforsyning
Det specifikke mål er at udvikle en ressourceeffektiv økonomi, der er robust over
for klimaforandringer, og som opfylder den voksende verdensbefolknings behov
inden for bæredygtige rammer for planetens naturressourcer. Aktiviteterne skal
bidrage til at forbedre Europas konkurrenceevne og øge trivslen, alt imens de sikrer
miljømæssig integritet og bæredygtighed, holder den gennemsnitlige globale op-
varmning på under 2 °C og gør det muligt for økosystemerne og samfundet at til-
passe sig klimaforandringerne.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Bekæmpelse af
klimaforandringer og tilpasning hertil’; ’Bæredygtig forvaltning af
naturressourcerne og økosystemerne’; ’Sikring af bæredygtig forsyning af
råstoffer uden for energi- og landbrugsområdet’; ’Fremme overgangen til en grøn
økonomi gennem miljøinnovation’ og ’Udvikling af omfattende globale
observations- og informationssystemer på miljøområdet’.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
15/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0016.png
Inkluderende, innovative og sikre samfund
Det specifikke mål er at fremme inkluderende, innovative og sikre europæiske
samfund på baggrund af hidtil usete forandringer og voksende global indbyrdes
afhængighed.
De overordnede foreslåede aktivitetsområder er: ’Inkluderende samfund’, ’Inno-
vative samfund’ og ’Sikre samfund’.
Det Fælles Forskningscenters (JRC) ikke-nukleare aktiviteter
Det Fælles Forskningscenter (JRC) vil gennemføre forskning for at forbedre det
videnskabelige grundlag for politiske beslutninger, øge vores indsigt i de naturlige
processer, der ligger bag de samfundsmæssige udfordringer, og undersøge nye
videnskabelige områder og teknologier blandt andet gennem et program
vedrørende forberedende forskning.
Styrelsen for Forskning og
3.3 Regler for deltagelse og formidling
Ad I Indledende bestemmelser, art. 1-4
Reglerne for deltagelse gælder for deltagelse i indirekte foranstaltninger, men
ikke i direkte foranstaltninger, der udføres af Det Fælles Forskningscenter.
Ad II Regler for deltagelse
Ad IIi. Generelle bestemmelser, art. 5-7
Enhver juridisk enhed må deltage i aktioner. De konkrete arbejdsprogrammer kan
dog stille yderligere krav som eksempelvis udelukkelse af juridiske enheder etable-
ret i tredjelande.
Ad IIii. Tilskud, art. 8-33
Som minimum skal der i hver aktion deltage tre uafhængige juridiske enheder,
der hver er etableret i forskellige medlemsstater eller associerede stater. Dog kan
der undtages herfra, hvad angår SMV’er og hvad angår Det Europæiske Forsk-
ningsråd. Tilskud kan være af hvilken som helst type beskrevet i EU’s finansfor-
ordning.
Projektforslag skal evalueres efter kriterierne excellence, virkning og gennemfø-
relsens kvalitet og effektivitet, dog undtaget for Det Europæiske Forskningsråd,
hvor videnskabelig excellence er eneste vurderingskriterium.
Horisont 2020 kan finansiere op til 70 % af omkostningerne til udformning af pro-
totyper, afprøvning, demonstration, eksperimentel udvikling, styring, markedsin-
troduktion og programstøtteforanstaltninger.
Horisont 2020 kan finansiere op til 100 % for alle andre typer aktiviteter.
Indirekte omkostninger skal refunderes med en fast sats på 20 % af de totale om-
kostninger.
Ad IIiv Priser, offentlige indkøb og finansielle instrumenter art. 34-36
Kommissionen eller et tilskudsorgan kan uddele priser. Indkøb i form af præ-
kommercielle eller innovative løsninger skal foretages ifølge finansforordningen.
Finansielle instrumenter (for eksempel lån eller garantier) kan anvendes.
Innovation
Side
16/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0017.png
Ad IIvii. Eksperter, art. 37
Kommissionen kan bistås af uafhængige eksperter ved bedømmelsen af forslag.
Eksperterne findes og udvælges på grundlag af indkaldelse af ansøgninger fra
enkeltpersoner samt indkaldelse henvendt til nationale forskningsorganer, institu-
tioner eller virksomheder med henblik på opstilling af lister over egnede kandida-
ter. Kommissionen kan udpege eksperter uden for disse lister. Kommissionen
offentliggør lister over eksperter, der har deltaget i evalueringer.
Ad III. Reglerne for formidling af resultater, art. 38-51
Ad IIIi Resultater, art. 38-47
Resultater ejes af deltageren, der producerer dem. Hvis resultaterne kan anvendes
erhvervsmæssigt, skal dens ejere sikre, at den beskyttes under behørig hensynta-
gen til de berettigede interesser, især kommercielle, som deltagerne i den pågæl-
dende aktion har.
Styrelsen for Forskning og
Deltagerne skal nyttiggøre resultater eller sørge for, at de bliver nyttiggjort. Sker
dette ikke, kan Kommissionen formidle disse resultater. Denne formidling må
dog ikke krænke intellektuelle rettigheder og ejerens berettigede interesser. En
deltager, der påberåber sig berettigede interesser, skal påvise, at han vil få påført
uforholdsmæssig stor skade. Videreformidling af disse resultater må ikke ske før
Kommissionen eller tilskudsorganet har foretaget en beslutning om, hvorvidt de
vil overtage ejerskabet og foretage de nødvendige forholdsregler for beskyttelse
af ejerens rettigheder.
Ad IIIii Priser og udbud, art. 48-49
Støtte kan gives i form af priser, indkøb, prækommercielle indkøb og offentlige
indkøb af innovative løsninger.
Ad IV Afsluttende bestemmelser, art. 50-52
Forordning(EF) nr. 1906/2006 ophæves med virkning fra den 1. januar 2014.
Rådets delvise generelle indstilling for så vidt angår regler for deltagelse –
tilskud
Rådet fastlagde i sin delvise generelle indstilling følgende:
Horisont 2020 kan finansiere op til 70 % af omkostningerne til udformning af pro-
totyper, afprøvning, demonstration, eksperimentel udvikling, styring, markedsin-
troduktion og programstøtteforanstaltninger.
Horisont 2020 kan finansiere op til 100 % for alle andre typer aktiviteter.
Indirekte omkostninger skal refunderes med en fast sats på 25 % af de totale om-
kostninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udvalg for Industri, Forskning og Energi (ITRE) vedtog
sine rapporter om Horisont 2020 den 28. november 2012. Det er både Europa-
Parlaments og det irske formandskabs intention, at nå en førstebehandlingsaftale.
I forhold til Europa-Kommissionens forslag er nogle af de væsentligste forslag i
ITRE’s rapporter følgende:
Innovation
Side
17/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0018.png
Finansieringsmodellen
Europa-Parlamentet har foreslået, at beholde den eksisterende mulighed i FP7 for
at få finansieret de reelle indirekte omkostninger (full economic cost) og distinkti-
onen i støtte mellem store og små virksomheder, hvor store virksomheder modtager
en mindre støtteprocent.
Flytning af aktiviteter vedr. spredning af videnskabelig topkvalitet og udbredelse af
deltagelse og flytning af aktiviteter vedr. videnskab i samfundet
Europa-Parlamentet ønsker, at aktiviteterne vedrørende spredning af videnskabelig
topkvalitet og udbredelse af deltagelse og flytning af aktiviteter vedr. videnskab i
samfundet flyttes fra den nuværende sjette udfordring og gøres til selvstændige
programmer.
SMV-instrument - øremærkning af budget og centraliseret administration
Europa-Parlamentet ønsker at SMV-instrumentet skal have et selvstændigt budget
og skal administreres centralt og gennem helt åbne opslag (bottom-up) uafhængigt
af de andre formål i Horisont 2020.
Energiudfordringen - henvisning til Intelligent Energy Europe programmet og etab-
lering af nye aktivitetslinjer
Europa-Parlamentet ønsker at øremærke midler til det eksisterende Intelligent
Energy Europe (IEE)-program og ønsker at etablere nye aktiviteter vedrørende
decentraliseret energiproduktion, mindskning af miljøpåvirkningen fra overgangs-
energier, energiopbevaring og back-up og balanceringsteknologier.
Nye aktivitetslinjer om tværgående maritim forskning
Europa-Parlamentet ønsker at etablere aktivitetslinjer i den anden udfordring om
bioøkonomi vedørende maritim forskning. Det drejer sig om aktiviteter vedrørende
klimaændringers påvirkning af maritime økosystemer, udvikling af maritime om-
råders ressourcer og tværgående koncepter og teknologier, der kan fremme maritim
vækst.
Ny aktivitetslinje om kulturarv
Europa-Parlamentet ønsker at etablere en aktivitet vedrørende bevaring af europæ-
isk kulturarv under den femte udfordring om klima.
Andre nye aktivitetslinjer og underaktiviteter
Ud over de nævnte foreslåede ny aktiviteter har Europa-Parlamentet en række an-
dre minde ændringer og enkelte tilføjelser til de eksisterende aktiviteter
Hurtig adgang til innovation (fast track to innovation)
Europa-Parlamentet ønsker at introducere et nyt program benævnt fast track to
innovation. Dette fast track to innovation program skal indeholde støtte til både
små og store virksomheder, have åbne opslag (bottom-up), kort behandlingstid og
få partnere i projekterne.
Behandlingstid fra ansøgning til bevilling (time to grant)
Europa-Parlamentet ønsker at introducere restriktioner på, hvor lang behandlingsti-
den fra ansøgning til bevilling må være, hvilket vil være en afvigelse fra EU’s fi-
nansforordning.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
18/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0019.png
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver, at forslagene er udformet med henblik på at opnå størst
mulig merværdi og effekt på EU-plan og omfatter først og fremmest mål og akti-
viteter, der ikke kan gennemføres effektivt, hvis medlemsstaterne handler hver
for sig.
I lyset af at handling på EU-plan kan styrke de overordnede rammer for EU-
samarbejdet om forskning og innovation med henblik på at bevare den kritiske
masse på centrale områder anses nærhedsprincippet for respekteret.
6. Gældende dansk ret
Forslaget påvirker ikke gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget har ingen administrative konsekvenser udover indvirkningen på EU’s
budget. Kommissionens forslag medfører en udgift på EU’s budget på ca. 658,1
mia. kr. i perioden 2014-2020. Med den eksisterende EU-budgetnøgle betaler
Danmark ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved forslaget på
ca. 13,2 mia. kr. Det endelig budget for Horisont 2020 fastsættes som led i forhand-
lingerne om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.
8. Høring
Hele Kommissionens lovpakke i forhold til Horisont 2020 med rammeprogram,
særprogram og regler for deltagelse blev sendt i bred skriftlig høring, herunder i
EU-specialudvalget for forskning med frist den 10. januar 2012. Særprogrammet
er endvidere behandlet på et møde i EU-Specialudvalget for forskning den 18.
januar 2012 samt et møde den 9. maj 2012. Endvidere har sagen på ny været i
høring i EU-specialudvalget for forskning med frist den 21. november 2012.
Herunder følger et resumé af høringssvarene i alfabetisk rækkefølge.
Aarhus Universitet
I tillæg til høringssvaret sendt gennem Danske Universiteter lægger Aarhus Uni-
versitet vægt på, at den foreslåede overheadrate på 20 % skal øges til 40-50 %
AC
AC ønsker en styrkelse af ERC. AC pointerer, at de udpegede samfundsudfordrin-
ger ikke er specifikt europæiske men globale, hvilket kræver større inddragelse af
tredjelande. Administrative forenklinger, et loft over antallet af tidsbegrænsede
ansættelser og samme ansættelsesvilkår for Marie Sklodowska-Curie gæsteforskere
som deres kolleger på værtsuniversiteterne, skal gøre Horisont 2020 attraktivt for
forskere.
Byggeriets organisationer
Byggeriets organisationer støtter et større markedsfokus med praksisnær forsk-
ning og SMV-inddragelse, dog ikke på bekostning af grundforskning. Byggeriets
organisationer advarer mod at kombinere kriterier, eksempelvis om både excel-
lence og erhvervsinddragelse i samme udbud. Under ”Industrielt Lederskab”
foreslår Byggeriets organisationer, at byggeteknologier tilføjes støtte- og indu-
striteknologier og at problemorienteret forskning tilføjes ’Innovation i SMV’er’.
Under samfundsmæssige udfordringer foreslås det at styrke ’Klimaindsats, res-
Side
19/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0020.png
sourceeffektivitet og Råvareforsyning’ og tilføje eksisterende byggemiljø til de
foreslåede emner og avancerede innovationsmetoder til nøgleteknologierne.
Danmarks Forskningspolitiske Råd (DFR)
DFR advarer mod, at budgetforslaget på 80 milliarder euro kan risikere at blive
reduceret i forhandlingerne mellem økonomisk pressede medlemsstater. Forslaget
om administrative forenklinger via strukturelle omorganiseringer støttes, men for-
enklingsfokus skal i høj grad rettes mod de konkrete programmer, hvor antallet af
timesedler og tiden fra indgivelse af ansøgning til indgåelse af kontrakt skal mind-
skes. DFR mener, at ERC, Marie Sklodowska-Curie, SMV-inddragelse og en fæl-
leseuropæisk infrastruktur skal opprioriteres, mens EIT, JRC og Joint Program-
ming bør nedprioriteres indtil resultaterne af disse programmer har gennemgået en
evaluering.
Danmarks Rederiforening
Danmarks Rederiforening mener, at den foreslåede forskningsindsats på fremdrifts-
teknologier er positivt, men p.t. eksisterer der ikke alternativer til fossile brændstof-
fer for skibsfarten. I stedet er løsningen at øge energieffektiviteten. Konkurrence-
evnen afhænger ikke udelukkende af teknologisk innovation. Også en liberalisering
af markedet er nødvendig. Forskningsindsats i forhold til mobilitet, transportkæder
og logistik kan fremme et tilbagestående indre europæisk marked for skibsfart.
Danmarks Rederiforening støtter en europæisk forskningsindsats i pirateri.
Dansk Energi
Dansk Energi støtter forslaget om at lette omstillingen til en grøn økonomi via en
øget indsats på energi- og transportområderne. Set i lyset af kernekraftens udfas-
ning i mange europæiske lande bør fortsat støtte til Euroatom-programmet overve-
jes.
Dansk Magisterforening:
Dansk Magisterforening støtter Kommissionens fokus på samfundsudfordringer, og
at samfundsvidenskab og humaniora inddrages. Kommissionen kritiseres for et
overdrevent fokus på SMV’er og industri. Dårlige og usikre ansættelsesvilkår un-
der Marie Sklodowska-Curie skal afhjælpes via en opfølgningsmekanisme. Lige-
stilling og uddannelseskvalitet kan styrkes, hvis der sættes et loft over antallet af
forskere på tidsbegrænsede ansættelser og et specifikt overhead til undervisning
indbygges i programmernes opslag. Administrative forenklinger bydes velkomne.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
DTU mener, at det er positivt, at de nuværende programmer for konkurrenceevne-
og innovation og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi lægges
sammen med det nuværende rammeprogram for forskning under Horisont 2020.
DTU mener også, at det er positivt med administrative forenklinger og en 100 %
EU-finansiering af forskningsaktiviteter i stedet for de nuværende 75 %. Dog skal
muligheden for at vælge at få betalt de fulde indirekte omkostninger fastholdes, og
Kommissionens forslag om et fast overhead på 20 % kritiseres, da man risikerer, at
ikke alle omkostninger ved forskningsprojektet dækkes. De såkaldte synergy grants
under Det Europæiske Forskningsråd skal styrkes og inddragelse af flere deltagere
skal tillades – også fra tredjelande. Opslag under programmet ”Industrielt leder-
skab” skal være åbne og defineres ud fra både erhvervsliv og forskermiljøers dags-
ordner, hvor projekter med høj risiko og gevinst finansieres.
Side
20/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0021.png
Dansk Nefrologisk Selskab
Inden for samfundsudfordringen ”Sundhed, demografiske ændringer og trivsel”
mener Dansk Nefrologisk Selskab, at særligt kronisk nyresygdom (CKD) bør være
en prioritet, da sygdommen rammer 10 % af befolkningen og koster 400.000 kro-
ner årligt per patient. Via en tværfaglig tilgang og inddragelse af medicinalindustri-
en og it-teknologi kan en europæisk forskningsindsats bidrage til CKDs forebyg-
gelse.
Danske Regioner
Danske Regioner mener, det er glædeligt, at den finansielle ramme forhøjes, at der
er fokus på administrativ forenkling, og at forskning og innovation integreres. Dan-
ske Regioner støtter forslaget om sundhed som et særligt indsatsområde. Der bør
være fokus på at sikre at betydningsfulde forskningsresultater når ud til patienterne
ved støtte til kliniske forskningsforsøg. Det er godt med øget inddragelse af
SMV’ere og industri med udgangspunkt i faglige argumenter. Danske Regioner
mener også, offentlig forskning i ikke-rentabel medicin er nødvendig men ikke
nødvendigvis oplagt for industrien at medvirke i. SMV’ers inddragelse skal ske via
den foreslåede koordinering med Europæiske Innovationspartnerskaber (EIP) og
bedre adgang til udbuddene i programmet ”Industrielt Lederskab”.
Danske Universiteter
Danske Universiteter finder det positivt, at budgettet foreslås forhøjet, at admini-
strative forenklinger gennemføres, at Det Europæiske Forskningsråd styrkes og
gives større administrativ autonomi. Tværfaglige løsninger og internationalt sam-
arbejde er nødvendigt for at løse de samfundsmæssige udfordringer. Finansieringen
skal så vidt muligt ske via en fast rate for betaling af indirekte omkostninger. Mo-
dellen, hvor de fulde indirekte omkostninger finansieres, skal stadig være en mu-
lighed, om end denne opleves som administrativt mere besværlig. Forskningens
kvalitet og ikke antallet af inddragne SMV’ere bør stadig være det primære udvæl-
gelseskriterium.
Det Frie Forskningsråd (DFF)
DFF ser positivt på samfundsudfordringer som struktur for Horisont 2020, men
kritiserer at samfundsvidenskab og humaniora kun foreslås som støttevidenskab
uden et selvstændigt opslag. Det Europæiske Forskningsråd, infrastruktur og admi-
nistrative forenklinger støttes. Konkrete kritikpunkter er, at fremtidige og nye tek-
nologier er for snævert defineret og ikke medtager danske styrkepositioner som IT
og brugersystemer. Desuden skal software nævnes under IKT-programmet.
Det Strategiske Forskningsråd (DSF)
Det Strategiske Forskningsråds lægger vægt på, at opdelingen mellem industrielt
lederskab og samfundsmæssige udfordringer ikke fører til, at løsningen af de sam-
fundsmæssige udfordringer ikke indtænker styrkelsen af industrielt lederskab inden
for områder som fødevarer, velfærdsteknologi og det medicinske område. Hvad
angår regler for deltagelse lægger DSF vægt på, at de ikke hindrer globalt samar-
bejde.
DI
DI byder Kommissionens forslag velkommen. DI lægger vægt på, at Horisont 2020
gøres mere attraktivt for virksomheder, gennemgribende forenkles, fokuserer på
nogle få store samfundsmæssige udfordringer, tiltrækker excellente forskere, pro-
jekter og virksomheder til de europæiske lande, skal virke teknologidrivende og
Side
21/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0022.png
netværksskabende samt fokuserer på at gøre europæisk produktion globalt konkur-
rencedygtig. DI er enig i den overordnede struktur. Hvad angår videnskabelig top-
kvalitet støtter DI en styrkelse af ERC, Eurostars og en fortsættelse af den europæi-
ske erhvervs ph.d.-ordning. Hvad angår samfundsmæssige udfordringer bakker DI
op om valget af de seks foreslåede udfordringer. DI bakker også op om forenk-
lingstiltagene i Kommissionens forslag.
Finansrådet
Finansrådet ønsker bredere og enklere opslag i Horisont 2020 med henblik på at
øge virksomhedsdeltagelsen. Det ses gerne, at de danske prioriteter i FORSK 2020-
kataloget går igen i Horisont 2020. Særligt forskningsområderne IKT og finans-it
skal konkret nævnes i forslaget. Løsning af it-sikkerhedsudfordringer i forhold til
”Det digitale Europa” er ligeledes en prioritet. Disse tværfaglige forskningsområ-
der repræsenterer danske styrkepositioner. I mangel på risikovillig kapital bør det
europæiske venturekapitalmarked udvikles, uden dog at forvride markedet og kon-
kurrere med nationale ordninger som eksempelvis Vækstfonden.
FTF
FTF støtter Kommissionens forslag om at øge bevillingen til Horisont 2020. For at
løse de seks samfundsmæssige udfordringer skal innovation være praksisnær, tvær-
faglig og inddrage medarbejdere, brugere og forskellige forskningsmiljøer inklusi-
ve professionsskoler og erhvervsakademier.
GTS
GTS støtter Europa-Parlamentets forslag om at øge budgettet til 100 milliarder
euro i stedet for Kommissionens foreslåede 80 milliarder euro. I forhold til den
konkrete projektfinansiering kritiserer GTS Kommissionens forslag om en medfi-
nansieringsrate på 100 % og 20 % overhead. I stedet foreslår GTS, at der finansie-
res 75 % af direkte omkostninger og 75 % overhead. Modsat Kommissionen mener
GTS, at samme sats bør gælde, uanset om aktiviteten er henholdsvis ”forskning”
eller innovation”, mens forskellige satser for forskellige institutioner ønskes fast-
holdt. Kommissionens nye SMV-instrument støttes af GTS så længe udbuddene
målrettes SMV’ernes ønsker og ikke strategisk-politiske hensyn.
Håndværksrådet
Håndværksrådet ser positivt på Horisont 2020’s SMV-fokus. Udbuddene skal mål-
rettes SMV’ere, særligt SMV’ere med under 50 ansatte. Administrativ forenkling
med kortere og faseopdelte ansøgningsprocedurer og mindre konsortier støttes af
Håndværksrådet.
IDA
Dansk Ingeniørforening, IDA, ser positivt på Kommissionens fokus på vækst via
markedsdreven innovation. Det skal ske via støtte til SMV’ere, demonstrationsfaci-
liteter og ud fra en tværfaglig tilgang, der er nødvendig hvis Europas excellente
grundforskning skal omsættes til konkrete produkter på markedet. Ifølge IDA spil-
ler danske GTS’er en vigtig rolle i denne proces. Administrative forenklinger er
nødvendige, hvis SMVer skal deltage.
IT Universitetet
Ifølge IT Universitetet kan investeringer i it-forskning og innovation i både tvær-
faglige projekter og eksisterende styrkepositioner bidrage til at løse EU's store sam-
fundsudfordringer. Dog bør software-forskning nævnes specifikt i Kommissionens
Side
22/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0023.png
forslag. I forhold til administrative forenklinger skal man konkret mindske antallet
af timesedler for forskere, der er tilknyttet det pågældende EU-projekt på deltid.
Københavns Universitet (KU)
KU foreslår, at budgettet på 80 milliarder euro hæves til 100 milliarder euro. KU
mener, at Kommissionens 6 samfundsudfordringer er et positivt tiltag, idet disse
lægger op til tværfaglighed, så også humaniora og samfundsfaglige tilgange ind-
drages i teknologi og innovation. Det kræver dog brede og åbne calls, så der ikke
konstrueres 6 nye siloer uden koordinering mellem sig. At ERC og grundforsknin-
gen styrkes er positivt, men excellence som eneste kriterium for udvælgelse er
altafgørende. ERCs overkommelige administrationsbyrde er ligeledes et eksempel
til efterfølgelse for andre programmer. KU ønsker gerne endnu større forenklings-
tiltag, end Kommissionen lægger op til. Industrideltagelse skal ske for at fremme
forskningens kvalitet og skal ikke være et afgørende parameter, når ansøgninger
prioriteres, mener KU.
Landbrug og Fødevarer
Landbrug og Fødevarer mener, at budgettet for Horisont 2020 som helhed og føde-
vareprogrammet i særdeleshed bør øges. I forhold til den konkrete projektfinansie-
ring kritiseres Kommissionens forslag om en medfinansieringsrate på 100 % plus
20 % overhead samt de forskellige satser for hhv. forsknings – og innovationsakti-
viteter. Større erhvervsinvolvering sikres ved administrative forenklinger og en
tættere tilknytning mellem fødevareprogrammet og programmerne under ”industri-
elt lederskab”. De danske modeller for erhvervs-ph.d’er og innovationskonsortier
foreslås gennemført på EU-plan. Indholdsmæssigt skal energiudfordringen inddra-
ges i alle seks samfundsmæssige udfordringer, og særlig fokus bør lægges på dan-
ske styrkepositioner som forarbejdningssektoren og dyrevelfærd.
LO
LO ser positivt på de foreslåede administrative forenklinger, den tværfaglige til-
gang til samfundsudfordringerne og sammenlægningen af de nuværende program-
mer for konkurrenceevne- og innovation og Det Europæiske Institut for Innovation
og Teknologi under Horisont 2020. I programmet ”industrielt lederskab” skal tilta-
gene rettes mod praktisk innovation i stedet for at være forskningsdrevne. Der-
imod skal forskning i selve den industrielle produktion og forskning i arbejdsmar-
kedet støttes.
LVS og Lægeforeningen
Lægevidenskabelige selskaber (LVS) og Lægeforeningen støtter Kommissionens
forslag om at øge bevillinger til Det Europæiske Forskningsråd og Marie
Sklodowska-Curie. At sundhedsforskningen kun modtager 10 % af midlerne i Ho-
risont 2020 kritiseres. Administrativ forenkling støttes. Konkret kan anbefalinger
fra Det Nationale Samarbejdsforum for Sundhedsforsknings; ”Sund Vækst” anven-
des på EU-plan og én central ansøgningsindgang for EU-programmer efterlyses.
Vindmølleindustrien
Vindmølleindustrien mener, at budgetterne for Strategic Energy Technology Plan
(SET-planen) og European Wind Initiative (EWI) ikke er tilstrækkelige for, at
programmernes mål kan opfyldes. I stedet for at give vindkraft en specifik bud-
getpost ud fra en rangordning af energikilder, som Vindmølleindustrien ønsker,
nævner Kommissionen blot vindkraft på lige fod med atomkraft og ”carbon cap-
ture and storage” (CSS).
Side
23/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0024.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet om forordning om ram-
meprogram og om forordning om regler for deltagelse er nu i en fase, hvor der
skal indgås kompromiser om de væsentligste knaster. Et af de centrale udståender
er spørgsmålet om finansieringsmodellen, hvor det væsentligste spørgsmål er, om
der skal indføres en mulighed for bevillingshavere for at få finansieret de reelle
indirekte omkostninger samt om små og store virksomheder skal have forskellige
medfinansieringsrater. Herudover er der en række knaster forbundet med de for-
slag, som Europa-Parlamentet har stillet.
10. Regeringens generelle holdning
Regering fik mandat fra Folketinget til forhandlingerne om Horisont 2020 op til
Konkurrenceevnerådsmødet den 30.-31. maj 2012. Regeringen har i forlængelse
heraf etableret følgende holdninger i forhold til de væsentligste udeståender i for-
handlingerne:
Finansieringsmodellen
Danmark ønsker at fastholde Rådets delvise generelle indstilling af hensyn til for-
enkling. For Danmark er de tre væsentligste begrundelser for den simplificerede
finansieringsmodel følgende: (1) En simpel finansieringsmodel er helt essentiel ift.
at gøre Horisont 2020 attraktiv over for nye brugere og ikke mindst SMV’er, (2)
finansiering af de reelle indirekte omkostninger har vist sig at være en kilde til høj
fejlprocent i 7. Rammeprogram (FP7), som der er mulighed for at fjerne nu, og (3)
distinktionen mellem store og små virksomheder medfører, at det skal verificeres
om en virksomhed er lille eller stor. Dette forlænger behandlingstiden fra ansøg-
ning til bevilling (time-to-grant).
Flytning af aktiviteter vedr. spredning af videnskabelig topkvalitet og udbredelse af
deltagelse og flytning af aktiviteter vedr. videnskab i samfundet
Danmark er generelt imod introduktionen af nye programmer i Horisont 2020.
Dette gælder også ift. EP’s forslag om at gøre ’Spredning af videnskabelig topkva-
litet og udbredelse af deltagelse’ og ’Videnskab i samfundet’ til selvstændige pro-
grammer. Begge indgår i dag som mindre dele af den sjette samfundsmæssige ud-
fordring. Set i lyset af, at disse to programmer indholds- og budgetmæssigt ville
være meget små, skønnes det ikke hensigtsmæssigt, at disse aktiviteter får et sær-
skilt program hver.
SMV-instrument - øremærkning af budget og centraliseret administration
Danmark er tilhænger af, at SMV-instrumentet bliver til et særskilt program og
bliver administreret centralt. På den måde vil brugerne få den mest ensartede betje-
ning at forholde sig til. Danmark er samtidigt tilhænger af, at dette program bliver
bottom-up, så SMV’erne kan søge til de emner, der passer til dem og ikke skal
tilpasse deres ansøgning efter opslagene i de samfundsmæssige udfordringer og
industrielt lederskab inden for nøgleteknologier (LEIT). Danmark kan støtte at
medtage elementer fra Europa-Parlamentets forslag til ’fast track to innovation’ i
SMV-instrumentet.
Energiudfordringen - henvisning til Intelligent Energy Europe programmet og etab-
lering af nye aktivitetslinjer
Danske aktører er generelt meget tilfredse med det eksisterende Intelligent Energy
Europe (IEE)-program. Danmark kan derfor støtte formandskabets linje og imøde-
komme Europa-Parlamentets forslag om at henvise til programmet ’Intelligent
Side
24/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0025.png
Energy Europe’ i overensstemmelse med ordlyden herom i Rådets delvise generel-
le indstilling for Horisont 2020 Særprogrammet.
Hvad angår etableringen af fire nye underaktiviteter om decentraliseret energipro-
duktion, mindskning af miljøpåvirkningen fra overgangsenergier, energiopbevaring
og back-up og balanceringsteknologier mener Danmark, at elementer kan integre-
res i eksisterende aktiviteter.
Nye aktivitetslinjer om tværgående maritim forskning
Danmark foretrækker at fastholde Rådets delvise generelle indstilling vedrørende
havforskning, hvor hav- og søfartsforskning er omfattet af en aktivitetslinje under
den anden samfundsmæssige udfordring (”Unlocking the potential of aquatic living
resources”). Danmark anerkender dog, at havforskning er et særdeles vigtigt områ-
de for Europa, så Danmark vil også kunne acceptere at styrke dette område.
Styrelsen for Forskning og
Ny aktivitetslinje om kulturarv
Danmark støtter at fastholde Rådets delvise generelle indstilling ift. forskning i
kulturarv under den femte samfundsmæssige udfordring, men kan også acceptere
justeringer.
Andre nye aktiviteter og underaktiviteter
Danmark mener generelt, at der ikke bør introduceres nye aktivitetslinjer, men kan
dog godt acceptere at introducere indholdsmæssige elementer fra Europa-
Parlamentets forslag i eksisterende aktivitetslinjer.
Hurtig adgang til innovation (fast track to innovation)
Danmark kan ikke støtte introduktionen af nye programmer i Horisont 2020 og
ønsker derfor ikke Europa-Parlamentets forslag om et ‘fast track to innovation’
program indført i dets fulde form. Danmark mener, at af at der er store ligheder
mellem SMV-instrumentet og det foreslåede program for ’fast-track-to-
innovation’. Danmark mener derfor, at der i SMV-instrumentet kan indarbejdes
elementer fra forslaget til et ’fast-track-to-innovation’-program.
Behandlingstid fra ansøgning til bevilling (time to grant)
Danmark mener ikke der bør afviges fra finansforordningens betingelser for bevil-
linger. Danmark mener, at det er vigtigt at sikre en høj kvalitet i evaluering af Ho-
risont 2020 ansøgninger.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for konkurrenceevneråds-
mødet den 5.-6. december 2011, forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-
21. februar 2012, forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 30.-31. maj, hvor
Folketinget gav mandat samt forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 10.-11.
oktober 2012.
Innovation
Side
25/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0026.png
Punkt 11
Fælles programlægning
KOM dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
1. Resumé
Som led i etableringen af Det Europæiske Forskningsrum udarbejdede Kommis-
sionen i 2008 en meddelelse med forslag til en proces, der kan føre til flere og
bedre fælles programlægningsinitiativer i EU. I meddelelsen lagde Kommissio-
nen op til, at der udarbejdes en fælles vision for, hvordan større samfundsmæssi-
ge udfordringer skal imødekommes. Der er igangsat 10 fælles programlægnings-
initiativer, eksempelvis pilot initiativet om neurodegenerative sygdomme, hvor
der har været projektopslag.
Det forventes, at der på Konkurrenceevnerådsmødet den 30. maj 2013 vil være
en politisk drøftelse af fælles programlægning.
2. Baggrund
Siden 2000 har det været en central målsætning for det europæiske forsknings-
rum (European Research Area – ERA) at sikre koordinering af nationale og regi-
onale forskningsprogrammer og forskningsprioriteringer i spørgsmål af europæ-
isk interesse.
I Kommissionens grønbog ”Nye perspektiver på det europæiske forskningsrum”
fra 2007 blev der lagt op til betydelige offentlige forskningsinvesteringer. Disse
skal planlægges i fællesskab på europæisk plan og omfatter fælles prioriteringer,
koordineret gennemførelse og fælles evaluering. Siden har Kommissionen haft
drøftelser med adskillige medlemslande og associerede lande om fælles pro-
grammer og gensidig åbning af nationale programmer.
Fælles programlægning drøftes i high level gruppen Groupe de Programmation
Conjointe (GPC). GPC har besluttet 10 temaer for fælles programlægning,
inklusiv et pilotinitiativ vedrørende neurodegenerative sygdomme, herunder
Alzheimers, og har vedtaget frivillige rammebetingelser for
programlægningsinitiativerne. Herefter har de enkelte fælles programlægnings-
initiativer arbejdet med at udvikle strategiske forskningsagendaer. Nogle initiati-
ver har haft de første projektopslag.
Det irske formandskab for afholdte en konference om fælles programlægning den
28. februar til 1. marts 2013. På konferencen var alle relevante aktører samlet for
at diskutere fremtiden for fælles programlægning.
3. Formål og indhold
På rådsmødet lægger det irske formandskab op til en politisk drøftelse af en
række problemstillinger vedrørende den videre implementering af fælles
programlægning. I meddelelsen ’Det europæiske forskningsrum – et styrket
partnerskab om videnskabelig topkvalitet og vækst’ blev det eksempelvis
fremhævet at implementeringen af fælles programlægning-sinitiativerne indtil nu
er mangelfuld. Herudover har en række rapporter om initiativerne problema-
tiseret, hvorvidt opbakningen fra medlems-landene er tilstrækkelig til at sikre en
succesfuld implementering.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
26/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0027.png
På rådsmødet inviteres medlemslandene til at diskutere og redegøre for deres
planer i forhold til at sikre en succesfuld implementering af disse initiativer,
herunder planerne for involvering og finansiel engagement.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Dette har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekven-
ser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. I det omfang Danmark
vælger at deltage i kommende fælles programlægningsinitiativer vil finansierin-
gen blive afholdt inden for eksisterende rammer.
8. Høring
Sagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget for Forskning den 13. maj
2013. Dette gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Sagen har endnu ikke været behandlet.
10. Regeringens generelle holdning
Tendensen i Europa og i resten af verden viser, at der bliver et markant behov for
forskning og udvikling inden for de områder, der berøres af de identificerede
udfordringer. Regeringen er enig i, at disse udfordringer kræver fælleseuropæisk
koordinering. Regeringen støtter de fælleseuropæiske initiativer på de 10 identi-
ficerede områder, der har til formål at samle de bedste forskere og sikre EU en
stærk global position, hvor det giver europæisk merværdi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har flere gange været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
senest forud for Konkurrenceevnerådsmødet den 29.-30. september 2011.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
27/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0028.png
Punkt 12
Meddelelse fra Kommissionen om ”Højtydende databehandling
– Europas position i det globale kapløb”
KOM (2012) 0045
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Kommissionen vedtog den 15. februar 2012 meddelelsen ” Højtydende databe-
handling: Europas position i det globale kapløb”. Meddelelsen fremhæver den
strategiske rolle, som højtydende databehandling (HPC - High-Performance
Computing) spiller som et vigtigt aktiv for EU's innovationskapacitet. I udkast til
rådskonklusioner hilses Kommissionens meddelelse velkommen.
Udkast til rådskonklusioner forventes vedtaget på Konkurrenceevnerådsmødet
den 30. maj 2013.
Styrelsen for Forskning og
2. Baggrund
Kommissionen vedtog den 15. februar 2012 meddelelsen ” Højtydende databe-
handling: Europas position i det globale kapløb”. Meddelelsen fremhæver den
strategiske rolle, som højtydende databehandling (HPC - High-Performance
Computing) spiller som et vigtigt aktiv for EU's innovationskapacitet. Derudover
opfordres medlemsstaterne, erhvervslivet og de videnskabelige kredse til i sam-
arbejde med Kommissionen at styrke den fælles indsats for at sikre Europa en
førende position inden for udbud og brug af højtydende databehandlingssystemer
og -tjenester senest i 2020.
Meddelelsen er en opfølgning på meddelelsen ”IKT-infrastruktur til e-videnskab”
fra 2009, der opfordrer til videreudvikling af edb-infrastrukturer som f.eks.
PRACE (Partnership for Advanced Computing in Europe) og til at samle investe-
ringer i højtydende computeranlæg under PRACE-projektet for at styrke den
europæiske industris og akademiske verdens stilling i forbindelse med brug, ud-
vikling og fremstilling af avancerede computerprodukter, -tjenester og teknologi-
er.
3. Formål og indhold
I udkastet til rådskonklusioner hilser Rådet Kommissionens meddelelse velkom-
men. Idet det understreges, at det overordnede mål er at opnå europæisk fører-
skab i levering og brug af højtydende databehandling og -tjenester anerkender
Rådet behovet for en politik på EU-plan for hele det europæiske HPC-økosystem
og anerkender behovet for, at alle offentlige og private aktører samarbejder. Rå-
det opfordrer i den sammenhæng til:
- at medlemslandene, Kommissionen og industrien øger deres inve-
steringer i HPC
- at medlemslandene og Kommissionen udveksler prioriteringer og
planer i relevante fora
- at medlemslandene og Kommissionen øger deres bestræbelser på at
højne udbuddet af højtudannede med HPC-færdigheder
- at medlemslandene etablerer HPC-kompetencecentre bl.a. med
henblik på at understøtte videnoverførsel fra supercomputingcentre
til industrien
Innovation
Side
28/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0029.png
- at Kommissionen fortsætter sine bestræbelser på at eliminere ulig-
heder vedrørende EU-leverandørers adgang til udenlandske HPC-
markeder
- at Kommissionen yderligere bearbejder sin handlingsplan for HPC
og aflægger rapport til Rådet før udgangen af 2015.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
Styrelsen for Forskning og
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget for Forskning den 13. maj
2013. Dette gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Forhandlingssituationen
Medlemslandene støtter de overordnede principper i udkastet til rådskonklusio-
ner. Flere lande har udtrykt ønske om at få uddybet, hvorledes HPC skal priorite-
res fremover.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der arbejdes for at styrke en fælles indsats for at Europa
opnår en førende position inden for udbud og brug af højtydende databehand-
lingssystemer og –tjenester.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Innovation
Side
29/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0030.png
Punkt 13
Meddelelse fra Kommissionen om ”Styrket og mere målrettet
samarbejde mellem EU og internationale parter inden for
forskning og innovation”
KOM (2012) 497
- Vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Indtil for nylig var forsknings- og innovationsområdet domineret af EU, USA og
Japan. Efterhånden som vækstøkonomierne styrker deres forsknings- og innovati-
onssystemer, udvikler der sig et system med flere forskningspoler. Blandt andet er
BRIKS-landenes andel i de globale udgifter til forskning og udvikling fordoblet fra
2000 til 2009.
På den baggrund vedtog Kommissionen den 14. september 2012 meddelelsen
”Styrket og mere målrettet samarbejde mellem EU og internationale parter inden
for forskning og innovation”. Meddelelsen fokuserer på styrket og mere målrettet
samarbejde mellem EU og internationale parter inden for forskning og innovati-
on. I udkast til rådskonklusioner foreslås, at samarbejdet mellem EU og interna-
tionale parter fortsat skal udvikles og styrkes.
Udkast til rådskonklusioner forventes vedtaget på Konkurrenceevnerådsmødet
den 30. maj 2013.
2. Baggrund
Indtil for nylig var forsknings- og innovationsområdet domineret af EU, USA og
Japan. Efterhånden som vækstøkonomierne styrker deres forsknings- og innovati-
onssystemer, udvikler der sig et system med flere forskningspoler. Blandt andet er
BRIKS-landenes andel i de globale udgifter til forskning og udvikling er fordoblet
fra 2000 til 2009.
Forskning er en parallel kompetence, hvilket betyder, at EU og medlemsstaterne
skal sørge for at koordinere deres respektive aktiviteter på det internationale områ-
de for at sikre, at national politik og unionspolitik er indbyrdes konsekvente.
Med Kommissionens vedtagelse den 14. september 2012 af meddelelsen ”Styrket
og mere målrettet samarbejde mellem EU og internationale parter inden for
forskning og innovation” foreslog Kommissionen en strategisk tilgang til det in-
ternationale samarbejde med det formål at styrke og målrette EU’s internationale
samarbejdsaktiviteter inden for forskning og innovation - især med henblik på at
forberede gennemførelsen af Horisont 2020. Dette skal ske ved at åbne og målrette
internationale samarbejdsaktiviteter, fx forskningsprogrammer, der er udviklet på
baggrund af fælles interesser, gensidige fordele, optimal størrelse og omfang, part-
nerskaber og øget synergi.
Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne udarbejde toårige kørepla-
ner for det internationale samarbejde med en prioritering af gensidigt relevante
indsatsområder (fx bioteknologi, sundhed, vand m.v.) i forhold til specifikke
tredjelande.
3. Formål og indhold
I udkast til rådskonklusioner ønskes den strategiske tilgang til det internationale
samarbejde med tredjelande styrket. Hensigten er at få medlemslandenes nationa-
Side
30/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0031.png
le forskningsprogrammer, der er rettet mod tredjelande, til i højere grad at kom-
plementere hinanden og programmerne i EU (Horisont 2020, eksterne- og udvik-
lingsprogrammer m.v.).
Denne mere fokuserede tilgang skal ske gennem en højere grad af dialog, viden-
udveksling og koordination mellem Kommissionen og medlemsstaterne.
Målet ønskes opfyldt ved:
Køreplaner for international samarbejde
Kommissionen opfordres til at indtænke det internationale samarbejde med
tredjelande i Kommissionens implementering af det kommende
forskningsrammeprogram, Horisont 2020. I forhold til at sikre forankring i og øget
merværdi for medlemsstaterne forslås en prioriteret tilgang til det internationale
samarbejde med afsæt i temaerne og udfordringerne i Horisont 2020.
Det foreslås ligeledes, at Kommissionen, i samarbejde med medlemsstaterne,
udarbejder to årige køreplaner, hvori der redegøres for en prioriteret tilgang, her-
under henvisning til relevante instrumenter og indikative budgetter for det inter-
nationale samarbejde.
Fælles principper
I udkast til rådskonklusioner sættes der fokus på at udvikle nogle fælles
principper for det internationale samarbejde med trejdelande. Heri ligger, at
Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne udvikler principper og
retningslinjer for ansvarlig forskning, peer review, ligestilling i forskningen,
rettighedsspørgsmål (IPR) osv. Udviklingen af disse principper skal foregå i
dialog med internationale aktører (fx UNESCO og OECD).
Stærkt partnerskab med medlemslandene
Strategic Forum for International Science and Technology Cooperation (SFIC) er
et rådgivende organ for Kommissionen og Rådet i forhold til at implementere et
europæisk partnerskab indenfor forskning. SFIC har blandt andet til opgave at
facilitere en koordineret udvikling, implementering og monitorering af den inter-
nationale dimension af det europæiske forskningsrum (ERA).
Igennem SFIC bør Kommissionen og medlemsstaterne understøtte øget erfa-
ringsudveksling og fremme fælles koordination og prioritering af nationale pro-
grammer i forhold til tredjelande, ligesom inddragelsen af offentlige og private
interessenter tilskyndes.
Det foreslås endvidere at etablere en selvstændig struktur som pilotprojekt for
samarbejde med Indien, som blandt andet vil sikre forankring i medlemsstaterne
med henblik på at udvikle fælles forskningsprioriteringer i dialog med Indien.
Strukturen vil bestå af en Group of Senior Officials (GSO) på direktørniveau fra
medlemsstater og Indien. GSO’en vil blive støttet af en arbejdsgruppe, som koor-
dinerer et mindre (3-5) antal faglige arbejdsgrupper.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
31/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0032.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen blev behandlet på møde i EU-Specialudvalget for Forskning den 13. maj 2013.
Danske Universiteter har
afgivet høringssvar. Herunder følger et kort resumé af
deres svar.
Danske Universiteter
finder, at hvis EU kan blive enige med internationale partnere
(især udviklede lande som USA) om visse strategiske områder for samarbejde, kan
man inden for disse områder overveje at åbne for, at forskere gives adgang til at søge
midler fra hinandens forskningsprogrammer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har udtrykt ønske om at få tydeliggjort Kommissionens og SFICs rolle i
forhold til EU’s internationale samarbejde. Endvidere ønskes en nærmere drøftelse af
arbejdsdelingen mellem Kommissionen og medlemslandene. Desuden har flere lande
fremhævet, at formuleringen om, at Unionen skal tale med én stemme i forhold til
internationale organisationer inden for forskning og innovation skal nedtones.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er som udgangspunkt positiv over en mere strategisk tilgang til interna-
tionalt samarbejde inden for forskning og innovation. Regeringen støtter Kommis-
sionens arbejde med at styrke dialogen, videndelingen og koordineringen af samar-
bejdet med tredjelande mellem medlemsstaterne. Ligeledes støtter Regeringen
forslaget om at arbejde ud fra flerårige køreplaner med tværgående elementer, der
understøtter de temaer og udfordringer, der er defineret i forskningsprogrammet
Horisont 2020.
Regeringen støtter, at man fortsat udvikler pilotprojektet med Indien ved at oprette
en Group of Senior Officials (GSO).
Regeringen støtter, at der sættes fokus på rammerne for samarbejdet med tredjelan-
de, herunder at indgå i dialog om at udvikle gode principper for internationalt sam-
arbejde, fx inden for ansvarlig forskning, brugen af peer review, ligestilling inden
for forskning, sikring af immaterielrettigheder (IPR) m.v.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været Folketingets Europaudvalg forud for Konkurrenceevne-
rådsmødet den 11. december 2012.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
32/34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0033.png
Punkt 14
Rådgivende arbejde for det europæiske forskningsrum (ERA)
KOM dokument foreligger ikke
-
Vedtagelse af rådsresolution
1. Resumé
Kommitéen for det europæiske forskningsrum (European Research Area Commit-
tee - ERAC) er et forum bestående af højtstående embedsmænd, som drøfter og
rådgiver Kommissionen og Rådet om forsknings- og innovationspolitik. I 2010
vedtog Rådet, at ERACs mandat skal fornyes med udgangen af 2012, hvilket der
lægges op til med rådsresolutionen.
Rådet forventes at vedtage rådsresolutionen med fornyelse af ERACs mandat på
Konkurrenceevnerådsmødet den 30. maj 2013.
2. Baggrund
Komitéen for det europæiske forskningsrum (European Research Area Committee
- ERAC) er et forum bestående af højtstående embedsmænd, som rådgiver Mini-
sterrådet og Kommissionen om forsknings- og innovationsspørgsmål.
I 2010 vedtog Rådet, at ERACs mandat skal fornyes med udgangen af 2012. På
den baggrund har ERAC i løbet af efteråret 2012 foretaget en selvevaluering med
anbefalinger for ERACs mandat og arbejde til Rådet. ERACs selvevaluering viser,
at medlemslandene overordnet set er tilfredse med ERAC og ikke finder, at der er
behov for større justeringer af ERACs mandat.
Derudover anbefaler ERAC blandt andet, at:
- ERAC i sit arbejde skal tænke mere horisontalt og tværpolitisk
for at udvikle og sikre synergier med andre politikområder så-
som innovations-, uddannelses- og regional- og samhørigheds-
politikken
- ERAC i samarbejde med de forskellige ERA-grupper skal yde
strategisk rådgivning og overvåge fremskridt i realiseringen af
ERA.
3. Formål og indhold
Med vedtagelse af rådsresolutionen vil ERACs mandat forlænges uden større
justeringer og rådsresolutionen tager højde for anbefalingerne i ERACs selveva-
luering. ERAC skal på den baggrund forsat:
1) give strategisk rådgivning til Ministerrådet, Kommissionen og medlemssta-
terne i forsknings- og innovationsspørgsmål
2) monitorere udviklingen i ERA og
3) koordinere og skabe en platform for gensidig læring.
Med vedtagelse af resolutionen vil ERACs navn blive ændret til European Re-
search Area and Innovation Committee (ERAIC), som skal reflektere, at komitéen
fremadrettet vil have øget fokus på innovation.
Med rådsresolutionen lægges der op til, at der skal være et forstærket samarbejde
mellem ERAC og de ERA-relaterede grupper, som fokuserer på mobilitet, viden-
overførsel, fælles programlægning, forskningsinfrastruktur, ligestilling og inter-
nationalt samarbejde. Disse grupper skal i deres arbejde have øget fokus på den
såkaldte femte frihed, fri bevægelighed for forskere og forskning, for at sikre
Side
33/34
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248976_0034.png
realiseringen af det europæiske forskningsrum. Dette skal afspejles i deres man-
dater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Rådsresolutionen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Rådsresolutionen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Styrelsen for Forskning og
8. Høring
Sagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget for Forskning den 13. maj
2013. Dette gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Forhandlingssituationen
Medlemslandene er generelt positive over for udkast til rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at ERACs mandat revideres med henblik på at afspejle den
seneste politiske udvikling i EU. Regeringen støtter endvidere, at samarbejdet
mellem ERAC og ERA-grupperne forstærkes, og at ERA-grupperne i deres ar-
bejde får større fokus på realiseringen af ERA.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Innovation
Side
34/34