Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3243 - Transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
1257218_0001.png
Samlenotat
J.nr. 12-0174492
Den 4. juni 2013
Moms, Afgifter og Told
CK
Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi)
den 10. juni 2013
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Indholdsfortegnelse
Dagsordenspunkt 8: Forslag til ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april
1999 om registreringsdokumenter for motorkøretøjer.
1 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1257218_0002.png
Dagsordenspunkt 8: Forslag til ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af
29. april 1999 om registreringsdokumenter for motorkøretøjer.
KOM(2012)381
1. Resumé
Kommissionens har den 13. juli 2012 stillet forslag til et direktiv om ændring af
Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om registreringsdokumenter for
køretøjer.
Forslaget er en del af Kommissionens forslag til en Køretøjssikkerhedspakke, der
har til formål at støtte og håndhæve den tekniske kontrol med motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedre færdselssikkerheden og
miljøbeskyttelsen.
Efter forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF skal medlemsstaterne udveksle
data om registrerede køretøjers tekniske forhold, og der foreslås forbud mod
samtidig registrering af et køretøj i flere medlemsstater, indførelse af en ordning
med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde af farlige mangler ved
køretøjet og krav om registrering af, at et køretøj er udrangeret.
Regeringen støtter ønsket om at forbedre færdselssikkerheden og
miljøbeskyttelsen. Regeringen er enig i, at forslaget kan understøtte disse mål.
De statsfinansielle konsekvenser af forslaget er vanskelige at bestemme på det
foreliggende grundlag. Forslaget forventes at få såvel positive som negative
konsekvenser, men den samlede virkning forventes ikke at blive nævneværdige.
På grund af den usikkerhed, der er forbundet med at vurdere de statsfinansielle
konsekvenserne af forslaget, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke støtte
forslaget ubetinget.
Forslaget har nu været behandlet på tre møder i maj måned 2013 i Arbejdsgruppen
for Landtransport. På baggrund af disse møder har Formandsskabet har den 31.
maj 2013 stillet et kompromisforslag, som regeringen kan støtte.
2. Baggrund
Kommissionen har den 13. juli 2012 stillet forslag om en Køretøjssikkerhedspakke,
der består af forslag til:
1) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om
periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og
om ophævelse af direktiv 2009/40/EF, jf. dokumentnummer COM(2012)
380.
2) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS direktiv om ændring af Rådets
direktiv 1999/37/EF om registreringsdokumenter for motorkøretøjer, jf.
dokumentnummer COM(2012) 381.
3) EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om syn ved
vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område, og om
ophævelse af direktiv 2000/30/EF, jf. dokumentnumrene COM(2012) 382.
2 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1257218_0003.png
Formålet med forslagene er at støtte og håndhæve den tekniske kontrol med
motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil med henblik på at forbedre
færdselssikkerheden og miljøbeskyttelsen.
Forslaget om ændring af Rådets direktiv 1999/37/EF af 29. april 1999 om
registreringsdokumenter for motorkøretøjer behandles i dette grund- og nærhedsnotat. De øvrige to
forslag, der vedrører syn af køretøjer, behandles i samtidige grund- og nærhedsnotater fra
Transportministeriet.
Ved brev af 23. juli 2012 har Kommissionen sendt forslagene til delegationerne.
Ved brev af 26. juli 2012 til Folketinget har Kommissionen iværksat proceduren i
protokol 2 om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Svarfristen er opgivet til at være 21. oktober 2012.
Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF er fremsat med hjemmel i artikel 91 i
TFEU om procedurer for vedtagelse af fælles regler for transportområdet.
Forslaget behandles efter artikel 294 i TEUF om den almindelige
lovgivningsprocedure, jf. procedurenummer COD/2012/0185. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget til ændring af direktiv 1999/37/EF bør ses i sammenhæng med
Kommissionens forslag af 4. april 2012 til en forordning om forenklede regler for
overførsel i det indre marked af motorkøretøjer, der er indregistreret i en anden
medlemsstat, jf. dokumentnummer COM (2012)164. Folketingets Europaudvalg
er orienteret om forslaget i et grund- og nærhedsnotat af 16. maj 2012.
Forslaget har været behandlet på tre møder i maj måned 2013 i Arbejdsgruppen
for Landstransport. På baggrund af disse møder har Formandskabet den 31. maj
2013 stillet et kompromisforslag, der i væsentlig grad ændrer det oprindelige
forslag, jf. 10206/13 TRANS279 CODEC 1252.
3. Formål og indhold
Kommissionens Køretøjssikkerhedspakke sigter på at bidrage til målet om at
nedbringe antallet af trafikdræbte med 5 pct. senest i 2020, som fastlagt i de
politiske retningslinier for trafiksikkerhed 2011-20. Pakken sigter også på at bidrage
til at nedbringe de af vejtransportsektorens emissioner, der skyldes dårlig
vedligeholdelse af køretøjer.
Målet søges bl.a. nået ved at ændre det gældende direktiv om
registreringsdokumenter for motorkøretøjer (direktiv 1999/37/EF, som ændret
ved direktiv 2003/127/EF).
Der stilles forslag om:
1) En ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde, hvor et
registreret køretøj har farlige mangler. Tilbagekaldelsen gælder, indtil køretøjet
er godkendt ved en ny teknisk kontrol. Herefter tillader
registreringsmyndigheden, at køretøjet tages i brug på ny, uden at en ny
registrering er nødvendig.
2) En ordning, hvorefter det skal registreres, hvis et køretøj udrangeres i
overensstemmelse med direktiv 2000/53/EF, jf. litra d nedenfor.
3 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1257218_0004.png
3) En ordning, hvorefter der skal ske afmelding af et registreret køretøj, hvis
køretøjet registreres i en anden medlemsstat.
4) Krav om at køretøjsrelevante data registreres i et nationalt elektronisk register,
herunder data om resultaterne af obligatorisk teknisk kontrol af køretøjer.
Tekniske data om registrerede køretøjer skal stilles til rådighed for relevante
myndigheder og synsvirksomheder i andre medlemsstater.
5) Bemyndigelse af Kommissionen til løbende at opdatere direktivets bilag med
mindstekrav til, hvilke oplysninger om et køretøj, der skal registreres.
Der stilles forslag om, at direktivet skal træde i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende. Medlemsstaterne skal have
implementeret direktivet og anvende reglerne senest 36 måneder efter, at direktivet
er trådt i kraft.
Formandsskabet har den 31. maj 2013 stillet et kompromisforslag. Herefter udgår
forslaget om en ordning, hvorefter der skal ske afmelding af et registreret køretøj,
hvis køretøjet registreres i en anden medlemsstat, og forslaget om bemyndigelse af
Kommissionen til løbende at opdatere direktivets bilag med mindstekrav til, hvilke
oplysninger om et køretøj, der skal registreres, jf. nr. 3 og 5 ovenfor. Endvidere
foreslås nogle overvejende tekniske ændringer.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger ikke en stillingtagen fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt som
forslaget ikke hører ind under EU’s enekompetence.
Kommissionen anfører, at forslaget opfylder nærhedsprincippet, da målene i
forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne af følgende
årsager:
”De eksisterende krav er gennemført uensartede af medlemsstaterne, og der
er store afvigelser med hensyn til håndhævelsen af den tekniske kontrol og
ordningen for syn ved vejsiden, hvilket medfører negative virkninger for
både færdselssikkerheden og det indre marked. En fremtidig uhindret
informationsstrøm mellem medlemsstaterne af oplysninger om registrering
af køretøjer forudsætter, at der findes køretøjsregistre med et harmoniseret
indhold i alle medlemsstater.”
Regeringen er enig med Kommissionen i, at udveksling mellem medlemsstater af
data om registrerede køretøjers tekniske forhold vil være et middel til at styrke
færdselssikkerheden gennem bedre kontrol med køretøjers tekniske stand. Denne
del af forslaget er dermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen vurderer, at forslagene om at registrere udrangering af køretøjer og
forbuddet mod samtidig registrering af samme køretøj i flere stater vil modvirke
svindel med køretøjer. Disse dele af forslaget er dermed også i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i intentionen bag forslaget om en ordning med midlertidig
tilbagekaldelse af en registrering og finder, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
4 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet. Kommissionen anfører nærmere, at forslaget
”ikke går videre, end hvad der er nødvendigt for at nå målene vedrørende styrkelse
af færdselssikkerheden og miljøbeskyttelsen ved at håndhæve en teknisk kontrol og
skabe passende rammer for uhindret informationsstrøm.”
Regeringen er enig med Kommissionen i, at forslagene om udveksling af data
mellem medlemsstaterne, forbud mod dobbelt registrering af køretøjer og krav om
registrering af udfasning af køretøjer ikke går videre, end hvad der er nødvendigt
for at nå de opstillede mål.
6. Gældende dansk ret
Registrering af køretøjer er reguleret ved lov om registrering af køretøjer. Herefter
skal et køretøj som udgangspunkt registreres og forsynes med nummerplade, før
det tages i brug på færdselslovens område.
Skatteministeren kan fastsætte regler for registrering af køretøjer og for brug af
udenlandske køretøjer her i landet. Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse om
registrering af køretøjer m.v. (registreringsbekendtgørelsen). Dog fastsætter
forsvarsministeren regler for registrering af køretøjer, der tilhører Kongehuset,
forsvaret eller Beredskabsstyrelsen.
Efter registreringsbekendtgørelsen registreres køretøjer i Køretøjsregisteret. Det er
et centralt digitalt register for hele landet. Registeret administreres af SKAT. I
registeret registreres oplysninger om det enkelte køretøj og om køretøjets
tilhørsforhold.
Efter bekendtgørelsen kan et køretøj ikke være registreret i såvel Køretøjsregisteret
som i udlandet.
Efter bekendtgørelsen afmeldes et køretøj, hvis SKAT modtager køretøjets
nummerplader. Det indebærer, at hvis politiet inddrager et køretøjs nummerplader,
f.eks. ved en § 77-kontrol, og afleverer disse til SKAT, så afmeldes køretøjet.
Afmeldes et køretøj fra Køretøjsregisteret, ophører samtidig beskatningen af
køretøjet.
Der er ikke i dansk ret en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering” af et
registreret køretøj. Et køretøj er enten registreret eller ikke registreret i
Køretøjsregisteret.
I Køretøjsregisteret registreres næsten alle CoC-oplysninger (Certifikate of
Conformity) om et køretøj, hvis køretøjet er registreret 6. juni 2012 eller senere.
For køretøjer, der er registreret før denne dato, registreres færre CoC-oplysninger.
Efter bekendtgørelsen sker der registrering i Køretøjsregisteret af, om et registreret
køretøj, der er indkaldt til periodisk syn, er fremstillet og godkendt rettidigt.
Endvidere registreres, om et fremstillet registreret køretøj ikke er godkendt ved
syn. Men denne registrering i Køretøjsregisteret sker kun, hvis manglerne ikke er
udbedret inden 33 dag.
Køretøjsregisteret orienterer politiet om køretøjer, der er registreret i
5 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Køretøjsregisteret som ikke godkendt ved syn, med henblik på at køretøjets
nummerplader inddrages.
Der sker ikke registrering i Køretøjsregisteret af, om et køretøj er udfaset.
Efter lov om registrering af køretøjer er prisen for et sæt nummerplader til en bil
1.180 kr., og prisen for en enkelt nummerplade til f.eks. en motorcykel er 590 kr.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes på det foreliggende grundlag, at forslaget kan gennemføres
administrativt uden lovgivning.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget om, at et registreret køretøj, der registreres i en anden medlemsstat, skal
afmeldes i den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, kan give den
danske stat et provenutab. Det har sammenhæng med, at Danmark har den
højeste beskatning i Europa af køretøjer, og at reglerne for, i hvilken stat et køretøj
skal registreres, ikke er entydige. Det må derfor forventes, at der i tilfælde af tvivl
om, hvor et køretøjs skal registreres, vil være en fælles interesse mellem køretøjets
ejer eller bruger og den pågældende anden medlemsstater om, at køretøjet ikke skal
være registreret i Danmark. I det fremsatte forslag savnes et instrument til hurtig
løsning af konflikter mellem medlemsstater om, hvor et køretøj skal registreres.
Det skal bemærkes, at Kommissionen den 4. april 2012 har stille forslag til en
forordning om forenklede regler for overførsel i det indre marked af
motorkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat, jf. dokument COM
(2012)164. Heri indgår forslag til regler om, i hvilken stat et køretøj skal registreres.
Forslaget om en ordning med midlertidig tilbagekaldelse af en registrering i tilfælde
af farlige mangler ved køretøjet må forventes at få den konsekvens, at køretøjet
ikke beskattes, så længe registreringen er tilbagekaldt, men det er en national
beslutning. Undlades beskatning i tilbagekaldelsesperioden, vil det give staten et
provenutab. Det har sammenhæng med, at den foreslåede tilbagekaldelsesordning
må forventes at finde anvendelse i betydeligt flere tilfælde end i dag, hvor der først
sker afmelding af et køretøj med farlige mangler, hvis manglen ikke er udbedret
efter nogle måneder.
Forslaget om en tilbagekaldelsesordning vil reducere statens indtægter fra salg af
nummerplader. Indtægtstabet vurderes at blive meget begrænset, da køretøjer i dag
som udgangspunkt kun afmeldes som følge af farlige mangler ved politiets
foranstaltning. Konstateres manglen af en synsvirksomhed, sker der som
udgangspunkt ikke en afmelding af køretøjet.
Statskassens samlede tab af indtægter er vanskeligt at anslå. Det skyldes, at det i høj
grad vil afhænge af, hvorledes samarbejdet mellem medlemsstater forløber, når der
kan være tvivl om, hvor et køretøj skal registreres.
På den anden side vil en udvidet kontrol med køretøjers tekniske og miljømæssige
egenskaber tendere mod at afkorte køretøjernes levetid, og dermed give et mindre
6 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1257218_0007.png
merprovenu fra registreringsafgiften. Dette merprovenu er ligeledes vanskeligt at
skønne.
Formandsskabets kompromisforslag af 31. maj 2013 indebærer ikke statsfinansielle
konsekvenser.
Administrative konsekvenser for staten
En gennemførelse af forslaget vil kræve en omlægning af Køretøjsregisteret, dels
med indførelse af en ordning med ”tilbagekaldelse af en registrering”, dels med
registrering af udfasning af køretøjer. Endvidere kan der være omkostninger
forbundet med en ordning, hvor data om registrerede køretøjers tekniske forhold
skal udveksles med andre medlemsstater. De samlede etableringsomkostninger
anslås på det foreliggende grundlag med betydelig usikkerhed at blive på op til 10
mio. kr.
Eventuelle merudgifter for det offentlige, der følger af forslaget, afholdes inden for
ressortministeriets eksisterende rammer, jf. budgetvejledningen.
Administrative og økonomiske konsekvenser for borgere og virksomheder
En gennemførelse af forslaget om en ordning med tilbagekaldelse af registreringer
vil spare borgere og virksomheder for udgiften til nye nummerplader. Der vil ikke
være væsentlige administrative besparelser for borgere og virksomheder ved en
gennemførelse af ordningen, da proceduren ved indregistrering af et sådant køretøj
er enkel.
En gennemførelse af forslaget om afmelding af en køretøj, der registreres i en
anden medlemsstat, må forventes at give borgere og virksomheder en mindre
administrativ lettelse derved, at indkaldelse til syn i flere medlemsstater undgås.
Dette forslag er dog ikke medtaget i Formandsskabets kompromisforslag af 31.
maj 2013.
En gennemførelse af forslaget om udveksling af data om køretøjers tekniske
forhold og synsforhold mellem medlemsstater kan på den ene side spare borgere
og virksomheder med køretøjer i forskriftmæssig stand for unødvendig kontrol,
men på den anden side blive en administrativ og økonomisk belastning for borgere
og virksomheder med køretøjer, der er i tvivlsom forskriftsmæssig stand.
Regeringen kan støtte det af Formandsskabet den 31. maj 2013 stillede
kompromisforslag.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Autobranchens Handels-og Industriforening i Danmark,
Brancheorganisationen for værksteder, Danmarks Motor Union, Dansk
Automobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk
Bilforhandler Union, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Dansk Erhverv,
Dansk Landbrug, Danske Motorcyklisters Råd, Danske Speditør Forening, Dansk
Industri, Dansk Lokalsyn, Danske Synsvirksomheder, Dansk Transport og
Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, Den Danske
Skatteborgerforening, ERFA-gruppen-bilsyn, Finans og Leasing, Finansrådet,
7 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1257218_0008.png
FDM, FSR-danske revisorer, Foreningen af Vognimportører i Danmark,
Forsikring og Pension, Håndværksrådet, Landbrugsrådet, MC Touring Club,
Motorcykelbranchens Landsforbund, Motorhistorisk Samråd, Sammenslutningen
af karosseribyggere og Autooprettere i Danmark.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes konkrete holdninger til forslaget.
10. Foreløbig dansk holdning
Regeringen bakker op om forslagets formål, at støtte håndhævelsen af den tekniske
kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil ved registrering af tekniske
mangler ved køretøjer, med henblik på at forbedre færdselssikkerheden og
miljøbeskyttelsen. Regeringen er også enig i, at reglerne for registrering af køretøjer
skal være enkle at administrere for borgere og virksomheder.
Regeringen er enig i, at de stillede forslag kan understøtte disse mål.
Regeringen er dog af den opfattelse, at der i forbindelse med forslaget om
afmelding af et registreret køretøj, der nu registreres i en anden medlemsstat,
savnes et middel til løsning af uenighed mellem to medlemsstater, der begge mener
at have ret til at registrere køretøjet.
Regeringen er ikke overbevist om, at en ordning med midlertidig tilbagekaldelse af
en registrering i tilfælde, hvor der er fundet farlige mangler ved et køretøj, er det
rette middel til at hindre fortsat brug af køretøjet. Forslaget synes udviklet på
grundlag af registeringssystemer, hvor et køretøj registeres med samme
registreringsnummer fra ”vugge til grav”, og ikke et system som det danske, hvor
et køretøj kun er registreret i den eller de perioder, hvor det bruges. Som
udgangspunkt bør det være op til den enkelte medlemsstat at fastsætte regler for,
hvorledes det sikres, at et køretøj med farlige mangler ikke fortsat bruges, men
under forudsætning af, at andre medlemsstater får adgang til oplysninger om
sådanne køretøjer.
Regeringen vil arbejde for at sikre, at den foreslåede ordning med at ”tilbagekalde
en registrering” af et køretøj med farlige mangler får en så smidig udformning, at
ordningen kan indpasses i den danske registreringsordning på en enkel måde.
I lyset af den usikkerhed, der på nuværende tidspunkt er forbundet med at vurdere,
hvilke statsfinansielle konsekvenser en gennemførelse af det samlede forslag vil
have, kan regeringen på nuværende tidspunkt ikke ubetinget støtte forslag.
Regeringen kan støtte det af Formandsskabet den 31. maj 2013 stillede
kompromisforslag.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg i form af et grund-
og nærhedsnotat af 20. september 2012.
8 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag
Høring over Kommissionens forslag af 13. juli 2012 til ændring af direktiv 1999/37/EF om
registreringsdokumenter for motorkøretøjer, jf. COM(2012)381.
Brancheorganisationen for værksteder (CAD)
Organisationen støtter forslaget.
Organisationen anfører, pba. betragtning nr. 2, hvorefter den almindelige
registreringsprocedure ikke skal følges, når en registreringstilbagekaldelse ophæves,
at der, særligt for vedkommende indehaver af den tilbagekaldte registrering, savnes
en vurde-ring af de nationalt fastlagte omkostninger ved proceduren.
DTL
Organisationen finder generelt, at forslaget om Køretøjssikkerhedspakken er
gennemgribende, og det vil på europæisk niveau harmonisere regler om teknisk
kontrol med henblik på at effektivisere synsvirksomhedernes virkefelt, samt stille
større krav til inspektørernes færdigheder og uvildighed, end tilfældet er i dag.
Ligeledes vil det forenkle registreringskrav og effektivisere kontrol og
registreringsprocedurer på dokumentsiden. Alt sammen med det formål at
forbedre færdselssikkerheden og nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne,
hvilket det må antages, at forslaget i stor udstrækning vil tilgodese.
Dog er der visse forbehold at iagttage, hvilket især handler om de økonomiske
konsekvenser af det samlede forslag, som særligt sigter imod erhvervskøretøjer og
herunder en i forvejen presset transportbranche. Der er risiko for, at den regning,
som naturligt vil blive sendt videre til transporterhvervets kunder, vil forringe
danske transportvirksomheders konkurrenceevne yderligere henset til det generelle
løn- og prisniveau i Danmark, uagtet at forslaget implementeres bredt inden for
EU.
Organisationen oplyser, på trods af de økonomiske konsekvenser, at den finder
den overordnede ide med krav om regelmæssige periodiske syn fulgt op af en
intensiveret og risikobasseret landevejskontrol samt et forenklet og elektronisk
registreringssystem som et godt tiltag for at undgå, at køretøjer i ringe teknisk stand
kører rundt på de europæiske veje til fare for færdselssikkerheden.
Af bemærkninger til selve forslaget om ændring af direktivet om
registreringsdokumenter henleder organisationen opmærksomheden på, at den
finder den nye mulighed med at tilbagekalde registreringen af et køretøj i en
midlertidig periode, som ikke vil betinge inddragelse af registrering og
nummerplader, hvorefter samme køretøj skal registreres på ny, som et godt tiltag,
som vil højne færdselssikkerheden, men også tilskynde en ejer af et køretøj til at få
bragt sit køretøj i forskriftsmæssig stand, fx efter et periodisk syn, hvor køretøjet
alene opnåede betinget godkendelse.
Organisationen bemærke hertil, at der kræves direkte adgang til disse data for
kontrolmyndigheden (politiet) i forbindelse med kontrolaktiviteter ved vejsiden,
ligesom det kunne overvejes at indføre en mærkning af et køretøj, som får
9 / 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilbagekaldt sin registrering i en midlertidig periode i lighed med den svenske
ordning, hvor der påsættes et klistermærke synligt på køretøjet, som ikke opfylder
gældende krav.
FDM
Organisationen er i det store og hele tilfreds med og kan tiltræde de foreslåede
direktivændringer.
Organisationen anfører, at muligheden for midlertidig tilbagekaldelse af et køretøjs
registrering i tilfælde, hvor der konstateres trafikfarlige mangler, kan organisationen
kun bifalde. Det vil være besparende i flere henseender for såvel køretøjsejer som
myndigheder at slippe for at skulle gennemføre en genindregistreringsproces i
sådanne tilfælde.
Organisationen hilser oprettelsen af et elektronisk register over relevante tekniske
oplysninger velkomment. Organisationen anbefaler i den forbindelse:
At der også registreres oplysninger om køretøjets kilometertal ved periodisk syn.
At de således registrerede oplysninger stilles til rådighed for enhver, og ikke kun for
”kompetente myndigheder og synsvirksomheder”.
Forsikring & Pension
Organisationen finder det yderst positivt, at direktivet sikrer, at det fremadrettet
undgås, at motorkøretøjer kan være registreret parallelt i forskellige medlemsstater.
Dette vil være et stort fremskridt i forhold til at forhindre, at stjålne køretøjer
handles i andre medlemsstater. Endvidere sikrer det, at blandt andet totalskadede
køretøjer og skrottede køretøjer ikke kan videresælges med svindel for øje.
Organisationen håber i den forbindelse, at SKAT vil deltage aktivt i EUCARIS
samarbejdet.
Motorcykel-Forhandler Foreningen
Ingen.
10 / 10