Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3249 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og Internationale forhold/JWP
Sags. nr. 17763
Den 1. juli 2013
FVM 168
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 24.-25. juni 2013
1. Landbrugsreformen: Direkte støtte
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om forslaget om direkte støtte, således at for-
mandskabet på grundlag af det reviderede forhandlingsmandat kunne forhandle en politisk aftale på
plads med Europa-Parlamentet. På definitionen af aktiv landmand blev der fastlagt en negativliste
over virksomheder, der ikke kan modtage direkte støtte, herunder lufthavne, jernbaneselskaber,
vandværker, ejendomsfirmaer samt permanente sports- og fritidsanlæg. I forhold til finansiel disci-
plin blev der enighed om en bundgrænse på 2.000 €. I forhold til progressiv reduktion blev der ikke
enighed om en specifik model, men der var accept af en begrænset på reduktion 5 % af støtten over
150.000 € per bedrift. Der blev sikret større fleksibilitet i beslutningen om overførsel af midler fra
søjle I til II, således at beslutningen kunne træffes senere i december 2013 eller august 2014, og at
satsen kunne opjusteres i august 2017. Rådet fastholdt endvidere niveauerne for overførsler mellem
de 2 søjler, som fastlagt af Det Europæiske Råd i februar 2013.
På den interne omfordeling af den direkte støtte blev den irske model opretholdt, idet der dog blev
indsat en bund på minimum 60 % af den gennemsnitlige støtte per hektar i regionen, som omforde-
lingen mindst skal resultere i. Den interne omfordeling kan begrænses til, at den enkelte bedrift
maksimalt kan miste 30 %. Der blev endvidere mulighed for at yde en særlig omfordelingsstøtte,
hvor der kan ydes en højere støtte til de første hektar per bedrift. Der er åbnet for, at omfordelings-
støtten eventuelt kan erstatte progressiv reduktion. Medlemsstater optaget i EU siden 2004 får end-
videre mulighed for at anvende den forenklede arealbetalingsordning (SAPS) frem til 2020. Lige-
som medlemsstater i visse tilfælde kan genbruge betalingsrettighederne fra den nuværende ordning.
I forhold til de grønne krav blev der enighed om, at der kunne anvendes ækvivalente tiltag og certi-
ficering til at opfylde de grønne krav, herunder kunne nationale lovkrav på miljøområdet certifice-
res. Det blev endvidere fastlagt, at der ikke måtte ske dobbeltfinansiering mellem de grønne krav og
ækvivalente tiltag under landdistriktspolitikken.
Det grønne krav om afgrødediversificering indebærer et krav om mindst 2 afgrøder på bedrifter med
mellem 15-30 hektar agerjord, og for bedrifter med over 30 hektar agerjord mindst 3 afgrøder, hvor
der kan skelnes mellem vinter- og vårafgrøder. På det grønne krav om beskyttelse af permanent
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
græs blev den nuværende beskyttelse på nationalt eller regionalt niveau opretholdt, idet der endvi-
dere skal ske særlig beskyttelse af sårbare permanente græsarealer i Natura 2000-områder.
På det grønne krav om miljøfokusområder blev niveauet sat til 5 % af agerjorden for bedrifter med
over 15 hektar agerjord. Kravet om udlægning af 5 % miljøfokusområder kan opfyldes via forskel-
lige tiltag, herunder landskabstræk, brak, proteinafgrøder, randzoner og miljøafgrøder. Der ville
endvidere kunne anvendes en omregningsfaktor, således at der blev taget hensyn til den miljømæs-
sige værdi. Der blev endvidere mulighed for at op til 50 % af kravet om miljøfokusområder kunne
udlægges kollektivt eller regionalt. Permanente afgrøder og permanent græs undtages fra kravet om
miljøfokusområder, og endvidere blev der en særlig undtagelse for medlemsstater med over 50 %
skov. Der er desuden afgivet en erklæring om, at Kommissionen i 2017 kan fremlægge en rapport
med tilhørende forslag om en forhøjelse af niveauet for miljøfokusområder til 7 %. Et sådant forslag
vil skulle vedtages i den almindelige lovgivningsprocedure.
På koblet støtte blev der mulighed for på baggrund af omfanget af koblet støtte ydet i en reference-
periode fremover at yde op til henholdsvis 8 og 13 % samt en særlig begrænset dispensationsmulig-
hed for at gå højere end 13 %, samt derudover at yde op til 2 % koblet støtte til proteinafgrøder.
Ordningen for unge landmænd blev obligatorisk for medlemsstaterne, mens ordningen for små
landbrug blev frivillig for medlemsstaterne. Ordningen med mulighed for støtte til arealer i områder
med naturbetingede begrænsninger blev ligeledes fastholdt som frivillig.
2. Landbrugsreformen: Landdistriktspolitikken
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om forslaget om landdistriktspolitikken, såle-
des at formandskabet på grundlag af det reviderede forhandlingsmandat kunne forhandle en politisk
aftale på plads med Europa-Parlamentet. Rådets generelle indstilling fra marts 2013 blev i store
træk fastholdt, således at der fortsat var mulighed for at yde engangskompensation under de miljø-
og klimavenlige jordbrugsforanstaltninger. Derudover accepterede Europa-Parlamentet, at der blev
fastlagt nye kriterier for områder med naturbetingede begrænsninger fra 2018. Der blev endvidere
fastlagt et krav om, at minimum 30 % af landdistriktsmidlerne skal anvendes til miljø- eller naturtil-
tag. Der blev endvidere stillet krav om, at det på visse ordninger blev et krav at leve op til definitio-
nen på en aktiv landmand fra forslaget om direkte støtte, herunder for støtte til områder med natur-
betingede begrænsninger. Kommissionen afgav endvidere en erklæring om, at der ville blive sikret
de nødvendige overgangstiltag på landdistriktspolitikken. Rådet fastholdt endvidere niveauerne på
national medfinansiering, som fastlagt af Det Europæiske Råd i februar 2013.
3. Landbrugsreformen: Markedsordningen
Der blev med kvalificeret flertal opnået politisk enighed om forslaget om markedsordningen, såle-
des at formandskabet på grundlag af det reviderede forhandlingsmandat kunne forhandle en politisk
aftale på plads med Europa-Parlamentet. Tyskland og Storbritannien afstod fra at stemme på grund
af spørgsmålet om anvendelsen af Traktatens artikel 43, stk. 3. Der blev enighed om, at sukkerkvo-
terne skulle afskaffes i 2017. Der blev enighed om et nyt system for vinbeplantningsrettigheder fra
2016, der skulle gælde til 2030 med mulighed for 1 % årlig udvidelse. Det var endvidere ikke til
diskussion, at mælkekvoterne skulle afskaffes i 2015, og der blev ikke en generel mulighed for ud-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
budsstyring, men perioden for intervention af skummetmælkspulver og smør blev forøget med en
måned, og der blev indført mulighed for støtte til privat oplagring af ost under de europæiske kvali-
tetsordninger. Det blev endvidere muligt for producentorganisationer i mælkesektoren at udvide de-
res regler til at gælde ikke-medlemmer.
Der blev endvidere opnået et kompromis om anvendelsen af Traktatens artikel 43, stk. 3, hvor Eu-
ropa-Parlamentet blandt andet fik indflydelse på fastlæggelsen af referencepriser. Der blev givet
mulighed for udbudsstyring af skinke under de europæiske kvalitetsordninger. Der blev desuden
fortaget en præcisering af konkurrencelovgivningen i forhold til landbrugsområdet. Medlemsstater-
ne fik generelt mulighed for at pålægge brug af skriftlige kontrakter i specifikke landbrugssektorer.
Indenfor olivenolie, oksekød samt korn blev det muligt for producentorganisationer i disse sektorer
at foretage for eksempel fælles afsætning under en række betingelser herunder også, at afsætningen
højst omfatter 15 % af produktionen af det givne produkt. Der blev endvidere mulighed for at indfø-
re yderligere handelsnormer. Rådet fastholdt endvidere den særlige krisefond for landbruget på 400
mio. € (2011-priser) finansieret ved en reduktion af den direkte støtte (finansiel disciplin), som fast-
lagt af Det Europæiske Råd i februar 2013. Eventuel brug af eksportrestitutioner skal alene ske som
et element i anvendelsen af krisefonden.
4. Landbrugsreformen: Den horisontale forordning
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om forslaget om den horisontale forordning,
således at formandskabet på grundlag af det reviderede forhandlingsmandat kunne forhandle en po-
litisk aftale på plads med Europa-Parlamentet. Der var i Rådet enighed om, at antallet af udbetaling-
sorganer skulle fastholdes på det nuværende niveau. I forhold til sanktioner af den grønne betaling
blev det fastlagt, at sanktionen skulle indfases til at kunne gå 25 % over den grønne betaling. Der
var enighed om at vandrammedirektivet og pesticiddirektivet samt beskyttelse af vådområder og
kulstofrige arealer på nuværende tidspunkt ikke skulle indgå i krydsoverensstemmelse. Der var
endvidere enighed om at sikre forenkling på en række mindre punkter i forhold til udbetaling af
uforbrugte midler fra krisereserven som direkte støtte, i forhold til tolerancemargin indenfor mark-
blokke og i forhold til registreringen af elementer i miljøfokusområder udenfor det støtteberettigede
areal i markbloksystemet (LPIS). Derudover lagde Rådet vægt på at fastholde de nuværende be-
stemmelser i forhold til finansiering og udbetaling. Der blev endvidere enighed om offentliggørelse
af støttemodtagere, hvilket dog ikke ville omfatte små landbrug, der modtager under 1.250 € om
året.
3