Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3254 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
16. juli 2013
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (udenrigsanliggender) den 22.
juli 2013
Dagsordenen for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 22. juli 2013 om-
fatter
Menneskerettigheder,
Sydlige
naboer (Syrien og Egypten), Mellemøsten, De
Store Søers Område/DRC, Somalia, Libanon, vand og sikkerhed, Myan-
mar/Burma, Østlige Partnerskab, Sudan/Sydsudan og Mali.
Alle punkter fore-
lægges hermed Folketingets Europaudvalg til orientering. Der henvises i
øvrigt til samlenotatet for rådsmødet, der er oversendt til Europaudval-
get den 11. juli 2013.
1. Menneskerettigheder
I anledning af 1-året for vedtagelsen af EU’s menneskerettighedspakke
forventes en kort drøftelse og vedtagelse af konklusioner om EU’s eks-
terne menneskerettighedsindsats.
EU’s menneskerettighedspakke blev vedtaget under dansk formandskab i
juni 2012 og består af en strategisk ramme i form af en politisk erklæring,
der bekræfter den centrale rolle, som menneskerettigheder og demokrati
spiller i EU’s arbejde, en handlingsplan for perioden 2012-2014 og ud-
nævnelsen af en særlig repræsentant (EUSR) for menneskerettigheder.
Handlingsplanen indeholder 97 operative målsætninger.
Udenrigsrådet forventes at understrege vigtigheden af at placere menne-
skerettigheder i hjertet af EU’s relationer med tredjelande og at give ud-
tryk for sin fulde opbakning til gennemførelsen af alle operative målsæt-
ninger i handlingsplanen. Udenrigsrådet forventes også at hilse de kon-
krete resultater af handlingsplanen velkommen. Det gælder ikke mindst
de to sæt retningslinjer, der blev vedtaget på Udenrigsrådet den 24. juni
2013, om hhv. religions- og trosfrihed og menneskerettigheder for alle
uanset seksuel orientering og kønsidentitet. Endelig forventes Rådet at
udtrykke fuld opbakning til den særlige repræsentant for menneskeret-
tigheder, den tidligere græske udenrigsminister Stavros Lambrinidis, og
hans arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fra dansk side støttes arbejdet med at implementere EU’s menneskeret-
tighedspakke selvsagt fuldt ud. Det er glædeligt, at vi kan bevare stort
fokus på denne dagsorden.
2. Sydlige naboer (Syrien og Egypten)
Syrien
Det forventes, at der på rådsmødet vil være en drøftelse af udviklingen i
Syrien, der siden den seneste forelæggelse i Europaudvalget desværre
ikke er blevet mindre blodig og brutal.
FN anslår, at mindst 100.000 mennesker har mistet livet som følge af
konflikten - et tal der for hver dag der går vokser med beskæmmende
hastighed. Ikke mindst som følge af regimets fortsatte offensiv, som nu
især er fokuseret omkring storbyen Homs. Adskillige kvarterer af byen er
belejret af regimestyrker, hvilket har affødt voldsomme humanitære kon-
sekvenser for de mange mennesker, der er fanget i disse kvarterer, uden
adgang til basale fornødenheder såsom mad, vand og medicin.
Set i lyset af den alvorlige situation opfordrede FN’s generalsekretær Ban
ki-Moon den 9. juli begge parter til at holde våbenhvile under Ramada-
nen. Indtil videre har hverken regimet eller oprørerne dog efterkommet
opfordringen.
På oppositionssiden kan noteres, at oppositionskoalitionen efter lang tids
venten nu har udpeget en ny permanent ledelse. Den 6. juli blev Ahmed
Jarba valgt som ny koalitionsformand, og der blev tillige valgt fire vice-
præsidenter. I sin sammensætning spænder det nye lederskab over et
bredt spektrum af den alsidige oppositionskoalitions medlemsskare. Det-
te vil være afgørende i forhold til at sikre bred opbakning til en forhand-
lingsdygtig delegation, som kan tage til en fremtidig Geneve II-
konference, der skal bringe konfliktens parter til forhandlingsbordet med
det formål at etablere rammerne for en demokratisk og inkluderende
transitionsfase.
Det er forventningen, at perspektiverne for det politiske spor vil stå cen-
tralt i diskussionen på rådsmødet. Der er i EU stadig bred opbakning til
Geneve II-konferencen. Men i den nuværende situation må man erken-
de, at perspektiverne for en snarlig afholdelse af konferencen ikke er lo-
vende. Danmark vedbliver dog at arbejde for muligheden, uanset hvor
spinkel den er, og det forventes, at det samme signal også vil udgå fra
rådsmødet.
I forlængelse af drøftelserne om det politiske spor forventes Ashton vil
give en status to måneder efter ophævelsen af EU’s våbenembargo, som
det blev besluttet på rådsmødet den 27. maj.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Egypten
Det forventes også, at situationen i Egypten vil blive drøftet på rådsmø-
det, og at der muligvis vil blive vedtaget rådskonklusioner.
I Egypten annoncerede den egyptiske forsvarsminister, Abdul Fatah
Khalil Al-Sisi, efter udløbet af militærets ultimatum onsdag den 3. juli, at
Morsi ikke længere er præsident, at den egyptiske forfatning er midlerti-
digt ophævet, at formanden for den egyptiske forfatningsdomstol vil
blive indsat som midlertidig præsident og at der nedsættes en teknokrat-
regering. Endvidere annonceredes det, at der vil blive gennemført en
forfatningsreform, samt at der vil blive afholdt snarlige præsident- og
parlamentsvalg. Endelig blev der udsendt en klar opfordring til alle egyp-
tere om ikke at gribe til vold.
Egyptens nye præsident, Adly Mansour,
aflagde ed den 4. juli. Mansour er nyudnævnt formand for forfatnings-
domstolen. Hazem Beblawi blev den 9. juli udpeget som leder af den
kommende teknokrat regering.
Den midlertidige præsident, Adly Mansour, har fremlagt en plan for det
kommende transitionsforløb. Han ventes inden udgangen af juli at udpe-
ge en komité af dommere og jurister, der efterfølgende får en måned til
at foreslå ændringer til 2012-forfatningen. Disse ændringer vil derefter
blive forelagt en bredt sammensat komité, som vil have 60 dage til at
færdiggøre forfatningsudkastet. Det vil derefter blive lagt ud til offentlig
debat i to måneder og efterfølgende til folkeafstemning, forventeligt om-
kring årsskiftet. Efter forfatningens forventede vedtagelse vil præsiden-
ten udskrive valg til parlamentets underhus. Herefter vil transitionspræ-
sidenten udskrive præsidentvalg, og efter den folkevalgte præsidents ind-
sættelse anses transitionsperioden for afsluttet. Dette vil i givet fald ske i
løbet af det første halvår af 2014.
Det er dog langt fra sikkert, at den nye transitionsplan vil lykkes. Det
egyptiske samfund er stærkt polariseret og der har været flere voldelige
konfrontationer, herunder brutale sammenstød foran den Republikanske
Gardes hovedkvarter d. 8. juli, som kostede mindst 51 mennesker livet.
Nour partiet trak sig midlertidigt fra koalitionen bag den nye transitions-
plan i protest over hændelsen, som de betegnede som en massakre. Dette
såvel som de store udfordringer med at finde enighed om en ny premie-
reminister illustrerer koalitionens skrøbelighed.
Drøftelsen på rådsmødet forventes at fokusere på, hvordan man fra
EU’s side bør forholde sig til det militære indgreb og til den fremtidige
politiske proces, herunder det muslimske broderskabs rolle.
Fra dansk side vil man lægge vægt på, at Egypten hurtigt vender tilbage
til en civil og demokratisk ledelse. Militæret, den nyudnævnte præsident
og teknokratregeringen skal holdes fast på, at der snarest muligt gennem-
føres frie og retfærdige parlaments- og præsidentvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er helt afgørende for den forestående politiske proces, at der fra mi-
litæret og den midlertidige politiske ledelses side sikres en bredt inklude-
rende proces, som også involverer de islamiske partier. Den nye ledelse
bør også sikre retssikkerhed for alle og respekt for grundlæggende ret-
tigheder og friheder, herunder ytrings- og pressefrihed samt retten til en
retfærdig rettergang. Samtidig må politiske arrestationer og tilbageholdel-
ser ophøre.
3. Mellemøsten
Det forventes, at Rådet vil forholde sig til den seneste udvikling i de
amerikanske bestræbelser på at få de to parter tilbage til forhandlings-
bordet. Den amerikanske udenrigsminister, John Kerry, har siden besø-
get af præsident Obama hos de to parter i marts 2013 sat mange ressour-
cer ind herpå, herunder gennem gentagne møder med de centrale spillere
på begge sider, premierminister Netanyahu og præsident Abbas.
Det er uvist, hvorvidt det vil lykkes at føre parterne sammen, men de
meget begrænsede oplysninger om forløbet udelukker det ikke. Under
alle omstændigheder ventes det, at Rådet vil bakke fuldt op om de ame-
rikanske bestræbelser. Dette støttes fuldt ud fra dansk side.
Der kan blive tale om rådskonklusioner, men dette spørgsmål kan først
ventes afklaret sent i processen, muligvis først på selve rådsmødet.
4. De Store Søers Område/DRC
Der forventes på rådsmødet en drøftelse af situationen i De Store Søers
Område, særligt i den østlige del af Den Demokratiske Republik Congo
(DRC), i lyset af underskrivelsen af ”Rammen for fred, sikkerhed og Ud-
vikling for Den Demokratiske Republik Congo og regionen” (rammeaf-
talen) i februar d.å. og udpegningen af FN’s generalsekretærs særlige ud-
sending til De Store Søers Område, UNSR Mary Robinson. Drøftelsen
ventes at tage udgangspunkt i oplægget til en fælles EU strategisk ramme
for De Store Søers Område. Der ventes vedtaget rådskonklusioner, der
sender budskab om støtte til rammeaftalen og vigtigheden af en koordi-
neret tilgang til implementeringen af denne. Derudover ventes et balan-
ceret og stærkt budskab om situationens alvor i DRC, herunder for-
dømmelse af M23 samt al ekstern støtte til organisationen og anerken-
delse af vigtigheden af regionalt ansvar og ejerskab for en løsning på
konflikten.
Konflikten i De Store Søers Område har primært sit udspring i den fort-
sat vanskelige situation i den østlige del af DRC. Særligt situationen i Ki-
vu er bekymrende med massiv fordrivelse af befolkningerne, menneske-
rettighedsovertrædelser, vold, stagnation i den økonomiske og sociale
udvikling og stigende rivalisering. Anklagerne om støtte fra nabolande til
oprørsgrupper i DRC, herunder M23, har kun gjort situationen mere
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ustabil og medført øget mistillid landene i regionen imellem. Rammeafta-
len indebærer en ny politisk og regional konsensus om en bæredygtig
stabilisering af regionen. En afgørende del af rammeaftalen er en national
kontrolmekanisme, som skal overvåge gennemførelsen af de forpligtel-
ser, som de underskrivende parter har indgået. Den nylige udpegning af
FN’s generalsekretærs særlige udsending til De Store Søers Område samt
Sikkerhedsrådets enstemmige vedtagelse af et ny, forstærket mandat til
FN’s fredsbevarende styrke (MONUSCO), ses som positive tiltag, der
skaber muligheder for et styrket engagement.
EU spiller en aktiv rolle inden for FN’s formidlede strategiske ramme.
Kommissionen og udenrigsrepræsentanten udsendte i juni 2013 en med-
delelse til Rådet med oplæg til en strategisk ramme for de Store Søers
Område. EU ventes at drøfte strategien med landene og organisationer-
ne i regionen samt forfølge de i strategien opstillede mål i tæt samarbejde
med bl.a. den Afrikanske Union, den internationale konference om De
Store Søers Område (ICGLR) og FN, herunder MONUSCO. Fra dansk
side bakkes op om strategien og EU’s tilgang.
5. Somalia
Der forventes på rådsmødet en drøftelse samt vedtagelse af rådskonklu-
sioner som led i forberedelsen af konferencen ”New Deal for Somalia” i
Bruxelles den 16. september 2013. I lyset af den seneste forværrede sik-
kerhedssituation i Somalia forventes fokus også at være på sikkerheds-
sektoropbygning.
Formålet med konferencen til september er at omsætte de politiske hen-
sigtserklæringer fra London-konferencen i maj 2013 til en foreløbig plan
for genopbygningen af Somalia (en såkaldt ”Compact”), der angiver de
nationale prioriteter samt arbejdsdeling og finansiering. Planen forventes
at dække en tre-årig periode op til de kommende valg i 2016 med fokus
på anvendelse af nationale mekanismer i overensstemmelse med princip-
perne i den såkaldte ”New Deal” vedrørende skrøbelige stater. Samtidig
forventes det internationale samfund at præsentere konkrete bidrag til
gennemførelsen af planen. EU vil sammen med Somalia være vært for
konferencen.
Danmark forudses at have en særlig platform ved konferencen gennem
det danske medformandskab for den Internationale Dialog for fredsop-
bygning og statsopbygning, som udviklingsministeren har varetaget siden
marts 2012 og hvor kernefokus netop er gennemførelsen af ”New Deal”
principperne, som bygger på de skrøbelige staters eget lederskab og en
bredt funderet tilgang til udvikling og sikkerhed.
En væsentlig udfordring i genopbygningsprocessen er sikkerhedssituati-
onen i Somalia. Det seneste angreb på FN-bygningen i Mogadishu i juni
2013 har således intensiveret fokus på opbygningen af sikkerhedssekto-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ren i Somalia og sikring af en bred finansiering. Andre udfordringer om-
fatter processen med opbyggelse af en føderal stat og sikre inddragelse
samt deltagelse af de somaliske regioner i konferencen.
Fra dansk side lægges der særlig vægt på en realistisk tilgang inden for
den givne tidsramme, dels i forhold til sikkerhedssituationen i Somalia,
dels i forhold til den foreløbige genopbygningsplan. Det lokale somaliske
ejerskab er vigtigt at fastholde i hele processen, lige som det er nødven-
digt at fastholde de gensidige forpligtelser mellem det internationale sam-
fund og Somalia.
6. Libanon
Det er også forventningen, at man på rådsmødet vil drøfte Libanon. Si-
tuationen i landet er anspændt, ikke mindst som følge af borgerkrigen i
nabolandet Syrien. Den mest mærkbare konsekvens er den fortsatte til-
strømning af syriske flygtninge, som FN anslår nu tæller mindst 600.000
personer. Libanon har indtil videre holdt sine grænser åbne for de mange
nødstedte syrere, men efterhånden som antallet af flygtninge stiger, ople-
ver landet også flere destabiliserende sociale og økonomiske konsekven-
ser.
Derudover er Libanon ofte skueplads for voldelige sammenstød som
udspringer af Syrien-konflikten. Blandt de hidtil mest alvorlige hændelser
hører sammenstødene den 23. juni i den sydlige kystby Saida, mellem
den libanesiske hær og tilhængere af en radikal sunni-muslimsk imam,
der opfordrer til hellig krig mod Hizbollah og det syriske regime; og den
kraftige bilbombe, der den 9. juli eksploderede nær Hizbollah-kontorer i
Beiruts sydlige forstæder. Sammenstød som dette er dog stadig ind-
dæmmede, og landets politiske ledelse fortsætter sin neutralitetspolitik i
forhold til konflikten Syrien. Denne politiske linje ser sig dog stadig mere
udfordret af Hizbollahs militære tilstedeværelse i Syrien på det syriske
regimes side.
Det forventes, at drøftelsen om Libanon blandt andet vil dreje sig om
den humanitære og politiske udvikling samt sikkerhedssituationen, her-
under også libanesiske gruppers militante aktiviteter udenfor Libanons
grænser.
7. Vand og sikkerhed
Fokus for drøftelsen om vand og sikkerhed ventes at samle sig om kort-
lægningen af EU’s og medlemsstaternes generelle og projektbaserede
aktiviteter relateret til vand. Der ventes vedtaget rådskonklusioner, der
med baggrund i kortlægningen vil udstikke en generel ramme for et sam-
let EU vanddiplomati.
Nødvendigheden af at operere med vandsikkerhed som et særskilt uden-
rigspolitisk tema er blevet gradvist mere nærværende i trit med klodens
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
svindende drikkevandressourcer og den støt stigende befolkningstil-
vækst. Tilgangen til og udnyttelsen af drikkevand rummer et væsentligt
konfliktpotentiale, idet 70 % af alle ferskvandsressourcer er transnationa-
le, hvilket, som vand gradvist bliver mindre tilgængeligt, kan blive en le-
dende og indirekte årsag til konflikt både i og mellem stater. Set i det lys
er det positivt, at man på det kommende rådsmøde adresserer vands
konfliktskabende potentiale og i øvrigt tager bestik af, hvad der på EU-
og medlemsstatsniveau bliver gennemført af aktiviteter på vandområdet.
Regeringen hilser kortlægningen velkommen og støtter vedtagelsen af
konklusioner indeholdende en række centrale politikanbefalinger for et
fremtidigt EU vanddiplomati. Drøftelsen af vandsikkerhed vil kunne
bidrage til at fremme EU’s generelle politikkohærens og samtidigt danne
grundlag for bedre at indtænke forebyggende indsatser i den udenrigspo-
litiske værktøjskasse. Fra dansk side lægges især vægt på den nære for-
bindelse mellem vand, energi og fødevarer, og man støtter i den forbin-
delse den videre udmøntning af et operativt EU vanddiplomati.
8. Myanmar/Burma
EU’s udenrigsministre ventes på rådsmødet at vedtage et papir om EU’s
prioriteter og engagement i Myanmar/Burma til støtte for landets fort-
satte demokrati- og reformproces frem til valget i 2015. Der er ikke lagt
op til en egentlig drøftelse på rådsmødet om situationen i Myan-
mar/Burma eller af EU’s prioriteter og engagement.
Vedtagelsen af papiret følger af beslutningen på rådsmødet i april 2013
om at give udenrigsrepræsentanten i opdrag at præsentere et udkast til en
samlet EU-politik. EU’s udenrigsministre blev i april i år enige om ikke at
forlænge den Fælles Holdning og dermed ophæve sanktionerne mod
Myanmar/Burma (undtaget våbenembargoen og embargoen på udstyr,
som kan anvendes til intern undertrykkelse). I lyset af denne beslutning
er der behov for at få fastlagt en ny EU-politik.
Fra dansk side arbejder man for, at EU’s engagement baserer sig på en
transparent dialog med alle burmesiske aktører, og inkluderer fortsat pres
på de burmesiske myndigheder for bl.a. at sikre løsladelse af tilbagevæ-
rende politiske fanger, fremme national og etnisk forsoning, menneske-
rettigheder, retsstatsprincipper og en fortsat demokratisk udvikling.
9. Østlige Partnerskab
Rådet ventes at have en kort drøftelse af EU’s Østlige Partnerskab
umiddelbart forud for partnerskabets udenrigsministermøde, der afhol-
des i forlængelse af rådsmødet. Fokus ventes at være på forberedelsen af
topmødet i november i Vilnius, herunder 1) status for opnåede resultater
i partnerskabet siden sidste topmøde i Warszawa i september 2011; 2)
drøftelse af hvilke elementer, der bør indgå i topmødeerklæringen samt
status for forhandlingerne om associerings- og frihandelsaftaler med flere
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
østlige partnere, heriblandt Ukraine; og 3) udveksling af synspunkter om
næste skridt for partnerskabet.
Fra dansk side er der stor opbakning til Det Østlige Partnerskab som
EU’s redskab til at knytte de seks partnerlande tættere til sig baseret på
fælles værdier såsom demokrati, menneskerettigheder og retssamfund.
Danmark støtter endvidere den meritbaserede tilgang (”more for more”),
hvorved de partnerlande, der udviser størst reformvilje, opnår øget enga-
gement og støtte fra EU. Topmødet i Vilnius vil være en anledning til at
initialisere og muligvis underskrive nogle af aftalerne, men topmødet må
samtidig ikke blive en kunstig deadline. Fra dansk side støttes en drøftel-
se af næste skridt for partnerskabet post-Vilnius. Der bør først og frem-
mest fokuseres på muligheder for fremdrift i det konkrete samarbejde,
herunder det betydelige implementeringsarbejde, der følger af indgåede
aftaler og køreplaner. Samtidig anerkendes også behovet for at undersø-
ge mulige nye skridt for samarbejdet.
10. Sudan/Sydsudan
Der forventes på rådsmødet vedtaget rådskonklusioner, som vil udtrykke
bekymring for den aktuelle situation i og mellem Sudan og Sydsudan
samt bekræfte EU's fortsat aktive engagement i landene. Der forventes
ingen drøftelse.
I de to år der er gået siden Sydsudans uafhængighed, har det internatio-
nale samfund, anført af Den Afrikanske Union, og med EU som en cen-
tral medspiller, bidraget til opretholdelse af freden mellem Sudan og
Sydsudan. I september 2012 indgik landene efter lange forhandlinger et
aftalekompleks om grænser, handel, statsborgerskab og olie - Addis-
aftalerne. Men fortsat politisk uenighed mellem landene og landenes in-
terne situationer blokerer for aftalernes gennemførelse.
EU iværksatte 18. juni 2012 en CSDP-mission, EUAVSEC, der skal bi-
drage til en bæredygtig og effektiv administration af Jubas internationale
lufthavn. Arbejdet sker i erkendelsen af, at en velfungerende internatio-
nal lufthavn er afgørende for et levedygtigt Sydsudan. Missionen har en
stærk dansk deltagelse med flere danske udsendte, heriblandt missions-
chefen. Missionens mandat udløber i januar 2014, og inden da vil et re-
view af missionen forelægges i Bruxelles (forventet i september), efter
hvilket der vil tages stilling til en eventuel forlængelse af missionens
mandat.
Rådskonklusionerne ventes på baggrund af et nyligt diskussionspapir
udarbejdet af EU’s særlige repræsentant for Sudan og Sydsudan at foku-
sere på en opfordring fra EU's side til fuld implementering af Addis-
aftalerne, vigtigheden af en national inklusiv dialog, bekymring over Su-
dans trusler om lukning af Sydsudans olieeksport samt bekymring for
situationen i Darfur og Jonglei (Sydsudan). Det forventes desuden, at der
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vil blive lagt op til et fortsat aktivt EU engagement og en samlet interna-
tional indsats.
11. Mali
Der ventes en kort drøftelse af den aktuelle situation i Mali og vedtagelse
af rådkonklusioner på baggrund af den foreløbige aftale af 18. juni 2013
mellem den maliske regering og de væbnede grupper samt det foreståen-
de præsidentvalg. Den foreløbige aftale mellem den maliske regering og
de væbnede grupper indebærer en våbenstilstand og muliggør dermed
første runde af præsidentvalget på hele Malis territorium den 28. juli
2013. Anden runde planlægges den 11. august 2013. I forbindelse med
valgforberedelserne er der dog stadig en række logistiske, sikkerheds-
mæssige og tekniske udfordringer, men den maliske regering vurderer, at
disse udfordringer er overkommelige og er fast besluttet på fortsat at
afholde valg. Ifølge aftalen accepterer de væbnede grupper afvæbning,
men stiller som betingelse en inklusiv dialog efter valget om de mere
grundlæggende problematikker ift. de nordlige regioners status. Aftalen
er kommet i stand efter et massivt pres fra det internationale samfund,
der også i det videre forløb vil skulle spille en central rolle i aftalens gen-
nemførelse. EU har spillet en ganske aktiv rolle i forløbet.
Den FN-ledede fredsbevarende mission, MINUSMA, har den 1. juli
2013 overtaget ansvaret fra AFISMA. MINUSMA vil omfatte op til ca.
11.200 militære- og ca. 1.440 politifolk, samt integrere det nuværende
civile FN-kontor i Mali (UNOM). Danmark ser positivt på mulighederne
for et styrkebidrag i dialog med FN og de øvrige nordiske lande. Som
opfølgning på højniveaukonferencen i Bruxelles den 15. maj 2013 til
støtte for Malis transitionsplan; ’Plan for the Sustainable Recovery’, ar-
bejdes der på at etablere en opfølgningsmekanisme. Mekanismen skal
dels monitorere det internationale samfunds opfyldelse af de finansielle
løfter afgivet under konferencen, dels monitorere de maliske parters
gennemførelse af transitionsplanen. Man forventer fra dansk side at del-
tage i mekanismen.
EU’s militære træningsmission, EUTM Mali, har til formål at træne og
understøtte Malis regeringshær. Missionen er fuldt udrullet med over 500
mand deployeret, og træningen af de maliske tropper er påbegyndt.
Danmark deltager ikke i EUTM Mali som følge af forsvarsforbeholdet.
Der pågår i EU drøftelser om etableringen af en ny CSDP-mission til
Mali, der skal komplementere MINUSMA og EUTM. Missionens kon-
krete indhold drøftes fortsat, men der forventes en mission indenfor
”Rule of Law”, sandsynligvis med fokus på styrkelse af sikkerhedsstyrker
samt elementer af bredere støtte til retssystemet. De nærmere detaljer
udestår fortsat, men ventes fremlagt medlemslandene efter sommer.
Rådskonklusionerne ventes at sende et signal om fortsat pres på den ma-
liske regering for gennemførelse af den foreløbige aftale, herunder særligt
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
afholdelse af præsidentvalget, og sikring af en bred og inklusiv dialog- og
forsoningsproces samt opfølgning på seneste højniveaumøde om Mali
den 15. maj 2013.
Fra dansk side lægges vægt på en fortsat aktiv rolle for EU i Sahel regio-
nen og på behovet for en bred dialog- og forsoningsproces, således at
alle befolkningsgrupper involveres. Danmark støtter endvidere et øget
CSDP-engagement i Mali.
Alle punkter henhører under Udenrigsministeriets ressort
10