Europaudvalget 2013-14
Det Europæiske Råd 24-25/10-13 Bilag 12
Offentligt
1293760_0001.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 25. oktober 2013
(OR. en)
EUCO 169/13
CO EUR 13
CO)CL 7
FØLGESKRIVELSE
fra:
Generalsekretariat for Rådet
til:
delegationerne
Vedr.:
DET EUROPÆISKE RÅD
24.-25. OKTOBER 2013
KO)KLUSIO)ER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 24.-25. okto-
ber 2013).
________________________
EUCO 169/13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0002.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
Der er synlige tegn på økonomisk genopretning, men EU er nødt til at fortsætte sine bestræbelser
for at øge vækstpotentialet, forbedre jobskabelsen og styrke den europæiske konkurrenceevne. Det
Europæiske Råd fokuserede i dag på den digitale økonomi, innovation og tjenesteydelser. Det er
områder med et særligt vækst- og jobpotentiale, som skal frigøres hurtigt. Det Europæiske Råd gav
konkrete retningslinjer med henblik på at udnytte det eksisterende potentiale fuldt ud.
Det Europæiske Råd så også på forskellige områder af den økonomiske politik og social- og
arbejdsmarkedspolitikken. Det gjorde status over gennemførelsen af de initiativer, der i juni blev
taget til bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed og finansiering af økonomien, særlig af små og
mellemstore virksomheder, og nåede til enighed om yderligere tiltag. Det gav nye impulser til bedre
regulering.
Det Europæiske Råd havde en tilbundsgående drøftelse om fuldførelsen af Den Økonomiske og
Monetære Union. Det fokuserede især på bedre samordning af de økonomiske politikker, styrkelse
af Den Økonomiske og Monetære Unions sociale dimension og fuldførelse af bankunionen. Som
besluttet i juni vil Det Europæiske Råd vende tilbage til alle disse spørgsmål i december med
henblik på at træffe afgørelser.
Det Europæiske Råd så frem til topmødet i det østlige partnerskab, som finder sted den
28.-29. november 2013 i Vilnius.
Det Europæiske Råd udtrykte dyb bedrøvelse over den seneste tids tragiske begivenheder i
Middelhavet, hvor hundreder af mennesker har mistet livet, og besluttede at intensivere Unionens
indsats for at forhindre, at sådanne tragedier gentager sig.
I.
DIGITAL ØKO)OMI, I))OVATIO) OG TJE)ESTEYDELSER
1.
En stærk digital økonomi er afgørende for vækst og europæisk konkurrenceevne i en
globaliseret verden. Med henblik herpå skal der gøres alt for, at der igen kommer gang i
Europas industri inden for digitale produkter og tjenester. Der er et presserende behov for et
integreret indre marked for digitale tjenester og telekommunikation til gavn for forbrugere og
virksomheder. Som led i sin vækststrategi skal Europa sætte skub i digital, datadrevet
innovation på tværs af alle sektorer i økonomien. Der bør lægges særlig vægt på at støtte
formindskelsen af den digitale kløft mellem medlemsstaterne.
EUCO 169/13
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0003.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
Investering i den digitale økonomi
2.
For at udnytte den digitale økonomis fulde potentiale, øge produktiviteten og skabe ny
økonomisk aktivitet og kvalificerede job har Europa behov for investeringer og de rette
reguleringsrammer. Nye investeringer bør fremmes for at fremskynde udrulningen af
infrastruktur, der gør det muligt at nå målene for bredbåndshastighed i den digitale dagsorden
for Europa, og for at fremskynde udbredelsen af nye teknologier såsom 4G, samtidig med at
den teknologiske neutralitet bevares. Der bør hurtigt vedtages lovgivningsmæssige
foranstaltninger for at reducere omkostningerne ved udrulning af bredbånd.
3.
Flere strategiske teknologier som f.eks. big data og cloud computing er vigtige katalysatorer
for produktivitet og bedre tjenester. Cloud computing bør forbedre adgangen til og forenkle
delingen af data. Big data har til formål at behandle, indsamle, lagre og analysere store
datamængder. EU-tiltag bør opstille de rette rammevilkår for et indre marked for big data og
cloud computing, navnlig ved at fremme høje standarder for sikre og pålidelige cloudtjenester
af høj kvalitet. Kommissionen og medlemsstaterne bør med støtte fra det europæiske
cloudpartnerskab fortsat gøre alt, hvad de kan, for at bringe Europa på forkant med indførelse
af cloud. Det Europæiske Råd opfordrer til oprettelse af et stærkt netværk af nationale digitale
koordinatorer, som kan spille en strategisk rolle i udviklingen inden for cloud, big data og
open data.
EUCO 169/13
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0004.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
4.
Det igangværende arbejde for at tackle skatteunddragelse, skattesvig, aggressiv
skatteplanlægning, udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud er ligeledes vigtigt
for den digitale økonomi. Medlemsstaterne bør, hvor det er relevant, koordinere deres
holdninger yderligere for at nå frem til den bedst mulige løsning for medlemsstaterne og EU
inden for rammerne af OECD og projektet om udhuling af skattegrundlaget og overførsel af
overskud (BEPS). Kommissionen vil i sin igangværende revision af momsreglerne også se på
særlige forhold, der knytter sig til den digitale økonomi, såsom differentierede afgiftssatser
for digitale og fysiske produkter. Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på Kommissionens
initiativ til nedsættelse af en ekspertgruppe vedrørende beskatning af den digitale økonomi.
Det Europæiske Råd vil vende tilbage til beskatningsrelaterede spørgsmål på sit møde i
december 2013.
Fremme af et forbruger- og erhvervsvenligt digitalt indre marked
5.
Det er afgørende at overvinde fragmentering, fremme effektiv konkurrence og tiltrække
private investeringer gennem forbedrede, forudsigelige og stabile retlige rammer for hele EU,
samtidig med at der sikres en høj grad af forbrugerbeskyttelse, og medlemsstaterne tillades en
vis fleksibilitet til at træffe yderligere forbrugerbeskyttelsesforanstaltninger. I den forbindelse
hilser Det Europæiske Råd Kommissionens fremlæggelse af pakken om et netforbundet
europæisk område velkommen og opfordrer lovgiver til at foretage en grundig gennemgang
med henblik på rettidig vedtagelse heraf. Det understreger vigtigheden af at koordinere
timingen af og vilkårene for tildeling af frekvenser bedre, samtidig med at de nationale
kompetencer på dette område respekteres.
6.
Tilsagnet om at gennemføre det digitale indre marked senest i 2015 skal indfries, for den
nuværende markedsfragmentering hindrer frigørelsen af den digitale økonomis fulde
potentiale. Dette kræver en samlet tilgang, der fremmer innovation og konkurrence inden for
digitale tjenester.
EUCO 169/13
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0005.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
7.
Der bør gøres alt, hvad der er muligt, for at fremskynde arbejdet med de endnu ikke vedtagne
lovgivningsforslag, navnlig forslagene om e-identifikation og tillidstjenester og om e-
fakturering og betalingstjenester, så de kan vedtages inden udløbet af valgperioden. Der er
også behov for at tackle de flaskehalsproblemer i forbindelse med adgang til borgernes
digitale liv fra forskellige platforme, som fortsat findes på grund af manglende
interoperabilitet eller manglende portabilitet af indhold og data. Dette begrænser brugen af
digitale tjenester og hæmmer konkurrencen. Der skal derfor etableres åbne og
ikkediskriminerende rammer for at sikre en sådan interoperabilitet og portabilitet uden at
hindre den hurtige udvikling på det digitale område, samtidig med at man undgår en
unødvendig administrativ byrde, især for SMV'erne. Levering af digitale tjenester og digitalt
indhold i hele det indre marked kræver, at der indføres en ophavsretsordning for den digitale
tidsalder. Kommissionen skal derfor afslutte sin aktuelle gennemgang af EU-rammen for
ophavsrettigheder i foråret 2014. Det er vigtigt at modernisere Europas ophavsretsordning og
lette indgåelsen af licensaftaler, samtidig med at der sikres et højt niveau for beskyttelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder og tages hensyn til kulturel mangfoldighed.
8.
Det er vigtigt at fremme borgernes og virksomhedernes tillid til den digitale økonomi. Ret-
tidig vedtagelse af nogle stærke generelle EU-rammebestemmelser for databeskyttelse og
direktivet om cybersikkerhed er afgørende for gennemførelsen af det digitale indre marked
senest i 2015.
9.
Moderniseringen af de offentlige forvaltninger bør fortsætte gennem en hurtig gennemførelse
af tjenester såsom e-forvaltning, e-sundhed, e-fakturering og e-udbud. Dette vil føre til flere
og bedre digitale tjenester for borgere og virksomheder i hele Europa og til
omkostningsbesparelser i den offentlige sektor. Open data er en uudnyttet ressource med et
stort potentiale til at bygge stærkere og tættere forbundne samfund, der bedre opfylder
borgernes behov og giver innovation og velstand mulighed for at blomstre. Interoperabilitet
og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer skal aktivt fremmes. EU-
lovgivning bør udformes, så den letter den digitale interaktion mellem borgerne og
virksomhederne og de offentlige myndigheder. Der bør gøres en indsats for at anvende
princippet om, at oplysninger kun indhentes én gang fra borgerne, under udvisning af behørig
respekt for databeskyttelsesreglerne.
EUCO 169/13
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0006.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
Forbedring af kvalifikationer
10.
Brugerne skal have de nødvendige digitale kvalifikationer. Mange europæiske borgere og
virksomheder bruger ikke it i tilstrækkelig grad i dag. Dette giver stadig større problemer med
at besætte digitale job. I 2011 var der i Den Europæiske Union 300 000 ubesatte stillinger i
ikt-sektoren. Hvis denne udviklingstendens ikke standses, kan der være helt op til 900 000
ubesatte stillinger i 2015. Dette misforhold mellem udbudte og efterspurgte kvalifikationer er
til skade for vores mål for den økonomiske politik og for social- og arbejdsmarkedspolitikken.
11.
Der bør tages konkrete skridt for at rette op på denne situation:
a)
En del af de europæiske struktur- og investeringsfonde (2014-2020) bør anvendes til ikt-
uddannelser, omskolingsstøtte og erhvervsrettede uddannelser inden for ikt, bl.a.
gennem digitale værktøjer og digitalt indhold og som led i
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet.
b)
Det bør sikres, at digitale kvalifikationer i højere grad integreres i uddannelse - fra de
første skoleår til de videregående uddannelser, de erhvervsrettede uddannelser og
livslang læring.
c)
Det storstilede samarbejde om digitale job bør styrkes for at rette op på misforholdet
mellem udbudte og efterspurgte kvalifikationer ved at støtte målrettede
arbejdskraftmobilitetsordninger og brugen af den nyligt udarbejdede europæiske
klassificering af kvalifikationer, kompetencer og erhverv (ESCO).
d)
Kommissionen vil yderligere intensivere arbejdet på grundlag af EU-oversigten over
kvalifikationer for digitale job med henblik på hurtigere at gøre fremskridt med de
paneuropæiske kompetencerammer for digitale kvalifikationer.
EUCO 169/13
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0007.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
12.
På alle tre områder - investeringer, det digitale indre marked og forbedring af kvalifikationer -
er et stærkt engagement afgørende, hvis målet om at øge væksten, konkurrenceevnen og
beskæftigelsen skal nås. Det Europæiske Råd opfordrer Rådet og Kommissionen til at fremme
denne dagsorden og vil vende tilbage til spørgsmålet i løbet af 2014.
Innovation
13.
Investeringer i forskning og innovation fremmer produktivitet og vækst og er en nøgle til
jobskabelse. Medlemsstater, der har fortsat investeringerne i forskning og innovation, har
klaret sig bedre i den aktuelle krise end dem, der ikke har.
14.
I februar 2011 efterlyste Det Europæiske Råd en strategisk og integreret tilgang, der kan sætte
skub i innovation og udnytte Europas intellektuelle kapital fuldt ud. Det fastsatte specifikke
skridt med henblik på at nå dette. To år senere er et betydeligt antal af dem på rette vej. En
fælles programmering i forbindelse med forskning og innovation er under udvikling. En årlig
overvågning af fremskridtene med hensyn til innovation finder sted inden for rammerne af
Europa 2020-strategien. Kommissionen er i gang med at oprette et observatorium for
forskning og innovation. Der er ved at blive lagt sidste hånd på en række programmer, der
skal yde økonomisk støtte til forskning og innovation. Kommissionen har for nylig som
ønsket foreslået en fælles indikator for innovationsresultater, som skulle muliggøre en bedre
overvågning.
15.
Unionens intellektuelle og videnskabelige potentiale giver sig ikke altid udslag i nye
produkter og tjenester, der kan afsættes på markederne. De primære årsager til denne
afsætningskløft er vanskeligheder med at få adgang til finansiering, markedshindringer og
overdrevent bureaukrati. Samling af forskningsinstitutter og erhvervsvirksomheder (klynger)
kan danne grobund for et udbytterigt samspil mellem dem og for fremkomsten af nye
produkter, tjenester og virksomheder.
EUCO 169/13
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0008.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
16.
Europa har brug for en bedre koordineret anvendelse af værktøjer som f.eks. støtteordninger,
prækommercielle offentlige udbud og risikovillig kapital samt en integreret tilgang fra
forskning og innovation til markedsudvikling. Der bør lægges særlig vægt på den offentlige
sektors rolle, når det drejer sig om at gøre systemisk innovation mulig, navnlig inden for
sektorerne for renere teknologi og bioteknologi. Flagskibsinitiativet "Innovation i EU" fra
2010 tilbyder en række værdifulde instrumenter, som i kombination med
finansieringsprogrammer, f.eks. programmerne for virksomheders konkurrenceevne og
SMV'er (Cosme) og Horisont 2020, herunder finansieringsfaciliteten for risikodeling, kan
støtte innovation og dens virkning på markedet. Forslagene om fælles teknologiinitiativer i
forbindelse med lægemidler, nye energiteknologier, luftfart, biobaseret økonomi og elektronik
bør vedtages hurtigst muligt. Bestræbelserne bør også fortsætte på nationalt plan.
17. For at opnå et fuldstændigt europæisk forskningsrum inden udgangen af 2014 er det vigtigt at
fremskynde strukturreformerne af de nationale systemer og styrke overvågningen af fremskridt
på grundlag af solide data fra medlemsstaterne. Kommissionens fremskridtsrapport peger på
en række områder, hvor indsatsen skal styrkes. Navnlig må vi forbedre forskernes mobilitet og
karrieremuligheder gennem passende pensionsløsninger, tværnational adgang til
forskningsinfrastrukturer og fri adgang til offentligt finansierede forskningsresultater samt
vidensoverførsel som en del af innovationsstrategierne på nationalt og europæisk plan.
18.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at fortsætte deres
indsats inden for innovation og forskning. Det vil gøre status over fremskridtene på mødet i
februar 2014.
EUCO 169/13
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0009.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
Tjenesteydelser og handel
19.
Tjenesteydelser er en fundamental del af det indre marked. For at høste det fulde økonomiske
udbytte er det nødvendigt, at medlemsstaterne hurtigt forbedrer gennemførelsen af
servicedirektivet og således fremskynder åbningen af markederne for tjenesteydelser. Alle
muligheder bør gribes i den forbindelse; uberettigede og uforholdsmæssige hindringer bør
fjernes for at sikre lige vilkår på tjenestemarkedet. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissi-
onen og Rådet til at forelægge årlige fremskridtsrapporter om de nationale reformer
vedrørende tjenesteydelser, herunder i individuelle sektorer, og opfordrer Kommissionen til at
fremsætte forslag senest i marts 2014 .
20.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på den peerevaluering af servicedirektivet, som
Kommissionen har forelagt. Det er enigt i, at alle medlemsstater bør sikre systematiske,
grundige og solide proportionalitetsvurderinger af deres reguleringskrav. Medlemsstaterne bør
navnlig tage fat på uforholdsmæssige hindringer. Det Europæiske Råd opfordrer
Kommissionen til at give yderligere vejledning til medlemsstaterne med hensyn til begrebet
proportionalitet og opfordrer medlemsstaterne til fuldt ud at tage hensyn til bedste praksis.
21.
Det Europæiske Råd understreger betydningen af den gensidige evaluering af regulerede
erhverv, som Kommissionen har indledt, og opfordrer til hurtige fremskridt. Denne øvelse bør
identificere de tilbageværende hindringer for adgang til erhverv i medlemsstaterne, vurdere
den kumulative virkning af alle de restriktioner, der pålægges det samme erhverv, og foreslå
passende tiltag.
22.
Det Europæiske Råde gentager, at handel er vigtig som drivkraft for vækst og jobskabelse, i
overensstemmelse med sine konklusioner fra februar 2013. Det hilser den politiske enighed
velkommen, der er opnået om de centrale elementer i en omfattende økonomi- og
handelsaftale med Canada, og ser frem til en hurtig behandling i Europa-Parlamentet og
Rådet. Aftalen vil åbne betydelige nye muligheder for virksomhederne i EU og Canada og
give vigtige impulser til en styrkelse af handelsforbindelserne mellem begge sider af Atlanten.
EUCO 169/13
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0010.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
II.
DE) ØKO)OMISKE POLITIK OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDS-
POLITIKKE)
Bekæmpelse af ungdomsarbejdsløshed
23.
Bekæmpelsen af ungdomsarbejdsløshed er fortsat en central målsætning for EU's strategi til at
fremme vækst, konkurrenceevne og beskæftigelse. Det Europæiske Råd erindrer om, at
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet skal være fuldt operationelt senest i januar 2014, så de
første udbetalinger til støttemodtagerne kan finde sted. Det opfordrer medlemsstaterne til at
mobilisere alle de kræfter, der er nødvendige med henblik herpå.
24.
Det Europæiske Råd opfordrer også til, at medlemsstaterne hurtigt gennemfører
ungdomsgarantien og Rådets erklæring om den europæiske alliance for lærlingeuddannelser.
Det gør opmærksom på, at de medlemsstater, der er omfattet af
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet, skal vedtage planer med henblik på at tackle
ungdomsarbejdsløshed, herunder ved gennemførelsen af ungdomsgarantien, inden udgangen
af 2013 for hurtigt at kunne få udbytte af initiativet. I den forbindelse hilser Det Europæiske
Råd den kommende konference i Paris velkommen.
Finansiering af økonomien
25.
Alle bestræbelser bør fortsætte for at genetablere normal långivning til økonomien og lette
finansieringen af investeringer, navnlig for så vidt angår små og mellemstore virksomheder
(SMV'er).
EUCO 169/13
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0011.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
26.
Programmeringsforhandlingerne i de europæiske struktur- og investeringsfonde bør anvendes
til at øge den samlede EU-støtte betydeligt fra disse fonde til løftestangsbaserede finansielle
instrumenter for SMV'er i 2014-2020, idet støtten mindst fordobles i lande, hvor forholdene
stadig er vanskelige. Disse instrumenter bør udformes på en måde, der begrænser
markedsfragmenteringen, sikrer store løftestangseffekter og bevirker, at SMV'erne hurtigt kan
tage dem i anvendelse. Dette vil bidrage til at koncentrere midlerne tilstrækkeligt og udvide
mængden af nye lån til SMV'er.
27.
Det Europæiske Råd noterer sig rapporterne fra Kommissionen og EIB om gennemførelsen af
foranstaltninger med henblik på at finansiere økonomien og opfordrer medlemsstaterne til at
gøre god brug af de muligheder, der foreligger. Det gentager sin opfordring til at udvide
anvendelsen af fælles finansielle risikodelingsinstrumenter mellem Kommissionen og Den
Europæiske Investeringsbank (EIB) for at øge virkningen af den private sektors og
kapitalmarkedernes investeringer i SMV'er med det formål at udvide mængden af nye lån til
SMV'er i hele EU. Arbejdet med at ændre forordningen om fælles bestemmelser, så det bliver
muligt at anvende garantier, bør færdiggøres. De nye instrumenter bør medføre store
løftestangseffekter og være attraktive for den private sektors og kapitalmarkedernes
investeringer. EIB bør påbegynde gennemførelsen af dem, samtidig med at arbejdet med at
videreudvikle redskaber til brug i fremtiden, særlig securitisering, bør indledes omgående.
Samtidig med at bidragene til SMV-initiativet fortsat bør være frivillige, opfordrer Det
Europæiske Råd til størst mulig deltagelse fra medlemsstaternes side. De deltagende
medlemsstaterne underretter Kommissionen og EIB om deres bidrag inden årets udgang. De
nye instrumenter bør begynde at fungere i januar 2014 for at ledsage genopretningen,
bekæmpe arbejdsløsheden og reducere fragmenteringen i de første år af den finansielle
ramme.
EUCO 169/13
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0012.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
28.
Unionens budget spiller en afgørende rolle for at skabe muligheder for SMV'er. I den
forbindelse ser Det Europæiske Råd med tilfredshed på aftalen om såvel Cosme- som
Horisont 2020-programmet, og understreger, at gennemførelsen heraf prioriteres højt. Det
tilskynder også lovgiver til at arbejde hurtigt med den foreslåede lovgivning om langsigtede
investeringsfonde med henblik på vedtagelse inden udløbet af valgperioden.
Målrettet regulering
29
Regulering på EU-plan er nødvendig for at sikre, at EU's politikmål, herunder et
velfungerende indre marked, nås. Dette bør opnås med mest mulig gennemsigtighed og
enkelhed og med færrest mulige omkostninger, samtidig med at der hele tiden tages hensyn til
behovet for passende beskyttelse af forbrugerne, sundheden, miljøet og de ansatte.
30.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på den nylige meddelelse fra Kommissionen om
målrettet regulering (Refit), som anerkender det arbejde, der allerede er udført de seneste år
for at lette lovgivningsbyrden, især for SMV'er, og foreslår ambitiøse videre skridt for at gøre
EU's reguleringsrammer lettere. Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til at
udarbejde yderligere substansforslag på dette område.
31.
Det Europæiske Råd anmoder indtrængende Kommissionen og lovgiver om hurtigt at
gennemføre Refitprogrammet, bl.a. ved at forenkle gældende EU-ret, ved at trække forslag
tilbage, som der ikke længere er behov for, og ved at ophæve lovgivning, der ikke er
tidssvarende.
EUCO 169/13
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0013.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
32.
Med henblik herpå understreger Det Europæiske Råd behovet for at overvåge fremskridtene
ved hjælp af en samlet resultattavle for at notere fremskridt på europæisk og nationalt plan og
fremme dialogen om målrettet regulering. Det ser med tilfredshed på de skridt,
medlemsstaterne og EU har taget for bedre at kunne identificere lovgivning, der er
uforholdsmæssigt byrdefuld, og noterer sig i den forbindelse nærheds- og
proportionalitetsprincippet. Der er behov for en betydelig indsats i den forbindelse, både på
EU-plan og på nationalt plan. Det Europæiske Råd ser frem til at nå til enighed om yderligere
skridt i denne retning på mødet i juni og vil vende tilbage til spørgsmålet hvert år som led i
det europæiske semester.
III. DE) ØKO)OMISKE OG MO)ETÆRE U)IO)
33.
Siden Det Europæiske Råds møde i december 2012 og juni 2013 har Det Europæiske Råd i
sine drøftelser fokuseret på en bankunion og en økonomisk union, men vil vende tilbage til
samtlige spørgsmål i december 2013. Denne proces tager udgangspunkt i EU's institutionelle
ramme med fuld respekt for det indre markeds integritet, samtidig med at der sikres lige vilkår
mellem EU's medlemsstater, bl.a. gennem en rimelig balance mellem hjem- og
værtsmedlemsstater. Den skal være åben og gennemsigtig over for de medlemsstater, der ikke
anvender den fælles valuta.
Styrket samordning af de økonomiske politikker
34.
Styrket økonomisk styring er en vedvarende proces, hvor der er gjort betydelige fremskridt de
seneste år. Det europæiske semester samler elementerne i en integreret proces, der fører til
udformning af politikhenstillinger.
35.
For at fremme en stærk, bæredygtig og inklusiv økonomisk vækst i euroområdet er der behov
for at styrke samordningen af de økonomiske politikker yderligere, navnlig ved at øge
forpligtelsesniveauet, ejerskabet og gennemførelsen af de økonomiske politikker og reformer i
medlemsstaterne i euroområdet, understøttet af en stærk demokratisk legitimitet og
ansvarliggørelse der, hvor beslutningerne træffes og gennemføres.
EUCO 169/13
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0014.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
36.
Det Europæiske Råd understreger, at større samordning af de økonomiske politikker bør
fokusere på de politikområder, hvor de positive virkninger for konkurrenceevnen,
beskæftigelsen og ØMU'ens funktion er mest markante.
Det Europæiske Råd vil som et første skridt foretage en fælles analyse af den økonomiske
situation i medlemsstaterne og i euroområdet som sådant. Det vil derfor allerede i december
efter offentliggørelsen af Kommissionens årlige vækstundersøgelse og rapporten om
varslingsmekanismen have en drøftelse med henblik på, på grundlag af de relevante
indikatorer, at nå til enighed om de væsentligste områder for samordning af økonomiske
politikker og reformer.
Denne fælles analyse baseres på en vurdering af de vækst- og beskæftigelsesfremmende
politikker og tiltag, herunder arbejds- og varemarkedernes resultater, den offentlige sektors
effektivitet samt forskning og innovation, almen og erhvervsrettet uddannelse, beskæftigelse
og social inklusion i euroområdet.
Kommissionen vil også udarbejde en første oversigt over gennemførelsen af de
landespecifikke henstillinger, der skal danne grundlag for den videre overvågning af deres
gennemførelse. styrke samordningen af de økonomiske politikker vil blive videreført med det
Arbejdet med at
formål at træffe afgørelser i december om hovedelementerne i kontraktordningerne og de
tilhørende solidaritetsmekanismer. Dette vil involvere alle medlemsstaterne i euroområdet,
men medlemsstater uden for euroområdet kan også vælge at indgå i lignende ordninger.
Sådanne foranstaltninger skal i alle henseender være fuldt ud forenelige med det indre mar-
ked.
EUCO 169/13
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0015.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
Den sociale dimension
37.
Det Europæiske Råd hilser Kommissionens meddelelse om ØMU'ens sociale dimension
velkommen som et positivt skridt og understreger på ny vigtigheden af den
beskæftigelsesmæssige og sociale udvikling inden for rammerne af det europæiske semester.
Anvendelsen af en beskæftigelsesmæssig og social resultattavle i den fælles
beskæftigelsesrapport og af beskæftigelsesmæssige og sociale indikatorer efter de
retningslinjer, der er foreslået af Kommissionen, bør videreføres, efter at der er udført
passende arbejde i de relevante udvalg, så Rådet kan træffe afgørelse herom i december, som
bekræftes af Det Europæiske Råd, med henblik på at tage disse nye instrumenter i anvendelse
allerede i det europæiske semester i 2014. Denne brede vifte af indikatorer har til formål at
give en større forståelse af den sociale udvikling.
38.
Samordningen af den økonomiske politik, beskæftigelsespolitikken og social- og
arbejdsmarkedspolitikken vil blive styrket yderligere i overensstemmelse med de eksisterende
procedurer, samtidig med at de nationale kompetencer respekteres fuldt ud. Dette kræver, at
der arbejdes videre med at styrke samarbejdet mellem de forskellige rådssammensætninger
for at sikre sammenhæng mellem disse politikker i overensstemmelse med vores fælles mål.
39.
Den styrkede samordning af de økonomiske politikker og yderligere foranstaltninger for at
fremme den sociale dimension i euroområdet er frivillige for dem, der står uden for den fælles
valuta, og vil i alle henseender være fuldt ud forenelige med det indre marked.
40.
Endelig understreger Det Europæiske Råd vigtigheden af at udbygge den sociale dialog, som
inddrager arbejdsmarkedets parter såvel i medlemsstaterne som på europæisk plan, navnlig i
forbindelse med det europæiske semester, med det formål at styrke ejerskabet til dets
konklusioner og henstillinger i hele Unionen.
EUCO 169/13
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0016.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
Bankunionen
41.
Det Europæiske Råd har aktivt styret processen med oprettelse af bankunionen. Det hilser
Rådets endelige vedtagelse af ændringsforordningerne om den fælles tilsynsmekanisme og
Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA) velkommen. Dette er et afgørende skridt hen
imod bankunionen. Det Europæiske Råd gentager princippet om ikkeforskelsbehandling af
medlemsstaterne for så vidt angår banktilsyn og -afvikling som anført af Det Europæiske Råd
i oktober 2012 og bekræfter igen enigheden om de nye afstemningsregler i EBA-forordningen
om disse spørgsmål, som afspejler en hensigtsmæssig balance mellem de deltagende og
ikkedeltagende medlemsstater. Ligeledes bekræfter Det Europæiske Råd igen sin enighed om,
at revisionen af afstemningsreglerne finder sted fra den dato, hvor antallet af ikkedeltagende
medlemsstater når op på fire.
42.
Den fælles tilsynsmekanisme er det første skridt hen imod bankunionen. Den Europæiske
Centralbank vil i november indlede en omfattende vurdering af kreditinstitutterne i de
medlemsstater, der deltager i den fælles tilsynsmekanisme, i overensstemmelse med
forordningen om overdragelse af specifikke opgaver til Den Europæiske Centralbank. Dette
vil blive efterfulgt af en stresstest af banker i hele EU. Det Europæiske Råd mener, at denne
øvelse er afgørende for at styrke tilliden til EU's banksektor og genetablere normale
betingelser for udlån til virksomheder og husholdninger. Det Europæiske Råd forventer fuld
opbakning og fuldt samarbejde fra de nationale myndigheders side for at sikre fuldstændig
gennemsigtighed og en håndfast tilgang, hvilket er nøglen til øvelsens troværdighed.
EUCO 169/13
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0017.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
43.
I den forbindelse erindrer Det Europæiske Råd om, at det for de medlemsstater, der deltager i
den fælles tilsynsmekanisme, haster med at få etableret en koordineret europæisk tilgang som
forberedelse til Den Europæiske Centralbanks omfattende vurdering af kreditinstitutterne.
Medlemsstaterne bør træffe alle fornødne forholdsregler, herunder nationale
bagstopperordninger, under anvendelse af statsstøttereglerne. De europæiske instrumenter står
til rådighed i overensstemmelse med de aftalte regler. Det Europæiske Råd anmoder Rådet
om omgående at udvikle denne tilgang og forelægge den inden udgangen af november i tråd
med målet om, at Den Europæiske Centralbank kan afslutte den omfattende vurdering af
kreditinstitutterne i rette tid.
Det opfordrer ligeledes Eurogruppen til at færdiggøre retningslinjer for direkte
rekapitalisering via den europæiske stabilitetsmekanisme, så denne mekanisme får mulighed
for at rekapitalisere banker direkte, når den fælles tilsynsmekanisme er oprettet.
44.
Fuldførelsen af bankunionen haster og kræver ikke blot en fælles tilsynsmekanisme, men også
en fælles afviklingsmekanisme. Det Europæiske Råd opfordrer lovgiverne til at vedtage
direktiverne om genopretning og afvikling af banker og om indskudsgaranti inden årets
udgang. Det Europæiske Råd understreger behovet for at tilpasse den fælles
afviklingsmekanisme og direktivet om genopretning og afvikling af banker i deres endeligt
vedtagne form. Det understreger endvidere tilsagnet om, at Rådet inden årets udgang når frem
til en generel indstilling vedrørende Kommissionens forslag til en fælles
afviklingsmekanisme, så den kan vedtages inden udløbet af den nuværende valgperiode.
EUCO 169/13
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0018.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
IV.
DET ØSTLIGE PART)ERSKAB
45.
Det Europæiske Råd ser frem til topmødet i det østlige partnerskab den 28.-29. novem-
ber 2013 i Vilnius. Det understreger det østlige partnerskabs betydning for opbygningen af et
fælles område med demokrati, velstand og stabilitet på tværs af det europæiske kontinent. Det
Europæiske Råd gentager, at Den Europæiske Union er villig til at undertegne
associeringsaftalen, herunder det vidtgående og brede frihandelsområde, med Ukraine på
topmødet i Vilnius, forudsat at der er en beslutsom indsats og konkrete fremskridt i
overensstemmelse med Rådets konklusioner af 10. december 2012, og til at iværksætte den
midlertidigt. Det bekræfter, at Den Europæiske Union er rede til at parafere lignende aftaler
med Republikken Moldova og Georgien på topmødet i Vilnius med henblik på at undertegne
dem i efteråret 2014.
V.
MIGRATIO)SSTRØMME
46.
Det Europæiske Råd udtrykker dyb bedrøvelse over den seneste tids dramatiske dødsfald,
hvor hundreder af mennesker har mistet livet i Middelhavet, og som har rystet alle europæere.
Med udgangspunkt i den bydende nødvendighed af forebyggelse og beskyttelse og styret af
princippet om solidaritet og rimelig ansvarsfordeling bør der gøres en beslutsom indsats for at
forebygge tab af menneskeliv på havet og undgå, at sådanne menneskelige tragedier gentager
sig.
EUCO 169/13
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0019.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
47.
Det Europæiske Råd understreger betydningen af at sætte ind over for de underliggende
årsager til migrationsstrømme ved at styrke samarbejdet med oprindelseslandene og
transitlandene, bl.a. gennem passende udviklingsstøtte fra EU og en effektiv
tilbagesendelsespolitik. Det opfordrer også til et tættere samarbejde med de relevante
internationale organisationer, navnlig UNHCR og Den Internationale Organisation for
Migration i de berørte tredjelande. Det er ikke kun på EU-medlemsstaternes område, at
bekæmpelsen af menneskehandel og -smugling bør intensiveres, men også i oprindelses- og
transitlandene. Det Europæiske Råd opfordrer ligeledes til en styrkelse af Frontex' aktiviteter i
Middelhavet og langs EU's sydøstlige grænser. Medlemsstaternes hurtige gennemførelse af
det nye europæiske grænseovervågningssystem (Eurosur) vil være afgørende for at medvirke
til at opdage fartøjer og ulovlig indrejse og dermed bidrage til at beskytte og redde liv ved
EU's ydre grænser.
48.
Det Europæiske Råd opfordrer den nyoprettede Taskforce vedrørende Middelhavet, der ledes
af Kommissionen og inddrager medlemsstater, EU-agenturer og Udenrigstjenesten, til på
grundlag af principperne om forebyggelse, beskyttelse og solidaritet at pege på prioriterede
indsatsområder for en mere effektiv kortsigtet anvendelse af europæiske politikker og
redskaber. Kommissionen skal aflægge rapport til Rådet om taskforcens arbejde på samlingen
den 5.-6. december 2013 med henblik på at træffe operationelle beslutninger. Formandskabet
skal aflægge rapport til Det Europæiske Råd i december.
49.
Det Europæiske Råd vil vende tilbage til asyl- og migrationsspørgsmålene i et bredere og
mere langsigtet politisk perspektiv i juni 2014, hvor der skal fastlægges strategiske
retningslinjer for den videre lovgivningsmæssige og operationelle planlægning på området
med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
________________________
EUCO 169/13
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1293760_0020.png
UDKAST Konklusioner - 24.-25. oktober 2013
BILAG
ERKLÆRI)G FRA STATS- OG REGERI)GSCHEFER)E
Stats- og regeringscheferne drøftede den seneste udvikling i forbindelse med mulige
efterretningsspørgsmål og den dybe bekymring, disse begivenheder har affødt blandt europæiske
borgere.
De fremhævede det tætte forhold mellem Europa og USA og værdien af dette partnerskab. De gav
udtryk for deres faste tro på, at partnerskabet skal bygge på respekt og tillid, også med hensyn til
arbejdet og samarbejdet i de hemmelige tjenester.
De understregede, at indsamling af efterretninger er et absolut nødvendigt element i bekæmpelsen
af terrorisme. Dette gælder såvel forbindelserne mellem de europæiske lande som forbindelserne
med USA. Manglende tillid vil kunne påvirke det nødvendige samarbejde inden for indsamling af
efterretninger i negativ retning.
Stats- og regeringscheferne noterede sig, at Frankrig og Tyskland agter at søge bilaterale samtaler
med USA med henblik på inden årets udgang at nå frem til en forståelse om de gensidige
forbindelser på området. De noterede sig, at andre EU-lande er velkomne til at tilslutte sig dette
initiativ.
De gjorde endvidere opmærksom på den eksisterende arbejdsgruppe mellem EU og USA om det
beslægtede spørgsmål om databeskyttelse og opfordrede til hurtige og konstruktive fremskridt på
dette område.
EUCO 169/13
BILAG
19
DA